Andor

Andor Aflevering 7: Announcement Review

De vonken van de Rebellion worden steeds zichtbaarder

Aflevering 7 van Andor bouwt netjes voort op de karakterontwikkeling van de twee trilogieën die we tot nu toe hebben gezien. De gevolgen van de missie op Aldhani reiken verder dan Cassian aanvankelijk dacht; het effect van zijn acties zijn ook voor zijn familie en voormalige vrienden voelbaar.

Deze review staat vol met spoilers. Heb je de aflevering nog niet gezien, stream deze dan, voor het lezen, eerst op Disney+.

Review Aflevering 1: Kassa

Review Aflevering 2: That Would Be Me

Review Aflevering 3: Reckoning

Review Aflevering 4: Aldhani

Review Aflevering 5: The Axe Forgets

Review Aflevering 6: The Eye

Zoals benoemd in de podcast is Andor voor het grote publiek niet bepaald de serie die mensen naar Disney+ toe trekt. Het is bijvoorbeeld ook de eerste Star Wars live-action serie die ikzelf niet wekelijkse met een real-life vriend van mij samen kijk, wetende dat hij op het moment dat ik dit schrijf waarschijnlijk niet eens doorheeft dat deze serie alweer een maand geleden is begonnen. Nu we over de helft van het seizoen heen zitten kan ik niet wachten om hem na terugkeer van zijn vakantie op m’n bank te installeren zodat we samen in mijn bescheiden ’thuisbioscoop’ (zonder doek dan, Marc) kunnen genieten van het spektakel dat Andor heet.

Ik ben ontzettend blij dat de serie zo consistent is qua niveau van de afleveringen, al ben ik me ervan bewust dat er ook een groep mensen is die vindt dat het de ene week top en de andere week flop is. Zelf kijk ik maar wat graag naar een aflevering die, ondanks het feit dat er weinig qua actie gebeurt en het hoofdplot niet verder dan enkele centimeters wordt geduwd, de personages waar ik graag naar kijk meer gelaagdheid en verdieping meegeeft. Ik denk dat dat met name is wat ik in mijn entertainment zoek; personages waar ik me mee kan verbinden en wiens gedrag en gedachten mij intrigeren. Misschien is het ook wel de psycholoog in mij die dat fascineert.

Acties hebben gevolgen

In deze aflevering ging het met name over de consequenties van hetgeen zich op Aldhani heeft afgespeeld, gevolgen die meer impact hebben dan het titulaire personage voor ogen had. We hebben deze keer eindelijk weer zicht op hetgeen Syril Karn en Dedra Meero uitspoken: eerstgenoemde krijgt een nieuwe kans en komt uiteindelijk zijn obsessie Andor op toch wel erg toevallige wijs weer op het spoor en Meero krijgt dat wat Karn volgens zijn moeder zo graag zou willen hebben: erkenning voor diens kwaliteiten. Meero wordt nu eindelijk ‘gezien’ door Major Partagaz in plaats van berispt en omdat zij de enige van de aanwezige experts lijkt te zijn die doorheeft waar de rebellengroepen Ă©cht mee bezig zijn kunnen verdere confrontaties tussen de rebellen en de Empire niet lang uitblijven.

Overigens is een shout-out naar de tweede verschijning van Colonel Wulff Yularen in live-action hier wel op zijn plaats. We zagen hem oorspronkelijk in A New Hope (1977), toentertijd gespeeld door Robert Clarke. Het personage heeft vervolgens in zowel The Clone Wars als Rebels in animatie een rol van betekenis gespeeld en was in deze Andor-aflevering kortstondig te zien tijdens een toespraak. Daarmee is de eerste keer dat we dit personage in live-action horen praten een feit.

Het belang van verzet

Wat deze aflevering doet is dat we met name mensen in de omgeving van Cassian zien veranderen, maar tegelijkertijd zien we dat hijzelf nog niet zo ver is. Cassian Andor denkt nog steeds in eerste instantie aan zichzelf en de eerste de beste oplossing die hem logisch in de oren klinkt. Logisch, want zo heeft hij van jongs af aan geleerd om te overleven: zorg voor je eigen veiligheid, bescherm de mensen die het dichtst bij je staan. Ja, op die manier kun je best oud worden.

De Rebellion leeft nog niet bij hem, in tegenstelling tot bij zijn ‘moeder’ Maarva, maar het is een kwestie van tijd voordat hij gaat inzien dat hij meer in zijn mars heeft dan de rest van zijn leven uit te zitten als een bourgondiĂ«r. Hij accepteert het huidige systeem zoals het is en probeert daarbinnen zijn eigen weg te vinden. Het gevoel dat hij aan de grond van iets kan staan dat dit systeem kan veranderen of zelfs neer kan halen moet nog komen.

The Phantom Menace krijgt een koekje van eigen deeg

Dat systeem wordt in ieder geval hevig aan getornd door Mon Mothma, die op haar beurt onaangenaam verrast is door wat Luthen Rael in gang heeft gezet. Ze weten beiden dat de Rebellion geld nodig heeft; Luthen had hiervoor een missie met een brute overval in gedachten (zie aflevering 6) en Mon Mothma dacht hierbij meer aan het wegsluizen van familiegeld. Ze heeft lang nagedacht bij wie ze met haar verzoek het beste terecht kan en besluit in deze aflevering een oude jeugdvriend en inmiddels bankier in vertrouwen te nemen.

Het feit dat ze dit geheim met bijna niemand kan delen – zelfs niet haar eigen partner – en daarom maar een façade neerzet in de Senaat zodat mensen niet doorkrijgen waar ze daadwerkelijk mee bezig is toont wel aan hoe gevaarlijk het kan zijn als iemand met macht en invloed een eigen agenda heeft. Was het niet onze vriend Palpatine, die overigens twee keer in deze aflevering genoemd wordt, die zichzelf op dezelfde manier naar de top wist te werken? Mon Mothma is nu voor Palpatine “The Phantom Menace”. Kleine verwijzing naar die film is overigens het Gungan schild dat in zicht is tijdens de scène waarin Mothma en Luthen elkaar spreken. Ook is daar voor de kenners een Jedi Temple Guard masker zichtbaar.

Losse eindjes wegwerken: Andor

Vel, die na de vorige missie nu duidelijk een goede wasbeurt heeft ondergaan, verscheen op Coruscant om van Kleya te horen te krijgen dat Cassian Andor een “los eindje is waarmee afgerekend zal moeten worden”. Zoals we allemaal weten zal zij niet degene zijn die Cassian om het leven brengt (het grote nadeel van een prequel-serie als deze natuurlijk), maar de confrontatie is wel eentje om naar uit te kijken. Cassian had al de kans om haar in koelen bloede te doden, maar in plaats van dat hij de trekker overhaalde liet hij haar vrijwel al het geld uit de missie na. Ik denk zelf niet dat Vel het over haar hart kan krijgen om hem daadwerkelijk te doden, maar tegelijkertijd is ze geen gemakkelijk personage om te peilen. Haar dankbaarheid naar “Clem” en haar loyaliteit naar Luthen zal voor haar nog een spanningsveld zijn om zich doorheen te worstelen.

De terugkeer van elementen uit Rogue One

Het lukt Cassian niet om Maarva en B2EMO te overtuigen om met hem mee te vluchten, want zijn pleegmoeder heeft het licht van de Rebellion gezien en noemde de daders op Aldhani zelfs ‘helden’. Niet wetende dat de persoon van wie ze het meest houdt hier een grote rol in heeft gespeeld. Cassian, die voor het merendeel van zijn leven ergens voor op de vlucht was, heeft zelf grote behoefte aan veiligheid en rust. Op Ferrix zal hij het niet vinden, want de mensen daar nemen het hem kwalijk dat de Empire nu meer aanwezig is dan ooit. Dus besluit hij om zijn leven op Niamos (een toeristisch vakantie-oord) te vervolgen, waar we eindelijk wat meer aliens in deze show te zien krijgen naast de terugkeer van de Shoretroopers uit Rogue One. Eventjes dacht ik, net als jullie waarschijnlijk, dat we hier het debuut van K2-SO te zien kregen, maar heel subtiel en verstandig lieten ze op de achtergrond nog een tweede KX-droid zien om de kijker duidelijk te maken dat velen van dit soort droids in dienst waren van de Empire in deze tijdsperiode.

Syril Karn komt toevalligerwijs Cassian Andor, de ongrijpbare rebel aan wie hij in zijn ogen zijn onvrijwillige carrièreswitch te danken heeft, tegen in het systeem wanneer Cassian wordt gearresteerd en veroordeeld tot een gevangenisstraf van 6 jaar. Hoe dit precies kan begrijp ik nog niet helemaal, immers gebruikte Cassian een nepidentiteit. Maar dat Karn weet wie en waar Andor nu is lijkt wel hevig te worden gesuggereerd, we zullen zien waar dit de hoofdpersonen heenbrengt in de volgende aflevering. De poppetjes lijken steeds dichterbij elkaar te komen: de stilte voor de storm is voorbij.