Artikelen

Spoilercanon Augustus 2016

Er komt heel veel Star Wars-materiaal uit, en een mens heeft nou eenmaal geen oneindig diepe zakken. Daarom biedt Star Wars Awakens je deze maandelijkse column. Alles wat je deze maand misschien gemist hebt in de Star Wars canon, op één plek samengevat. Star Wars Awakens vuurt het Spoilercanon augustus 2016 af.
Deze maand: de comics Han Solo #3, Poe Dameron #5, Star Wars #22, en Darth Vader #24.

(Vorige maand gemist? Lees hier wat er eerder gebeurd is.)

Han Solo, supermodel

Han en Chewie, supermodellen

Han Solo #3

Han en de andere racers in de Dragon Void Run staan onder arrest. Gelukkig is de organisatie van de race ook aanwezig. Deze wijst Officer Tomine erop dat alle brandstofstations in de buurt de race sponsoren, en dat de Empire deze te vriend wil houden. De racers zijn vrij om de tweede etappe van de Run te doen.

Deze tweede etappe is een 12-uur durende marathon waarin de racers door een veld schroot moeten manoeuvreren. Dit geeft rebelleninformant Bot de tijd om zijn theorie uit te leggen. Prinses Leia en de drie overgebleven informanten zijn de enigen die weten waar de andere spionnen zijn. Één van de twee overige spionnen die Han op zal pikken in de race moet dus degene zijn die zijn collega’s verraden en vermoord heeft.

Met een beetje hulp van Delans sleepkabel komt de Falcon aan bij de volgende stop. Chewbacca repareert het schip, terwijl Han de volgende informant ophaalt. Terug aangekomen bij de Falcon laat de informant zien wie hij is: Een katachtige alien (aka een Selonian) die een oude bekende is van Han en Chewie… En met de laatste nog een appeltje te schillen heeft!

BB-8 in trouble

BB-8 is niet de enige met een aansteker…

Poe Dameron #5

Poe’s team en Agent Terex hebben allebei hetzelfde doel: Grakkus de Hutt uitbreken om informatie van hem te krijgen. De twee mannen hebben echter een compleet verschillend plan van aanpak.

Poe neemt contact op met BB-8, die met de andere astromechs in het controlecentrum van de gevangenis is gebleven. Hij geeft ze het groene licht voor Operation Upside, een vooraf afgesproken plan om van de gevangenis vandaan te komen. Dit gaat de groep astromechs goed af, zelfs een groep bewakers die ze tegenkomen houdt ze niet tegen. Maar als een gigantische droid Snap’s astromech OR-10N vernietigt, staat BB-8 toch voor hete vuren…

Ondertussen gaat Terex naar de andere bendeleiders die op Megalox Beta gevangen zitten, en sluit een deal met ze. Hij belooft hen te bevrijden als ze voor hem Grakkus’ fort bestormen en hem dwingen zijn info over San Tekka op te geven. Dit is dan ook precies wat er gebeurt. Black Squadron vecht zij aan zij met de Hutts om de andere gevangen buiten te houden. Maar als ze naar binnen willen terugtrekken, sluiten de Hutts voor hun neus de deur. Poe’s enige hoop is dat de droids hun werk doen, en snel.

Willrow Hood

Niets in deze comic redt het natuurlijk bij de cameo van fan-favoriet Willrow Hood!

Star Wars #22

In deze comic leiden Han, Leia, Luke, Sana en Wedge een eskader X-Wings in een prachtig vormgegeven gevecht om een Star Destroyer, de Harbinger. Luke wint de slag voor de Rebellen door het schip in te vliegen en de primaire reactor aan gruzelementen te knallen. De Empire evacueert het schip… Maar de Rebellen gaan juist naar binnen.

Een week later wordt duidelijk waarom. We zien een patrouille TIE Fighters neergehaald worden door een Star Destroyer. De Ravager heeft het gevecht overleefd. Er wordt onthuld dat dit het geval is omdat de Rebellen precies op het juiste moment de reactor loskoppelden.

Het schip heeft het echter zwaar te verduren gehad, en Chewbacca heeft er moeite mee om het weer fatsoenlijk te laten werken. Ook zijn er maar 200 Rebellen aanwezig, terwijl een Star Destroyer normaal een bezetting van duizenden heeft. En het ergste weten onze helden nog niet eens: De elite stormtroopers uit Star Wars #22 zijn onderweg om voor de Empire terug te pakken wat van hen is!

Vader Mustafar

Vader rijst uit de as van Anakin op Mustafar

Darth Vader #24

Toen we Vader voor het laatst zagen, zakte hij hulpeloos door zijn knieën omdat slechterik Cylo zijn pak had uitgeschakeld. Het grootste deel van dit nummer is een soort acid trip door Vader’s psyche. Hij komt zijn oude zelf, Obi-Wan, en Padmé tegen. Omdat dit een metaforische verklaring is van dingen die gebeurd zijn, is het niet in een samenvatting te proppen. Ik kan aanbevelen om Darth Vader gewoon te lezen.

Het einde van het nummer is makkelijker te verklaren. Vader vindt in zijn gedachten de kracht die hij nodig heeft om op te staan zonder hulp van zijn pak. Voordat Cylo tijd heeft om te reageren, doorboort Vader hem met zijn lichtzwaard. Elders op de vloot ontwaakt de laatste kloon van Cylo, Cylo-VI. Deze besluit te vluchten, maar Vader gaat achter hem aan.

Ondertussen loopt Vader’s voormalige geheime handlanger, Dr Aphra, de kamer van Palpatine binnen. Ze belooft hem dat ze heel wat te bespreken hebben over hun gezamelijke vriend…

Tot zover deze editie van het Spoilercanon. Volgende maand zijn we terug met de comics Poe Dameron #6 en Star Wars #23. Plus de langverwachte premiere van seizoen 3 van Star Wars Rebels: Steps Into Shadow!

Artikelen

The Bad Batch: “Infested”

Infested

Vandaag verscheen de dertiende aflevering van Star Wars: The Bad Batch genaamd “Infested” op Disney+. In deze serie artikelen laat ik je weten hoe ik de serie beleef. Laat ons vooral ook weten wat jij ervan vond!

Na twee afleveringen op Ryloth waarin we de in Star Wars Rebels bekend geworden Hera Syndulla in haar jeugdjaren voorbij zagen komen, komt Clone Force 99 in deze nieuwste aflevering weer bij oud bekende Cid terecht en kunnen we m.i. terecht spreken van een ouderwetse “filler”.

Gezien de manier waarop de vorige aflevering eindigde (met Crosshair die beloofde zijn voormalige broeders na te jagen) een opvallende keuze. Crosshair was overigens nergens te bekennen vandaag, was het wellicht beter geweest om deze aflevering eerder in het seizoen te plaatsen? Ik denk persoonlijk van wel, want het tempo is nu weer erg gestagneerd en dat is zonde.

Infested

Cid en de Bad Batch confronteren de Pykes en voelen zich geïntimideerd.

“Infested” biedt enkel schijnspanning en is prima over te slaan

Ik heb er geeneens zin in om veel woorden aan deze aflevering vuil te maken. Daar is het veel te lekker weer voor. Ik heb tijdens het kijken van “Infested” vaak op mijn telefoon gezeten en me behoorlijk verveeld. Het was leuk om de Pykes even voorbij te zien komen, maar veel meer dan een uit de kluiten gewassen cameorol vervullen deden ze niet.

Infested

De Pykes keren terug en lijken dreigender dan ooit.

De scène in de grotten, die me ergens aan Harry Potter in Goudgrijp deed denken, wekte tevergeefs de impressie dat Omega en haar vrienden nog enigszins in gevaar waren – maar in deze fase van het seizoen is deze vorm van schijnspanning niet meer gepast. De hele aflevering komt op gang nadat de Bad Batch besluit om Cid, die uit haar eigen etablissement is gezet, te helpen. En aan het eind van de aflevering is ze geholpen en druipen de Pykes – die er weliswaar intimiderender dan ooit uit zagen – af. Veel meer hoef je echt niet te weten over deze aflevering.

Met nog maar drie afleveringen te gaan zou de trein van The Bad Batch nu toch wel meer op stoom mogen zijn dan we deze week hebben gezien.

Artikelen

The Bad Batch: “Rescue on Ryloth”

Rescue on Ryloth

Gisteren verscheen de twaalfde aflevering van Star Wars: The Bad Batch genaamd “Rescue on Ryloth” op Disney+. In deze serie artikelen laat ik je weten hoe ik de serie beleef. Laat ons vooral ook weten wat jij ervan vond!

Na de aflevering van vorige week, waarin we voor het eerst een jonge Hera Syndulla te zien kregen en de leden van de Bad Batch een bijrol kregen in hun eigen show, neemt de groep nu weer de regie in handen – al zij het met gezonde tegenzin.

(Vrienden in) nood breekt wetten in Rescue on Ryloth

Zoals in de laatste podcast-aflevering al gezegd werd verwachtten we dat de Bad Batch op een of andere manier zou worden teruggeroepen om Hera’s ouders te redden na de gevangenneming van vorige week. Verder was ik ook blij te zien dat Lucasfilm klaarblijkelijk niet was vergeten dat Senator Taa in het canon-boek Lords of the Sith (welke zich enkele jaren na deze serie afspeelt) nog leeft, ondanks het feit dat hij vorige week door zijn hoofd werd geschoten. Admiral Rampart vertelt vroeg in deze aflevering dat Taa een volledig herstel tegemoet kan zien, iets wat we niet hadden verwacht na de scène waarin hij werd neergeschoten. Ik vraag me dan ook af of Taa bij zichzelf niet kan bedenken dat hij door de Imperials werd beschoten in plaats van Syndulla en zijn mannen, maar ze zullen het wel goedpraten door hem geheugenverlies naar aanleiding van het hersentrauma toe te schrijven.

Hera zoekt contact met Omega, die blijkbaar de comm channel van de Bad Batch weggeeft aan personen die ze graag mag – wat Hunter niet zint. Ondertussen blijft Captain Howzer twijfels hebben over de motivatie en intentie van de Imperials, maar is hij niet in staat om daar echt iets tegen te doen tot later in de aflevering. Er was de afgelopen week veel discussie in de fandom over de vraag of de inhibitor chip van Howzer niet goed functioneerde of dat zijn twijfel voortkwam uit zijn persoonlijkheid en/of zijn vriendschap met de familie Syndulla.

Rescue on Ryloth

Eleni en Cham Syndulla worden deze aflevering bevrijd door de Bad Batch, hun dochter Hera en Chopper.

De naïviteit van de Bad Batch is nog steeds een terugkerend dingetje waar ik me lichtelijk over begin te verbazen, zeker na alles wat ze al hebben meegemaakt. Ze zijn nog steeds geschokt dat de Empire een planeet met burgers zou behandelen zoals de Republic een separatistische planeet zou behandelen. Ik vind de eenzijdige benadering van soldaten niet per se erg, omdat het past bij de personages. Bovendien zouden kijkers moeten weten dat de Batch hier niet helemaal gelijk heeft. Hunter vindt het werk immers te zwaar en weigert de burgers te helpen, zelfs als Hera hem het dubbele wil betalen. Pas wanneer Omega haar zin probeert door te drijven raakt de Batch erbij betrokken.

Howzer volgt zijn gevoel

Er is ook tijd om een ​​beetje dynamiek te ontwikkelen tussen Howzer en Crosshair, in wie Rampart langzaam steeds meer vertrouwen begint te verliezen omdat zijn methoden niet effectief zijn geweest. Dat was ook een mooie herinnering aan wat er op het spel staat vanuit het perspectief van de clones. Crosshair is immers het bewijs van de Kaminoans dat investeren in clones het geld van de Empire waard is.

Rescue on Ryloth

Captain Howzer, een van de weinige clones die zijn moreel kompas nog niet is kwijtgeraakt en uiteindelijk zelfs daad bij het woord voegt.

De nauwe band tussen Captain Howzer en de Syndullas laat zien dat hij een moreel kompas heeft, eentje die in staat is om zijn inhibitor chip te onderdrukken. De ruzie tussen Howzer – die de dreiging van een aanstaande opstand gebruikt om zijn eigen voorlopige morele bezwaren te onderbouwen – en Rampart, die gelooft dat “vrede een prijs heeft. ” Ik vind het jammer dat de aflevering niet probeert in te gaan op de vraag of Howzer’s keuze om op basis van zijn twijfels zich tegen zijn leidinggevende uit te spreken uit het hart komt of iets te maken heeft met zijn inhibitor chip. Wat is sterker, het hoofd of het hart? En wat betekent dit voor Crosshair, die nu op jacht gaat naar zijn voormalige broeders in de Clone Fore 99?

De laatste 10 minuten van de aflevering bevatten een behoorlijke reeks actiescènes in een typische Star Wars-finale. De spanning rond de poging van Howzer om andere clones over te halen om op te staan voor gerechtigheid en natuurlijk Hera’s eerste vlucht waren de hoogtepunten van deze aflevering. Oh en grappig genoeg kwam er weer een inmiddels (voor de mensen die de podcast luisteren) bekende quote voorbij, een moment dat ik zondag in de uitzending zeker zal aanhalen – als Marc dat niet al doet.

Conclusie

Al met al vond ik deze aflevering oké als tussendoortje, maar deed het me niet bijzonder veel. Ik vind het jammer dat de Star Wars series die we op Disney+ hebben gehad (The Mandalorian en nu The Bad Batch) zo zwaar leunen op cameo’s uit andere films/series om bepaalde emoties bij fans op te roepen. De vraag naar een verhaal dat andere verhalen verbindt en reeds gevestigde characters in een nieuw daglicht laat zien is natuurlijk aanwezig, maar het lijkt nu wel steeds een makkelijk trucje te worden om op deze wijze de Star Wars fans aan te spreken. Ik hoop van harte dat de laatste afleveringen van dit seizoen iets meer gaan doen dan het bieden van fan-service, maar zoals Bas zegt: “In Filoni we trust!”.

Waar denken jullie dat het verhaal heengaat en wat vond je van deze aflevering? Laat het weten in onze Star Wars chatroom!

Artikelen

The Bad Batch: “Common Ground”

Common Ground

Gisteren verscheen de tiende aflevering van Star Wars: The Bad Batch genaamd “Common Ground” op Disney+. In deze serie artikelen laat ik je weten hoe ik de serie beleef. Laat ons vooral ook weten wat jij ervan vond!

The Clone Wars, de spirituele voorganger van The Bad Batch, probeerde vaak een belangrijk element van het prequel-tijdperk te verkennen: er waren helden aan beide kanten van de oorlog. Deze nuance in een verhaal over goed tegen kwaad is iets wat we vaker terugzien de laatste jaren in films als Rogue One en nu dus ook The Bad Batch. De Separatisten werden in het verleden vaak afgeschilderd als hebzuchtig of corrupt. Maar het feit dat er mensen in de galaxy leven die zich oprecht willen afscheiden van de Republiek is niet nieuw: Padmé was in The Clone Wars zelfs bevriend met een van hen; Mina Bonteri.

In Common Ground wordt er op twee fronten ‘gevochten’

In deze aflevering staat de Empire op het punt om de planeet Raxus op te slokken en over te nemen. Senator Avi Singh spreekt zich hier uiteindelijk tegen uit tijdens zijn speech naar zijn volk en wordt ervoor opgesloten en gemarteld, terwijl zijn vertrouwde protocoldroid GS-8 Cid om hulp vraagt. Ondertussen gebruikt Omega haar tactische vaardigheden om Dejarik te spelen tegen Cids klantenkring voor een flinke pot geld.

Common Ground

Omega zet haar vaardigheden in om de financiële schuld van de Bad Batch af te lossen bij Cid.

Echo staat het meest sceptisch tegenover het helpen van een separatist en botst nog steeds een beetje met de rest van de Bad Batch. Hij is ook degene die het sterkst reageert op het feit dat hun cliënt de droid is, hoewel de anderen ook verrast zijn. Dat Echo problemen heeft met de Separatisten is natuurlijk goed verklaarbaar: hij was niet alleen een ‘reg’, maar hij werd ook gebruikt als een levend algoritme door de separatisten om hun tactische bewegingen te coördineren. Zoals we in het laatste seizoen van The Clone Wars zagen werd zijn lichaam uitgerust met de cybernetische jacks die hij nog steeds met zich meedraagt.

De audiovisuele pracht van Raxus

De planeet Raxus wordt niet veel verder verkend dan het overheidscomplex. Het kleurenpalet op deze planeet sprong er voor mij bovenuit, vooral omdat ik besefte dat grote delen van de serie tot nu toe redelijk donker zijn. De animatie blijft fantastisch en het is de moeite waard om te kijken wat de personages op de achtergrond doen: zie Echo verward naar Omega’s snacks turen, of Wrecker die de eerste is die Omega begroet bij hun terugkeer naar de bar.

Common Ground

Op Raxus voert de Bad Batch een snelle capture & rescue missie uit.

Nu de Bad Batch in “Common Ground” hun schuld aan Cid met dank aan Omega heeft afbetaald is er ruimte gecreëerd om in de laatste afleveringen van dit seizoen weer hun eigen weg te gaan. Ik kan me voorstellen dat de groep op korte termijn gaat proberen om Crosshair levend terug te halen, daarnaast zullen bounty hunters zoals Cad Bane ook nog steeds op Omega jagen. En gaan we de eerste ontmoeting tussen Boba Fett en Fennec Shand nog te zien krijgen? Met het oog op The Book of Boba Fett later dit jaar zou dit geen onlogische keus zijn.

Artikelen

The Bad Batch: “Bounty Lost”

Bounty Lost

Gisteren verscheen de negende aflevering van Star Wars: The Bad Batch genaamd “Bounty Lost” op Disney+. In deze serie artikelen laat ik je weten hoe ik de serie beleef. Laat ons vooral ook weten wat jij ervan vond!

The Bad Batch heeft met de nieuwste aflevering “Bounty Lost” de lijn omhoog doorgezet. Het is een aflevering met enkele onthullingen en daarbij ook een aflevering die niet bang is om het plot voort te duwen.

Zoals we wisten is Omega gevangengenomen door Cad Bane. Deze bounty hunter brengt haar naar Cloud City, waar hij een afspraak heeft met Taun We (de gids van Obi-Wan Kenobi op Kamino in Attack of the Clones).

Nala Se is in het geheim erg begaan met het lot van Omega, waarmee ze de opdracht van Prime Minister Lama Su om Omega dood of levend gevangen te nemen negeert. Ze heeft met Fennec Shand een verbond gesloten om het meisje veilig terug te brengen, waarbij het woord ‘veilig’ doorslaggevend is. Wanneer Omega aan het eind van de aflevering met de Bad Batch ontsnapt is Nala Se allang blij dat Omega het goed maakt.

De onthulling over de oorsprong van Omega

Het blijkt dat de Kaminoans Omega willen hebben omdat ze – net als Boba Fett – een onaangepaste clone is van legendarische bounty hunter Jango Fett. Daarmee is ze waardevol, omdat ze naast Boba wellicht de enige eerste-generatie clone is met de pure genetische data van Jango Fett. In een van de eerdere afleveringen kwamen we er al achter dat het klonen van clones de onderliggende genetische tissue verslechtert: zie het als het ellenlang herhalen van het kopiëren van kopieën, in plaats van kopieën maken van het origineel.

Maar nog even over die Omega onthulling, ben ik de enige die niet snapt hoe een blank meisje met blond haar een onaangepaste kloon kan zijn van een ‘bruine’ man als Jango Fett? Bij Boba was gelijk duidelijk dat het in principe een en dezelfde persoon is (wat DNA betreft in ieder geval), hier vind ik dat toch lastiger om te verkopen. Zullen ze hier nog meer over uitweiden in de serie? Want als dit puur is gedaan voor het verrassingseffect dan stelt het mij persoonlijk wel teleur.

Bounty

Fennec en Omega in gesprek in een kamer vol met gekloonde lichamen.

Goed, we weten nu de oorsprong van Omega, we weten ook aan welke zijde de Kaminoans staan én we zijn erachter gekomen wie de opdrachtgever van Fennec Shand is. Eigenlijk wel grappig dat dit alles voorbijkwam in een aflevering waarin we de Bad Batch zelf maar weinig hebben gezien. Ik kreeg persoonlijk wat The Rise of Skywalker en The Mandalorian vibes toen Omega met Fennec sprak in een kamer waarin gekloonde lichamen in vloeistofbuizen om hen heen stonden geëtaleerd. Was ik de enige die kort aan Snoke en Palpatine moest denken? Het was hoe dan ook een omgeving die niet zou misstaan in een lugubere horrorfilm.

Fennec Shand vs. Cad Bane en waar blijft Boba Fett?

Een van de hoogtepunten van deze aflevering was natuurlijk het duel tussen bounty hunters Fennec Shand en Cad Bane. Bane wordt hier duidelijk neergezet als de oudere, ervaren premiejager en Fennec is de talentvolle schutter die ondanks haar jonge leeftijd haar sporen al heeft verdiend. De Western-stijl van Bane en de subtielere stijl van Fennec passen goed bij elkaar en audiovisueel spatten zowel beeld als geluid van het scherm.

Bounty

Cad Bane in gesprek met Omega.

Nu we weten dat Boba Fett en Omega min of meer broer en zus zijn en dat Fennec en Boba elkaar door de jaren heen ergens hebben leren kennen (een verhaal dat meer uitgediept zal worden in The Book of Boba Fett – vanaf december op Disney+) is het wat mij betreft wachten tot Boba zijn intrede gaat doen in The Bad Batch. Ingewijden zullen weten dat er ergens bij Lucasfilm Animation nog een onafgemaakte scène klaarligt, te weten een confrontatie tussen Cad Bane en Boba Fett. Het zou wat mij betreft logisch zijn dat we hier in deze serie al elementen van terug gaan zien en daarmee gelijk een eerste hoofdstuk uit het verhaal over de vriendschap tussen Fennec en Boba te zien gaan krijgen.