Comic review: The High Republic Adventures #5

Titel: Star Wars: The High Republic Adventures #5
Schrijver: Daniel José Older
Tekenaar: Harvey Tolibao
Uitgever: Dark Horse Comics
Publicatiedatum: 31 mei 2023
4

The High Republic Adventures (2022) #5 - coverWanneer je The High Republic Adventures volgt en het nieuwste deel openslaat zal het je direct opvallen: de serie heeft een nieuwe tekenaar. Al is ‘nieuwe’ eigenlijk niet het juiste woord, want de stijl van Harvey Tolibao kennen we natuurlijk al van de High Republic Adventures-comics uit Phase I. Komt dit het verhaal van de reeks ten goede nu we bij de tweede helft van het complete verhaal zijn aanbeland?

The High Republic Adventures (2022) #5Normaal gesproken gebeurt het vaker dat een comic-serie van het ene op het andere deel wordt overgenomen door een andere tekenaar. Dit gebeurt veelal bij wat langer lopende series en meestal wordt hierbij ook gekeken of de verschillende persoonlijke manieren van vormgeven bij elkaar passen. In de serie waar deze comic deel van uitmaakt geeft het toch een beetje een dubbel gevoel. Het tekenwerk in de vorige vier delen was namelijk gedaan door Toni Bruno, wiens duidelijke en strakke stijl de toon zette voor een vlot ogende, toegankelijke serie. Nu we na zo’n korte tijd alweer van stijl wisselen, komt dit wat onverwacht. Aan de andere kant gebeurde dit ook in Phase I van de High Republic Adventures-reeks, die onder IDW Publishing verscheen, dus ervaren lezers zijn het al gewend.

De tekeningen van Harvey Tolibao verschillen bijna dag en nacht van het werk van zijn voorganger. De pagina’s ogen een stuk gedetailleerder en organischer. In tegenstelling tot de strakke interieurs van diverse ruimteschepen welke als achtergrond fungeerden voor de avonturen die de bekende karakters eerder beleefden, krijgen we ineens drukke omgevingen met veel meer verschillende personages, bijfiguren en mensenmassa’s te zien. De keuze om het tekenwerk door Tolibao te laten verzorgen is daarom waarschijnlijk ook een bewuste, want het is goed te zien dat de tekenaar zich hierin heerlijk kan uitleven.

The High Republic Adventures (2022) #5

De verandering van omgeving is een gevolg van de wending die het verhaal heeft genomen. Zowel de crew van Maz Kanata als hun tegenstanders bevinden zich op Jedha, waar een grote veldslag plaatsvindt om de eeuwige oorlog tussen de volkeren van Eiram en E’ronoh te beslechten. Ook de Jedi en de Path of the Open Hand vechten mee. Hoofdpersoon Sav Malagán bevindt zich in het strijdgewoel is geïnfiltreerd bij de Dank Graks om te achterhalen waar de gekidnapte Maz Kanata zich bevindt. Maar ook voor Therm Scissorpunch en Inspector Thatchburn zijn onverwachte belangrijke rollen weggelegd.

The High Republic Adventures (2022) #5Doordat de focus een paar keer verschuift, komt het verhaal in deze comic wat chaotisch over. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de eerder genoemde, ietwat drukke (maar prachtige) tekeningen en het strijdtoneel dat als achtergrond dient. Gelukkig weet schrijver Daniel José Older het verhaal duidelijk te houden en er zelfs de nodige dosis humor in te verwerken. Ook krijgen de diverse verschillende personages allemaal genoeg de ruimte zodat de lezer ze nóg wat beter kan leren kennen. Zo opent de comic bijvoorbeeld met een heel toffe flashback naar de Youngling-dagen van Sav.

Om nog even terug te komen op het tekenwerk: een paar alinea’s terug leek ik hier wellicht wat negatief over. Maar dit was enkel vanwege het verschil met voorgaande delen, want persoonlijk vind ik de stijl van Tolibao fantastisch. De manier waarop hij emotie in de houdingen en op de gezichten van de personages kan overbrengen is al erg goed, maar het feit dat het grotendeels gaat om niet-menselijke wezens, maakt het extra bijzonder! Elk paneel is al een genot om naar te kijken, maar om de paar pagina’s krijgt de lezer een kunstwerkje voorgeschoteld waar de tekenaar extra moeite in heeft gestoken. In dit deel is één van de hoogtepunten bijvoorbeeld een spread die een overzicht geeft van de Battle of Jedha. Ook ben ik erg te spreken over de maniakale aanval van Therm Scissorpunch en de eerder genoemde flashback van Sav (al heeft inkleurder Michael Atiyeh hier ook duidelijk zijn stempel op gedrukt).

The High Republic Adventures (2022) #5In tegenstelling tot eerdere delen van de huidige High Republic Adventures run, is dit deel minder geschikt voor nieuwe lezers. Het kan zijn dat je dankzij Free Comic Book Day geïnteresseerd bent geraakt in dit tijdperk, maar dan zou ik je vooral willen aanraden om in elk geval vooraf de voorgaande delen en indien mogelijk ook de overige Phase II-literatuur te checken. De Battle of Jedha is namelijk waar het in dit tijdperk allemaal om draait, en hoewel schrijver en tekenaar in deze comic hun best doen om het hoe en waarom van deze veldslag uit te leggen, biedt een comic als deze simpelweg te weinig ruimte om dit goed te vertellen. Gelukkig zijn ook de andere boeken en comics in deze The High Republic-fase zeer de moeite waard!

Wederom eindigt de comic met een kleine cliffhanger. De spanning is inmiddels verder opgevoerd, de setting is interessanter en de link met de overige High Republic-verhalen wordt duidelijker: reden te meer om extra naar het volgende deel uit te kijken! Al is het maar vanwege de cover van het aankomende zesde deel, waarvan de illustratie naadloos aansluit op dit deel en een gezamenlijk groter artwork moet gaan vormen.

The High Republic Adventures (2022) #5

Star Wars: The High Republic Adventures #5 wordt door Dark Horse Comics enkel in de Verenigde Staten en Canada uitgegeven. Het is uiteraard wel mogelijk deze comic te importeren via bepaalde webwinkels, of af te wachten tot een Europese uitgever de comic hier uitbrengt.

Met dank aan Dark Horse Comics voor het ter beschikking stellen van Star Wars: The High Republic Adventures #5 voor deze review.