Reviews

Review: Star Wars Outer Rim

Het mag dan niet de populairste hoek van het Star Wars universum zijn, maar voor de liefhebbers gooien de tabletop-spellen van Fantasy Flight Games constant hoge ogen. Na X-WingLegion, Destiny, ArmadaRebellion en meer komt het bedrijf met hun nieuwste spel: Outer Rim.

In dit bordspel voor 1-4 personen kruipt men in de huid van antihelden als Han Solo of Boba Fett om de meest beruchte schurk van het universum te worden.

Het principe is simpel. Om de beurt doen de spelers slechts drie dingen. Van wereld naar wereld vliegen in de Outer Rim, de lokale marktplaats bezoeken, en een willekeurig bekend Star Wars personage aanspreken of bevechten. Echter, dankzij een variëteit aan personages, premies, smokkelwaar, schepen en wapens voelt dit simpele systeem gelukkig een stuk complexer aan dan het is.

Als je voet zet in de Outer Rim, kun je kiezen om te spelen als verschillende personages. Wat het spel interessant maakt, is dat deze personages ook compleet anders spelen. Han Solo voert de snelheid van zijn schip op, en is dus het beste in smokkelwaar door heel het universum sleuren. Boba Fett mag iedere beurt een extra personage op het bord bekijken, dus heeft hij sneller zijn premie gevonden. Bossk kan dan weer beter vechten, en Dr Aphra (uit de comics) is beter in allerhande klusjes… Zoals bijvoorbeeld stiekem rebellen uit een gevangenis bevrijden. Andere personages met nog meer speelstijlen zijn Lando, IG-88, Jyn Erso, en Rebels‘ Ketsu Onyo.

Bestel Outer Rim nu bij Spellenvariant!

De goedkoopste webshop om Outer Rim te bestellen is Spellenvariant.nl, een Nederlandse speciaalzaak voor alles omtrent bordspellen. Klik hier om Outer Rim aan jouw collectie toe te voegen!

Door de verscheidenheid aan speelstijlen is het ook zo dat iedere speler een beetje zijn eigen spel speelt. Men zit elkaar niet constant in de nek te hijgen. Elkaar volstrekt negeren is echter ook gevaarlijk, want voor je het weet is je tegenstander beroemder dan jij. Er zijn verschillende manieren om elkaar dwars te bomen. Van relatief onschuldige acties als een premie voor iemands neus wegkapen tot het gevecht aangaan en iemand voor dood achterlaten in een cantina op Tatooine.

Volgens de doos is het spel te spelen met 1-4 spelers en dat is zeker waar. Twee man kan makkelijk een goede middag vullen met Outer Rim. Met meerdere spelers zal men elkaar ook vaker dwarsbomen, wat het nog langer leuk maakt. Speel je alleen, dan is er een systeem met extra kaarten dat de beslissingen maakt voor een tweede AI speler. Dit maakt echter geen onderscheid tussen personages, en het moet flink valsspelen om kans te maken tegen een echt persoon. Leuk om een keer te proberen, maar niet iets wat je urenlang zoet houdt. Is er niemand in de buurt om je Outer Rim jeuk te krabben? Dan raad ik eerder aan om zelf met twee personages te spelen.

Over het algemeen is Outer Rim dus een dikke aanrader. Het is wel zo dat een deel van het vermaak hem juist zit in het feit dat je niet weet wat er staat te gebeuren. Na een stuk of twintig potjes (van een uur of 2) zullen alle kaarten wel voorbij zijn gekomen en is de frisheid er wel van af. Gelukkig zijn de kaarten en personages willekeurig gerangschikt, en zelfs het speelbord is aan te passen. Zolang je dus niet te hard van stapel loopt, blijft het zeker interessant tot de onvermijdelijke uitbreidingsset verschijnt.

Outer RimGametitel
13 juni 2019Gamereleasedatum
Voelt als een uitstapje in het Star Wars universum
Ieder personage een unieke speelervaring
Goed uitgebalanceerd
Minder geschikt voor 1 speler
Levert in aan speelplezier als men alle kaarten al kent

Boekreview: The Galactic Explorer’s Guide

The Galactic Explorer’s GuideTitel
20 december 2019Releasedatum

The Galactic Explorer's Guide CoverThe Galactic Explorer’s Guide van Jason Fry is een soort reisgids die de lezer meeneemt langs verschillende planeten in het Star Wars universum die een belangrijke betekenis in het verhaal hebben. Hondo Ohnaka heeft een aantal locaties uitgestippeld die je gaat bezoeken. Hij heeft zijn droid DK-RA-43 voorgeprogrammeerd met alle informatie die een tourist zich maar kan wensen, en DK zal met je mee gaan op reis. Al is het hem een raadsel waarom Hondo de betreffende locaties uitgezocht heeft omdat de meeste verre van een fijne vakantiebestemming zijn.

Voor de lezer wordt het al snel duidelijk dat Hondo je niet aan een vakantie helpt maar je op pad stuurt om een geheime missie te volbrengen. Onderweg kom je namelijk geheime informatie tegen die je aan het einde eenmaal op Batuu aangekomen bij Hondo inlevert.

Het boek dekt een groot aantal planeten zoals Coruscant, Tatooine, Yavin 4, Hoth en Endor en geeft over elk van deze planeten informatie. DK vertelt kort over de geschiedenis van de planeet, interessante locaties, lokale bevolkingen, lokale fauna en personen die een historische band met een locatie op de planeet hebben. Zo leren we op Geonosis wat over de Geonosians, de Orray die als lastdier gebruikt werden en de droid fabrieken. Ook krijgen we informatie over personen als Saw Gerrera, Poggle the Lesser en Count Dooku. Elk van de onderwerpen wordt met een paar regels beschreven en met een foto geïllustreerd. Maar er is ook een interactief element aan het boek gekoppeld. In de Apple en Android App Stores is de Star Wars AR Book Holoscanner App te downloaden, een app waarmee je doormiddel van de camera van je telefoon of tablet specifieke pagina’s in het boek kunt scannen waarna er een Augmented Reality element zichtbaar zal worden. Elementen die op het scherm van je telefoon tevoorschijn komen boven de pagina van het boek of in de hele kamer.

AR functionaliteit in The Galactic Explorer’s Guide
BB-8 komt informatie delen

Zo komt BB-8 regelmatig het boek op rollen om met behulp van zijn holo projector bewegende beelden van een wezen te tonen terwijl hij er over verteld. Ook worden er regelmatig 3D modellen van droids en wapens boven het boek tevoorschijn getoverd waar je de benamingen van verschillende onderdelen van kunt bekijken of waar je gebruik van kunt maken. Zo komt er bij min of meer elk wapen niet alleen het wapen tevoorschijn, maar ook een probe droid waar je met het wapen op kunt schieten. Ook zijn er verschillende spelletjes die je kunt spelen, zo kun je op Geonosis een simulatie starten waarin je door een oneindige hoeveelheid B1 Battle Droids wordt aangevallen, op je scherm heb je een cursor en een schietknop en door je telefoon voor je te houden en in alle richtingen om je heen te draaien kun je richten en de aanvallende droids neerschieten.

Informatie over de B1 Battle Droid

Het boek is opgedeeld in hoofdstukken die elk een gedeelte van het sterrenstelsel omvatten, The Interior, The New Territories, The Western Reaches, etc. Elk van deze hoofdstukken bevat een sterrenkaart waaraan je kunt zien welke planeten zet zich in dit gebied bevinden. En door de sterrenkaart te scannen met de app zal deze kaart holografisch om je heen geprojecteerd worden. Denk aan hoe BB-8 de kaart projecteerde in de Millennium Falcon in The Force Awakens. Maar dan helaas enkel zichtbaar door je telefoon om je heen te bewegen. Je kunt door de kaart heen lopen en de planeten die we in het boek bezoeken aantikken om wat meer informatie te krijgen.

Met de app kun je ook de missie van Hondo vervullen, je moet namelijk wat elementen op de pagina’s van het boek vinden die informatie bevatten die nuttig is voor de Resistance. Als je alles gevonden hebt verkoopt Hondo die informatie door en krijg jij een schouderklopje. Een eerlijke beloning volgens Hondo … right.

Interne paginas

De app is min of meer de ster van dit boek. Het boek opzichzelf is leuk om door te nemen, maar bevat zeker geen nieuwe informatie over de planeten, locaties en personages. De app maakt het wat interactiever en spannender en de games en holografische kaart zijn erg leuk om mee te spelen. De informatie die de app over wezens en planeten geeft is hetzelfde als de informatie die al in het boek zelf staat, dus wat informatie betreft mis je niets als je de app niet gebruikt. Je zult in The Galactic Explorer’s Guide geen spectaculaire nieuwe weetjes tegenomen. Al is het wel geschreven door Jason Fry, en zoals we van hem gewend zijn heeft hij genoeg kleine weetjes in het boek weten te verwerken. Zoals Wormie, de bijnaam die Luke’s vrienden op Tatooine voor hem gebruikte.

Het boek telt 144 pagina’s welke allen prachtig zijn vormgegeven. Los van de informatie en bijbehorende foto’s vind je ook ontzettend veel begeleidende en aankledende illustraties zoals logo’s, reisstickers en propaganda posters. The Galactic Explorer’s Guide is een boek dat leuk is om op de koffietafel te leggen zodat je er af en toe eens doorheen kunt bladeren om van het artwork te genieten of om even met een AT-AT een andere AT-AT omver te schieten. Ook kinderen zullen zich hier uitermate mee kunnen vermaken. Maar het is zeker geen boek waar je jezelf uren in kunt verliezen opzoek naar de meest obscure informatie over je meest geliefde locatie op Naboo of Coruscant.

Het enige waar je vooraf even rekening mee moet houden zijn de systeemeisen van de app, aangezien je een wat nieuwer apparaat nodig hebt om gebruikt te kunnen maken van de AR functionaliteit. (iPhone SE en nieuwer, iPad 5th Gen en nieuwer en Android toestellen die ARCore v1.7 en hoger ondersteunen).

Met dank aan Welbeck voor het beschikbaar stellen van The Galactic Explorer’s Guide voor deze review.

Review: The Galactic Explorer’s Guide

The Galactic Explorer’s Guide

Auteur: Jason Fry

Uitgeverij: Carlton Books

Release:  14 November 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 144

Prijs: +-€ 25 bij diverse webshops

The Galactic Explorer’s Guide is een interactieve reisgids voor belangrijke planeten uit de Star Wars galaxy. Het bevat veel informatie, foto’s en diagrammen, en de nieuwste Augmented Reality-technologie biedt veel interactieve elementen voor een unieke leeservaring.

Een decennium geleden bracht auteur Jason Fry Star Wars-fans de fantastische Essential Atlas. Nu brengt hij ons The Galactic Explorers Guide, die gericht is op een jonger publiek.

Het boek functioneert als een reisgids -maar uiteraard met planeten uit de Star Wars-films- en is opgesplitst in maar liefst zes secties:

• The Interior (Corellia, Coruscant, Jakku)
  • The Slice (Kashyyyk, Tatooine, Geonosis, Kessel)
  • New Territories (Yavin 4)
  • Trailing Sectors (Naboo)
  • Western Reaches (Bespin, Hoth, Mustafar)
  • Unknown Regions (Endor, Starkiller Base, Batuu)

Zoals je in de lijst kunt zien, ontbreken verschillende planeten uit het Star Wars-universum, maar ze verschijnen wel op de verschillende kaarten die zich in het boek bevinden. Elke planeet (evenals zijn hoofdbewoners, belangrijke personages, bezienswaardigheden en voertuigen) wordt kort beschreven, ondersteunt door verschillende afbeeldingen. Naast dit alles zijn er verschillende aantekeningen van een nieuwe droid (genaamd DK-RA-43 die als de fictieve gids van het boek fungeert) in het boek te vinden.

Als bonus kan dit boek worden gelezen met behulp van een (gratis) app die veel interactieve elementen en games in AR (Augmented Reality) brengt. Omdat afbeeldingen soms meer dan duizend woorden kunnen zeggen, bekijk deze promotievideo maar eens die je een voorbeeld geeft van wat de app kan doen:

Het mooie is dat deze ervaring zeker indruk zal maken op jongere lezers. Het slechte nieuws zijn de vereisten waarover niet iedereen zal beschikken: Android 7.0 plus Google ARCore v1.7 OF iOS 11.3 , iPhone SE en iPad 5e generatie) Op de eerste twee apparaten die ik probeerde (Samsung Galaxy telefoon uit 2017 en een Galaxy Tablet uit 2019) was het installeren van de app al niet mogelijk.

Zonder deze app is het een vrij standaard boek dat incompleet is (er ontbreken meer planeten dan dat er in staan) en de informatie is verre van diepgaand. Uit alles blijkt dat het voornamelijk op kinderen is gericht én dat de app de grote gimmick is. Oudere fans kunnen deze overslaan maar voor jongere lezers is het boek dankzij de app en de vele kleurrijke afbeeldingen een perfecte manier om gemakkelijk en speels veel te leren en te ontdekken over het Star Wars-universum.