Rex

The Bad Batch: “Battle Scars”

Vandaag verscheen alweer de zevende aflevering van Star Wars: The Bad Batch genaamd “Battle Scars” op Disney+. In deze serie artikelen laat ik je weten hoe ik de serie beleef. Laat ons vooral ook weten wat jij ervan vond!

Laat ik maar meteen met de deur in huis trappen: deze aflevering van The Bad Batch was de beste aflevering sinds de seizoenspremière. In tegenstelling tot de vorige afleveringen, welke meer een ‘freak of the week’ aanpak hanteerde, vonden er in deze aflevering daadwerkelijk gebeurtenissen plaats die invloed hadden op het grotere verhaal. Kort gezegd: bij het (terug)kijken van The Bad Batch is deze aflevering onmisbaar.

De terugkeer van Captain Rex

De vorige aflevering eindigde met Rafa en Trace Martez die met een mysterieus persoon spraken, dit bracht in onze Star Wars chatroom een aardige discussie los. Was dit Ahsoka, Bail Organa of toch Mon Mothma? Het bleek niemand minder dan oudgediende Captain Rex te zijn! Ergens ook wel logisch, aangezien Ahsoka de enige link is tussen de gezusters Martez en Rex en we wisten op basis van de trailers al dat laatstgenoemde nog een keer moest verschijnen.

Rex ontmoet de Bad Batch in de cantina van Cid.

Het lukt de Bad Batch – opnieuw met uitzondering van Crosshair, die we nu al enkele afleveringen niet meer hebben gezien – met dank aan Rex’ hulp om hun inhibitor chips kwijt te raken, maar niet voordat we nog één keer geconfronteerd worden met de vreselijke gevolgen van deze chip. De scène waarin Wrecker zichzelf kwijtraakt en Order 66 probeert uit te voeren vond ik intens, de show laat hier een van zijn donkerste momenten zien wanneer hij bijna op het punt staat om Omega – het kind waarmee hij inmiddels een band heeft opgebouwd – te doden. Gelukkig (of moet ik zeggen, ‘uiteraard’?) kwam het niet zover, maar ik kan in elk geval niet ontkennen dat dit een van de weinige momenten in de serie tot nu toe was waarin ik op het puntje van mijn bank zat. En ik ben blij dat het plotpunt over Wrecker’s hoofdpijn hiermee tot een eind is gekomen.

Rex kijkt op een afstandje toe terwijl de leden van de Bad Batch één voor één hun inhibitor chips laten verwijderen.

De weg naar het kwijtraken van de inhibitor chips was ook tof; we zagen vandaag voor het eerst in een Star Wars film/serie de planeet Bracca – die we kennen als beginplaneet uit de game Jedi: Fallen Order. Overigens, voor de gelukkige next-gen consolebezitters: vandaag is er een nieuwe versie van deze game verschenen welke je gratis kunt downloaden als je de game al in bezit hebt! Uit de game weten we dat Bracca een van de belangrijkste scheepswerfplaneten was die gebruikt werd om schepen uit het Clone Wars-tijdperk te ontmantelen. Logisch dat Rex de Bad Batch hierheen brengt om incognito de inhibitor chips te verwijderen, hij kan ze immers moeilijk een actief ziekenhuis insmokkelen.

Conclusie: de beste aflevering tot nu toe

De aflevering bood – op de spannende scène met een ontketende en gehersenspoelde Wrecker na – weinig actie, maar daar zul je niemand over horen klagen. De relatie tussen Wrecker en Omega is door het voorval alleen maar sterker geworden (ze aten weer gezellig samen van de Mantell-mix) en het einde van de aflevering lijkt erop te duiden dat we Rex nog wel terug gaan zien in de serie. Ik ben benieuwd hoe het met Crosshair gaat en wat Fennec Shand uitspookt, wie weet dat we daar volgende week meer van gaan zien!