Andor

Andor Aflevering 5: The Axe Forgets Review

We zijn met Andor pas twee weken onderweg en hebben nu al mogen genieten van vijf afleveringen. De nieuwste verscheen vandaag op Disney’s streamingdienst en bouwt de spanning van de show en de personages onderling aardig op…

Deze review staat vol met spoilers. Heb je de aflevering nog niet gezien, stream deze dan, voor het lezen, eerst op Disney+.

Review Aflevering 1: Kassa

Review Aflevering 2: That Would Be Me

Review Aflevering 3: Reckoning

Review Aflevering 4: Aldhani

Stilte voor de storm. Het zou zomaar kunnen dat Marc gelijk had in de Star Wars Podcast toen hij zei dat hij verwacht dat deze serie uit meerdere trilogieën bestaat. Ik ben daar inmiddels wel van overtuigd. Het feit dat Tony Gilroy’s broertje Dan verantwoordelijk is voor het schrijfwerk van afleveringen 4 t/m 6 bevestigt dit des te meer.

Waar de vorige aflevering eindigde op een moment bij het kampvuur waarin het leek alsof de geheime missie van Cassian Andor en de rebellengroep op het punt stond om te beginnen, beleven we tijdens deze gehele aflevering de dag vóór ‘de grote dag’. Zoals Luthen’s assistent Kleya op het einde zei: “It’ll all be over this time tomorrow”. De climax van het tweede tussenverhaal in dit eerste seizoen van Andor lijken we daarmee volgende week voorgeschoteld te krijgen. De twaalf afleveringen in totaal zouden exact vier keer een kleiner verhaal in de vorm van een trilogie kunnen vertellen, een luxe dat een 8-delig seizoen zoals The Mandalorian bijvoorbeeld niet had.

‘Slechteriken’ die ik begin te mogen

Ik vond het opvallend dat we de eerste scène opnieuw veel tijd doorbrachten met de mislukte handhaver Syril Karn en zijn moeder. Ik vraag me af wie die oom Harlo is en wat hij voor zijn neefje in petto heeft. Zou het iemand kunnen zijn van een van de verschillende rebellengroepen? Luthen en Cassian lieten eerder dit seizoen al blijken dat de verschillende groepen verzetsstrijders wat hen betreft één pot nat zijn en je kunt je afvragen op welke manier Syril anders nog in contact gaat komen met de andere personages in dit verhaal.

Wat me opvalt bij zowel Syril als luitenant Dedra Meero is dat beiden voorafgaand aan de serie leken te zijn neergezet als ‘slechteriken’, maar hun karakter naar mijn mening tegelijkertijd ontzettend like-able is. Ik merk aan mezelf dat ik graag zou zien dat Syril zijn leven succesvol oppakt en hoewel het de rebellengroep tegenwerkt zou ik ook willen zien dat het Dedra lukt om haar verloren Starpath terug te vinden. Overigens vraag ik me af wat Dedra mankeert, aangezien we wel heel duidelijk te zien kregen dat ze medicijnen moest slikken. Tegelijkertijd zou het me niets verbazen als dit puur even te zien was om het karakter wat verdieping mee te geven.

Zowel Syril als Dedra worden opvallend in de spotlight geplaatst en zijn in tegenstelling tot wat we van oudsher van Star Wars verwachten niet overmatig slecht. Wat dat betreft lijkt dit net een serie over echte mensen die wellicht aan de ‘verkeerde’ kant van de oorlog staan, maar desalniettemin van zichzelf geen kwade wil hebben. Het zou zomaar je buurman of een tante kunnen zijn die vanuit hun functie verwikkeld zijn geraakt in een strijd waar zij liever ook niet in hadden willen zitten.

Verstoorde relaties

De dag voor de grote missie veroorzaakt de nodige onderlinge spanning tussen de rebellen die uitverkoren zijn om een Imperial garrison te infiltreren. Met name Skeen en Cassian maken gedurende deze aflevering het begin van een vertrouwenscrisis- en band door. Beiden zijn te begrijpen en vanuit psychologisch perspectief is het logisch dat de mentale emmers zo kort voor een levensveranderende operatie nog even over elkaar geleegd moeten worden. Ik vergelijk het een beetje met het introduceren van nieuwe leerlingen in een klas die al maanden toeleeft naar het schoolkamp dat bijna plaatsvindt. Met als verschil dat je bij dit ‘kamp’ je leven in de handen moet laten van iemand die je totaal niet kent. Logisch dat de emoties hoog oplopen.

Verder zien we Mon Mothma’s moeite om haar gezin in harmonie te houden. Dit is iets wat we in Star Wars bijna nooit zien; we zagen de leiders tot nu toe in hun functie hun taken uitvoeren, maar de impact daarvan op de rest van het gezin werd nog niet eerder zodanig vertoond als hier. Mothma’s echtgenoot heeft het gevoel dat andere mannen zijn vrouw beter kennen dan hijzelf en hun dochter begrijpt niet waarom het plan van mama altijd de prioriteit krijgt. Het echte leven zoals wij dat kennen is nog nooit zo dichtbij Star Wars gekomen als in deze serie. Door deze laag in Andor wordt er een extra brug gebouwd tussen onszelf en de personages die we al dachten te kennen.

Heist incoming!

Ik voorspel dat aflevering 6 een knaller van een heist-aflevering wordt. Het kan niet anders dan dat dit de meest actievolle Andor-aflevering tot nu toe gaat worden en ik vrees dat er ook een aantal mensen al gaat sneuvelen. Luthen zelf was deze aflevering ook een stuk minder zelfverzekerd dan we van hem gewend waren en zijn onzekerheid staat mooi symbool voor de ‘hoop’ waar de serie uiteindelijk naartoe werkt: niets is zeker en het enige wat we kunnen doen is onze tijd en energie geven aan iets dat in onze ogen écht de moeite waard is. “Wouldn’t you rather give it all for something real?” Wekelijks Andor kijken hoort daar tot nu toe gelukkig nog steeds bij.