Alys “Crash” Ongwa, die naam kwam me bekend voor. Was dit niet een High Republic-personage dat al eens eerder in een comic opdook? Toevallig kocht ik deze week de geweldige Phase I paperback The Monster of Temple Peak and Other Stories en bij het doorbladeren kwam ik het korte verhaal Crash and the Crew Do What They Do opnieuw tegen. Dit verhaal verscheen eerder als onderdeel van de comic The High Republic Adventures Annual 2021. Hierin maakten we voor het eerst kennis met Crash als leidster van een beveiligingseenheid op Corellia. Het was destijds een vluchtige kennismaking, want het verhaal telde slechts acht pagina’s. Later zagen we haar in diverse andere High Republic-verhalen opduiken en onlangs kwam ze ook langs in The High Republic Adventures #3. Maar nu dan eindelijk een eigen comic (al is het slechts een one-shot).
We krijgen direct de kans om wat dieper op het karakter van Crash in te gaan. De comic opent namelijk met een flashback naar haar jeugdjaren. Maar al snel komen we terug in het heden. Althans in de periode waarin het overgrote deel van Phase III zich afspeelt, een jaar na de val van Starlight Beacon. In het team van Crash zien we oude bekenden Fezzonk en 10-K8 uit Phase I, maar ook Svi’no Atchapat en Baynoo Ongwa (Crash’s moeder). Ze bereiden een hinderlaag voor op een louche figuur genaamd Krogger Sheem, waarbij de reden niet direct duidelijk is. Deze Krogger wordt plotseling geconfronteerd met de verschijning van Ruu, nog een lid van de club van Crash. Ruu is een voormalige Jedi Padawan die al snel zijn lightsaber trekt. Hierdoor maakt het doelwit geen kans. Het blijkt dat Krogger een belangrijke rol speelde bij de Nihil-infiltratie van Corellia, die essentieel was voor de vernietiging van Starlight Beacon. Hij verraadt echter de naam van de eindverantwoordelijke: Krix Kamerat.
Crash en Ruu brengen vervolgens een bezoekje aan de machtige Ovus Buckell, in de hoop via hem op het spoor van Kamerat te komen, maar dit leidt tot niets. Crash en het team reizen vervolgens naar Eriadu om de hulp in te roepen van Lula Talisola. Hier zien we een heel leuke cross-over met de lopende High Republic Adventures-reeks, want dit deel van de comic is bijna exact dezelfde als die uit het derde deel van de reeks. Maar dan uiteraard vanuit het oogpunt van Crash zelf. Helaas levert dit voor Crash ook weinig op. Daarop besluit ze de gevangenis waar Krix Kamerat vastzit maar gewoon vanuit de lucht te bestormen. Maar of het haar lukt de Nihil-sympathisant te vinden?
Voordat de finale aanbreekt, is Crash dus al twee keer op een dood spoor gekomen. Wellicht mis ik ergens iets, maar ik vond dit geen heel sterke manier van verhalen vertellen. De gebeurtenissen lijken er allemaal wat minder toe te doen binnen het grote geheel. Sowieso komt het grootste deel van de comic over als een ‘leuk tussendoortje’: Een wat kleiner verhaal, maar in eerste instantie niet heel essentieel voor deze afsluitende fase van The High Republic. Het is natuurlijk ook maar een one-shot, dus daar moet ik eigenlijk ook niet al teveel van verwachten. Op het eind wordt er gelukkig nog gehint naar iets groters.
Waar de overige Star Wars comics van deze uitgever vaak bol staan van de actie, laat Crash Landing het op dit vlak een beetje afweten. Het begint met de Lightsaber-actie van Ruu en aan het eind is er even haast geboden, maar nergens wordt het écht spannend. Daar tegenover staat dat schrijver Daniel José Older ons alle ruimte geeft om Crash eens goed te leren kennen. Ook maakt het hoofdpersonage een duidelijke karakterontwikkeling door in de loop van het verhaal. Iets wat andere one-shots juist vaak laten afweten! Crash lijkt in eerste instantie een weinig interessant karakter, maar gedurende de loop van het verhaal groeit ze als persoon.
Mocht je nog weinig van The High Republic hebben gelezen, dan is deze comic an sich prima op zichzelf te lezen. De vele verwijzingen naar andere verhalen maken wel dat je met meer voorkennis een hoop extra plezier uit dit verhaal kunt halen. Waar ik mezelf nog weleens puur op tekenstijl laat verleiden om een comic aan te schaffen, zou ik dat bij deze uitgave niet snel doen. De tekenstijl van Rachele Aragno is dan ook een compleet andere dan die van Harvey Tolibao. Al kan ik me ook voorstellen dat sommige lezers deze stijl prefereren boven die van de lopende reeks.
Zoals ik eerder al noemde is deze comic een leuk tussendoortje. Met een interessante belofte op het eind. Ik ben benieuwd of deze belofte nog gaat worden ingewilligd, want ondanks dat dit een one-shot is, beloven de makers ons aan het eind toch nog een vervolg. Over een half jaar moet namelijk de comic Crash and Burn verschijnen, uiteraard wederom met dezelfde hoofdrolspeelster!
Star Wars: The High Republic Adventures – Crash Landing wordt door Dark Horse Comics enkel in de Verenigde Staten en Canada uitgegeven. Het is uiteraard wel mogelijk deze comic te importeren via bepaalde webwinkels, of af te wachten tot een Europese uitgever de comic hier uitbrengt.
Met dank aan Dark Horse Comics voor het ter beschikking stellen van Star Wars: The High Republic Adventures – Crash Landing voor deze review.