Vandaag waren de panels voor de Star Wars boeken en comics, en er is weer genoeg tof leesvoor aangekondigd voor iedereen!

Allereerst was er het boekenpanel. De belangrijkste aankondigingen:

• Rogue One: Catalyst, de prequel van de prequel-film, wordt geschreven door James Luceno. James kennen we nog van zijn vorige boek Tarkin (lees hier Roels review). Catalyst komt uit op 4 oktober.
  • Rogue One: the Visual Story Guide, geschreven door Pablo Hidalgo (die ook de Story Guide voor the Force Awakens schreef), heeft een nieuwe cover. Het boek komt uit op 24 januari.
  • Twee nieuwe delen in de kinderboekenreeks Adventures in Wild Space, geschreven door Cavan Scott en Tom Huddleston. Deze reeks loopt helaas een beetje achter met releases buiten Engeland.
  • Een hoop nieuwe Small Readers versies van bekende verhalen. Onder anderen A New Hope, Moving Target, en Weapon of a Jedi. Release “deze herfst”.
  • Het grootste boekennieuws kwam echter uit de Rebels panel: Timothy Zahn, auteur van de originele EU-trilogie en bedenker van de grootste EU-schurk Grand Admiral Thrawn, zal een boek schrijven. Thrawn komt uit in april 2017!

Star Wars Books

Daarna was het de beurt aan de Marvel comics om ons versteld te doen staan. Dit zijn we te weten gekomen:

• Darth Vader #25, het laatste nummer in de Darth Vader reeks, wordt een gigantisch nummer van 35 pagina’s én een kort verhaal van 10 pagina’s er achteraan. De release is gepland voor 31 augustus.
  • Phil Noto (artiest voor Poe Dameron) heeft een 3D-model van Oscar Isaacs hoofd op z’n bureau staan om hem goed te kunnen tekenen.
  • Een aantal covers en preview panels van aankomende issues zijn prijsgegeven.
  • De Star Wars comics zullen nooit een crossover met de rest van Marvel hebben.
  • De schrijvers en editors in het panel zeggen unaniem meer verhalen tussen Jedi en Force Awakens te willen vertellen. Verwacht hier dus in de toekomst meer van.

Han Solo covers

De grote afwezige hier is een nieuwe on-going comic om Vader te vervangen. Die zou in theorie al in september uit moeten komen, dus de tijd was rijp voor een aankondiging. Misschien volgende week op San Diego Comic Con?

Dat was alles voor de geschreven media dit weekend. Later dit weekend nog Rebels, EA Games, en het future filmmakers panel. Spannende tijden voor ons Star Wars fans!

Review: Avengers Endgame

Avengers: EndgameFilmtitel
24 april 2019Filmreleasedatum
Euforisch en emotioneel
Precies alsof je een stripboek leest
De culminatie van 11 jaar films
Niet genoeg tijd om iedereen de spotlight te geven
Plot heeft wat losse eindjes

Het eind is in zicht. 22 films, verspreid over elf jaar, hebben allemaal hier naartoe geleid: Avengers Endgame. Grote kans natuurlijk dat je al weet of je deze film in de bios gaat zien of niet. En, gezien de record-brekende voorverkoop, grote kans dat het antwoord ja is. En dat je je ermee zal vermaken, zal ook vanzelfsprekend zijn. Maar kan Endgame je ook raken?

Nou, eh, ja. Drie of vier dozijn karakters in drie uur proppen zou niet moeten werken, maar dat doet het toch. Vooral de originele crew (Robert Downey Jr’s Iron Man, Chris Evans’ Captain America, Chris Hemsworth’s Thor, Mark Ruffalo’s Hulk, Scarlett Johansson’s Black Widow, en Jeremy Renner’s Hawkeye) krijgt genoeg te doen. En allen groeien ze ook verder, iets waar zeker niet iedere film in slaagt.

Maar wat doen ze dan? In Avengers Infinity War zagen we hoe superschurk Thanos (Josh Brolin) de helft van het universum uitroeide. In Endgame besluiten de Avengers om deze mensen te wreken door achter Thanos aan te gaan… En meer wil Marvel er in de promotie niet over kwijt, dus verklap ik het ook niet. Wat ik wél kan zeggen is dat de 2,5 uur na dit begin één grote achtbaanrit is, waarbij euforische hoogtepunten, angstaanjagende dalingen, en plotselinge wendingen elkaar in rap tempo opvolgen.

Qua toon is Endgame dan ook een luchtigere film dan Infinity War. Waar de verdoemenis vorig jaar steeds dichterbij kroop, viert hoop dit keer het voortij. De missie heeft meerdere hartverscheurende consequenties, maar de kenmerkende Marvel-humor ligt altijd op de loer. En mocht je recentelijk oudere Marvel-films gekeken hebben, dan word je zeker beloond. Naar praktisch iedere film wordt op een kleine of grote manier verwezen. Zelfs fans van wijlen tv-serie Agent Carter krijgen een verrassing voor hun kiezen.

Maar goed: Humor, verhaal, karakterisatie, in een comic-film blijven dat natuurlijk altijd slechts kersen op de taart die voornamelijk uit actie bestaat. En actie heeft Endgame genoeg. Gelukkig zelfs als het scherm krioelt van de personages overzichtelijk in beeld gebracht. Met nieuwe inventieve manieren om superkrachten te gebruiken en combineren. En momenten waar we collectief al jaren op gewacht hebben.

Kan Endgame dan niets fout doen? Vast wel. Door de focus te leggen op de originele Avengers (plus een paar toevoegingen) wordt de drukte ingedamd, maar het blijven veel personages en verhaallijnen om te jongleren. Soms is het dan ook even inkomen in wat iemand ook alweer aan het doen was. En hoewel die tijd wel nodig is, blijft drie uur toch ernstig lang. Op bluray (of straks op Disney+) zal menigeen toch weleens naar de volgende scene zappen. Maar als kroon op meer dan een decennium Marvel-films is Avengers Endgame perfect.

Avengers: Endgame is de 22e film in Marvel’s Cinematic Universe. De film is geschreven door Cristopher Markus en Stephen McFeely, en geregisseerd door de gebroeders Joe en Anthony Russo. Robert Downey Jr, Chris Hemsworth, Chris Evans, Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Paul Rudd, Karen Gillan, Bradley Cooper, Brie Larson, Don Cheadle, Josh Brolin en vele anderen keren terug in hun eerdere Marvel-rollen. Avengers: Endgame draait vanaf nu in de Nederlandse bioscoop.