Fennec Shand
Fennec Shand, een personage uit The Mandalorian.

The Bad Batch: “Cornered”

Vorige week besprak ik nog aflevering 3 en vandaag verscheen “Cornered”, de vierde aflevering van Star Wars: The Bad Batch op Disney+. In deze serie artikelen laat ik je weten hoe ik de serie beleef. Laat ons vooral ook weten wat jij ervan vond!

“Cornered” is een vermakelijke aflevering

Allereerst wilde ik graag gezegd hebben dat ik me prima heb vermaakt met deze aflevering. Als je mij van tevoren had gezegd dat we deze keer niets van Crosshair of de Imperials (zoals Tarkin en de in de vorige aflevering geïntroduceerde Rampart) zouden zien, was ik waarschijnlijk teleurgesteld geweest. Maar vrijwel elke scène bracht actie, spanning of humor – al kan het natuurlijk ook dat mijn verwachtingspatroon na die sterke première inmiddels een stuk lager ligt ten opzichte van de afgelopen vrijdagen.

Fennec Shand’s eerste verschijning in Star Wars (chronologisch gezien)

Deze aflevering markeerde de verwachte verschijning van Fennec Shand, die we natuurlijk leerden kennen in The Mandalorian – een serie die zich ongeveer 25 jaar later afspeelt. In de eerder verschenen trailer was al bekend dat ze te zien zou zijn, een verrassing was dit dus niet. De premiejager ging in deze aflevering op zoek naar Omega, namens een onbekende opdrachtgever. Zouden de Imperials haar hiertoe hebben aangezet of is er een derde partij geïnteresseerd in het terughalen van dit kind? We zagen in de vorige aflevering dat de Kaminoans klaagden over het aan kwaliteit afnemende DNA van Jango Fett, wellicht dat die Omega wilden terughalen om haar te kunnen klonen?

Hoewel Fennec in duel met Hunter en Wrecker liet zien nog steeds haar mannetje te staan, weten we nog niet wat ze precies van plan was met Omega. We zien aan het eind van de aflevering nog wel dat ze wel degelijk een moreel kompas heeft – ze laat de falende, maar onschuldige wachter van Ro Station leven en betaalt hem zelfs nog voor zijn hulp.

De belofte die ze maakt over dat ze Omega en haar Bad Batch vrienden opnieuw zal vinden neem ik gelijk van haar aan. Ik denk dat we wel kunnen stellen dat het een zekerheidje is dat Fennec nog terug zal komen in de serie.

Callback naar Attack of the Clones

Persoonlijk kreeg ik wat déja vu gevoelens van de speeder chase op de planeet Idaflora; deze deed mij erg denken aan die uit Attack of the Clones. Het feit dat Fennec een helm draagt die doet denken aan de helm van Zam Wesell zal daar ook aan meehelpen. De scène is spectaculair in beeld gebracht – ik denk als je deze naast de live-action speeder chase uit de film zet je duidelijk het verschil zit tussen de onbeperkte mogelijkheden aan camerastandpunten in animatie t.o.v. live-action.

Een komisch moment vond ik de scène waarin Echo zichzelf moest voordoen als een droid, zodat hij verkocht kon worden aan een handelaar. Uiteindelijk had bijna iedereen wel wat te doen, al hebben we relatief weinig van Tech gezien en was Crosshair voor de eerste keer compleet afwezig.

Verder was het opnieuw geen aflevering die het grotere verhaal wat verder bracht, maar desalniettemin een vermakelijk avontuur.