Stripboekrecensies

Comic review: Obi-Wan & Anakin

Obi-Wan & AnakinTitel
Charles Soule en Marco ChecchettoAuteur
25 mei 2016Releasedatum

Obi-Wan & AnakinObi-Wan & Anakin speelt zich zo’n drie jaar na The Phantom Menace af, een vooralsnog onderbelicht stuk Star Wars-geschiedenis. In dit verhaal volgen we de titulaire helden wanneer ze een s.o.s.-signaal onderzoeken afkomstig van de ogenschijnlijk dode planeet Carnelion IV. Maar niets is zo simpel als het lijkt, en al snel bevinden ze zich middenin een conflict tussen de Open en de Closed, twee facties die generaties lang een bittere oorlog met elkaar voeren. Tussendoor zijn er een aantal flashbacks naar een paar dagen eerder, waarin we zien hoe Anakin’s training eruit ziet en hoe een zekere politicus interesse in hem begint te tonen…

Het eerste dat natuurlijk opvalt als je het boek doorbladert is de art. De tekeningen zijn gedetailleerd, met karakters die goed lijken, en ze bieden een goed overzicht wat er precies gebeurt, zelfs bij het uitbeelden van acties waarvoor de befaamde Jedi-reflexen nodig zijn. Ook de inkleuring verdient het om genoemd te worden. Carnelion IV komt uit de verf als een prachtige apocalyptische wereld gedrenkt in azuurblauw en gifgroen. Dit is, naast Shattered Empire (niet toevallig ook Checchetto), visueel mijn favoriete comic.

Liefhebbers van Obi-Wan kunnen blij zijn om het personage mee te maken zoals we hem nog niet eerder gezien hebben; namelijk een zeer competente Jedi die nog enigszins twijfelt aan zijn vaardigheden als leraar, maar die in conflictsituaties altijd de derde, betere optie probeert te vinden. Mace, Yoda, en Palpatine veranderen minder in de prequel-trilogie, en dus bieden hun cameos ons geen nieuw perspectief over deze karakters, maar vooral Palpatine maakt wel elke pagina met hem beter. Ook referenties naar andere dingen uit de prequels, zoals Maul en Anakin die zijn lightsaber kwijtraakt, zijn zeer welkom.

Het enige minpunt zit hem in het verhaal in het algemeen. Het conflict tussen de Open en Closed is in theorie boeiend genoeg, maar juist omdat ze zo verblind zijn in hun haat voor elkaar is het moeilijk om je in te leven in de meeste nieuwe karakters. Het meest interessante plotpunt is de oorsprong van het s.o.s.-signaal en de hint naar eeuwenoude Force-gebruikers die dit biedt. Maar ook dat wordt opzij geschoven voor een vrij letterlijk abrupt deus ex machina-einde.

Daar staat tegenover dat dit verhaal een perfecte achtergrond vormt voor het hele idee waarom de comic gebouwd is, en dat is de karakterisatie van Anakin. Hij is jong, gedreven, en vol goedheid, maar hij twijfelt of Jedi zijn nu wel zo goed is. En in tegenstelling tot in de films komt het nog geloofwaardig over ook. Immers, als de Jedi almachtig en algoed zijn, waarom wordt het conflict op Carnelion IV dan getolereerd? Gooi wat subtiele manipulatie van de altijd vermakelijke Palpatine in de mix en het zaadje voor Darth Vader is geplant.

En daarin schuilt precies de kracht van deze comic voor mij: Het is niet alleen iets om in een middagje lekker weg te lezen, het verrijkt en verbetert de ervaring van het kijken naar de films. Precies zoals het een nieuw stuk Star Wars canon betaamt.

Stripboekrecensies

A Star Wars Comic: The Corellian Run

Het zal je niet ontgaan zijn, maar met Solo: A Star Wars Story draait er weer een waardige Star Wars film in de bioscoop. Ook de mannen achter de populaire gratis fancomic A Star Wars Comic wilden de film niet aan zich voorbij laten gaan. In hun traditionele korte verhaal-stijl hebben ze dan ook een ode gebracht aan Han Solo en zijn thuiswereld Corellia. Han, Chewbacca, en Corelliaanse ex-senator Garm Bel Iblis smokkelen voorraden van Corellia voor de rebellen. Natuurlijk gaat niet alles gesmeerd, wat een vermakelijk verhaal en prachtige plaatjes oplevert. Lees het zelf op A Star Wars Comic’s site!

A Star Wars Comic komt niet helemaal uit de lucht vallen. Schrijver Jim Mello en artiest Alex Ray timmeren al anderhalf jaar aan een collectie korte verhalen uit alle hoeken van het Star Wars universum. Van Darth Vader tot IG-88 en Padmé’s handmaidens hebben de meest diverse karakters de revue al gepasseerd. Enkele aanraders:

Hope – Rey leert op Jakku over de legendarische rebellenprinses Leia Organa in een prachtig tribuut aan Carrie Fisher.
The Handmaiden – Vanuit het oogpunt van een handmaiden krijgen we een interessante blik op het politieke intrige en de diepgaande complotten die de Empire op Naboo gebruikt om de controle over de planeet te houden.
Two-Tubes – In Rogue One zagen we dat men soms ver moet gaan om de Empire te verslaan. Two-Tubes toont dat Saw Gerrera’s rebellen nog meedogenlozer zijn dan de soldaten waar ze tegen vechten.
Wild Space – Een experiment met originele karakters en een vindingrijke manier om een ruimtegevecht te winnen die Star Wars schreeuwt.

Het mag dan allemaal wel niet officieel door Lucasfilm erkend worden… Maar een gegeven paard moet men niet in de bek kijken. A Star Wars Comic is een leuke tweemaandelijkse gratis afleiding. En als Star Wars fan mis je toch echt wat als je het niet volgt!

Stripboekrecensies

Comic review: Star Wars – Skywalker Strikes

Star Wars - Skywalker StrikesTitel
Jason Aaron en John CassadayAuteur
6 oktober 2015Releasedatum

Twee jaar geleden, na de overname van Lucasfilm door Disney, kreeg Marvel Comics de rechten voor Star Wars comics terug. Het eerste product daarvan was de comic die simpelweg de naam Star Wars heeft. De eerste zes nummers van de Boba silhouetStar Wars comic zijn gebundeld in dit boek, genaamd Star Wars – Skywalker Strikes. Ze spelen zich af kort na A New Hope. En met deze verzameling comics schiet de Marvel Star Wars-lijn zeker snel uit de startblokken.

Er gebeurt namelijk genoeg. In de eerste helft leggen onze helden een wapenfabriek op Cymoon I plat en staat Luke voor het eerst recht tegenover Darth Vader. Verder zien we de paden van Luke en Boba Fett kruisen als ze allebei op zoek zijn naar antwoorden op Tatooine. Darth Vader leert wie de Death Star heeft opgeblazen. En Han en Leia worden gestalkt door een mysterieus figuur uit Hans verleden…

Met al die verhaallijnen is het, naast het eerste Darth Vader boek en Obi-Wan & Anakin, meteen één van de meest verrijkende comics. Het voegt echt wat toe aan de films om Vader zich te zien realiseren dat hij een zoon heeft. En het is het enige boek dat echt laat zien waarom Fett de meest gevreesde premiejager is.  Verder introduceert het een karakter wat, naar geruchten, best in de Han Solo-film zou kunnen verschijnen. Alleen al om die redenen is het een aanrader, of het boek nu goed is of niet.

Star Wars - Skywalker Strikes showdownMaar, goed is het gelukkig wel! Het verhaal raast met hyperspeed voorbij, zonder daarbij onduidelijk of verwarrend te worden. Elk personage krijgt de kans om de spotlight te stelen. En ook hun karakterisatie ligt in lijn met hoe we ze uit de films kennen. Luke is de onzekere boerderij-jongen opgezadeld met een grootse verantwoordelijkheid. Han is de arrogante maar charmante piloot die het wel even klaar zal spelen. Leia is gefocust op de missie. En Vader… Vader is een pure moordmachine.

Dit alles wordt door John Cassaday capabel vormgegeven. De karakters lijken niet altijd de volle honderd procent op hun acteurs, en sommige vechtscenes zijn soms moeilijk te volgen.. Maar dat wordt dubbel en dwars goedgemaakt door een aantal prachtige paginavullende tekeningen. Vader tegenover Luke (zie links), Vader die een AT-AT neerhaalt, Boba in de Mos Eisley Cantina… Het ziet er allemaal geweldig uit. Een aantal van deze pagina’s zou je zo in kunnen lijsten.

Kortom, het is dus zeker de moeite om deze comic in huis te halen. Het is een mooi boek dat je veelvuldig uit de kast zal trekken om weer even terug te lezen. En, de titel liegt niet; het is onmiskenbaar Star Wars. Een hoger compliment is er toch niet?

Stripboekrecensies

Comic review: The Force Awakens #1

2 Score
The Force Awakens #1Titel
Chuck Wendig en Luke RossAuteur
22 juni 2016Releasedatum

Vorige week werden we verwend met een prachtig eerste nummer van een nieuwe miniserie: Han Solo #1. Deze week begint nóg een miniserie met Star Wars: The Force Awakens #1. Zoals de titel al doet vermoeden is dit een directe adaptatie van een recente film die je misschien al wel gezien hebt. The Force Awakens #1 is het eerste van zes delen die over de komende maanden uit gaan komen, en eindigt als Finn, Rey, en BB-8 voor het eerst de Falcon betreden.

De hamvraag is dan nu of deze serie überhaupt bestaansrecht heeft. We hebben immers allemaal de film al gezien, waarschijnlijk meerdere keren. En we hebben het verhaal ook al in een ander medium kunnen beleven dankzij verscheidene boeken. Tegen de tijd dat het laatste deel van deze serie uitkomt, is het bijna een jaar geleden dat de film verscheen. En dat is echt te lang. Idealiter zou deze comic de film-ervaring verrijken door ons een ander perspectief te bieden. Wat gaat er in Finn om als zijn kameraad een bloederiForce Awakens #1 Quesada variantge hand op zijn helm achterlaat? Is Poe tijdens zijn marteling misschien minder dapper dan hij lijkt? Of wat voor effect heeft de klopjacht op BB-8 op de rest van Niima Outpost?

Helaas krijgen we op geen van deze vragen antwoord. The Force Awakens #1 is een adaptatie waarin het prioriteit lijkt te zijn om zoveel mogelijk dialogen uit de film op papier te krijgen. Dit betekent in de praktijk een comic die in sneltreinvaart langs ieder station raast om zo snel mogelijk op de eindbestemming te komen. En dit zonder het subtiele acteerwerk uit de film. Het ergste voorbeeld hiervan is de eerste ontmoeting tussen Rey en Finn. In deze scene wordt zo veel gepraat, dat de tekeningen (en de lezer) geen tijd en ruimte krijgen om te ademen.

Ook de art van Luke Ross is wisselvallig. De schepen, omgevingen, en in het bijzonder BB-8 zien er gelikt uit. Finn en Poe’s ontsnapping in de TIE Fighter is daarom ook het beste deel van het boek. De mensachtigen komen helaas iets minder goed uit de verf. Stormtrooper-helmen hebben soms rare proporties, karakters zijn in een aantal tekeningen bijna onherkenbaar, en vooral in de wat kleiner getekende plaatjes wordt er een aantal storend gekke bekken getrokken. Gelukkig blijft het leuk om de iconische beelden uit de film in tekening-vorm te zien.

TFA 1 art

Uiteindelijk is het doel van deze review om je te vertellen of je hier geld aan uit moet geven. Hoewel ik aarzel om die vraag met een glashard “Nee” te beantwoorden, kan ik het persoonlijk niet aanraden. Als over een halfjaar eenmaal de verzameling uit is, is het misschien af en toe een leuke manier om je Force Awakens-kennis op te frissen. Maar in deze incomplete vorm raad ik aan om het gewoon bij de film te houden. Of je geld te spenderen aan comics met spannende nieuwe verhalen.

Stripboekrecensies

Comic review: Han Solo #1

Han Solo #1Titel
Marjorie Liu en Mark BrooksAuteur
15 juni 2016Releasedatum

han-solo-cassaday-sketch-variant-183057

Na onder anderen Leia, Lando, en Chewbacca, is het in de nieuwste comic Han Solo #1 nu de beurt aan onze favoriete scruffy smokkelaar om in de spotlight te staan. In dit eerste deel van een vijfdelige miniserie zien we hoe Leia hem een geheime missie geeft. Hiervoor zal hij mee moeten doen aan de Dragon Void Run, de gevaarlijkste race in het universum. En Han zou Han niet zijn als hij niet alles op alles zou zetten om te winnen…

Omdat we nog maar bij deel 1 zijn kan ik natuurlijk verder weinig over het verhaal zeggen. Tot nog toe is het vooral set-up, aangezien de daadwerkelijke race pas start op de laatste pagina’s van de comic. Han wordt tijdens het zoeken naar smokkelwaar opgepikt door rebellen, hij discussieert over de missie met Leia, en hij ontmoet een aantal van zijn rivalen in de race. De tegenstand bestaat tot dusver uit een arrogante Chiss, een tweetal Twi’Lek-dames, en Loo Re Anno. Deze laatste is een nieuwe soort alien met een imposant lange verschijning en een al even lang leven al achter haar. Deze nieuwe karakters hebben allemaal tot dusver nog niet al teveel diepgang, maar ze doen wat ze moeten en ik zie ze graag terug in verdere delen van deze comic.

Belangrijkere karakters zijn gelukkig beter uitgewerkt. Chewbacca is natuurlijk een inkoppertje, van hem word je altijd vrolijk, wat een schrijver ook met hem doet. Moeilijker is het om door Han’s koppigheid en grootmoed ook zijn kleine hartje door te laten schijnen. Of om hem en Leia precies genoeg chemie te geven zonder te overdrijven. Maar ik ben blij te kunnen melden dat het Marjorie Liu perfect gelukt is! Het is bijna alsof Harrison Ford en Carrie Fisher zo van de pagina kunnen springen. En zonder te verklappen waarom het gebeurt, kon ik jullie het hoogtepunt van hun gesprek natuurlijk niet onthouden…

Han Solo #1 money shot

Tevens is bovenstaande afbeelding een mooie weerspiegeling van de art in heel de comic. Mark Brooks brengt ieder personage, elke alien, en zelfs de holografische schaakspellen vakkundig tot leven, en de kleuren van Sonia Oback versterken dit alleen maar. Hoogtepunten zijn de crowd shots, waar in ieder achtergrondpersonage even veel detail lijkt te zitten als in onze hoofdrolspelers. Ook de laatste pagina is een pareltje doordat Brooks mooi met diepte speelt. Waar ik in mijn vorige review nog zei dat Checchetto het hoogtepunt van Star Wars art is, ben ik door Han Solo #1 toch enigszins gaan twijfelen.

Enig klein minpuntje voor degenen die het uitmaakt: Het is een beetje onduidelijk waar deze comic precies valt in de canon tijdlijn. In de andere comics hangt Han al vrij snel na New Hope veel rond met al z’n rebellenvrienden. Hier is hij echter de smokkel-richting weer in geslagen. Mogelijk krijgen we in verdere issues meer hints waar deze comic precies valt. Of misschien moet ik me daar gewoon minder druk om maken.

Om een lang verhaal kort te maken: Ik vind Han Solo #1 geslaagd. Het belooft een boeiend hoofdstuk in Han’s leven te worden. Dus vooral als hij je favoriete personage is, ben je het jezelf verschuldigd om te volgen wat er verder gaat gebeuren. Een aanrader!