Wanneer tekenaar Harvey Tolibao een issue van The High Republic Adventures tekent, dan weet je ongeveer wat je krijgt: Een hoofdstuk vol spektakel, detail en panels die soms twee hele pagina’s beslaan. Inmiddels moge het dus duidelijk zijn dat de strijd tussen de Republic en de Nihil volledig is losgebarsten, want The High Republic Adventures #14 is weer een typische Tolibao-comic.
Voor liefhebbers van dit bijna Art Nouveau-achtige tekenwerk is het dus weer smullen geblazen. Maar het is niet allemaal geweldig, want de gigantische veldslag die op Eriadu wordt uitgevochten zorgt voor een erg drukke comic. En daar moet je ook maar net fan van zijn.
Ondanks de prachtig in beeld gebrachte chaos van de oorlog, gebeurt er in het verhaal van deze comic niet veel noemenswaardigs. Schrijver Daniel José Older heeft dit deel voornamelijk gebruikt om alle karakters uit voorgaande delen bij elkaar te brengen. Dus heb je een favoriet High Republic Adventures-personage, dan is er een grote kans dat je diegene in deze comic zult tegenkomen!
Het bovenstaande benadrukt jammer genoeg ook mijn grootste probleem met deze serie: De laatste tijd zijn er gewoon té veel personages om rekening mee te houden. Zelfs een Marvel Superhero-crossover lijkt er niks bij. Hierdoor is er simpelweg geen hoofdrolspeler in dit verhaal. Wat het voor de lezer lastig maakt om te volgen.
Of het moet Farzala Tarabal zijn. De comic opent namelijk met een flashback naar zijn jonge jaren, als leerling van Master Obratuk. Al maken we verderop in dit issue vaker sprongen terug in de tijd, maar dan gefocust op Qort en The Warden (al blijft het een raadsel waarom iedereen hem nog steeds zo noemt, zeker nu ook zijn echte naam langskomt). Verwarrend, maar het kleurgebruik van deze flashbacks is erg mooi.
De comic is als verzameling mooie plaatjes dus erg goed gelukt. Maar verder is het een comic waarin een hoop dingen kort de revue passeren. De flashbacks zijn nooit langer dan één bladzijde, personages worden geïntroduceerd en verdwijnen weer, iemand raakt gewond maar vecht vervolgens weer verder, karakters krijgen een of twee zinnen, en dat was het wel.
Wat we van de Battle of Eriadu te zien krijgen is jammer genoeg ook maar een klein onderdeel van de strijd. Begrijpelijk, want de slag is natuurlijk ook maar net begonnen. Hopelijk wordt een volgend High Republic Adventures-deel wat substantiëler!
Star Wars: The High Republic Adventures (Phase III) #14 wordt door Dark Horse Comics enkel in de Verenigde Staten en Canada uitgegeven. Het is uiteraard wel mogelijk deze comic te importeren via bepaalde webwinkels, of af te wachten tot een Europese uitgever de comic hier uitbrengt.
Met dank aan Dark Horse Comics voor het ter beschikking stellen van Star Wars: The High Republic Adventures (Phase III) #14 voor deze review.