The Bad Batch

The Bad Batch S2 Aflevering 12: The Outpost Review

Goede soldaten volgen geen orders...

Het tweede seizoen van The Bad Batch heeft bijzonder sterke afleveringen geteld, alsook verhalen die op het eerste oog minder relevant leken te zijn. Dat de media die de eerste veertien afleveringen mochten kijken deze week compleet los gingen op Twitter omdat deze twaalfde aflevering de beste van de serie zou zijn, deed mij smachten naar het moment dat The Outpost op Disney+ verscheen. Zouden al die Twitter-accounts het bij het juiste eind hebben gehad?

Je zou het haast vergeten, maar ooit was Crosshair een cruciaal onderdeel van Clone Force 99, totdat hij besloot de Empire te dienen en zijn orders op te blijven volgen. Goede soldaten volgen orders, wie die orders ook mag geven. Waar de rest van de Bad Batch doorhad dat de Empire een gevaarlijk en vies spel speelde, bleef Crosshair bij zijn eigen ideologie. Ondanks het verwijderen van de chip die hem de Jedi deed verraden en Order 66 beval, sloot hij zich aan aan de kant van Palpatine. In seizoen twee van de serie zagen we hem pas één keer voorbij komen. Let wel, in één van de sterkste afleveringen die deze serie had gehad.

The Outpost is wederom een aflevering waarin het bekende team compleet afwezig is. Weer focussen we op Crosshair. Een interessante keuze nu vorige week de serie ons liet weten dat de helft van de Empire op zoek is naar de Bad Batch, terwijl de rest juist Omega op moet zien te sporen. Het is verhaaltechnisch interessant dat dit even blijft liggen waardoor de focus compleet naar de andere kant van het verhaal kan gaan. Crosshair, de afvallige die ervoor koos om zijn broeders te verraden, krijgt nu alle tijd om te laten zien dat ook hij misschien begint te twijfelen aan dat waar hij voor blijft strijden.

Opnieuw The Bad Batch zonder de Bad Batch

In The Outpost worden harde feiten op tafel gegooid. Zo begint de aflevering met Clones die gedwongen worden om met pensioen te gaan. Niet omdat ze te oud zijn of het werk niet meer kunnen, maar omdat de Empire ze niet meer nodig heeft. De serie lijkt al een tijdje te laten zien dat de Empire de Clones als een vervangbare noodzakelijkheid uit een andere tijd ziet. Een duur leger, makkelijk te vervangen door hun eigen Stormtroopers, soldaten die ze zelf kunnen kneden en goedkoper zijn om te produceren. Dat de Clones hierbij hun stem en gezicht compleet lijken te verliezen zorgt voor een verdeeldheid onder hen, in de Empire en in de senaat. Crosshair ziet de tot pensioen gedwongen Clones voorbij trekken maar doet niets. Dit is de natuurlijke gang van zaken. Hij wacht op zijn orders.

Al snel komt Lieutenant Nolan ten tonele en weet meteen vanaf het eerste moment te laten zien dat het leven van een Clone voor hem niets waard is. Want een mens is beter dan een Clone. Meteen spreekt hij Crosshair aan op het feit dat hij niet in uniform is, waarna de Clone zonder tegenspraak zijn helm op zet. Het is een kleine scène met veel betekenis. Ik heb macht over jou. De komende missie brengt beide naar Barton-4 om daar zeer belangrijke goederen te beschermen en uit handen van de vijand te houden. Aangekomen op de planeet, wetende dat haast alle Clones de dood hebben gevonden tijdens het uitvoeren van deze opdracht, blijkt nogmaals dat Nolan geen interesse heeft in deze levensvormen. Hij heeft geen respect voor ze. De leider op de basis, een Clone genaamd Mayday, maakt daarom snel duidelijk dat respect niet is wat je zomaar krijgt maar moet verdienen. Hij zet Nolan even op zijn plek.

Mayday en zijn groep zitten al enorm lang op de besneeuwde planeet om deze cargo te beschermen. Wat er in zit weet hij niet. Hij volgt een order, zoals een goede soldaat moet doen. Uitrustingen van de Clones op de planeet hebben betere dagen gekend en vallen uit elkaar, tools die nodig zijn in de strijd worden niet vervangen door de Empire, hoe vaak de Clones er ook om vragen. De strijd is hierdoor moeilijker dan dat deze hoeft te zijn en maakt meteen duidelijk dat de Empire deze Clones eigenlijk gewoon weg heeft gestuurd om er maar vanaf te zijn. Terwijl Mayday Crosshair uit probeert te leggen dat de planeet gevaarlijk is (je vriest dood of wezens aldaar zorgen voor deze uitkomst), vindt er een aanval op de basis plaats waarbij het overtollige team van Mayday de dood vindt. Ook is dit het moment dat een gedeelte van de te beschermen goederen gestolen worden.

Vervangbare levens op het spel

Aangezien Nolan de Clones meer dan vervangbaar vind, stuurt hij Mayday en Crosshair erop uit om dit kleine beetje cargo terug te vinden. Hoewel het de levens van de Clones niet waard moet zijn, besluit Nolan dat de tools van de Empire belangrijker zijn dan twee Clones. Er zit iets belangrijks in deze kisten. Wat volgt is de tocht waarin Mayday en Crosshair hun weg banen naar de basis van hun aanvallers. Onderweg stuiten ze niet alleen op opmerkelijke situaties (het lichaam van één van hun aanvallers terwijl deze het pantser van een Clone draagt), maar is het vooral het gesprek tussen de twee dat interessant is. Mayday ziet duidelijk in dat dit niet is waar de Clones voor gemaakt zijn. Ze hebben respect verdiend, ze hebben een oorlog gevochten. Nu worden ze gebruikt voor de meest verschrikkelijke klussen zodat anderen er warmpjes bij zitten.

Wanneer de basis aangetroffen wordt en de echte actie van de aflevering eindelijk lijkt te beginnen, weet Crosshair de levens van zijn tegenstanders op een slimme en snelle manier te eindigen. Door iets in hun basis te laten exploderen brengen ze letterlijk het dak naar beneden. Gelukkig is de cargo buiten, maar de explosie zorgt er niet alleen voor dat de vijanden niet meer opstaan, maar een lawine dendert van de berg naar beneden. Geen gevaarlijke, aangezien beide Clones er zonder kleerscheuren vanaf komen, maar het opent wel de dozen die ze moesten beschermen. Daarin blijkt pantser te zitten voor Stormtroopers. Niets belangrijks, alleen mooie nieuwe uitrustingen voor het nieuwe leger, terwijl het oude leger het moet doen met oud, niet functionerend materiaal. Het is het verraad richting de Clones vanuit de Empire. En dat dringt door. Mayday en Crosshair moesten hun leven op het spel zetten om datgene terug te gaan halen wat hen gaat vervangen.

Lang hebben ze niet om er bij stil te staan aangezien een grotere lawine naar beneden komt, waarbij dit keer Mayday flink gewond raakt. Crosshair weet hem uit de sneeuw te halen (iets wat je normaliter niet zou verwachten bij deze harde Clone) en negeert de woorden van Mayday waarin hij zegt dat Crosshair hem achter moet laten. Wederom iets wat we Crosshair niet eerder zagen doen. Het lijkt dat Crosshair door begint te krijgen wat er echt speelt. De Empire zoals hij het zag is niet de Empire zoals het is. Hij zet alles op alles om Mayday mee te nemen, terug naar de basis, waar een arts hem weer op kan lappen.

De emmer loopt over voor Crosshair

Echter, daar staat Nolan te wachten terwijl Stormtroopers alle cargo van de planeet af zien te krijgen. Terwijl Mayday van de schouders van Crosshair valt en Crosshair roept dat hij een arts nodig heeft, weet Nolan hen alleen te wijzen op het feit dat hun missie gefaald is. Ze hebben niet meegenomen wat ze moesten gaan halen. Die arts komt niet, Mayday heeft zijn nut voor de Empire gehad. Hij is niet meer nodig, hij is vervangbaar. Hem helpen zou een verspilling zijn van Keizerlijke krachten. Crosshair kijkt toe terwijl Mayday zijn laatste adem blaast.

Het is een scène die bijzonder hard is. Hoe de machtige partij toekijkt hoe anderen sterven voor nutteloze redenen. Vaker dan eens refereert Star Wars naar Nazi-Duitsland en het gevoel dat ik naar een film over een concentratiekamp keek bekroop mij ook. De andere kant van de oorlog, waarin niet het gigantische slagveld getoond blijft worden, maar de focus op hen die niets fout doen en het moeten bekopen met hun leven. Omdat een ander vindt dat hun leven niets waard is wanneer ze niet meer kunnen werken voor ze. Het brengt een effectief stukje Bad Batch met zich mee dat naadloos aansluit in het overkoepelende verhaal waarin de Clones eigenlijk gewoon vernietigd worden. Misschien niet altijd fysiek, maar zeker geestelijk.

Het is hier waar Crosshair de lijn trekt. Het is klaar. Dit is niet de Empire dat hij kan dienen. Nadat Nolan laat weten dat Mayday en Crosshair makkelijk te vervangen zijn, lijkt Crosshair opnieuw een kant te kiezen. Dit keer niet dat van de Empire. De emmer is duidelijk overgelopen. Dit was de laatste druppel. Crosshair pakt zijn wapen en liquideert Nolan. De Stormtroopers halen Crosshair neer en hij verliest zijn bewustzijn om later wakker te worden, vastgebonden aan een tafel. Hij wordt medisch onderzocht en hoort dat wanneer hij weer beter is de dokter begint met testen. En mocht Crosshair meewerken, dan kan hij het misschien overleven. Wetende dat de Empire bezig is met hun kloon-technieken (Palpatine moet gekloond gaan worden) en ze daarom opzoek zijn naar Omega (wie een speciale Clone is) en Grogu (wegens zijn midichlorians), kan dit een significante scène zijn. Want ook Crosshair is een Clone waarbij dingen aangepast zijn…