In het verleden, voor de overname van Disney, verschenen bijzonder veel Star Wars-games. En hoewel de kwaliteit niet altijd hetzelfde was, kunnen we niet ontkennen dat er fantastische avonturen aan de gamers voorbij zijn getrokken in de tijd van LucasArts. Aspyr bracht eerder al games als Jedi Outcast, Knights of the Old Republic, Jedi Academy en Racer terug naar de hedendaagse consoles. Nu is het tijd voor een heruitgave van een game waar veel fans op zaten te wachten; Republic Commando!
Origineel verschenen in 2005 was Republic Commando een Star Wars game zoals we niet eerder hadden gezien. Het spel, dat verscheen voor de originele Xbox en PC, had geen Jedi in de hoofdrol en ook de gevechten in de ruimte hadden geen plek in het avontuur. Daarnaast richtte het spel zich op een zeer volwassen publiek. Het was duidelijk wat anders. Het was een shooter die zijn focus had liggen op het werken als een squad, met zeer militaire combat. Het spel dat je, ondanks dat je een squad om je heen had, in je eentje speelde, vertelde een verhaal dat interessant was en extra diepgang gaf op de Clones uit de films.
Republic Commando gaf je, zoals de naam al deed vermoeden, de controle over een elite trooper tijdens de Clone Wars. Zonder een naam, maar met een nummer (Three Eight, of Delta 38) lagen er drie verschillende campagnes op je te wachten. Samen met 07, 40 en 62 (die allemaal een eigen persoonlijkheid kregen) was het zaak om de meest vuile klussen op te lossen en niet alleen op je eigen leven te letten, maar op dat van je gehele team. Dit spel verschijnt nu voor het eerst op de Nintendo Switch, PlayStation 4 en PlayStation 5. En hoewel duidelijk is dat we te maken hebben met een oudere game (grafisch is er wel wat opgeknapt maar dit verbergt niet dat we een game spelen van drie generaties geleden), blijkt nu wederom dat het spel nog steeds bijzonder sterk in zijn schoenen staat.
Je bent een unieke clone in Republic Commando
Ondanks dat je een Clone bent, waar er letterlijk miljoenen van rondlopen tijdens dit tijdperk, ben jij met je squad toch net even anders dan het gemiddelde Jango Fett-kopietje. Hierdoor heb je andere (betere) wapens tot je beschikking en draag je sterkere bepantsering om je tegenstanders het net wat moeilijker te maken. Er zijn behoorlijk wat wapens die je in deze shooter kunt gebruiken, zelfs de wapens van gevallen tegenstanders behoren tot de mogelijkheid. Leuker is het echter om melee combat toe te passen waarmee de gemiddelde tegenstander met één klap neer is. Ik merkte dat ik op momenten waarop ik meer dan voldoende ammo tot mijn beschikking had, ik de melee vaker gebruikte op de gemiddelde Geonosian omdat het een goed gevoel gaf. Combineer dit alles met diverse granaten (waarbij de thermal detonator niet ontbreekt) en je Clone is een lopende tank.
In de originele tijdspanne waarin het spel uitgebracht werd, viel op dat de game duidelijk leentjebuur speelde bij titels als Metroid Prime en Halo. Omdat je door je helm heen kijkt zie je daadwerkelijk je visor in beeld met daarin handige informatie zoals je health, waar je squad is, je objective en hoeveel ammo je nog hebt. Daarnaast zit er een handige feature in die ‘low-light’ laat zien wanneer je in donkere omgevingen bent. Net zoals in Halo werd je beschermd door een schild die een bepaald aantal schoten tegen kan houden voordat jouw eigen gezondheid in gevaar gebracht wordt. Hierdoor is de aanval vaak een machtsvertoon, voordat je moet gaan schuilen zodat je schild weer op kan laden. Mocht je zelf toch schade oplopen, dan is er genoeg bacta te vinden om je health weer omhoog te krijgen. Wanneer een van je squadmaten neer gaat sterft deze nooit, maar wacht deze tot het moment dat jij of een van je staande collega’s een ‘revive’ geeft. Hetzelfde is bij jou als speler zo; wanneer je neer gaat hoeft het gevecht niet over te zijn wanneer iemand in je team je opnieuw omhoog kan helpen. Het is grappig dat de game oorspronkelijk goed keek bij wat Halo deed, terwijl Halo 5 nu juist dit hele principe naar die franchise heeft gebracht. (Niet gek wanneer je weet dat de creative director achter Halo 5 ook aan Republic Commando heeft gewerkt.)
Geef het commando aan jouw troepen
De meest interessante optie qua gameplay is het feit dat jij je squad kunt voorzien van commando’s. Om het simpel te houden gebeurt dit met een enkele knop, welke sensitief is op je omgeving. Wijs je richting een stuk waar je squad achter kan zitten? Dan gaan ze daar nadat je de knop indruk in cover. Wijs je naar een computer? Dan betekent de knop dat je gaat hacken. Wijs op vijanden en het idee is duidelijk. Hierdoor is geen gevecht hetzelfde omdat jij keer op keer de tactiek kunt bepalen. Stuur je je squadmaten op de vijanden af zodat jij een omtrekkende beweging kan maken? (Maar daardoor wel riskeert dat je niet de revive kunt krijgen wanneer je neer gaat) Of ga je zelf door het midden terwijl je het team jou covert door van de lijn te schieten? Het is een heerlijke manier van spelen. (Die later ook weer in Halo 5 terug is gekomen.) Het feit dat dit nog steeds goed werkt laat zien hoe goed de kunstmatige intelligentie van je team in 2005 al was. Je team werkt niet als een groep idioten wanneer je geen orders geeft, maar snapt wat moet gebeuren als jij het even niet doet. Ze gaan zelf in cover, op de vijand af. Toch is het een groot voordeel wanneer jij bepaalt wat er moet gebeuren. Op de hogere moeilijkheidsgraden is het zelfs cruciaal.
Het spel zal je langs drie militaire campagnes laten gaan. Je bent er tijdens de invasie op Geonosis, onderzoekt een gigantisch schip in de ruimte en helpt de Wookiees op Kashyyyk. Het spel weet steeds nieuwe elementen je kant op te gooien, waardoor elke campagne fris voelt en een aanvulling op dat wat voorheen kwam. Daarnaast is de actie divers. Van grootschalige gevechten met enorm veel vijanden, tot kleine momenten waarin een enkele tegenstander flink wat problemen met zich mee brengt. De game weet het tempo hoog te houden waardoor je tijdens het spelen nooit even verveeld naar je telefoon gaat kijken. Met een singleplayer die de gemiddelde speler zo’n zeven tot tien uur plezier zal brengen, is Republic Commando vandaag de dag nog steeds een geweldige ervaring.
Nog steeds een ijzersterke game
Het is opvallend hoe goed Republic Commando vandaag de dag nog werkt. Ja, deze versie heeft iets betere graphics gekregen, de controls zijn strakker geworden en de stabiele framerate doet de game ook veel goed. Op het gebied van de audio was de game in 2005 niets minder dan indrukwekkend en dat is het nu nog steeds. Zelfs met een hedendaags geluidssysteem. Aspyr heeft een goede overzetting naar PlayStation en Nintendo weten te creëren om gamers op deze systemen eindelijk kennis te laten maken met deze geweldige titel uit het verleden. Nu nog even opnieuw uitbrengen op Xbox en PC graag.