Reviews

Nieuwe Darth Vader comic aangekondigd

IGN heeft een interessante scoop op de kop getikt: Er komt een nieuwe Darth Vader comic! De serie zal worden geschreven door Charles Soule, die eerder al Lando en Obi-Wan & Anakin pende. Daarnaast is Soule ook de man achter de nog lopende Poe Dameron comic. De tekeningen zullen van de hand van Giuseppe Camuncoli komen.

De serie zal zich afspelen kort na het einde van Revenge of the Sith. Kersverse Sith Anakin Skywalker zal zich moeten aanpassen aan zijn nieuwe leven als meedogenloze moordmachine. De eerste verhaallijn van de serie biedt meer informatie over lichtzwaarden en kyber crystals. We zullen namelijk meemaken hoe Vader aan zijn iconische rode lichtzwaard komt.

Vader zal natuurlijk niet alleen zijn. Ook keizer Palpatine zelf zal veelvuldig in beeld komen, evenals de Inquisitors die we van Star Wars Rebels kennen. Charles Soule teaset daarnaast dat, hoewel veel personages in Revenge gestorven zijn, er genoeg personages zijn die wel hun opwachting kunnen maken…

Dit is niet Marvel’s eerste poging tot een Darth Vader comic. Eerder gaven Kieron Gillen en Salvador Larroca ons 25 issues lang een blik in het hoofd van de Dark Lord. Ook deze comic heette simpelweg Darth Vader, dus let bij je aankopen op welke je precies in huis haalt.

Darth Vader 001 zal vanaf juni in de lokale strip- en webwinkels liggen.

1. Machiel

19 maart 2017 at 19:50

Officiële titel van deze reeks wordt “Darth Vader: Dark Lord of the Sith”. Hiermee onderscheidt deze serie zich van de eerdere Marvel-serie “Darth Vader”.

Boekreview: Thrawn: Treason

Thrawn: TreasonTitel
5 maart 2019Releasedatum

Thrawn Treason Cover

Thrawn: Treason
is het derde en laatste deel in de nieuwe Thrawn trilogie van auteur Timothy Zahn. Director Orson Krennic heeft de Emperor zover gekregen dat een groot gedeelte van de financiering van Grand Admiral Mitth’raw’nuruodo’s TIE Defender project gekort werd en aan het Death Star project toegekend werd. Om die beslissing ongedaan te maken sluiten Krennic en Thrawn een weddenschap af, Thrawn krijgt de opdracht om in een week tijd een ongedierteprobleem te bestrijden dat project Stardust al tijden tart. Grallocs, een groter soort in de Mynock familie, vallen bevoorradingsschepen aan waardoor deze verloren gaan, wat Stardust tijd en geld kost. Als Thrawn het ongedierte succesvol weet te bestrijden wordt de financiële situatie weer ongedaan gemaakt, lukt het hem niet dan zal zijn TIE Defender project ondergefinancierd stil komen te liggen. Maar als Thrawn eenmaal aan de opdracht begint blijkt er een veel groter probleem te zijn dan in eerste instantie gedacht. Thrawn legt een samenzwering bloot en leert van een groter gevaar voor de Empire en de Chiss Ascendancy.

Ondertussen bevindt Thrawn’s oude assistent Eli Vanto zich als luitenant op een Chiss schip onder het bevel van Chiss Admiral Ar’alani. Zij bevinden zich in een Imperial gedeelte van het sterrenstelsel waar ze zelf een missie uitvoeren die op hetzelfde neer lijkt te komen als de missie van Thrawn.

Zoals we sinds Heir to the Empire gewend zijn is Thrawn bijna perfect in zijn kennis en deductie technieken, het zal niemand verbazen dat hij ook in Thrawn: Treason met het kleinste beetje informatie grote hoeveelheden feiten kan ontdekken. Vooral het grote eindgevecht is een situatie waar zijn strategische macht voor velen wellicht wat ver gaat. Maar in dit boek spenderen we gelukkig ook een hoop tijd met andere personages, zoals Eli en zijn nieuwe commandant Ar’alani. Maar ook Thrawns nieuwe assistent, Commodore Faro, is erg interessant. In Treason speelt de kennis en vooral het inzicht dat Thrawn op Eli en Faro heeft overgebracht een grote rol, zij zijn in veel gevallen de gene die grote ontdekkingen doen en het is erg leuk om te zien hoe zij zich ontwikkeld hebben met dank aan lessen van Thrawn. Ook is de tijd die we aan boord van Ar’alani’s schip, de Steadfast, spenderen erg interessant omdat we eindelijk een iets diepere kijk krijgen in de Chiss cultuur, iets waar ik in de toekomst graag nog veel meer over te weten kom.

Thrawn: Treason speelt zich af tijdens het vierde seizoen van Star Wars Rebels, waar Thrawn voor korte tijd Lothal verliet. En deze korte periode waar Zahn in kon spelen zorgt er voor dat het verhaal zich erg snel moet ontvouwen wat de mogelijkheden wellicht wat beperkte. Maar dit zorgt er ook voor dat het verhaal bijna altijd een vlot tempo heeft. Zahn’s schrijfstijl is verder niet veranderd, zo ontbreekt weer elke vorm van fysieke beschrijving van personages. Gelukkig deelde Lucasfilm maanden terug al een geweldig stuk artwork van Darren Tan wat voor een mooi mentaal plaatje van Admiral Ar’alani en Eli Vanto zorgde. Het feit dat Ar’alani een personage is dat terugkeert uit Legends helpt natuurlijk ook bij die beeldvorming.

Met Thrawn: Treason komt de nieuwe trilogie tot een eind, al is het woord trilogie misschien niet helemaal het juiste woord omdat de drie boeken vrij los van elkaar staan. Met enkel wat informatie over Thrawn zijn Thrawn en Thrawn: Alliances bijvoorbeeld ook prima los van de rest te lezen. Dat is een groot verschil met de Legends trilogie. Nog een verschil is dat de Legends trilogie een veel belangrijker verhaal besprak, waar Zahn nieuwe wegen in kon slaan en min of meer met de grote personages kon doen wat hij wilde. In de nieuwe boeken is hij een stuk beperkter en spelen de verhalen zich wat meer langs de zijlijnen af waardoor de gebeurtenissen wat minder belangrijk zijn en dat is natuurlijk een bijwerking van de periode waarin deze boeken geplaatst zijn. Maar dat is zeker geen groot minpunt, niet elk verhaal hoeft groots en heel belangrijk te zijn. Wel snijdt Zahn zeker interessante nieuwe mogelijkheden aan met de Chiss en andere elementen in de Unknown Regions van het sterrenstelsel. Ik ben heel benieuwd wat daar in de toekomst nog mee gedaan wordt. En dat is nog een punt wat dit minder als een trilogie doet voelen, het einde voelt niet als een einde, er zijn nog zo ontzettend veel vragen en mogelijkheden dat Zahn prima nog drie boeken kan schrijven voor we daar antwoorden op hebben. Al zullen we daarvoor eerst moeten wachten tot we weten wat er na het einde van Rebels met Thrawn en Ezra gebeurd is.

Voor fans van Thrawn en de eerdere boeken is dit zeker een aanrader, maar het is geen verplichte kost om te lezen. Benieuwd naar Thrawn maar nog niet aan de eerdere boeken toegekomen? Dan is het mogelijk om met Thrawn: Treason te beginnen, al zou ik aanraden om met het eerste boek in de trilogie te starten om een beter beeld van Thrawn en Eli te krijgen.

Eli Vanto en Ar’alani
Afbeelding: Darren Tan (Del Rey/Lucasfilm)

Reviews

Review: Star Wars Outer Rim

Het mag dan niet de populairste hoek van het Star Wars universum zijn, maar voor de liefhebbers gooien de tabletop-spellen van Fantasy Flight Games constant hoge ogen. Na X-WingLegion, Destiny, ArmadaRebellion en meer komt het bedrijf met hun nieuwste spel: Outer Rim.

In dit bordspel voor 1-4 personen kruipt men in de huid van antihelden als Han Solo of Boba Fett om de meest beruchte schurk van het universum te worden.

Het principe is simpel. Om de beurt doen de spelers slechts drie dingen. Van wereld naar wereld vliegen in de Outer Rim, de lokale marktplaats bezoeken, en een willekeurig bekend Star Wars personage aanspreken of bevechten. Echter, dankzij een variëteit aan personages, premies, smokkelwaar, schepen en wapens voelt dit simpele systeem gelukkig een stuk complexer aan dan het is.

Als je voet zet in de Outer Rim, kun je kiezen om te spelen als verschillende personages. Wat het spel interessant maakt, is dat deze personages ook compleet anders spelen. Han Solo voert de snelheid van zijn schip op, en is dus het beste in smokkelwaar door heel het universum sleuren. Boba Fett mag iedere beurt een extra personage op het bord bekijken, dus heeft hij sneller zijn premie gevonden. Bossk kan dan weer beter vechten, en Dr Aphra (uit de comics) is beter in allerhande klusjes… Zoals bijvoorbeeld stiekem rebellen uit een gevangenis bevrijden. Andere personages met nog meer speelstijlen zijn Lando, IG-88, Jyn Erso, en Rebels‘ Ketsu Onyo.

Bestel Outer Rim nu bij Spellenvariant!

De goedkoopste webshop om Outer Rim te bestellen is Spellenvariant.nl, een Nederlandse speciaalzaak voor alles omtrent bordspellen. Klik hier om Outer Rim aan jouw collectie toe te voegen!

Door de verscheidenheid aan speelstijlen is het ook zo dat iedere speler een beetje zijn eigen spel speelt. Men zit elkaar niet constant in de nek te hijgen. Elkaar volstrekt negeren is echter ook gevaarlijk, want voor je het weet is je tegenstander beroemder dan jij. Er zijn verschillende manieren om elkaar dwars te bomen. Van relatief onschuldige acties als een premie voor iemands neus wegkapen tot het gevecht aangaan en iemand voor dood achterlaten in een cantina op Tatooine.

Volgens de doos is het spel te spelen met 1-4 spelers en dat is zeker waar. Twee man kan makkelijk een goede middag vullen met Outer Rim. Met meerdere spelers zal men elkaar ook vaker dwarsbomen, wat het nog langer leuk maakt. Speel je alleen, dan is er een systeem met extra kaarten dat de beslissingen maakt voor een tweede AI speler. Dit maakt echter geen onderscheid tussen personages, en het moet flink valsspelen om kans te maken tegen een echt persoon. Leuk om een keer te proberen, maar niet iets wat je urenlang zoet houdt. Is er niemand in de buurt om je Outer Rim jeuk te krabben? Dan raad ik eerder aan om zelf met twee personages te spelen.

Over het algemeen is Outer Rim dus een dikke aanrader. Het is wel zo dat een deel van het vermaak hem juist zit in het feit dat je niet weet wat er staat te gebeuren. Na een stuk of twintig potjes (van een uur of 2) zullen alle kaarten wel voorbij zijn gekomen en is de frisheid er wel van af. Gelukkig zijn de kaarten en personages willekeurig gerangschikt, en zelfs het speelbord is aan te passen. Zolang je dus niet te hard van stapel loopt, blijft het zeker interessant tot de onvermijdelijke uitbreidingsset verschijnt.

Outer RimGametitel
13 juni 2019Gamereleasedatum
Voelt als een uitstapje in het Star Wars universum