Artikelen

Spoilercanon Augustus 2016

Er komt heel veel Star Wars-materiaal uit, en een mens heeft nou eenmaal geen oneindig diepe zakken. Daarom biedt Star Wars Awakens je deze maandelijkse column. Alles wat je deze maand misschien gemist hebt in de Star Wars canon, op één plek samengevat. Star Wars Awakens vuurt het Spoilercanon augustus 2016 af.
Deze maand: de comics Han Solo #3, Poe Dameron #5, Star Wars #22, en Darth Vader #24.

(Vorige maand gemist? Lees hier wat er eerder gebeurd is.)

Han Solo, supermodel

Han en Chewie, supermodellen

Han Solo #3

Han en de andere racers in de Dragon Void Run staan onder arrest. Gelukkig is de organisatie van de race ook aanwezig. Deze wijst Officer Tomine erop dat alle brandstofstations in de buurt de race sponsoren, en dat de Empire deze te vriend wil houden. De racers zijn vrij om de tweede etappe van de Run te doen.

Deze tweede etappe is een 12-uur durende marathon waarin de racers door een veld schroot moeten manoeuvreren. Dit geeft rebelleninformant Bot de tijd om zijn theorie uit te leggen. Prinses Leia en de drie overgebleven informanten zijn de enigen die weten waar de andere spionnen zijn. Één van de twee overige spionnen die Han op zal pikken in de race moet dus degene zijn die zijn collega’s verraden en vermoord heeft.

Met een beetje hulp van Delans sleepkabel komt de Falcon aan bij de volgende stop. Chewbacca repareert het schip, terwijl Han de volgende informant ophaalt. Terug aangekomen bij de Falcon laat de informant zien wie hij is: Een katachtige alien (aka een Selonian) die een oude bekende is van Han en Chewie… En met de laatste nog een appeltje te schillen heeft!

BB-8 in trouble

BB-8 is niet de enige met een aansteker…

Poe Dameron #5

Poe’s team en Agent Terex hebben allebei hetzelfde doel: Grakkus de Hutt uitbreken om informatie van hem te krijgen. De twee mannen hebben echter een compleet verschillend plan van aanpak.

Poe neemt contact op met BB-8, die met de andere astromechs in het controlecentrum van de gevangenis is gebleven. Hij geeft ze het groene licht voor Operation Upside, een vooraf afgesproken plan om van de gevangenis vandaan te komen. Dit gaat de groep astromechs goed af, zelfs een groep bewakers die ze tegenkomen houdt ze niet tegen. Maar als een gigantische droid Snap’s astromech OR-10N vernietigt, staat BB-8 toch voor hete vuren…

Ondertussen gaat Terex naar de andere bendeleiders die op Megalox Beta gevangen zitten, en sluit een deal met ze. Hij belooft hen te bevrijden als ze voor hem Grakkus’ fort bestormen en hem dwingen zijn info over San Tekka op te geven. Dit is dan ook precies wat er gebeurt. Black Squadron vecht zij aan zij met de Hutts om de andere gevangen buiten te houden. Maar als ze naar binnen willen terugtrekken, sluiten de Hutts voor hun neus de deur. Poe’s enige hoop is dat de droids hun werk doen, en snel.

Willrow Hood

Niets in deze comic redt het natuurlijk bij de cameo van fan-favoriet Willrow Hood!

Star Wars #22

In deze comic leiden Han, Leia, Luke, Sana en Wedge een eskader X-Wings in een prachtig vormgegeven gevecht om een Star Destroyer, de Harbinger. Luke wint de slag voor de Rebellen door het schip in te vliegen en de primaire reactor aan gruzelementen te knallen. De Empire evacueert het schip… Maar de Rebellen gaan juist naar binnen.

Een week later wordt duidelijk waarom. We zien een patrouille TIE Fighters neergehaald worden door een Star Destroyer. De Ravager heeft het gevecht overleefd. Er wordt onthuld dat dit het geval is omdat de Rebellen precies op het juiste moment de reactor loskoppelden.

Het schip heeft het echter zwaar te verduren gehad, en Chewbacca heeft er moeite mee om het weer fatsoenlijk te laten werken. Ook zijn er maar 200 Rebellen aanwezig, terwijl een Star Destroyer normaal een bezetting van duizenden heeft. En het ergste weten onze helden nog niet eens: De elite stormtroopers uit Star Wars #22 zijn onderweg om voor de Empire terug te pakken wat van hen is!

Vader Mustafar

Vader rijst uit de as van Anakin op Mustafar

Darth Vader #24

Toen we Vader voor het laatst zagen, zakte hij hulpeloos door zijn knieën omdat slechterik Cylo zijn pak had uitgeschakeld. Het grootste deel van dit nummer is een soort acid trip door Vader’s psyche. Hij komt zijn oude zelf, Obi-Wan, en Padmé tegen. Omdat dit een metaforische verklaring is van dingen die gebeurd zijn, is het niet in een samenvatting te proppen. Ik kan aanbevelen om Darth Vader gewoon te lezen.

Het einde van het nummer is makkelijker te verklaren. Vader vindt in zijn gedachten de kracht die hij nodig heeft om op te staan zonder hulp van zijn pak. Voordat Cylo tijd heeft om te reageren, doorboort Vader hem met zijn lichtzwaard. Elders op de vloot ontwaakt de laatste kloon van Cylo, Cylo-VI. Deze besluit te vluchten, maar Vader gaat achter hem aan.

Ondertussen loopt Vader’s voormalige geheime handlanger, Dr Aphra, de kamer van Palpatine binnen. Ze belooft hem dat ze heel wat te bespreken hebben over hun gezamelijke vriend…

Tot zover deze editie van het Spoilercanon. Volgende maand zijn we terug met de comics Poe Dameron #6 en Star Wars #23. Plus de langverwachte premiere van seizoen 3 van Star Wars Rebels: Steps Into Shadow!

Artikelen

Moet je nu (opnieuw) beginnen aan Star Wars Battlefront II?

Je mag het huis niet uit. Buiten lijkt een coronabesmetting op de loer te liggen. We moeten in isolatie in onze eigen huizen. Buiten lijkt ver weg. Gelukkig is er binnen genoeg te doen. Dit is de perfecte tijd om Star Wars Battlefront II (opnieuw) te starten.

Er is geen game die ik meer heb moeten verdedigen dan Star Wars Battlefront II. Waar ik sinds de aankondiging van het spel enorm uitkeek naar de release (het eerste deel werd mijn meest gespeelde spel op mijn Xbox One ooit), werd de launch van het spel volledig onderuitgehaald doordat er lootboxen in de game zouden gaan zitten.  Electronic Arts had hun gretige handjes om de game geplaatst om het geniale werk van gameontwikkelaar DICE teniet te doen door de game te doorspekken met boxen die spelers konden kopen met echt geld. Normaliter is dat geen probleem wanneer het puur om cosmetische items gaat. Maar in Battlefront II lag het net wat anders. En iedereen wist de game massaal te negeren. De game is inmiddels meer dan twee jaar oud, is voor een spotprijs te koop en heeft alle problemen vervangen door bijzonder veel extra content. Geloof me, dit is het moment om met z’n allen terug te keren!

Battlefront II: wat Battlefront (2015) had moeten zijn

De eerste Battlefront van EA (2015) was een heerlijke shooter die geplaagd werd door het gebrek aan content. De basisgame was vrij kaal en alle uitbreidingen waren prijzig waardoor de community verdeeld werd. Deel twee zou het anders gaan doen. Er waren beloftes voor gigantische gevechten, grafische prachten die het realisme aan zouden tikken en er moest veel meer content komen dan in het eerste spel. Meer dan drie keer zoveel zelfs. Ook kwam er een volledige singleplayer, iets wat in het eerste spel compleet miste. Dit gaf een nieuw verhaal vanuit de ogen van The Empire. Want wat is de impact op mensen die The Emperor dienen wanneer de tweede Death Star boven de bosmaan van Endor ontploft, met Palpatine daarbij? Daarnaast zou de Season Pass verdwijnen en alle content na release gratis zijn. Als toefje op de taart werd studio Criterion (van Burnout) ingeschakeld om de vliegmissies voor hun rekening te nemen om meer snelheid toe te voegen. De belofte was gigantisch en nooit eerder keek ik zo enorm uit naar de release van een game.

Lootboxen

Iedereen had het over lootboxen toen de game verscheen. Het was mogelijk om behoorlijk wat extra’s vrij te spelen (at random, dat wel) door lootboxen te openen. Nieuwe en sterkere wapens, betere krachten, dat soort dingen. Dingen die best wat impact hebben op het spel. Wanneer je de digitale portemonnee trok had je dus duidelijk een voorsprong op gamers die dat niet deden. Pay to win, een drama. Elke website had het er over en vergat dat er, onder de lootboxen, een verdomd toffe game zat. Ja, de verhalende stand was misschien niet zo diepgaand als dat we hadden gehoopt, maar de multiplayer was van een bijzonder hoog niveau. Nooit eerder konden we als gamers het Star Wars-universum beleven zoals hier. Grafisch zag het er zo bizar goed uit en elk geluidje klopte met onze herinneringen uit de films. De actie knalde van het scherm, de geluiden lieten menig geluidsinstallatie bewijzen waarom ze zo duur waren. Er was een flink aantal locaties aanwezig, bekende personages, het speelde fantastisch. Maar niemand zag het, want lootboxen.

Echter, wat deze huidige generatie spelcomputers ons heeft geleerd, is dat games met een valse start vaak sterker terug kunnen komen. Omdat ontwikkelaars toch door gaan, steeds aan de game kan blijven sleutelen en feedback vanuit de fans van harte mee wil nemen in het proces. Dit zagen we al bij titels als Ghost Recon: Wildlands, For Honor en Rainbow Six: Siege. De oplettende lezer merkt dat Ubisoft dus als bedrijf bijna synoniem staat voor deze aanpak. Maar ook Battlefront II heeft deze tactiek toe weten te passen. Zo bracht DICE al een maand na de originele release de eerste grote update voor de game, gelinkt aan de release van The Last Jedi in de bioscopen. Met nieuwe maps en modi, Finn en Captain Phasma speelbaar en nieuwe voertuigen. De map op Crait is grafisch een lust voor het oog. Net zoals in de film spatten de rode korrels in het rond bij elke impact van een laser blast. Ook werd het verhaal uitgebreid voor de eenzame speler met Resurrection. Enkele nieuwe levels gingen verder waar de originele game ophield. En alles was uiteraard gratis.

Gratis uitbreidingen

Helaas vonden de bioscoopgangers The Last Jedi niet de beste Star Wars-film ooit (om het maar even zacht uit te drukken). De complete fanbase werd uit elkaar gedreven. Je vond de film geweldig of helemaal ruk. Wanneer je marketing van je game dan draait om zo’n film… yikes. Gelukkig bracht DICE niet veel later de mode Ewok Hunt, waarin je in de nacht op Endor met Ewok op Stormtroopers kon jagen. Het voelde haast als Star Wars-horror maar was een grote hit. Season 2 bracht content rondom de film Solo. Wederom nieuwe levels, modi, en mogelijkheden om te spelen. Lightsabergevechten werden opnieuw uitgerold om ze cinematischer te maken, er verscheen een offline Star Fightermodus en waren er meer manieren om jouw soldaat aan te passen. En, jawel, het bracht een hele hoop Clone Troopers. Je gaat nooit de fout in met Clone Troopers wanneer je het mij vraagt. Daarnaast werden Solo en Lando uit de film toegevoegd als speelbare personages. Een hele sterke update, maar ook Solo deed het in de bioscopen niet bijzonder goed. Wederom omdat de fanbase zo verstrooid was door The Last Jedi besloten veel fans de film te negeren. Als statement richting Disney. Heel jammer, want hierdoor werd de film een flop. En dat is zonde, wat Solo is awesome. En die content in de game? Volledig gratis, wederom.

Season 3 werd later toegevoegd en is tot op heden nog steeds mijn meest favoriete stukje DLC voor de game. Want jawel, eindelijk werd het mogelijk. We mochten eindelijk in deze grafische pracht de Clone Wars beleven vanaf de bekende slagvelden. Stap in de schoenen van een Clone en betreed het gevecht op Geonosis. Dice wist hier echt uit te pakken en bracht gevechten groter dan ooit. Daarnaast combineerde ze verschillende speelmodi in een enkele mode. Wanneer je ronde A wint, verplaatst het gevecht naar een andere locatie. Het brengt een grotere schaal naar de game. Ook werden Obi-Wan Kenobi, Grievous, Anakin Skywalker en Dooku speelbaar. DICE bracht meer balans in de game, meer offline manieren van spelen en nieuwe mogelijkheden qua gameplay. En geloof me, je hebt Battlefront II pas echt gespeeld wanneer je de Clone Wars gevochten hebt. Geonosis bleek een geweldig theater te zijn voor vieze, stoffige oorlogsvoering waarin de ontploffingen rijk zijn. En je raadt het al, ook de Clone Wars zijn volledig gratis te downloaden.

Season 4 bracht een nieuwe map op Felucia en een zogenaamde’Large Scene singleplayer mode’ die geïnspireerd werd op de originele Battlefront II. Het was ook de intrede voor de Clone Commando’s. Iets wat spelers van Star Wars Republic Commando best kunnen waarderen gok ik zo. Snel werd dit opgevolgd met content uit de derde Star Wars-film sinds de release van de game. The Rise of Skywalker is ook volledig in de game te vinden. En dat brengt je zelfs de mogelijkheid om als BB-8 te spelen, iets wat compleet nieuwe manieren van spelen met zich mee weet te nemen. Het is allemaal wederom compleet gratis.

Nee, Battlefront II is niet meer die game die geteisterd werd door lootboxen. Het is ook niet meer de game die iets meer dan twee jaar geleden verscheen. Het is een gigantische bulk aan content, met enorm veel manieren van spelen, gecombineerd met alle momenten uit de Star Wars Saga. En het verdient het om gespeeld te worden. Dus pluk die game van een digitale winkel en geef het (opnieuw) een kans. Buiten is Corona te vinden, je moet toch binnen gaan blijven de komende tijd. DICE heeft Battlefront II niet laten vallen. En dat moeten wij ook niet doen.

Artikelen

Star Wars in 2020

De Skywalker saga kwam in 2019 ten einde, wat kunnen we in 2020 verwachten op Star Wars gebied?

Star Wars in 2020

Het einde van een tijdperk: eerder deze maand is de sequel trilogy van Disney’s Lucasfilm geëindigd met de release van The Rise of Skywalker. Met de komst van Disney+ is er voor de megastudio echter de mogelijkheid om grote Star Wars producties naar het ‘kleine scherm’ te brengen en inmiddels weten we ook dat dit de komende jaren de tendens zal zijn. Maar wat kunnen we allemaal aan Star Wars content verwachten in 2020?

Voor het eerst sinds 2014 zal er in 2020 (overigens ook in 2021) geen Star Wars film in de bioscoop verschijnen. Dit betekent echter zeker niet dat aankomend jaar geen nieuwe Star Wars content zal brengen.

Januari: de Star Wars film van 2022 en Project Luminous

Hoewel we geen nieuwe content verwachten in januari wordt het wel een maand met enkele nieuwe aankondigingen. Zo weten we al langer dat er vanaf december 2022 nieuwe Star Wars films zullen verschijnen. Naar alle waarschijnlijkheid zal Lucasfilm in de komende weken bekendmaken wie deze film gaat schrijven en/of regisseren.

Gezien het opstappen van Colin Trevorrow (oorspronkelijk schrijver/regisseur van Episode IX) en de ontslagen van Lord en Miller (oorspronkelijke schrijvers/regisseurs van Solo: A Star Wars Story) is het inmiddels duidelijk dat een dergelijke aankondiging weinig hoeft te betekenen. Toch zal Lucasfilm president Kathleen Kennedy – wiens contract in 2021 afloopt – niet opnieuw de plank willen misslaan met deze belangrijke regisseurskeuze. Hopelijk komen we bij deze aankondiging ook te weten of de film een losstaande spin-off gaat worden of dat deze toch weer deel gaat uitmaken van een trilogie. Dit laatste lijkt echter onwaarschijnlijk, gezien de recente uitspraken van Kennedy in een interview met de LA Times. Daarin noemde ze trilogieën per definitie ‘beperkend’ in het creëren van nieuwe verhalen en wil ze deze traditionele structuur van drie acts ondergeschikt maken aan het verhaal. Daarmee lijkt het erop dat de drie toekomstige Star Wars films (2022, 2024 en 2026) geen deel zullen uitmaken van een trilogie.

“I think it gives us a more open-ended view of storytelling and doesn’t lock us into this three-act structure,” zei Kennedy. “We’re not going to have some finite number and fit it into a box. We’re really going to let the story dictate that.”

Verder verwachten we in januari meer te horen over Project Luminous. Dit aanstaande project omvat een samenhangend geheel van verhalen die zullen worden verteld in de vorm van stripboeken en boeken. Op zichzelf klinkt dit misschien nog niet heel spannend, toch is er binnen de fanbase die zich in de verhalen verdiept genoeg reden om enthousiast te zijn. Dit heeft enerzijds te maken met de namen die zijn verbonden aan dit project, maar vooral ook wat het thema bij de aankondiging van Project Luminous lijkt te impliceren. Is de Force in gevaar?

Project Luminous

De aankondiging van Project Luminous vond plaats op Star Wars Celebration Chicago.

Februari: The Clone Wars krijgt een slotseizoen

In februari verschijnt het langverwachte laatste seizoen van de animatieserie The Clone Wars exclusief op Disney+. Dit seizoen zal onder leiding van bedenker Dave Filoni hopelijk eindelijk een passend en bevredigend einde bieden. Op dit moment zijn de eerste zes seizoenen van de serie beschikbaar op Disney+, dus er is nog tijd om de serie te kijken voordat je in het nieuwe seizoen duikt! Het laatste seizoen zal twaalf afleveringen tellen, waarbij o.a. de Siege of Mandalore als verhaal de revue zal passeren.

Lente: een nieuwe LEGO game en de UHD Blu-ray set?

Hoewel de releasedata van de nieuwe LEGO game en de 4K Blu-ray set van de Skywalker saga niet officieel zijn onthuld, lijkt een release in de lente voor beiden waarschijnlijk.

De laatste LEGO Star Wars game die is uitgekomen was gebaseerd op The Force Awakens. De aanstaande nieuwe game zal alle Skywalker sagafilms omvatten, zoals de titel en trailer ook aantonen. LEGO Star Wars: The Skywalker Saga wordt door vaste ontwikkelaar TT Games ontwikkeld in een nieuwe engine en zal zoveel mogelijk originele stemacteurs bevatten, waaronder Billy Dee Williams als Lando Calrissian. In de game zul je zelf kunnen kiezen in welke volgorde je de sagafilms wil doorlopen, waarbij elke film vijf missies zal hebben met daarmee dus een totaal van 45 missies in de game. Het vechten zal naar eigen zeggen diepgaander zijn dan in voorgaande LEGO games en uiteraard verwachten wij ook weer de nodige grappen die tegelijkertijd zowel de belangrijkste momenten uit de saga parodiëren als dat deze worden geëerbiedigd.

Onlangs verscheen de 4K Blu-ray set van de Skywalker Saga op verschillende Amerikaanse webshops, waaronder Amazon en Best Buy. Het ligt in de lijn der verwachting dat The Rise of Skywalker medio april fysiek uit zal komen (in navolging van een digitale release eind maart), waarbij kort daarna tevens de volledige Skywalker Saga zowel op DVD, Blu-ray en 4K Blu-ray als set zal verschijnen. De week van Star Wars dag (4 mei 2020) of ergens rondom de verjaardag van de franchise (25 mei 2020) lijkt mij persoonlijk geen slechte gok voor de release van deze sets, al is het op dit moment nog koffiedik kijken wanneer de set exact zal verschijnen.

Juni: de opnames van de Cassian Andor en Obi-Wan Kenobi Disney+ series

Vrijdag 27 december verscheen de laatste aflevering van het debuutseizoen van The Mandalorian op Disney+. Gelukkig is men al sinds oktober druk bezig met het produceren van het tweede seizoen, maar in de tussentijd is het wachten op meer nieuws en aankondigingen omtrent andere Star Wars Disney+ series. Twee series waarvan we nu al weten dat ze eraan komen gaan over Cassian Andor en Obi-Wan Kenobi. We verwachten echter niet dat deze series al in 2020 zullen lanceren, het jaar daarop is waarschijnlijk een meer realistische inschatting. Op dit moment ziet het ernaar uit dat beide series in juni zullen beginnen met filmen, waarna we waarschijnlijk mondjesmaat meer nieuws gevoerd zullen krijgen in de vorm van o.a. gelekte foto’s en beelden. Voor officieel en groot Star Wars nieuws zullen we echter tot eind augustus moeten wachten.

Obi-Wan Kenobi

Ewan McGregor (Obi-Wan Kenobi) en Kathleen Kennedy (president van Lucasfilm) bij de aankondiging van de Kenobi-serie op de D23 Expo in augustus 2019. Beeld: StarWars.com

Augustus: Star Wars Celebration in Anaheim

Eind augustus vindt opnieuw het grootste internationale Star Wars evenement ter wereld plaats in Anaheim, Californië. Niet toevallig vlak naast Disneyland en dus ook Galaxy’s Edge. Nu de toekomst van Star Wars films en series relatief open ligt hopen we op dit evenement meer te horen over de toekomstplannen van de franchise in de vorm van nieuwe aankondigingen en andere verrassingen.

Het lijkt wat vroeg om hier al beelden van de Cassian Andor- en Kenobi-serie te kunnen zien, maar mogelijk heeft men toch een korte teaser of behind the scenes beelden paraat voor de aanwezige fans. Verder verwachten we meer te horen over de film die in 2022 gepland staat te verschijnen, met mogelijk ook een tipje van de sluier over wat er daarna volgt.

Star Wars Celebration Anaheim

Star Wars Celebration vindt plaats op 27-30 augustus in Anaheim, Californië (Verenigde Staten).

De kans is echter groter dat de focus van Star Wars Celebration – gezien het feit dat we dan nog steeds lange tijd van de films uit 2024 en 2026 verwijderd zijn – vooral op Disney+ series ligt. We verwachten sowieso een trailer voor het tweede seizoen van The Mandalorian, dat in de herfst van 2020 zal verschijnen. Momenteel zullen de mensen van Lucasfilm en Disney tevens hard aan het werk zijn om ideeën uit te werken en nieuwe series binnen het Star Wars universum vorm te geven. Waar Marvel op de D23 Expo van augustus 2019 vele nieuwe live-action series aankondigde bleef Star Wars toch wat achter met enkel The Mandalorian, een Cassian Andor- en een Kenobi-serie op Disney’s eigen streamingdienst. Onze hoop is dan ook dat Lucasfilm op Celebration een vierde en misschien ook wel een vijfde serie aankondigt voor Disney+ om de tijd naar en tussen de aankomende films te overbruggen.

Herfst: het tweede seizoen van The Mandalorian

Op de dag dat het eerste seizoen van The Mandalorian eindigde, maakte bedenker en schrijver Jon Favreau bekend dat we in de herfst van 2020 het tweede seizoen tegemoet kunnen zien. Naar verwachting zullen in het tweede seizoen opnieuw verschillende regisseurs rouleren om de serie op de juiste manier in beeld te brengen, waaronder dit keer ook Jon Favreau zelf en Carl Weathers (in de serie te zien als Greef Karga). De enige hint die Favreau verder kon geven was deze foto op zijn Instagram, waarop we een Gamorrean zien.

View this post on Instagram

Season 2 of #TheMandalorian coming Fall 2020