Het allereerste boek in de nieuwe Star Wars-canon wat ik jaren geleden las, was de roman Tarkin, geschreven door James Luceno. Een deel van dit boek speelde zich af op de thuisplaneet van Grand Moff Wilhuff Tarkin, Eriadu. De planeet wordt omschreven als onherbergzaam en gevaarlijk. Wilhuff zou er zelfs een groep gevaarlijke Veermoks hebben gedood. Van deze levensbedreigende plek was in de recente High Republic Adventures-comics die zich op Eriadu afspeelden weinig te merken. Komt daar nu verandering in?
Zoals je je misschien nog kunt herinneren, was ik over het voorgaande deel van The High Republic Adventures niet heel erg te spreken. Eriadu werd niet afgeschilderd als de avontuurlijke plek die ik uit Tarkin kende. Gelukkig start deze nieuwe comic direct al in de jungle van de planeet, waar we Wilhuffs voorouder Sevran in overlevingsmodus tegenkomen. Ze is in de buurt van een kudde Veermoks, maar wat doet ze daar?
Sevrans bedoelingen zijn waar deze comic om draait. Het heeft uiteraard nog steeds te maken met de politieke situatie op Eriadu en de Tarkin-familie die hier de dienst uitmaakt. Specifiek Tragkul Tarkin, Sevrans oom die de politieke ambities van zijn nichtje dwarsboomt. Gelukkig komen we er al snel achter wat Sevran van plan is: Zich in de onherbergzame gebieden van Eriadu bewijzen, in de hoop hiermee respect terug te winnen en zo opnieuw haar invloedrijke overheidspositie te kunnen betrekken.
Dit gaat uiteraard niet zonder slag of stoot en brengt een aantal verrassingen met zich mee. Zo raakt Sevran gewond en kiest ze ervoor een deel van haar uitrusting achter te laten. Maar de echte plot twists komen later. Al moet ik toegeven dat ik ze wel een beetje aan zag komen. Ondanks dat zorgde dit er wel voor dat het een interessante, gevarieerde comic opleverde.
Deze variatie komt ook door het feit dat het verhaal steeds schakelt tussen de jungle en de stad. Dit geeft het uiterlijk van de pagina’s een bijzonder contrast. De dreiging is voelbaar: Veermoks in de jungle en overvliegende Nihil in de stad. De High Republic-slechteriken blijven in deze comic overigens aan de zijlijn. Iets wat een verfrissend perspectief biedt.
De keuze om deze comic om de redemption van Sevran te laten draaien is iets wat The High Republic Adventures in mijn ogen even nodig had. Na het verhalende geweld van voorgaande delen, waarbij ik soms het idee had met tientallen verschillende personages rekening te moeten houden, is het fijn dat het verhaal nu voornamelijk op één karakter focust. Dit geeft ook aan hoe belangrijk Sevran voor het vervolg van deze reeks kan zijn.
In dit vervolg zullen we afscheid moeten gaan nemen van Toni Bruno, de tekenaar die dit tweeluik heeft getekend en wiens werk ik steeds meer ben gaan waarderen. In het vorige deel was ik niet echt fan van zijn saaie interieurs, maar in dit deel heeft hij zich opnieuw bewezen. Net als Sevran!
Star Wars: The High Republic Adventures (Phase III) #10 wordt door Dark Horse Comics enkel in de Verenigde Staten en Canada uitgegeven. Het is uiteraard wel mogelijk deze comic te importeren via bepaalde webwinkels, of af te wachten tot een Europese uitgever de comic hier uitbrengt.
Met dank aan Dark Horse Comics voor het ter beschikking stellen van Star Wars: The High Republic Adventures (Phase III) #10 voor deze review.