Duurt The High Republic te lang? Misschien een wat heftige vraag om een review mee te beginnen, dus ik zal het een beetje nuanceren. Voor mij voelt het inmiddels namelijk wel alsof de reeks verhalen een beetje te lang wordt opgerekt. Althans wanneer je de serie The High Republic Adventures apart beschouwt. Maar wellicht komt het ook doordat deze comic-reeks als een wat minder belangrijk deel van het High Republic-project wordt gezien.
Wanneer je de titel The High Republic noemt, denken de meeste fans natuurlijk aan de boeken. Daarin vinden de belangrijkste gebeurtenissen plaats in de strijd tussen de Galactic Republic en de Nihil. De gebeurtenissen in de comics zijn hiermee verweven, maar zowel Marvel Comics als Dark Horse Comics vertellen toch iets kleinere verhalen, die hun focus hebben op enkele individuen met weinig invloed op de staat van het Star Wars-universum.
En dat is niet erg. Want comics zijn over uiteraard een meer visueel medium. En dan is het logisch dat de actie aan de frontlinies interessanter is om in beeld te brengen. In elk geval interessanter dan de politieke verwikkelingen van de beleidsmakers in de Galaxy Far, Far Away. Daarvoor kun je beter een boek oppakken. In Phase III van The High Republic Adventures merken we inmiddels wel dat grootse gebeurtenissen als de oprukkende Nihil Stormwall dingen zijn die in de achtergrond gebeuren en waar weinig tegen gedaan kan worden.
Deze kleinere focus van de comic-reeks maakt de vertelling in mijn ogen langzaamaan steeds minder interessant. Ook het nieuwste deel voelt weer alsof we worden afgeleid door de belevenissen van Zeen, Lula, Farzala en hun vrienden, terwijl er belangrijker dingen aan de hand zijn die zich elders afspelen. Op zich zou dat niet erg zijn wanneer deze reeks ons een interessant kleiner verhaal voorschotelde. Maar helaas weet het eerste deel van het huidige Tarkin Family Business-hoofdstuk mijn aandacht niet heel goed vast te houden.
De helden bevinden zich nog steeds op Eriadu, waar Sevran Tarkin hen wegwijs maakt in de situatie op de planeet. Sevran is een belangrijk lid van de hooggeplaatste Tarkin-familie, maar dankzij eerdere gebeurtenissen en bureaucratie is ze haar politieke invloed kwijt. Om de Nihil-bezetting het hoofd te kunnen bieden, dienen Sevran en de Jedi in Seswenna Hall hun zaak aan Eriadu’s High Council voor te leggen. Sevran’s status bemoeilijkt dit echter. En alsof dat nog niet genoeg is verschijnen ook een kleine groep Nihil en The Warden (de leider van het vernietigde gevangenisschip Korvix Vorn) ten tonele.
De lightsabers worden getrokken, maar van een groots gevecht is nauwelijks sprake. De hoofdmoot van dit verhaal wordt gevormd door wat er zich in de politieke arena van Seswenna Hall afspeelt. En eerlijk gezegd is dat voor comic-begrippen niet heel interessant. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het ook niet heel spectaculair in beeld is gebracht: Bij iets met ‘Star Wars’ in de titel verwacht ik omgevingen die larger than life zijn, maar het overgrote deel van deze comic lijkt zich af te spelen in een klein achterkamertje van een nogal Aardse rechtbank. We moeten tot de laatste pagina wachten voor er weer iets van de bekende Star Wars-grandeur te zien is.
Wat er in beeld verschijnt laat ik nog even in het midden. Gelukkig is het een aardige cliffhanger die me – ondanks dit wat minder interessante deel – benieuwd maakt naar het vervolg van deze verhaallijn. Hopelijk staan er dingen te gebeuren die mij opnieuw enthousiast kunnen maken voor The High Republic Adventures!
Star Wars: The High Republic Adventures (Phase III) #9 wordt door Dark Horse Comics enkel in de Verenigde Staten en Canada uitgegeven. Het is uiteraard wel mogelijk deze comic te importeren via bepaalde webwinkels, of af te wachten tot een Europese uitgever de comic hier uitbrengt.
Met dank aan Dark Horse Comics voor het ter beschikking stellen van Star Wars: The High Republic Adventures (Phase III) #9 voor deze review.