Comic review: The Force Awakens #1

2 Score
The Force Awakens #1Titel
Chuck Wendig en Luke RossAuteur
22 juni 2016Releasedatum

Vorige week werden we verwend met een prachtig eerste nummer van een nieuwe miniserie: Han Solo #1. Deze week begint nóg een miniserie met Star Wars: The Force Awakens #1. Zoals de titel al doet vermoeden is dit een directe adaptatie van een recente film die je misschien al wel gezien hebt. The Force Awakens #1 is het eerste van zes delen die over de komende maanden uit gaan komen, en eindigt als Finn, Rey, en BB-8 voor het eerst de Falcon betreden.

De hamvraag is dan nu of deze serie ĂĽberhaupt bestaansrecht heeft. We hebben immers allemaal de film al gezien, waarschijnlijk meerdere keren. En we hebben het verhaal ook al in een ander medium kunnen beleven dankzij verscheidene boeken. Tegen de tijd dat het laatste deel van deze serie uitkomt, is het bijna een jaar geleden dat de film verscheen. En dat is echt te lang. Idealiter zou deze comic de film-ervaring verrijken door ons een ander perspectief te bieden. Wat gaat er in Finn om als zijn kameraad een bloederiForce Awakens #1 Quesada variantge hand op zijn helm achterlaat? Is Poe tijdens zijn marteling misschien minder dapper dan hij lijkt? Of wat voor effect heeft de klopjacht op BB-8 op de rest van Niima Outpost?

Helaas krijgen we op geen van deze vragen antwoord. The Force Awakens #1 is een adaptatie waarin het prioriteit lijkt te zijn om zoveel mogelijk dialogen uit de film op papier te krijgen. Dit betekent in de praktijk een comic die in sneltreinvaart langs ieder station raast om zo snel mogelijk op de eindbestemming te komen. En dit zonder het subtiele acteerwerk uit de film. Het ergste voorbeeld hiervan is de eerste ontmoeting tussen Rey en Finn. In deze scene wordt zo veel gepraat, dat de tekeningen (en de lezer) geen tijd en ruimte krijgen om te ademen.

Ook de art van Luke Ross is wisselvallig. De schepen, omgevingen, en in het bijzonder BB-8 zien er gelikt uit. Finn en Poe’s ontsnapping in de TIE Fighter is daarom ook het beste deel van het boek. De mensachtigen komen helaas iets minder goed uit de verf. Stormtrooper-helmen hebben soms rare proporties, karakters zijn in een aantal tekeningen bijna onherkenbaar, en vooral in de wat kleiner getekende plaatjes wordt er een aantal storend gekke bekken getrokken. Gelukkig blijft het leuk om de iconische beelden uit de film in tekening-vorm te zien.

TFA 1 art

Uiteindelijk is het doel van deze review om je te vertellen of je hier geld aan uit moet geven. Hoewel ik aarzel om die vraag met een glashard “Nee” te beantwoorden, kan ik het persoonlijk niet aanraden. Als over een halfjaar eenmaal de verzameling uit is, is het misschien af en toe een leuke manier om je Force Awakens-kennis op te frissen. Maar in deze incomplete vorm raad ik aan om het gewoon bij de film te houden. Of je geld te spenderen aan comics met spannende nieuwe verhalen.