Review: Star Wars X-Wing

In 2012 werd de wereld opgeschud door wat inmiddels een van de populairste table top games is: X-Wing. Deze populariteit is te danken aan de combinatie van een simpele basis, verrassende diepgang, en natuurlijk de cool factor van vliegen met schepen uit het Star Wars universum.

Zes jaar en bijna vijftig uitbreidingen verder vonden de spellenmakers van Fantasy Flight Games dat het tijd is voor een nieuwe editie, die 13 september verschijnt.
Is Second Edition de moeite en het geld waard? Het antwoord is in vrijwel alle gevallen ja; de redenering zal echter voor iedereen anders zijn. Daarom delen we deze review op in secties voor twee specifieke doelgroepen.

Nieuwe spelers

X-Wing is in essentie een nabootsing van de ruimtegevechten die we kennen uit de films. Twee spelers kiezen een aantal iconische schepen zoals X-Wings, TIE Fighters en de Millennium Falcon en proberen de ander uit te schakelen. Bewegingen worden per ronde tegelijkertijd geselecteerd en schieten kan alleen als men een tegenstander recht in het vizier heeft. Bewegen en schieten voelt hierdoor intuĂŻtief aan. Doordat je ook moet bedenken wat je tegenspeler doet, is het maken van de juiste keus echter niet altijd even makkelijk.

Voordat je de tafel met schepen kan bestormen, maak je eerst je vloot uit een ontelbare selectie van schepen, piloten en upgrades. Dit kan online of in de aankomende gratis app. Een squad bestaat uit 200 punten, en alle kaarten hebben hun eigen waarde. Hierdoor kunnen de vaardigheden van elk schip flink variĂ«ren, wat het spel vers houdt. Vlieg je Luke’s X-Wing en Han’s Millennium Falcon? Of acht groentjes in TIE Fighters? Beide mogelijkheden, en alles er tussenin, spelen heel anders. Geen twee potjes hoeven daarom hetzelfde te zijn.
Dankzij de genoemde app zijn alle puntwaarden digitaal. Hierdoor is het spel makkelijk te balanceren in het geval dat een bepaald schip te sterk blijkt.
Klinkt dit allemaal ingewikkeld? Geeft niet, iedere uitbreiding komt met een aantal standaard load-outs waarmee je zonder gepuzzel vooraf aan de slag kunt.

Dus wat heb je nodig om te spelen? Ten eerste de Core Set. Deze set bevat dobbelstenen, bewegingstemplates, upgradekaarten, Luke Skywalker’s X-Wing en twee TIEs. Deze vormen de basis voor een rebellen- en Imperial vloot, die je aan kunt vullen met meer X-Wings, Y-Wings, U-Wings en verschillende soorten TIEs. De eerste editie van X-Wing bood de keuze uit bijna vijftig verschillende schipmodellen die in rap tempo zullen worden heruitgebracht. Wees er dus gerust op dat ook jouw favoriete schip binnen afzienbare tijd speelbaar zal zijn.

X-Wing 1.0 bezitters

Ik hoor je denken. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarom zou jij die kostelijke overstap naar de nieuwe editie maken? Een nieuw likje verf en een paar gameplay-aanpassingen maken het toch geen hele nieuwe ervaring? En je hebt gelijk: in essentie is het hetzelfde spel dat je al jaren speelt. Maar het loont toch de moeite om de overstap te maken.

Het belangrijkste is dat de gameplay daadwerkelijk verbeterd is. Het vliegen zelf is weer belangrijk. Weg zijn turrets die iedere beurt vanuit iedere onmogelijke hoek kunnen schieten. Weg zijn de (meeste) upgrades met gratis dice mods die acties irrelevant maken. En ook controle-elementen als bommen, ionisatie en stress zijn ingeperkt.

Ten tweede is er het verhaal van balans. In de eerste editie waren we maar wat blij om voor dertig euro aan upgrades te kopen om twee scheepjes weer relevant te maken. Met een eenmalige investering in Second Edition conversion kits zijn echter vrijwel alle schepen weer de moeite waard om te vliegen. En met de mogelijkheid (en intentie) om kosten aan te passen via de app, zullen alle opties een stuk dichter bij elkaar liggen qua kwaliteit. De theorie is dat men voortaan gaat vliegen wat hij leuk vindt, niet wat stukken beter is dan de rest van het speelveld.

Tot slot is er de fundering voor de toekomst. Met onder andere nieuwe acties en Force powers is er een basis waar volgende uitbreiding op verder kunnen bouwen. Met als belangrijkste toevoeging natuurlijk de nieuwe facties, de Republic en de Seperatists. Deze zijn van de grond af ontwikkeld voor Second Edition. Wil je deze op tafel kunnen zetten? Dan zul je toch echt de overstap moeten maken.

Natuurlijk, als je geen vaste klant bent op de veelvoud aan toernooien in de Benelux, is er minder haast bij. De oorspronkelijke game blijft tof om op de keukentafel te spelen. Maar hoe meer uitbreidingen er voor Second Edition uit zullen komen, hoe essentiëler de overstap wordt.

Spelen is geloven

Voor beide kampen geldt: Spelen is geloven. Twijfel je nog? Speel het met een vriend, of vraag je lokale spellenwinkel wanneer het gespeeld wordt. Laat je overtuigen en wellicht ontmoeten we elkaar ooit op het slagveld. Moge de beste piloot winnen.

X-WingGametitel
13 september 2018Gamereleasedatum
Spannende en diepgaande gameplay