Tales from the Galaxy’s Edge: Enhanced Edition Review

Grafisch flink verbeterd
Gebruikt de nieuwe hardware op een fantastische manier
Geluid van topniveau
Puzzels zijn misschien te makkelijk
Het begin (met name de tutorial) duurt te lang
8.3

Games staan erom bekend dat ze ons mee kunnen voeren naar plekken die niet bestaan, zo ook de originele versie van Tales from the Galaxy’s Edge. Om ons te laten vergeten dat we in de huiskamer zitten, starende naar een scherm. Maar wat als die hardware je juist terug kan brengen naar een plek waar je wél bent geweest?

Onlangs heeft Sony een tweede versie van de PlayStation VR uitgebracht, dit keer voor haar nieuwste console, de PlayStation 5. Met de release van dit stukje hardware bracht ILMxLAB hun VR-titel opnieuw uit. Tales from the Galaxy’s Edge verscheen in 2020 al voor de Oculus Quest, maar maakt nu haar debuut op de console. In deze zogenaamde ‘Enhanced Edition’ weet de ontwikkelaar de nieuwe technieken in de VR-headset te benutten om de game niet alleen grafisch beter te maken, maar de complete ervaring naar een hoger plan te tillen.

Van de game naar Galaxy’s Edge en weer ’terug’

Toen ik de game voor het eerst speelde, jaren geleden, wist het mij te vervoeren naar een plek die ik daadwerkelijk wilde bezoeken. Nu, nu ik de game opnieuw speel, heb ik die plek inmiddels mogen zien met mijn echte ogen. Galaxy’s Edge, de planeet Batuu, het gedeelte in Walt Disney World (en Disneyland) waar de bezoeker het Star Wars-universum binnen kan stappen. Het is een plek die aan de rand van de Outer Rim te vinden is, een plek waar alles kan gebeuren. Een ideale setting voor een videogame. Met het opdoen van de ‘PS VR2’ was ik dan ook niet alleen benieuwd naar alle nieuwe mogelijkheden die deze headset de game weet te bieden, maar ook of mijn bezoek aan Batuu mij de game anders laat beleven dan eerder.

Tales from the Galaxy’s Edge is geen virtuele versie van het themapark. Het is geen digitale uitstap naar een Disney park. Het gebruikt de setting om een verhaal te vertellen op een manier die we niet vaak hebben gezien. Waar ILMxLAB ons eerder trakteerde op Trials on Tatooine in 2016, Star Wars: Droid Repair Bay in het jaar daarna en het fantastische, meer verhaal gedreven Vader Immortal, benutten ze alle eerder opgedane kennis om van Tales from the Galaxy’s Edge niet alleen een toffe VR-titel te maken, maar ook een sterke Star Wars game neer te zetten.

In alle opzichten een sterke upgrade van Tales from the Galaxy’s Edge

Je start de game als een ‘transport and repair jockey’ die gewoon een plek probeert te vinden in het universum. Echter, wanneer de Guavian Death Gang, onder leiding van de vrouwelijke Quarren Tara Rashin besluit dat de goederen die jij probeert te transporteren eigenlijk haar goederen zijn, blijkt dat dat universum gevaarlijker is dan eerder gedacht. Het duurt dan ook niet lang voordat je schip uit haar koers raakt en crasht op de planeet waar je net overheen vloog. Het klinkt als een standaard opening voor een videogame. En dat is het misschien ook. Maar omdat je dit alles beleeft vanuit een VR-positie, vanuit de ogen van de hoofdrolspeler terwijl alles om je heen gebeurt, weet het spel je meteen in de actie te zuigen. ILMxLAB heeft de grafische motor achter de game voorzien van een sterke upgrade waardoor alles strakker, kleurrijker en sneller oogt dan in de ‘oude’ versie van het spel.

De crash vindt plaats op de planeet Batuu. Zeer herkenbaar wanneer je ooit zelf naar de Disneyparken bent geweest, maar nergens is het zomaar reclame voor dat pretpark. Batuu wordt uitgediept, krijgt meer geschiedenis, cultuur en verhaal. Al snel ontmoet je Seezelslak, de huidige eigenaar van de cantina, en Mubo, de eigenaar van een droid repair shop. Dit zorgt ervoor dat je meteen naar twee bekende plekken uit ‘het park’ gaat wanneer je grote avontuur echt gaat beginnen. Al snel heb je blasters in je handen, gooi je met lichtzwaarden en vliegen de granaten om je oren. Omdat de resolutie van de game, door de PS VR2, hoger is dan ooit, ziet alles er veel gedetailleerder uit dan eerder. Ik denk oprecht dat het een straf zou zijn om na deze versie opnieuw het origineel te spelen. Het gebruik van de wapens voelt ook veel beter door de haptic feedback en de triggers die de PlayStation 5-controllers aan boord hebben. Elk wapen voelt daadwerkelijk anders in je handen omdat de controller daarvoor kan zorgen.

PlayStation 5-features zorgen voor extra dimensie

Daar stopt het echter niet. Door de nieuwe techniek in de headset kan de game een grotere diepte renderen en worden de bewegingen van de ogen van de speler constant bekeken waardoor het spel weet waar jij naar kijkt, om daar meer details te renderen. Daarnaast bevat de headset haptics waardoor kleine trillingen gevoeld worden op het hoofd. Een hele interessante toevoeging waardoor jij als speler voelt wanneer je tegen het hoofd geraakt wordt door je tegenstander. Daarnaast heeft ILMxLAB er alles aan gedaan om spelers met een 3D headset nog beter in het spel te trekken. De ‘3D positional audio’, waardoor je hoort wat er om je heen aan het gebeuren is, werkt meer dan fantastisch. Je vergeet heel snel dat je met een gekke headset op de bank zit. Je staat in Star Wars.

Toch, hoe tof de technologie ook is, er is een hoop gamers die misselijk worden tijdens het spelen van games in Virtual Reality. Vaak doordat de bewegingen die ze zien niet overeenkomen met de bewegingen die ze daadwerkelijk maken, waardoor de hersenen het even niet meer begrijpen. Gelukkig heeft de game meerdere manieren van bewegen aan boord waardoor ook deze spelers ‘veilig’ met de titel aan de slag kunnen. Het is dan slim om even te bepalen wat het beste voor je is, want Tales from the Galaxy’s Edge is geen korte titel. Naast het hoofdverhaal brengt de game ook extra avonturen (die origineel als DLC uitgebracht werden) waarbij je in de ‘huid’ kruipt van IG-88 of zelfs als een Jedi je ding mag doen. Je laat dan even het ontdekken van Batuu en het hoofdverhaal achter je om sub-verhalen te spelen. Met deze content ben je makkelijk in totaal tien uur bezig om het spel tot een einde te brengen.

Het is verdienstelijk dat de Last Call DLC meteen inbegrepen is in de game. Als je het aan mij vraagt bracht deze uitbreiding de gehele game naar een hoger plan. Het wist personages interessanter te maken, verhalen dieper te laten gaan en de ervaring gewoonweg te verbeteren. Wanneer je deze speelt, inclusief het hoofdverhaal, gaat het einde ook een grotere impact hebben op je. De laatste missie gaat je nog wel even bijblijven.

Met solide gameplay, verbeterde graphics en goed gebruik van de nieuwe technieken heeft deze Enhanced Edition een flinke stap gemaakt ten opzichte van het origineel. Tel daarbij de geluidseffecten van hoog niveau op en een fantastische soundtrack van onder andere Bear McCreary, en je hebt een heel fijn pakket om de PlayStation VR2 mee tentoon te stellen aan je vrienden. De actie wisselt op momenten af door puzzels, de omgevingen brengen de juiste sfeer en het ontdekken van de wereld is leuk. Helemaal wanneer je zelf ooit op Batuu rond hebt gelopen. Want ja, mijn bezoek aan Galaxy’s Edge maakt de game daadwerkelijk een nog leukere ervaring. Ik ken de plek. Ik heb daar gelopen. Ik was in dit universum. Neemt niet weg dat de game voor mensen die nooit de reis naar de parken hebben gemaakt niet leuk is. Het brengt gewoonweg een extra laag met zich mee.