Willow

Willow Aflevering 5: Wildwood Review

De minste aflevering tot op heden...

Nadat het verleden zo centraal stond in ‘The Whispers of Nockmaar’ en geheimen bloot werden gesteld, brengt aflevering vijf aflevering waarin Willow haast stil lijkt te staan. Want hoewel er belangrijke feiten op tafel komen te liggen, is Wildwood tot op heden misschien de minst sterke aflevering van de serie.

Deze review staat vol met spoilers. Heb je de aflevering nog niet gezien, stream deze dan, voor het lezen, eerst op Disney+.

Review Aflevering 1: The Gales
Review Aflevering 2: The High Aldwin
Review Aflevering 3: The Battle of the Slaughtered Lamb
Review Aflevering 4: The Whispers of Nockmaar

Vorige week zagen we een oude, donkere locatie licht schijnen op het verleden in een horror-achtig thema. Graydon werd bezeten en leek compleet niet meer zichzelf te zijn. Willow en Elora deden er alles aan om hem terug te krijgen aan de juiste kant terwijl Kit op zoek ging naar de juiste ingrediĂ«nten om hier bij te assisteren. Jade en Boorman stonden op wacht om de rest te beschermen. Het kasteel van Nockmaar speelde spelletjes met hun gedachten en niets leek wat het was. Het was duister, het was spannend en zei heel veel. Hoewel de aflevering in zijn geheel op Ă©Ă©n plek afspeelde, werd er goed omgegaan met de locatie om het verhaal de juiste kant op te sturen en de personages beter te maken. Ook deze week speelt zowat de hele aflevering op een enkele locatie. Dit keer is het duistere ‘Castle Nockmaar’ ingeruild voor de Wildwood, een bos waarin onze ‘Fellowship’ zich moet zien te verstoppen voor een achtervolgend kwaad. Zo’n mooie, groene omgeving lijkt de ideale plek voor een pauze, waardoor Willow al snel zijn training met Elora wil vervolgen. Het duurt echter niet lang voordat de complete groep aangevallen wordt door de Bone Reavers, een groep waarvan we er al eentje zagen in de originele film.

Een leugen om bestwil?

Aan het hoofd van deze groep staat Scorpia, een oude bekende van Boorman. Blijkbaar heeft hij haar ooit verraden door zijn dood in scène te zetten om zo uit de Dread Mines of Skellin te kunnen ontsnappen, een plek die gerund wordt door Trollen. De groep wordt uit elkaar gehaald en ieder moet voor zich op zien te komen om een ontsnapping te realiseren. Ondertussen zien we hoe Boorman zijn geheim blootlegt (aan de kijker, niet aan Scorpia) en blijkt het dat hij qua ontsnappingen waarschijnlijk inspiratie heeft gehaald uit een fragment van Tolkien’s The Hobbit. De humor slaat hier de plank compleet mis en het verhaal dat de serie ons wil vertellen voegt weinig toe aan het personage. Boorman geeft halve leugens en halve waarheden, iets wat we al weten sinds zijn originele introductie.

Terwijl Willow opgesloten zit vindt hij een oude handlanger. Rool, de bijzonder kleine Brownie uit de originele film maakt opnieuw zijn opwachting (gespeeld door dezelfde acteur als 34 jaar geleden). Hij heeft nu een dochter genaamd Ganush terwijl zijn vriend uit de film, Franjean naar het zuiden blijkt te zijn vertrokken. Veel verder dan een cameo gaat het helaas niet. Ik had maar al te graag Rool opnieuw mee op avontuur zien gaan. Na een ontsnapping en een gevecht tussen Scorpia en Jade blijkt dat Jade zelf een Bone Reaver is. Sterker nog, ze is de vermiste zus van Scorpia. En dus een dochter van Kael, de man die door Madmartigan vermoord werd in de originele film. En nu de romance tussen Kit (de dochter van Madmartigan) en Jade een ding begint te worden is het aan hen om te bepalen of dit een stok tussen beiden zet. De geschiedenis van Jade blijkt Ă©Ă©n grote leugen. Maar is een leugen goed wanneer het iemand kan beschermen?

Willow eindigt vandaag net wanneer het interessant wordt

Tijdens het gesprek tussen Kit en Jade is er plots een gigantische aanval. Trollen! Kit wordt meegenomen, anderen vinden de dood. Ons team zet zich klaar om terug te vechten. Eindelijk gebeurt er wat in de aflevering! Credits! Dat bewaart Willow tot volgende week. Jammer. Want voor het eerst in de serie heb ik het gevoel dat de aflevering mij weinig deed. Ja, er zijn wat karaktermomenten geweest die voor de toekomst misschien wat uit gaan wijzen, maar het overkoepelende verhaal is in feite exact daar waar het vorige week op het einde van de aflevering ook was. Op de aanval van de Trollen na, waar we volgende week duidelijk mee gaan beginnen, had alles uit deze aflevering weggelaten kunnen worden om zo de volgende aflevering in te starten. En dat is jammer en simpelweg ook niet nodig. Waarschijnlijk gaan we nu richting de Dread Mines of Skellin en mag Boorman laten zien wat zijn ervaringen aldaar kunnen betekenen wanneer het kwaad bevochten moet worden. Echter hoop ik vooral dat Willow volgende week een aflevering brengt die interessanter is dan Wildwood.

Na de fantastische aflevering van vorige week is Wildwood een behoorlijke domper. Op enkele karaktermomenten na gebeurt er niet heel veel in de aflevering. Het maakt nog niet dat de aflevering slecht is. Allerminst. De worldbuilding is nog steeds tof, de personages interessant en de momenten die ertoe doen zijn leuk. Maar wanneer je hoogtepunt een cameo is waar niks mee gedaan lijkt te worden, dan doe je toch iets fout. Willow is inmiddels over de helft van het seizoen heen, dus we stevenen af op de finale. Laten we hopen dat de vaart er wat meer in komt te zitten en we de Wildwoods rustig kunnen verlaten…