Vandaag waren de panels voor de Star Wars boeken en comics, en er is weer genoeg tof leesvoor aangekondigd voor iedereen!

Allereerst was er het boekenpanel. De belangrijkste aankondigingen:

• Rogue One: Catalyst, de prequel van de prequel-film, wordt geschreven door James Luceno. James kennen we nog van zijn vorige boek Tarkin (lees hier Roels review). Catalyst komt uit op 4 oktober.
  • Rogue One: the Visual Story Guide, geschreven door Pablo Hidalgo (die ook de Story Guide voor the Force Awakens schreef), heeft een nieuwe cover. Het boek komt uit op 24 januari.
  • Twee nieuwe delen in de kinderboekenreeks Adventures in Wild Space, geschreven door Cavan Scott en Tom Huddleston. Deze reeks loopt helaas een beetje achter met releases buiten Engeland.
  • Een hoop nieuwe Small Readers versies van bekende verhalen. Onder anderen A New Hope, Moving Target, en Weapon of a Jedi. Release “deze herfst”.
  • Het grootste boekennieuws kwam echter uit de Rebels panel: Timothy Zahn, auteur van de originele EU-trilogie en bedenker van de grootste EU-schurk Grand Admiral Thrawn, zal een boek schrijven. Thrawn komt uit in april 2017!

Star Wars Books

Daarna was het de beurt aan de Marvel comics om ons versteld te doen staan. Dit zijn we te weten gekomen:

• Darth Vader #25, het laatste nummer in de Darth Vader reeks, wordt een gigantisch nummer van 35 pagina’s én een kort verhaal van 10 pagina’s er achteraan. De release is gepland voor 31 augustus.
  • Phil Noto (artiest voor Poe Dameron) heeft een 3D-model van Oscar Isaacs hoofd op z’n bureau staan om hem goed te kunnen tekenen.
  • Een aantal covers en preview panels van aankomende issues zijn prijsgegeven.
  • De Star Wars comics zullen nooit een crossover met de rest van Marvel hebben.
  • De schrijvers en editors in het panel zeggen unaniem meer verhalen tussen Jedi en Force Awakens te willen vertellen. Verwacht hier dus in de toekomst meer van.

Han Solo covers

De grote afwezige hier is een nieuwe on-going comic om Vader te vervangen. Die zou in theorie al in september uit moeten komen, dus de tijd was rijp voor een aankondiging. Misschien volgende week op San Diego Comic Con?

Dat was alles voor de geschreven media dit weekend. Later dit weekend nog Rebels, EA Games, en het future filmmakers panel. Spannende tijden voor ons Star Wars fans!

Boekreview: Star Wars Icons: Han Solo

Star Wars Icons: Han Solo

Auteur: Gina McIntyre

Release: November 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 241

NB: Dit boek is momenteel alleen verkrijgbaar via Sideshow en Amazon UK. Vanaf april 2019 zal het ook via andere winkels en websites te koop zijn.

Het gebeurt niet vaak dat er een compleet naslagwerk aan één Star Wars personage wordt gewijd. C-3PO (Tales of the Golden Droid, 1999) en Darth Vader (The Story of Darth Vader, 1998 en The Complete Vader, 2009) waren vele jaren geleden de eersten en nu is er dan Star Wars Icons: Han Solo; een boek over, je raadt het al: het wellicht meest populaire Star Wars personage ooit.

Om maar gelijk open kaart te spelen: Harrison Ford’s Han Solo is mijn favoriete filmpersonage ooit en Ford is zelfs mijn favoriete acteur. Tel daarbij op dat de auteur Gina McIntyre gebruik heeft gemaakt van een door mij afgenomen interview waardoor ik in de credits vermeld sta en het is lastig om objectief te blijven, maar ik ga een poging wagen.

Toen ik het boek opensloeg was ik oprecht onder de indruk: daar waar ik veelal foto’s verwachtte die al in talloze andere naslagwerken verschenen waren (zoals de drie Making Of’s van J.W. Rinzler) bleek dat er in de Lucasfilm archieven nog genoeg is om de fans mee te verrassen. Het boek is afgeladen met foto’s, tekeningen en schetsen waarvan er meer dan genoeg echt nieuw zijn. Tel daarbij op dat het een lekker groot formaat is en een harde kaft heeft, dus qua presentatie zit het absoluut goed.

Maar is de tekstuele inhoud ook van hetzelfde niveau? Het boek beschrijft het personage Han Solo. Uiteraard begint men bij hoe George Lucas dit personage bedacht en hoe hij van een groene alien (het oorspronkelijke idee) de smokkelaar van Corellia werd. Daarbij hoort uiteraard ook het hele castingproces (onder anderen Walken, Russell, Katt en Nolte stonden op de lijst van Lucas). Vervolgens beschrijft Gina McIntyre de rol van Solo én Ford in de originele trilogie wat op een weliswaar uitvoerige wijze gebeurt, maar dat helaas zaken als de vermeende affaire van Ford met Carrie ‘Leia’ Fisher of hoe Howard Kazanjian een rol speelde in de terugkeer van Ford voor Return of the Jedi geen aandacht krijgen. Van de 241 pagina’s worden er maar liefst 115 aan ‘Original Trilogy Han’ besteed.

Wat vanaf pagina 116 volgde had ik niet op deze schaal verwacht: 26 pagina’s gewijd aan Legends/Expanded Universe Han; de Han Solo die we totdat Disney in 2014 de Expanded Universe stopzette om hun eigen verhalen te gaan bedenken. Zaken als de Solo trilogieën van zowel Brian Daley als A.C. Crispin komen voorbij net als de oude Marvel en Dark Horse comics. Dit segment is echt fantastisch en ik verdenk de auteur er bijna van zelf een ‘EU’ fan te zijn.

Hierna worden zaken als ‘The Han Solo effect’ (het personage heeft invloed op personages als Indiana Jones, Jack Burton, Malcolm Reynolds en Madmartigan gehad) en ‘Where’s Han’ (waarin de Special Editions, art, merchandise, de hoorspelen en West End Games aan bod komen) besproken.

De laatste 73 pagina’s zijn vervolgens voor The Force Awakens en Solo: A Star Wars Story waar Disney’s versie van Han wordt belicht alsmede de nieuwe canon boeken en comics.

Ik denk dat niemand kan ontkennen dat dit gewoon een uitstekend boekwerk is waar de Ford/Solo fans van smullen. Aan de andere kant dient wel gezegd te worden dat als je maar weinig met het personage hebt het je logischerwijs kan vervelen.

Ik spreek hierbij in ieder geval vast mijn hoop uit dat dit gaat uitgroeien tot een serie en er in de toekomst meer ‘Star Wars Icons: …’ boeken verschijnen. Leia, Luke, C-3PO, Obi-Wan en Yoda als eersten graag.

Speciale dank gaat uit naar Chris van Insight Editions én naar auteur Gina McIntyre.