Voor Star Wars fans die op zoek zijn naar een spel dat dat makkelijk te leren en moeilijk te beheersen is waarbij je dynamische en vlotte 1-op-1 potjes speelt: zoek niet verder en duik in de wereld van Star Wars: Unlimited ! Jouw inventiviteit, creativiteit en anticiperend inzicht wordt beloond in deze Star Wars trading card game (TCG).
Star Wars: Unlimited biedt een hoop mogelijkheden om met jouw tactiek de tegenstander te verslaan en die vrijheid begint natuurlijk zoals het een echte TCG betaamt met de mogelijkheid tot het bouwen van een eigen deck (een samengestelde selectie aan kaarten). Wees echter niet bang; de starterpakketten bieden meer dan genoeg ruimte om met standaard decks een vliegende start te kunnen maken. Wat is een TCG precies en wat heeft een franchise als Star Wars hierin te bieden?
De reis naar Star Wars: Unlimited
Nu is Unlimited natuurlijk verre van het eerste kaartspel dat zich in ons geliefde melkwegstelsel afspeelt. Ik ga ook geen poging wagen om álle kaartspellen te benoemen in deze tekst (daarvoor waren het er teveel, waarvan sommigen slechts een paar maanden hebben ‘geleefd’), maar ik wil er toch graag een paar benoemen omdat deze ontzettend belangrijk zijn geweest in het implementeren van Star Wars in dergelijke kaartspellen en de totstandkoming van Unlimited als de nieuwste Star Wars trading card game.
In 1995 kwam het bedrijf Decipher na het succes van de door hen eerder uitgebrachte Star Trek customizable card game (CCG) met een Star Wars-variant hiervan. Dit kaartspel kreeg meerdere uitbreidingen, totdat Wizards of the Coast de licentie in 2001 overnam. Spelers gebruikten light side vs. dark side kaarten (je koos dus een kant van de Force) en spendeerden Force-punten om hun tegenstander te verslaan. Zoals je kunt zien op onderstaande afbeelding waren de kaarten in deze tijd vrij lomp ontworpen, iets wat ook wel past in de tijdgeest.
De eerste grote Star Wars trading card game (TCG)
Nadat ze de licentie overnamen bracht Wizards of the Coast in 2002 Star Wars: Trading Card Game uit. Dit spel was ontworpen door de maker van het alom bekende Magic: The Gathering: Richard Garfield. Ook hier vochten spelers met light side vs. dark side, maar de benadering van het spel was compleet anders. Er werd bijvoorbeeld gebruik gemaakt van drie verschillende arena’s: grondgevechten, ruimtegevechten en de personages zelf. Dit is relevant, omdat je in Unlimited dus ook op verschillende fronten vecht! Maar daarover straks meer.
De populariteit van de TCG-kaarten was enorm, deels vanwege de verzamelaars die de kaarten puur kochten om te ‘hebben’ zonder de intentie om er ook serieus mee te spelen. Het doel van het spel was om twee van de drie slagvelden te beheersen. Het kwam er dus op neer dat je het duel won als je aan het einde van een ronde in twee van de drie gevechtsgebieden nog minimaal één kaart over had en jouw tegenstander geen enkele.
In de jaren hierna bracht Fantasy Flight Games nog o.a. Star Wars Destiny in 2016 uit, een spel dat kaarten en dobbelstenen combineerde om een unieke speelstijl te creëren. Destiny heeft het helaas maar kort volgehouden en de ontwikkeling van het spel en diens uitbreidingen werd begin 2020 dan ook stopgezet.
En vorig jaar nog verscheen Star Wars: The Deckbuilding Game. Onze review zei daarover destijds het volgende: “Het constante aanpassen van je strategie, reageren op wat de ander doet en je verliezen omzetten in een winst is leuk, uitdagend en precies goed voor potjes van ongeveer een half uur.” Deze beschrijving lijkt grotendeels ook van toepassing te zijn op Star Wars: Unlimited, maar in tegenstelling tot die game was The Deckbuilding Game een compleet spel waarvoor je dus geen zogeheten ‘booster packs’ (los verkrijgbare pakjes met enkele willekeurige speelkaarten) kunt kopen. In die zin was die game weliswaar een deckbuilding game, maar dus geen trading kaartspel.
Wat heeft dit alles nu met Star Wars: Unlimited te maken? Nou, toch wel heel veel. Niet alleen voelt Unlimited als een doorontwikkeling van deze eerder uitgebrachte kaartspellen, het probeert overduidelijk het beste van verschillende werelden te pakken en daar een vlot en dynamisch spel omheen te bouwen dat zowel de nadruk legt op die verzameldrang als op het competitieve element voor de spelers die er plezier uithalen om met een zelfbedachte strategie en kaartsamenstelling de tegenstander te slim af te zijn.
Hoe werkt Star Wars: Unlimited?
In Star Wars: Unlimited probeer je de basis van de tegenstander te vernietigen middels aanvallen van grond- en/of luchttroepen, waarbij je continu op je hoede bent om te voorkomen dat jouw basis als eerste wordt vernietigd.
Het eerste dat te merken is aan Unlimited is dat het duidelijk is ontworpen door mensen die niet alleen al langere tijd TCG-spelers zijn, maar daarnaast ook wel echt Star Wars fan zijn. De mechanics (de manier waarop de kaarten hun functie uitoefenen in het spel) en de synergy (de mate waarin kaarten elkaar versterken) tussen verschillende kaartcombinaties kun je alleen maar verzinnen als je wat dieper in de Star Wars lore zit. Voor liefhebbers van de franchise is dit fantastisch om te zien én te ervaren als het je lukt om zo’n combinatie tijdens het spelen tot uitvoering te brengen. En dat is niet zo simpel als het klinkt!
Namelijk een van de grootste verschillen met andere (kaart)spellen (en hetgeen ik het meest aan moest wennen in mijn potjes tegen communitylid Dylan) is dat je in dezelfde ronde om de beurt acties neemt.
Ik moet daar nog stééds aan wennen, want ik ben gewend om alle acties met mijn resources uit te voeren tot mijn ‘beurt’ voorbij is en de andere speler zijn/haar acties kan uitvoeren. In Unlimited wisselt de controle echter na élke actie (die actie kan klein of groot zijn). Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk nauwelijks te maken hebt met wachten en je continu bezig bent met de volgende zet. Het zorgt er tegelijkertijd ook voor dat al te ver vooruit denken lastig wordt gemaakt, omdat je tegenstander bij elke actie die je maakt de mogelijkheid heeft om zijn counter op jouw idee in te zetten. Dit is een belangrijke reden waarom Unlimited dynamisch is en ‘vlot’ speelt, naast het feit dat een enkel potje met ~20 minuten speeltijd op zichzelf al vrij snel te spelen valt. Ergens lijkt het spel ook wel een beetje op schaken, waarbij je tijdens je beurt slechts één pion beweegt en langzaam je tegenstander probeert vast te zetten.
Een ander belangrijk element van Unlimited is het eerdergenoemde gegeven dat de gevechten zich dus op twee fronten afspelen: op de grond en in de ruimte. Iconische personages, andere grondtroepen en landvoertuigen zet je in op het land en logischerwijs zet je jouw ruimteschepen zoals een X-Wing, TIE Fighter of TIE Bomber in in de ruimte. Over het algemeen kunnen deze units ook alleen andere units aanvallen die zich op dezelfde battlefront bevinden, echter zijn er ook enkele uitzonderingen (denk bijvoorbeeld aan een bombing run van de eerdergenoemde TIE Bomber waar juist de grondtroepen veel last van hebben).
Ik kan me goed voorstellen dat je je na dit verhaal alsnog afvraagt wat het spel precies inhoudt, hoe het eruit ziet en wat we ervan kunnen verwachten in de nabije toekomst. Communitylid Dylan en ik besloten daar een video aan te wijden:
De prachtige kaarten van Unlimited: iconische Star Wars personages
Unlimited zou natuurlijk geen Star Wars spel zijn zonder iconische personages. Naast het feit dat je bekende helden zoals Princess Leia, Han Solo en droids zoals C-3PO en R2-D2 kunt inzetten om de tij van het slagveld te doen keren, kies je voor je deck ook een leader card, de unit die je in de loop van het spel ook kunt inzetten om je troepen wat extra kracht bij te zetten.
Het mag best gezegd worden: de kaarten van Unlimited zien er fantastisch uit! De lay-out is overzichtelijk, de artwork is uniek en speciaal voor dit spel opnieuw ontworpen door vakkundige tekenaars. De mogelijkheid om dezelfde kaart in verschillende varianten te verzamelen zorgt er ook voor dat spelers én verzamelaars booster packs zullen willen blijven kopen. Hoewel het verder niets inhoudelijks toevoegt aan het spel kun je met wat geluk immers bijzondere varianten krijgen van een bepaalde kaart. Je hebt de standaard kaart, met artwork binnen een zwart frame waarop duidelijk alles te vinden en te lezen is wat relevant is voor de kaart in kwestie. Echter kun je van dezelfde kaart een ook zogenaamde “Hyperspace” variant vinden, waarbij de artwork zich verder uitrekt en het zwarte frame daarmee wegvalt (zie afbeelding hieronder).
Als ik je daar dan bij vertel dat zowel een normaal kaartje als een “Hyperspace” kaartje ook nog als “Foil”-variant (met een glanzend laagje) vindbaar is, dan zul je begrijpen dat er gezien de populariteit van deze game een hele markt bestaat met mensen die de zeldzaamste kaartjes puur voor de heb in handen willen hebben. In een van de booster packs die door Asmodee aan mij ter beschikking werden gesteld had ik het geluk een mooie Boba Fett te mogen bemachtigen, een kaartje dat los al gauw richting de $50 gaat! Niet dat ik van plan ben om hem te verkopen overigens.
Het kopen en openen van booster packs voelt hierdoor nog steeds enorm als een loterij en het is natuurlijk juist die dopamine kick waar de ontwikkelaar op aast om ervoor te zorgen dat toekomstige (content)uitbreidingen met nieuwe mechanics en kaartjes ontwikkeld kunnen blijven worden.
Naast de bijzondere varianten voor de ‘normale’ kaarten geldt dit overigens ook voor de leader cards; zo zie je hieronder het verschil tussen een normale Princess Leia leader card en die van een zeldzamere variant (die in het geval van leader cards “Showcase”-variant wordt genoemd):
Het leuke aan de kaarten voor mensen die houden van het samenstellen van een deck is dat je enorm veel vrijheid hierin hebt. Meer dan een basis en een leader card heb je niet nodig, de rest kun je zelf aanvullen met kaartjes die je in booster packs vindt. Het aanschaffen van een van de starterpakketten is daarbij wel aangeraden: daarin krijg je immers twee complete decks die meteen speelbaar zijn en gegarandeerd zijn om goed te werken – ze zijn immers als set ontworpen. Met het oorspronkelijke starterpakket Spark of Rebellion kun je als Luke Skywalker tegen Darth Vader of vice versa spelen en onlangs is er een tweede starterpakket genaamd Shaodws of the Galaxy uitgebracht die decks van Moff Gideon en The Mandalorian tegenover elkaar zet. Het aanschaffen van beide starterpakketten is een relatief goedkope manier om vier complete decks in huis te halen waarbij je zeker weet dat je weinig dubbele kaarten zult hebben (van sommige kaarten zitten er nu eenmaal wel meerderen in één deck, maar dat hoort dan ook bij dergelijke typen kaarten).
Met een prijs van ongeveer €30 per starterpack en €7 euro voor een booster pack kan het financieel gezien aardig aantikken als je een fervent verzamelaar bent of juist een speler bent die graag van verschillende deckmogelijkheden gebruikmaakt. Dit is natuurlijk typisch iets wat bij een trading card game hoort (handelen en ruilen wordt niet voor niets aangemoedigd), maar het kan een bepaalde groep mensen ook zeker afschrikken. Zelf ben ik er geen fan van om voor je deck op zoek te moeten gaan naar dat ene kaartje wat je nog ‘nodig’ hebt omdat je op internet hebt gezien dat hij bestaat en hij essentieel is om je deck functioneel te maken, maar ik begrijp ook dat het juist een kick geeft om een succesvol deck samen te stellen met kaarten die goed samenwerken uit de kaartenpool die je zelf al hebt verzameld.
Hoe te beginnen en de toekomst van Star Wars: Unlimited
Voor de spelers die er niet zoveel zin in hebben om je eigen deck samen te stellen is het dus aan te raden te beginnen met één van de (of beide) starterpakketten: Spark of Rebellion en Shadows of the Galaxy. Dit is de perfecte manier om te kijken of de gameplay überhaupt iets is wat bij je past, aangezien je je op die manier (nog) niet druk hoeft te maken om het deckbuilding gedeelte van de game. Mocht je hier voldoende plezier uithalen loont het echter zeker om een aantal losse booster packs te kopen. Als je echt op zoek bent naar specifieke kaarten (voor je verzameling of omdat je die écht nodig hebt voor je deck) bestaan er ook online markten waarop je specifieke kaarten voor een vaste prijs kunt kopen, maar dan moet je ook bereid zijn om enkele tientallen euro’s neer te leggen voor één kaartje. Als het niet meer is.
Star Wars: Unlimited is een tot nu toe zeer succesvolle trading card game die nog aan het begin staat van zijn levenscyclus, daar Fantasy Flight Games al heeft gezegd tot minimaal 2027 concrete plannen te hebben om uitbreidingen te blijven uitbrengen. Als het succes van het spel aanhoudt is de kans natuurlijk groot dat het spel ook lang daarna nog ondersteund zal worden met nieuwe kaarten en mechanics! Voor nu weten we dat in november de uitbreiding Twilight of the Republic zal verschijnen, waarmee eindelijk de Clone Wars naar het spel zullen worden gebracht.
Ben jij geïnteresseerd geraakt in Star Wars: Unlimited? Join dan vooral onze community, waar Dylan, ik en vele andere leden je wegwijs kunnen maken met het spel en waar je makkelijk evenementen en spelers kunt vinden om tegen te spelen!