Filmstrips: ooit waren ze erg populair. Dit was in de tijd dat je je favoriete titels thuis niet zomaar terug kon kijken. Tot en met de jaren ’80 was het bijna onmogelijk om thuis een bioscoopervaring te reproduceren. Je kon hoogstens een VHS-versie van The Empire Strikes Back opzetten, waarbij het beeld wazig en bijgesneden was. Of wachten tot de film (onderbroken door reclameblokken) op tv werd uitgezonden. Nee, om je favoriete bioscoopknaller opnieuw te beleven was je vaak aangewezen op een ‘verstripping’ van de film: Een visuele versie van het verhaal in handzaam formaat. Heden ten dage is de thuisbioscoop-ervaring voor iedereen binnen handbereik: Met een druk op de knop stream je Star Wars naar je 4K-tv met Surround-geluid. Hebben filmstrips daarom nu nog bestaansrecht?
Ik moet toegeven: het is alweer een hele tijd geleden dat ik een comic las die een bestaande Star Wars-schermtitel omtoverde tot beeldverhaal. Van Marvel las ik altijd liever de originele verhalen dan de ‘filmverstrippingen’. En ook de comics van The Mandalorian, Ahsoka en Obi-Wan Kenobi liet ik liever links liggen. Waarom zou ik ook: het kost me net zo weinig moeite om Rogue One: A Star Wars Story of Chapter 16: The Rescue nog eens opnieuw op te zetten. Het helpt ook niet dat de huidige generatie op films en series gebaseerde comics bij de Star Wars fan-community niet heel geliefd is.
En toen kwam ineens de heruitgave van The Prequel Trilogy op mijn pad. Een reeds in 2017 eerder verschenen bundel van meer dan 200 pagina’s, waarin Star Wars Episode I, II en III op kindvriendelijke wijze worden herverteld. Destijds had ik de verzameling geskipt, want ze leken me niet de moeite waard. Ik richtte mijn aandacht liever op nieuwe verhalen die werden verteld in Rebels, Episode VIII, Doctor Aphra en Screaming Citadel. Dankzij Dark Horse Comics krijgen de Graphic Novels van de Prequel-films opnieuw een kans. Hier zal vast een goede reden voor zijn. Wellicht zijn deze beeldverhalen toch de moeite waard?
Bij het openslaan van The Prequel Trilogy springt direct in het oog op hoe vlot deze stripverhalen zijn. In eerste instantie qua tekenstijl, want het ziet er ontzettend cartoony en kleurrijk uit. Op een positieve manier, want bij mij zorgde het vrolijke, dynamische artwork direct voor een glimlach op mijn gezicht. Maar ook wat betreft vertelsnelheid leest het als een trein: Scènes die in de films soms periodes van een kwartier beslaan, worden hier samengevat tot een reeks panels die je (als je wilt) in een paar seconden door kunt bladeren.
Hopelijk ken je de verhalen al. Maar mocht het zijn weggezakt: The Phantom Menace gaat in eerste instantie over twee Jedi: de jonge Obi-Wan Kenobi en zijn meester Qui-Gon Jinn. Voor de Galactic Republic gaan zij op een missie. Hierbij ontmoeten ze Queen Amidala en vergezelt de Force-gevoelige jongen Anakin Skywalker hen op hun pad. De eerste tekenen van de wederopstanding van de kwaadaardige Sith manifesteren zich. In Attack of the Clones zien we dat de bedreiging steeds groter wordt, aangezien kanselier Palpatine steeds meer macht naar zich toe trekt. Ondertussen groeien Anakin en Amidala steeds meer naar elkaar toe. In Revenge of the Sith volgt een spetterende climax, waarbij Anakin zich tot de Dark Side keert als leerling van Palpatine, die een Sith Lord blijkt te zijn en zichzelf tot Emperor uitroept.
Bovenstaande samenvatting is natuurlijk erg kort door de bocht, want er gebeurt uiteraard zoveel meer in de verhalen. Gelukkig komen klassieke scènes als de Podrace, de Clone Wars en diverse Lightsaber-gevechten goed uit de verf. Waar de graphic novels echter in uitblinken zijn de dialogen: Waar deze in de films nogal houterig en langdradig zijn, worden deze door het creatieve team verheven naar scènes die zowaar op geloofwaardige gesprekken lijken! Schrijver Alessandro Ferrari kort de gesprekken in tot het essentiële minimum, terwijl tekenaars Matteo Piana en Ingo Römling de oorspronkelijk vrij stoïcijnse karakters voorzien van een flinke dosis expressie.
Natuurlijk zijn de drie Prequels in Graphic Novel-vorm ietwat kinderlijk van opzet. En daar zal vast niet iedereen voor open staan. Maar keken we ook niet allemaal The Clone Wars, Rebels en The Bad Batch, terwijl dit eigenlijk ook voor een jongere doelgroep was bedoeld? De tekenstijl van de personages doet namelijk best wel aan deze animatie-titels denken. Mocht dit je niet bekoren, dan zijn er altijd nog de prachtige schilderachtige locaties, die in Star Wars misschien wel net zo belangrijk zijn als de hoofdrolspelers. Spreekt dit je allemaal aan, dan is deze uitgave zeker de moeite waard om eens te checken. En ook al hebben filmstrips tegenwoordig bij lange na niet meer het bestaansrecht dat ze vroeger genoten, het lezen van Star Wars – The Prequel Trilogy vond ik helemaal geen straf. Met terugwerkende kracht voelde ik zelfs een beetje spijt dat ik de originele uitgave van deze bundel zeven jaar geleden had overgeslagen!
Star Wars – The Prequel Trilogy wordt door Dark Horse Comics enkel in de Verenigde Staten en Canada uitgegeven. Het is uiteraard wel mogelijk deze comic te importeren via bepaalde webwinkels, of af te wachten tot een Europese uitgever de comic hier uitbrengt.
Met dank aan Dark Horse Comics voor het ter beschikking stellen van Star Wars – The Prequel Trilogy voor deze review.