Comic review: Star Wars Hyperspace Stories #5

Titel: Star Wars: Hyperspace Stories #5
Schrijver: Amanda Deibert
Tekenaar: Riccardo Faccini
Uitgever: Dark Horse Comics
Publicatiedatum: 24 mei 2023
3.5

Hyperspace Stories #5Liefhebbers van het Prequel-tijdperk (de periode waarin Star Wars Episode I t/m III zich afspelen) vielen aan het begin van de Hyperspace Stories-reeks direct met hun neus in de boter. Het verhaal over Anakin en Obi-Wan was een mooie start van de serie. In de daaropvolgende delen maakten we uitstapjes naar het tijdperk van de originele trilogie (een avontuur van Luke en Leia) en de sequels (Finn, Poe en Rey). Met het nieuwste deel zijn we opnieuw terug in het periode waar ook deel 1 zich afspeelde, maar hebben de Jedi slechts een kleine bijrol…

Hyperspace Stories #5

Scum and Villainy
Uiteraard hadden we kunnen zien aankomen dat Hyperspace Stories zich na de eerste vier delen minder op de helden zou gaan richten, aangezien reeds is aangekondigd dat de serie per vier delen een eigen thema en gebundelde uitgave krijgt. De eerste trade paperback met daarin deel 1 t/m 4 komt binnenkort uit onder de titel Rebels and Resistance, terwijl deel 5 t/m 8 onder de noemer Scum and Villainy zullen verschijnen. Een mooie titel, die uiteraard verwijst naar de uitspraak van Obi-Wan Kenobi in A New Hope:

“Mos Eisley spaceport. You will never find a more wretched hive of scum and villainy.”

Hyperspace Stories #5

Het moge duidelijk zijn dat deze titel aangeeft dat Hyperspace Stories vanaf deel 5 dus over de boeven en slechteriken uit Star Wars zal gaan. We trappen af met een verhaal over de vrouwelijke schurk Asajj Ventress, die je vast kent uit de Clone Wars-animatieserie. Een opvallende keuze, want tot nu toe gingen deze comics altijd over bekende filmkarakters. Gelukkig speelt Count Dooku, de schurk uit Episode II en III ook een rol van belang in dit verhaal. Maar we zullen meer bekende filmkarakters de revue zien passeren.

Hyperspace Stories #5Een nieuwe missie voor Asajj Ventress
Asajj Ventress is er door Dooku op uit gestuurd om in haar eentje Republic Outpost 716 in te nemen. Wanneer ze zich na een succesvolle afloop opnieuw bij Dooku meldt, eist ze van hem om voortaan als volwaardige Sith Lord gezien te worden. Dooku weigert dit in eerste instantie, Ventress is deze titel volgens hem nog niet waardig. Ze krijgt echter een kans om zich te bewijzen op een nieuwe missie. Op de maan van de planeet Staggec bevindt zich een verlaten Jedi-tempel, waar Ventress naar toe dient te reizen. Hier start haar zoektocht naar een oud Jedi-relikwie dat ze voor Dooku moet bemachtigen.

Hyperspace Stories #5In eerste instantie lijkt de vertelling wat simpel. De confrontaties met degenen die ze onderweg tegenkomt (zowel Dooku als haar tegenstanders) maken het gelukkig interessant. De voormalige Nightsister doet niet zomaar wat Dooku haar beveelt, wat de scènes tussen deze twee duistere Force-gevoeligen misschien het interessantste deel van de comic maakt. Ook gaat ze de strijd aan met diverse Clone Troopers en zowel bekende als minder bekende Jedi. Dit alles maakt het tot een verhaal dat niet had misstaan als essentieel kijkvoer binnen de Clone Wars-serie. Een enkele aflevering dan wel, want voor een langere story arc is de vertelling te summier.

We weten inmiddels dat zich binnen de Hyperspace Stories-serie op de achtergrond ook langzaamaan een doorlopend subplot ontvouwt. Ook in deze comic schijnt dit enigszins door. Het is nog niet helemaal duidelijk waar dit op uit zal draaien. Toch vind ik het knap gedaan van schrijfster Amanda Deibert: de comic is prima op zichzelf te lezen en vertelt een leuk opzichzelfstaand verhaal, maar degenen die de serie trouw volgen worden hiermee extra beloond.

Hyperspace Stories #5

Een feest der herkenning
Eerder trok ik al de vergelijking met Clone Wars. Natuurlijk lijkt een comic als deze al snel op de serie wanneer het verhaal zich tussen Episodes II en III afspeelt. Maar Deibert en tekenaar Riccardo Faccini hebben erg hun best gedaan om veel populaire elementen uit de serie in deze strip te verwerken, iets wat liefhebbers vast kunnen waarderen. Lezers die echter liever bijzondere nieuwe karakters, werelden en conflicten op hun comic-pagina’s willen zien, zal dit wellicht wat tegenstaan.

Hyperspace Stories #5

De tekenstijl van Faccini is ook iets wat je moet liggen. Zijn tekenwerk komt wat schetsmatig over, maar dit is iets wat in de meer actievolle scènes erg goed tot zijn recht komt. Op andere momenten lijkt het wat vluchtig over te komen. Ook viel het me op dat karakters relatief vaak met hun achterhoofd richting de lezer in beeld worden gebracht. Iets wat qua compositie en de beoogde uitstraling volgens mij gerust anders had gekund. Zeker wanneer een personage binnen dit verhaal voor het eerst in beeld komt.

Maar goed, als dit soort kleinigheden de belangrijkste punten van kritiek zijn, betekent dat dus dat het over het algemeen met deze comic wel snor zit. Ik vond hem tof, maar net als de voorgaande delen is ‘ie zeker niet voor iedereen. Zeker ook omdat je je nog steeds moet beseffen dat dit een comic is voor een jonger publiek. Al hebben de makers zich heus niet ingehouden om ons te tonen dat Asajj Ventress daadwerkelijk een gewetenloze moordenares is. Ik zou dus zeggen: laat je niet weerhouden en geniet van de Scum & Villainy in Hyperspace Stories!

Hyperspace Stories #5

Hyperspace Stories #5 wordt door Dark Horse Comics enkel in de Verenigde Staten en Canada uitgegeven. Het is uiteraard wel mogelijk deze comic te importeren via bepaalde webwinkels, of af te wachten tot een Europese uitgever de comic hier uitbrengt.

Met dank aan Dark Horse Comics voor het ter beschikking stellen van Star Wars: Hyperspace Stories #5 voor deze review.