Social Media

Gamerecensies

Star Wars Battlefront Review

Geplaatst

op

7.5 Score
Star Wars BattlefrontGametitel
19-11-2015Gamereleasedatum
Pluspunten
Audiovisueel dicht bij perfectie.
Geweldige Star Wars simulator.
Walker Assault en Supremacy episch.
Verbeterpunten
Snel repetitief door gebrek aan content.
Te simpel voor gevorderde gamers.
Progressie om zeep geholpen.
Samenvatting
Star Wars Battlefront is een weerzinwekkend goede Star Wars simulator, waar de fans op audiovisueel gebied hun vingers bij kunnen aflikken. Helaas laat de game bij een aantal andere punten een paar flinke steken vallen, waardoor het niet een klassieker is.
Cijfer7.5

Star Wars: The Force Awakens is nog maar een maandje slapen van ons verwijderd. Om het wachten iets verdragelijker te maken komen EA en DICE met de first-person shooter Star Wars Battlefront. Weet deze game de pijn van het wachten te verzachten, of schiet je liever een proton torpedo in de thermal exhaust port van de game? Check de Star Wars Battlefront Review van Star Wars Awakens voor het definitieve antwoord!

A long time ago in a galaxy far, far away…

De eerste twee Star Wars Battlefront games, ontwikkeld door de inmiddels gesloten studio Pandemic, zijn voor veel gamers en Star Wars fans nog steeds klassiekers. Ik ben een van die gamers met een dik nostalgisch gevoel voor deze titels en de chaos die ze met zich meebrachten. Aangezien de Battlefront games in de opzet al leentjebuur speelden bij de Battlefield games, is het alleen maar logisch dat DICE het stokje overneemt. Battlefield 4 is een game die ik nog regelmatig speel, dus hoe kan het mis gaan?

Op het gebied van de presentatie heeft DICE in ieder geval ontzettend zijn best gedaan. Grafisch is Star Wars Battlefront simpelweg één van de best uitziende games dit jaar, al dan niet één van de mooiste games ooit gemaakt. Alle kleine details uit ons favoriete fictionele sci-fi universum zijn met een weerzinwekkend oog voor detail in de game gezet. Fotorealistische locaties als de bossen van Endor en de ijzige vlaktes van Hoth lijken alsof ze van het witte doek af zijn gesprongen, recht de game in.

Dit geldt ook voor het sound design in de game. Alle iconische geluidseffecten, zoals het laserschot van de E-11 Blaster of het gejank van de TIE-Fighter als deze voorbij vliegt zijn net als de graphics met een fantastisch oog voor detail in de game gezet. Als daarnaast ook nog eens de klassieke melodieën van John Williams door de speakers galmen, dan kan je me opvegen. Als er dan één ding is wat deze game ontzettend goed doet is het wel het echte Star Wars gevoel overbrengen. Ik durf het de meest authentieke Star Wars game tot nu toe te noemen.

Star Wars Battlefront Review

Gigantische looptanks

Dit Star Wars gevoel vertaalt zich ook goed in de verschillende gamemodi. De modus Walker Assault is de hoofdattractie van Star Wars Battlefront, waar de Imperials twee AT-ATs naar de rebellenbasis moeten escorteren. Het is aan de vrijheidsstrijders om deze gigantische looptanks te stoppen. Deze modus gaf mij echt het gevoel alsof ik een Star Wars game anno 2015 aan het spelen was. Toen ik de AT-ATs zag opdoemen aan de horizon, terwijl er boven mijn hoofd TIE-Fighters en X-Wings voorbijschoten en er overal om me heen blaster schoten in het rond vlogen… Alle fantasieën die ik als kleine jongen had komen uit in deze stand.

Andere modi als Droid Run, waarin je drie GNK Droids moet claimen en beschermen, zijn ook vermakelijke variaties op bestaande shootermodi. Met een dikke Star Wars saus natuurlijk. Met deze modi (behalve Hero Hunt, de vreselijkste modus ooit) is niets mis. Het is alleen jammer dat de game op andere gebieden zo weinig om handen heeft. Star Wars Battlefront is alleen multiplayer. naast een aantal zwakke training missies. Dit is an sich geen probleem, behalve dat de game niet genoeg content biedt om mij als gamer op de lange termijn geïnteresseerd te houden. De vaak herhalende locaties mogen dan wel goed ontworpen zijn, ze worden (vooral in Supremacy en Walker Assault) snel repetitief.

Neem bijvoorbeeld de speelbare helden en schurken. Luke Skywalker, Han Solo, Princess Leia, Darth Vader, Palpatine en Boba Fett zijn de enige aanwezig in de game. Chewbacca schittert door afwezigheid. Hetzelfde geldt voor de voertuigen in de dogfighting modus Fighter Squadron. Hier zijn alleen maar de X-Wing, A-Wing, TIE-Fighter en TIE Interceptor te besturen. Wat is er gebeurd met de B-Wing, Y-Wing, TIE Bomber en TIE Defender? Al deze logische, maar ontbrekende elementen zoals een level op Yavin IV, de Death Star of Bespin geven mij het gevoel alsof de game te snel in de winkelrekken geschoten is. Of dat we al deze elementen pas later als DLC voorgeschoteld krijgen.

Star Wars Battlefront Review

Laagdrempelig laserschieten

Het gebrek aan content is nog te verwaarlozen als de game de aandacht lang genoeg vasthoudt, maar helaas laat DICE ook hier een aantal steken vallen. Dit komt vooral omdat de gameplay erg simpel is; blaster rifles hebben niet tot nauwelijks terugslag en het is lekker simpel om andere spelers om zeep te helpen. Er is natuurlijk niets mis met een laagdrempelige shooter, ik kan het zelfs waarderen dat de inzet was om Star Wars Battlefront niet alleen voor die hard gamers te maken. Het is alleen wel pijnlijk dat er voor de doorgewinterde gamers onder ons geen uitdaging of diepgang mogelijk is.

Dit komt omdat er maar 11 geweren vrij te spelen zijn, die in vergelijking met andere shooters niet naar je eigen wensen aan te passen zijn. Ook was ik teleurgesteld met het gebrek aan samenwerking in de game waardoor een strategie vormen met andere spelers nagenoeg onmogelijk is. Het is niet mogelijk om via teamspeak te communiceren met mede teamgenoten of om standaard commando’s aan ze te geven. Hierdoor kreeg ik het gevoel soms in mijn eentje te vechten terwijl dit niet zo was.

Verder is progressie in Star Wars Battlefront niet op een bevredigende manier uitgewerkt. Door het spelen van potjes krijg je credits en ga je levels omhoog, en op elk level kan je nieuwe wapens en andere dingen kopen. Het probleem is alleen dat je rond level 25 nagenoeg alles al vrijgespeeld hebt. En omdat je wapens en voertuigen niet kan aanpassen en het aanpassen van je personages gelimiteerd is tot een aantal verschillende hoofden in plaats van pantserstukken geeft dit niet de motivatie om verder te spelen. Al helemaal gezien het beperkte aantal maps voor Walker Assault de game snel repetitief maakt.

Star Wars Battlefront Review

Star Wars Battlefront Review – Een Star Wars simulator zonder diepgang

Na het lezen van mijn Star Wars Battlefront Review denk je vast dat ik de game één groot brok teleurstelling vind, maar dat is niet zo. De game blijft ondanks zijn tekortkomingen nog steeds ernstig vermakelijk en het zal zeker een game zijn die ik vaak in mijn PlayStation 4 zal stoppen voor een paar rondjes.

Toch ben ik als ik Star Wars Battlefront speel ben verwikkeld in een tweestrijd tussen mijn liefde voor Star Wars en mijn gevoel als gamer. Aan de ene kant smelt ik als een kaars bij het zien van de geweldige graphics, de epische geluidseffecten en de muziek en alle kleine knipoogjes naar de de originele trilogie. Aan de andere kant ben ik als gamer teleurgesteld in het gebrek aan content, de te simpele gameplay en het feit dat de game de aandacht gewoon niet lang genoeg vasthoudt. Misschien zal de game meer te bieden hebben als de DLC uitkomt. In mijn ogen moet de game ook interessant genoeg zijn en blijven zonder een dure Season Pass van 50 euro.

Als je net als ik een gigantische Star Wars fan bent, is Star Wars Battlefront een prima tijdverdrijf. Zeker als je niet een fanatieke gamer met torenhoge verwachtingen bent. Maar voor de doorgewinterde shooter fan is de game toch net iets te simpel. Misschien zijn mijn verwachtingen als gamer te hoog, en het kan zijn dat je als Star Wars fanatiekeling urenlang van de game kan genieten. Persoonlijk ben ik toch meer op zoek naar wat diepgang in mijn games.

Star Wars fan sinds hij een foetus was. Fanatiek gamer. Heavy metal connaisseur.

Lees verder
Advertentie
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gamerecensies

Review: Star Wars X-Wing

Geplaatst

op

Door

In 2012 werd de wereld opgeschud door wat inmiddels een van de populairste table top games is: X-Wing. Deze populariteit is te danken aan de combinatie van een simpele basis, verrassende diepgang, en natuurlijk de cool factor van vliegen met schepen uit het Star Wars universum.

Zes jaar en bijna vijftig uitbreidingen verder vonden de spellenmakers van Fantasy Flight Games dat het tijd is voor een nieuwe editie, die 13 september verschijnt.
Is Second Edition de moeite en het geld waard? Het antwoord is in vrijwel alle gevallen ja; de redenering zal echter voor iedereen anders zijn. Daarom delen we deze review op in secties voor twee specifieke doelgroepen.

Nieuwe spelers

X-Wing is in essentie een nabootsing van de ruimtegevechten die we kennen uit de films. Twee spelers kiezen een aantal iconische schepen zoals X-Wings, TIE Fighters en de Millennium Falcon en proberen de ander uit te schakelen. Bewegingen worden per ronde tegelijkertijd geselecteerd en schieten kan alleen als men een tegenstander recht in het vizier heeft. Bewegen en schieten voelt hierdoor intuïtief aan. Doordat je ook moet bedenken wat je tegenspeler doet, is het maken van de juiste keus echter niet altijd even makkelijk.

Voordat je de tafel met schepen kan bestormen, maak je eerst je vloot uit een ontelbare selectie van schepen, piloten en upgrades. Dit kan online of in de aankomende gratis app. Een squad bestaat uit 200 punten, en alle kaarten hebben hun eigen waarde. Hierdoor kunnen de vaardigheden van elk schip flink variëren, wat het spel vers houdt. Vlieg je Luke’s X-Wing en Han’s Millennium Falcon? Of acht groentjes in TIE Fighters? Beide mogelijkheden, en alles er tussenin, spelen heel anders. Geen twee potjes hoeven daarom hetzelfde te zijn.
Dankzij de genoemde app zijn alle puntwaarden digitaal. Hierdoor is het spel makkelijk te balanceren in het geval dat een bepaald schip te sterk blijkt.
Klinkt dit allemaal ingewikkeld? Geeft niet, iedere uitbreiding komt met een aantal standaard load-outs waarmee je zonder gepuzzel vooraf aan de slag kunt.

Dus wat heb je nodig om te spelen? Ten eerste de Core Set. Deze set bevat dobbelstenen, bewegingstemplates, upgradekaarten, Luke Skywalker’s X-Wing en twee TIEs. Deze vormen de basis voor een rebellen- en Imperial vloot, die je aan kunt vullen met meer X-Wings, Y-Wings, U-Wings en verschillende soorten TIEs. De eerste editie van X-Wing bood de keuze uit bijna vijftig verschillende schipmodellen die in rap tempo zullen worden heruitgebracht. Wees er dus gerust op dat ook jouw favoriete schip binnen afzienbare tijd speelbaar zal zijn.

X-Wing 1.0 bezitters

Ik hoor je denken. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarom zou jij die kostelijke overstap naar de nieuwe editie maken? Een nieuw likje verf en een paar gameplay-aanpassingen maken het toch geen hele nieuwe ervaring? En je hebt gelijk: in essentie is het hetzelfde spel dat je al jaren speelt. Maar het loont toch de moeite om de overstap te maken.

Het belangrijkste is dat de gameplay daadwerkelijk verbeterd is. Het vliegen zelf is weer belangrijk. Weg zijn turrets die iedere beurt vanuit iedere onmogelijke hoek kunnen schieten. Weg zijn de (meeste) upgrades met gratis dice mods die acties irrelevant maken. En ook controle-elementen als bommen, ionisatie en stress zijn ingeperkt.

Ten tweede is er het verhaal van balans. In de eerste editie waren we maar wat blij om voor dertig euro aan upgrades te kopen om twee scheepjes weer relevant te maken. Met een eenmalige investering in Second Edition conversion kits zijn echter vrijwel alle schepen weer de moeite waard om te vliegen. En met de mogelijkheid (en intentie) om kosten aan te passen via de app, zullen alle opties een stuk dichter bij elkaar liggen qua kwaliteit. De theorie is dat men voortaan gaat vliegen wat hij leuk vindt, niet wat stukken beter is dan de rest van het speelveld.

Tot slot is er de fundering voor de toekomst. Met onder andere nieuwe acties en Force powers is er een basis waar volgende uitbreiding op verder kunnen bouwen. Met als belangrijkste toevoeging natuurlijk de nieuwe facties, de Republic en de Seperatists. Deze zijn van de grond af ontwikkeld voor Second Edition. Wil je deze op tafel kunnen zetten? Dan zul je toch echt de overstap moeten maken.

Natuurlijk, als je geen vaste klant bent op de veelvoud aan toernooien in de Benelux, is er minder haast bij. De oorspronkelijke game blijft tof om op de keukentafel te spelen. Maar hoe meer uitbreidingen er voor Second Edition uit zullen komen, hoe essentiëler de overstap wordt.

Spelen is geloven

Voor beide kampen geldt: Spelen is geloven. Twijfel je nog? Speel het met een vriend, of vraag je lokale spellenwinkel wanneer het gespeeld wordt. Laat je overtuigen en wellicht ontmoeten we elkaar ooit op het slagveld. Moge de beste piloot winnen.

9 Score
X-WingGametitel
13 september 2018Gamereleasedatum
Pluspunten
Spannende en diepgaande gameplay
Prachtige voorgeschilderde miniaturen
Relatief lage instapkosten
Verbeterpunten
Dure hobby voor completionisten
Tijdrovend
Cijfer9

Lees verder

Gamerecensies

Review: Star Wars Legion

Geplaatst

op

Door

8 Score
Star Wars LegionGametitel
22 maart 2018Gamereleasedatum
Pluspunten
Visueel en design technisch ziet het er fantastisch uit (wat we van Fantasy Flight Games gewend zijn)
Er gaan veel uitbreidingen komen waarmee het spel nóg uitgebreider wordt. Geen trek in uitbreidingen? Met alleen de basisset is het meer dan prima te spelen.
Het is meer dan een spel; het is een complete hobby
Verbeterpunten
De uitbreidingen zijn relatief duur
Om het spel er 'aangekleed' uit te laten zien dient er veel tijd en geld geïnvesteerd te worden in materialen, het verven van de miniaturen en het maken van scenery
Het spel is niet 'instapklaar' (alle miniaturen moeten gelijmd worden)
Samenvatting
Legion is hét spel waarop fans van Star Wars én wargames zo lang op hebben gewacht: uitgebreid, fraai en een hobby op zich. Voor de casual gamer kan dit alles echter teveel van het goede zijn aangezien het onbeschilderd en zonder de fraaie scenery wordt geleverd. Wargamers die van Star Wars houden kunnen het blind aanschaffen; hoor je niet bij deze groep dan doe je er goed aan om eerst een demo te spelen of een Youtube video te bekijken waar dit spel gespeeld wordt.
Cijfer8

Miniature games waarbij legers het tegen elkaar opnemen zijn al decennia lang populair. Twee van de bekendste, Warhammer en Axis & Allies, hebben de afgelopen 35 jaar niets aan populariteit ingeboet. Het is dus vreemd dat er (ondanks pogingen rond 1990 en begin deze eeuw) nooit een écht goede Star Wars variant is verschenen. Gelukkig is er de Amerikaanse spellenfabrikant Fantasy Flight Games die hun Star Wars licentie eer aan doen. Zo hebben zij een hele reeks Star Wars spellen op de markt gebracht waaronder de door fans én critici zéér geprezen X-Wing, Rebellion en Imperial Assault. Hun nieuwste creatie is Star Wars Legion: de miniature wargame waarop fans al zo lang wachten.

Het spel

Woensdagavond 7 maart was het dan zover: namens StarWarsAwakens was ik in Cinemec Utrecht (waar ook de expositie Star Wars Identities was) aanwezig bij de lancering van Star Wars Legion.

Tijdens deze avond (waarbij we een uitgebreide speluitleg kregen, het spel konden spelen, de aangekondigde uitbreidingen al fysiek konden zien én als eerste in de Benelux een doos mochten openen) leerden we dit spel beter kennen.

De 3 aanwezige StarWarsAwakens crewleden (Dennis (uiterst links) met rechts van hem Ramon en daarnaast Wesley) kijken toe terwijl spelleider Pepijn de regels van Legion uitlegt.

Legion kort samengevat: Twee legers (rebels en imperials) nemen het tegen elkaar op. Een leger bestaat uit diverse soorten miniaturen: in een leider (in de basisset Darth Vader en Luke Skywalker), support (Speederbikes en een AT-RT), stormtroopers en rebellen, en een stormtrooper- en rebel commandant. Je zou zeggen: twee legers vechten, dus de winnaar is degene die het eerste de ander compleet heeft verslagen. Zo simpel is het gelukkig niet: vooraf krijgt men door middel van een kaart een missie (bijvoorbeeld een transmissie onderscheppen) mee. Slaagt men tijdens het spel (wat 6 rondes duurt) hierin dan wint men, ook al heeft men minder miniaturen op tafel staan.

Meer dan een spel

Zoals op de foto’s (die overigens aanklikbaar zijn voor een vergroting) te zien is wordt het niet op een bord met vakjes gespeeld. Je beweegt je miniaturen door middel van diverse buigbare meetlatten. Daar waar het spel uiteraard zo op een lege tafel te spelen is kun je het zelf verfraaien door de miniaturen te beschilderen en een diorama te maken waarop je het spel speelt. Legion is ook echt méér dan een spel; het is een complete hobby. Laat je hierbij vooral niet ontmoedigen door de fenomenale creaties die je online tegenkomt; ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat je met de juiste verf (ik kan van harte de Citadel paints van Games Workshop aanbevelen) al een heel eind komt en bij modelbouwzaken kun je kant-en-klare zaken als miniatuurbomen en grasmatten aanschaffen om je diorama mee aan te kleden. Online zijn er veel tutorials te vinden over hoe je de mooiste resultaten kunt krijgen. Op deze manier kun je er naast het spelen uren dagen mee zoet zijn. Geen tijd om een mooi diorama te maken? Dan kun je nog altijd een van de los verkrijgbare speelmatten gebruiken om simpel en snel toch iets fraais op tafel te hebben!

De basisset en uitbreidingen

De basisset van Legion bevat logischerwijs alles om het spel te spelen: 1 boek met alle regels, 1 plaat met tokens, een aantal miniaturen (Darth Vader, Luke Skywalker, een AT-RT, 2 Speederbikes, een aantal rebellen, 1 rebellenleider, een zwik stormtroopers en 1 stormtrooper leider), een set dobbelstenen en diverse kaarten. Fantasy Flight Games staat bekend om hun geweldige afwerking (zowel fysiek als visueel) van hun spellen en ook hier is dat weer het geval. De kaarten zijn fraai en stevig en het regelboek uitgebreid, maar het zijn ook nu weer de miniaturen die de show stelen. Alle figuren dienen (met niet meegeleverde secondelijm) in elkaar gezet te worden en als dit gebeurd is staat er een fantastische groep Star Wars miniaturen voor je. Stevig, divers en vooral gedetailleerd. Ik kan me goed indenken dat dioramabouwers dit spel alleen al om de figuren zouden aanschaffen.

Zoals bij de meeste Fantasy Flight Games spellen zullen er flink wat uitbreidingen gaan komen: voor Legion zijn de eerste uitbreidingen al klaar en zullen deze over enige tijd te koop zijn zodat de spelers ook gebruik kunnen maken van o.a. Leia, Veers, een AT-ST, snowtroopers en een snowspeeder. Elke uitbreiding zal naast één of meerdere miniaturen ook nieuwe kaarten bevatten.

Demo’s

Ben je geïnteresseerd geraakt in dit spel en wil je meer weten over de regels of het zelfs spelen?

Op zaterdag 31 maart en zondag 1 april kun je het spel op een officiële demotafel (exact degene op de foto’s in dit artikel) spelen bij de stand van StarWarsAwakens op Dutch Comic Con in de Jaarbeurs van Utrecht!

Kun je niet naar Dutch Comic Con komen? Geen probleem: onderstaande zaken geven de komende tijd aandacht aan Legion en op sommige locaties kan zelfs een demo worden gespeeld:

Offline Gaming Zoetermeer / Outpost N.V. Antwerpen / Demo-Spel Leuven / Worlds’ End Comics Gent / Spelfanaat Mechelen Mechelen / Subcultures Utrecht / Purperen Draak Groningen / Mint Card Collections Heerhugowaard / De Dobbelsteen Arnhem / Spellekijn Leeuwarden / De Spelgezel Gent / Fred’s Stripwinkel BVBA Aalst / Albion Kortrijk / De Dondersteen Hengelo / Het Hobbelpaardje Roermond / Tabletop Kingdom Den Haag

Star Wars Legion is vanaf 22 maart verkrijgbaar in de betere spellenzaken (o.a. de winkels hierboven maar ook online) voor € 89,95. De later te verschijnen uitbreidingen variëren van € 14,95 tot € 29,95.

Lees verder

Gamerecensies

Review: Star Wars: Jedi Challenges

Geplaatst

op

Door

8 Score
Jedi ChallengesGametitel
3 november 2017Gamereleasedatum
Pluspunten
Zeer innovatief!
Een Star Wars droom die werkelijkheid wordt.
De lightsaber hilt misstaat niet in je collectie.
Verbeterpunten
Je telefoon moet ten alle tijden in de headset zitten en de app draaiende houden als je wil spelen.
Eentonigheid: beperkte diepgang gameplay content.
Samenvatting
Jedi Challenges is een Star Wars droom die werkelijkheid wordt voor veel fans. Dit is immers het eerste product dat poogt om de fan daadwerkelijk door de ogen van een Jedi te laten kijken en met het meest iconische wapen in Hollywood te laten vechten. Zoals de meeste eerste versies van een product bevat het ook enkele gebreken. Met name het feit dat je je eigen telefoon(accu) moet opofferen en dat het spel relatief snel eentonig wordt is jammer. Jedi Challenges is een fenomenaal idee, heeft een aardige uitvoering en een replaywaarde die nog wel wat beter zou kunnen. Is dat € 199,- waard? Als je écht Star Wars fan bent en je hebt wat geld over... ja!
Cijfer8

Eind 2017 kwam er dankzij Lenovo een product op de markt dat tot de verbeelding zal spreken van Star Wars fans van alle leeftijden: Jedi Challenges. Wie droomt er niet van om met een lightsaber in de hand te vechten tegen villains als Kylo Ren, Darth Maul en Darth Vader? Met deze augmented reality set is deze droom eindelijk werkelijkheid geworden!

Winactie!

Wil jij kans maken op dit innovatieve en unieke Star Wars product dat je in de schoenen plaatst van een Jedi Knight, generaal van de Rebellen of Holochess-speler? Doe dan mee met onze winactie op Facebook!

Bovenstaande video (must-see!) zal de bewondering van menig Star Wars fan oproepen. Tegelijkertijd zien we in die 56 seconden in korte tijd een compleet overzicht van wat je kunt verwachten van dit bijzondere product. Jedi Challenges biedt lightsaber-gevechten, Holochess (een schaakspel gebaseerd op figuren uit Dejarik, het spel wat R2 en Chewbacca ooit in de Millennium Falcon tegen elkaar speelden in A New Hope) en een tower defense game genaamd Strategic Combat. Eind 2017 kreeg ik al de kans om bij Lenovo het product aan de tand te voelen, maar toch ben ik blij dat ik heb gewacht met het publiceren van een recensie. Waar de set destijds voor niet minder dan € 299,- over de toonbank ging, is de adviesprijs inmiddels met honderd euro gedaald naar €199,-. En dit was naar mijn mening ook wel nodig.

Augmented reality (AR) vs. Virtual reality (VR)

Jedi Challenges is een augmented reality-game. Nog steeds maken echter veel mensen de fout om AR met VR te verwarren. Bij augmented reality worden er extra lagen toegevoegd aan de al bestaande werkelijkheid. In het geval van Jedi Challenges zie je door de bril heen je eigen omgeving, de kamer waarin je je daadwerkelijk bevindt. Vervolgens voegt het spel hier lagen aan toe zoals personages en natuurlijk de daadwerkelijke lightsaber die uit de hilt die je vasthoudt tevoorschijn komt. Bij virtual reality word je echter compleet ondergedompeld in een alternatieve realiteit en is in principe niets wat je ziet fysiek aanwezig.

Wat zit er in de doos?

  • Een Mirage AR-headset.
  • Zilver-chroomkleurige lightsaber hilt (met blauw licht).
  • Een tracking beacon (met paars of blauw licht).

Dus: aan de slag! Althans, eerst zul je nog de gratis applicatie Jedi Challenges op je telefoon moeten installeren. Deze applicatie is beschikbaar op zowel Android als iOS en technisch gezien bevindt het hele spel zich binnen deze app. Het bovenstaande materiaal heb je enkel nodig om deze applicatie te kunnen gebruiken en te besturen.

De eerste indruk

Bij het openen van de doos voel je direct Rey’s/Anakin’s/Luke’s lightsaber naar je lonken in een moment wat makkelijk kan doen denken aan de scène uit The Force Awakens op Takodana, waar Rey de lightsaber in een kist vond. De lightsaber hilt ziet er fantastisch uit en het eerst wat opvalt bij het oppakken is hoe licht hij in werkelijkheid is. Hoewel je dat misschien zou verwachten van een lightsaber is het in dit geval jammer dat je ‘controller’ weliswaar schitterend oogt, maar desalniettemin goedkoop aanvoelt door de plastic afwerking. Aan de andere kant is dit ook wel weer functioneel, omdat je bij het precisiewerk dat je nodig hebt bij Holochess en Strategic Combat game geen al te zwaar object in je hand wil hebben.

That lightsaber, it belongs to me…

Come get it! Voordat je daadwerkelijk aan de slag kunt met de lightsabergevechten zul je eerst de bril en de beacon gereed moeten maken voor gebruik. Dit vergt wat tijd en met name in het begin zal het voor veel mensen nog even klungelen zijn om met name je telefoon en de headset aan elkaar te koppelen met een van de bijgeleverde kabeltjes. Lenovo heeft een video uitgebracht die laat zien hoe je de set speelklaar maakt. Besef ook dat je de telefoon in kwestie niet meer kunt gebruiken op het moment dat je Jedi Challenges opstart. Je telefoon zit immers vast in de headset en wanneer je wordt gebeld of een berichtje krijgt kun je hier niet op reageren. Daarnaast verbruikt de applicatie natuurlijk ook meer accu dan dat je telefoon onder normale omstandigheden zou doen, dus een powerbank is geen overbodige luxe!

Ik zou aanraden om daarom een telefoon speciaal voor Jedi Challenges in de bril te laten – mits je die ergens hebt liggen – maar ergens is het ook weer jammer dat je na een aankoop van € 299,- (de oorspronkelijke adviesprijs) nog een eigen smartphone nodig hebt waar je verder niks anders mee kunt tijdens het spelen. De prijsverlaging naar € 199,- maakt daarin een en ander goed, al was de Europese prijsstelling op de dag van release al vrij hoog te noemen aangezien Jedi Challenges in het Verenigd Koninkrijk (199 GBP) en de Verenigde Staten (199 USD) al een stuk goedkoper was dan in Europa.

Ramon probeert Jedi Challenges voor de eerste keer uit bij Lenovo.

Gameplay

Het is gaaf om voor de eerste keer te ervaren hoe het is om een lightsaber in je hand te houden. Eentje waarmee je ook ‘echt’ met dodelijke precisie hordes battle droids, Stormtroopers en andere vijanden kunt neersabelen. In de game zijn verschillende locaties te vinden, diverse planeten uit het Star Wars universum. Uit de drie game modi heb ik de meeste tijd gestoken in de lightsabergevechten. Hoewel het vechten tegen nóg een groep droids na enige tijd eentonig begint te worden. blijft het cool om het gevecht aan te gaan met personages zoals Darth Maul en Darth Vader. Je kunt tijdens het vechten beperkt gebruik maken van Force Powers (druk op een knop op je lightsaber wanneer er een prompt op het scherm verschijnt), maar voor het grootste gedeelte van de tijd ben je bezig met slaan en pareren. Dit kunnen behoorlijk intensieve sessies worden, want de moeilijkheidsgraad loopt ook langzaam op. Het is fijn dat de headset genoeg ademruimte biedt voor je hoofd, zodat je hopelijk niet al te snel staat te zweten.

Technisch gezien ziet het er allemaal aardig uit, maar niet alles verloopt vlekkeloos. De tracking van de lightsaber heeft soms de neiging om af te wijken, waardoor je tijdens een gevecht plotseling je lightsaber opnieuw moet centreren (dit kan overigens met een simpele druk op de knop). Desalniettemin vervelend als je op het punt staat om je vijand een fatale klap toe te dienen. Het verdedigen gebeurt op basis van strepen die op je scherm verschijnen en aangeven waar je moet blokken. In het begin is dit nog goed te volgen, met maar een enkele streep op je scherm, maar na verloop van tijd verschijnen er meerdere strepen en moet je aan de hand van de bewegingen van je tegenstander inschatten welke streep zijn volgende aanval voorspelt.

De tower defense game, Strategic Combat genaamd, is een modus waarin je van bovenaf troepen en gebouwen zoals turrets op het slagveld plaatst om de Rebels aan de winnende hand te helpen in het gevecht tegen de Imperials. Zo nu en dan kunnen ook bekende helden je komen helpen, zoals wanneer je de mogelijkheid krijgt een Jedi te plaatsen en dit opeens niemand minder dan Obi-Wan Kenobi blijkt te zijn. Terwijl dit alles gebeurt kun jij in je kamer rondlopen om de kaart van alle kanten beter te bekijken. Het werkt, het is grappig voor een paar keer, maar de game modus is te beperkt om jezelf er voor langere tijd mee bezig te houden. Ditzelfde geldt eigenlijk ook voor Holochess.

Extra content

In januari heeft Lenovo een patch uitgebracht voor de Jedi Challenges applicatie zodat content uit The Last Jedi aan het spel wordt toegevoegd. Aangezien het gebrek aan content een van de zwakkere punten is van dit product is dit een welkome toevoeging. De uitbreiding biedt bijvoorbeeld voor het eerst de mogelijkheid om te kunnen vechten tegen twee tegenstanders tegelijk: twee Praetorian guards uit de Throne Room van Supreme Leader Snoke. Daarnaast kun je nu Strategic Combat op de planeet Crait spelen, kom je Executioner Stormtroopers tegen in levels en als je het goed doet kom je zelfs Porgs tegen!

Lees verder

Gamerecensies

Battlefront II campaign review

Geplaatst

op

Door

7.4 Score
Battlefront IIGametitel
17-11-2017Gamereleasedatum
Pluspunten
Voelt als Star Wars.
Ziet eruit als Star Wars.
Klinkt als Star Wars.
Verbeterpunten
Lengte.
Intelligentie vijanden.
Onsamenhangend.
Samenvatting
Een aantal minpunten voorkomt dat Battlefront II een echt geweldig spel is, maar het authentieke Star Wars sausje maakt het een onmisbare ervaring.
Cijfer7.4

Sinds de overname van Lucasfilm door Disney in 2012 hebben we Star Wars in alle vormen en maten gekregen. Films, series, boeken, strips, en ja… games. Tot dusver had deze Star Wars renaissance ons echter nog geen cinematische singleplayer game gegeven. Met Battlefront II komt daar echter eindelijk verandering in. In onze Battlefront II campaign review lees je of het een waardevolle toevoeging is geworden aan het Star Wars universum.

In dit verhaal volgen we commander Iden Versio, de leider van de stormtroopers van Inferno Squad. Zij en haar teamleden Gideon Hask en Del Meeko proberen hun plek te vinden in een Empire zonder keizer Palpatine. Onderweg banen ze zich een weg door meerdere conflicten en locaties, waaronder een paar die we al eerder gezien hebben. Op deze punten is de game op z’n sterkst. Het is één ding om rond te lopen in het Star Wars universum, maar het voelt extra imposant om deel uit te maken van de slag om Endor. Of om eerstehands mee te maken hoe de oorlog een ravage op Jakku maakt waar Rey dertig jaar later nog gretig brokstukken van gebruikt om te overleven.

Hierbij refereert het spel niet alleen naar de films. Het verhaal is voor iedereen goed te volgen, maar als je de Aftermath boeken, Inferno Squad, of Shattered Empire gelezen hebt voegt dat wel degelijk een extra dimensie toe aan wat er op je scherm afspeelt.

Alle iconische locaties zien er geweldig uit. Het is een visueel spektakel, en nog trouw aan het bronmateriaal ook. Extra compliment voor de personages. Men maakte voor de hoofdpersonages niet alleen gebruik van de stemmen van hun acteurs, maar ook de lichaamsbewegingen en subtiele gezichtsuitdrukkingen. En al deze acteurs doen hun stinkende best. Hierdoor wordt men echt in het verhaal getrokken. Met plot twists, humor, en actie alom voelt Battlefront II als terugkeren op je favoriete vakantiebestemming.

Lando en nieuw personage Shriv in de meest humoristische missie van het spel.

Niet alles is echter rozengeur en vierde maan van Yavinschijn. Af en toe breekt er namelijk slorderigheid door de zorgvuldig opgebouwde laag immersie. Vooral de intelligentie van computergestuurde personages laat wat te wensen over. Teammaten rennen voorbij tegenstanders zonder dat er alarmbellen afgaan. En als de vijand je toch gespot heeft, komt hij min of meer als een porg zonder kop je kant op sprinten. Om de moeilijkheidsgraad op te schroeven, is er voor gekozen om het aantal menselijke schietschijven te verhogen. Dit voelt niet realistisch, en -erger nog – niet passend bij Star Wars.

Ook de lengte van de campaign is een minpunt. In vier tot vijf uur ben je er doorheen, en wordt het verhaal vrij abrupt afgekapt. Zelfs tijdens het verhaal worden er twijfelachtige sprongen gemaakt op punten waar wellicht ooit een extra missie gepland was. In de loop der tijd wordt dit verholpen met gratis downloadable content, maar voorlopig is het een teer punt.

Iden Versio ontvangt een nieuwe missie van haar vader, admiraal Garrick Versio.

Uiteindelijk vormen al deze plus- en minpunten samen een geheel dat het best omschreven kan worden als “kort maar krachtig”. In technisch opzicht is de Battlefront II campaign een vrij gemiddelde shooter. Maar de perfecte integratie in het Star Wars universum tilt de game naar een hoger niveau en zorgt voor een ervaring die ik persoonlijk niet had willen missen. Mocht de singleplayer echter het enige zijn waar je in bent geïnteresseerd, dan loont het misschien om te wachten op korting of het uitkomen van extra missies in downloadable content.

Gelukkig is er ook nog het hoofdgerecht, de multiplayer! Om een fatsoenlijk oordeel over alle mogelijkheden van deze gamemodus te kunnen vellen, doen we dit op een later tijdstip in een aparte review. Check later terug, en speel ondertussen met ons mee online!

Lees verder
Advertentie

© Star Wars Awakens. All rights reserved. Star Wars is the intellectual property of Lucasfilm. © 2019 Lucasfilm Ltd.