Review: Star Wars Outer Rim

Het mag dan niet de populairste hoek van het Star Wars universum zijn, maar voor de liefhebbers gooien de tabletop-spellen van Fantasy Flight Games constant hoge ogen. Na X-WingLegion, Destiny, ArmadaRebellion en meer komt het bedrijf met hun nieuwste spel: Outer Rim.

In dit bordspel voor 1-4 personen kruipt men in de huid van antihelden als Han Solo of Boba Fett om de meest beruchte schurk van het universum te worden.

Het principe is simpel. Om de beurt doen de spelers slechts drie dingen. Van wereld naar wereld vliegen in de Outer Rim, de lokale marktplaats bezoeken, en een willekeurig bekend Star Wars personage aanspreken of bevechten. Echter, dankzij een variëteit aan personages, premies, smokkelwaar, schepen en wapens voelt dit simpele systeem gelukkig een stuk complexer aan dan het is.

Als je voet zet in de Outer Rim, kun je kiezen om te spelen als verschillende personages. Wat het spel interessant maakt, is dat deze personages ook compleet anders spelen. Han Solo voert de snelheid van zijn schip op, en is dus het beste in smokkelwaar door heel het universum sleuren. Boba Fett mag iedere beurt een extra personage op het bord bekijken, dus heeft hij sneller zijn premie gevonden. Bossk kan dan weer beter vechten, en Dr Aphra (uit de comics) is beter in allerhande klusjes… Zoals bijvoorbeeld stiekem rebellen uit een gevangenis bevrijden. Andere personages met nog meer speelstijlen zijn Lando, IG-88, Jyn Erso, en Rebels‘ Ketsu Onyo.

Bestel Outer Rim nu bij Spellenvariant!

De goedkoopste webshop om Outer Rim te bestellen is Spellenvariant.nl, een Nederlandse speciaalzaak voor alles omtrent bordspellen. Klik hier om Outer Rim aan jouw collectie toe te voegen!

Door de verscheidenheid aan speelstijlen is het ook zo dat iedere speler een beetje zijn eigen spel speelt. Men zit elkaar niet constant in de nek te hijgen. Elkaar volstrekt negeren is echter ook gevaarlijk, want voor je het weet is je tegenstander beroemder dan jij. Er zijn verschillende manieren om elkaar dwars te bomen. Van relatief onschuldige acties als een premie voor iemands neus wegkapen tot het gevecht aangaan en iemand voor dood achterlaten in een cantina op Tatooine.

Volgens de doos is het spel te spelen met 1-4 spelers en dat is zeker waar. Twee man kan makkelijk een goede middag vullen met Outer Rim. Met meerdere spelers zal men elkaar ook vaker dwarsbomen, wat het nog langer leuk maakt. Speel je alleen, dan is er een systeem met extra kaarten dat de beslissingen maakt voor een tweede AI speler. Dit maakt echter geen onderscheid tussen personages, en het moet flink valsspelen om kans te maken tegen een echt persoon. Leuk om een keer te proberen, maar niet iets wat je urenlang zoet houdt. Is er niemand in de buurt om je Outer Rim jeuk te krabben? Dan raad ik eerder aan om zelf met twee personages te spelen.

Over het algemeen is Outer Rim dus een dikke aanrader. Het is wel zo dat een deel van het vermaak hem juist zit in het feit dat je niet weet wat er staat te gebeuren. Na een stuk of twintig potjes (van een uur of 2) zullen alle kaarten wel voorbij zijn gekomen en is de frisheid er wel van af. Gelukkig zijn de kaarten en personages willekeurig gerangschikt, en zelfs het speelbord is aan te passen. Zolang je dus niet te hard van stapel loopt, blijft het zeker interessant tot de onvermijdelijke uitbreidingsset verschijnt.

Outer RimGametitel
13 juni 2019Gamereleasedatum
Voelt als een uitstapje in het Star Wars universum