Je hebt er even op moeten wachten, maar onze review van Ubisoft’s Star Wars Outlaws ligt dan toch eindelijk voor je neus. En hoewel ik moet toegeven dat deze game zeker geen ramp is, bekroop mij in de afgelopen weken bij het opstarten van de game dezelfde twijfelachtige vraag als wanneer ik probeerde te beginnen aan mijn review: is dit echt de game waar Star Wars fans op hebben gewacht? En ligt het gewicht van die vraag dan aan mij als gamer die door de jaren heen steeds minder games is gaan spelen, of ligt het meer aan deze specifieke game?
Het antwoord ligt waarschijnlijk ergens in het midden. Wat ik in elk geval kan zeggen is dat op het moment dat ik deze review schrijf Ubisoft reeds alle hens aan dek heeft uitgeroepen door hun vlaggenschiptitel Assassin’s Creed Shadows met drie maanden uit te stellen van november 2024 naar februari 2025. Ze zouden dit doen omdat de resultaten van Outlaws dusdanig tegenvallen en omdat ze daarom graag nog iets meer tijd willen om hun nieuwste huurmoordenaarsgame nog extra te kunnen polijsten. Daarnaast hebben ze de tijd nodig zodat ze aandacht kunnen besteden aan het patchen van Star Wars Outlaws en voorbereidingen kunnen treffen voor de aanstaande release op Steam op 21 november, alsmede de release van de eerste uitbreiding van de game op diezelfde dag. In deze uitbreiding zal hoofdpersonage Kay Vess niemand minder dan Lando Calrissian tegenkomen. Hello, what have we here?
In Outlaws bestuur je dus inderdaad Kay Vess, een jonge scoundrel (die wel wat weg heeft van Han Solo) die samen met haar naaste companion Nix (ingesproken door Dee Bradley Baker) de heist van de eeuw probeert te bewerkstelligen. Hiervoor heb je natuurlijk wel een crew nodig, waardoor je gaandeweg de game steeds meer personages leert kennen die jou hierbij gaan helpen. Het managen van je relaties met de verschillende syndicates, de mogelijkheid om verschillende planeten te verkennen en allerlei side quests op te pakken om het verhaal rijker aan te laten voelen, aangevuld met space combat en de mogelijkheid om Sabacc te leren spelen beloven een toffe game. Spellen zoals Jedi: Fallen Order en Jedi: Survivor uit de afgelopen jaren hebben bovendien aardig de toon gezet voor Star Wars singleplayer games. Maar kan Outlaws zich meten met deze games van Respawn Entertainment?
Star Wars Outlaws valt tegen?
Het rondlopen in de werelden van de game voelt in het begin als een verademing. Dit komt omdat je nu eindelijk eens niet een Jedi/Sith bent die als superkrachtige held het lot van de galaxy in je grip hebt.
Maar toch: de game biedt teleurstellende verkoopcijfers voor Ubisoft. Is het dan zo’n matige game? Ja en nee, wat mij betreft. Star Wars Outlaws is in de markt gezet als de allereerste openwereld singleplayer Star Wars game en deze uitspraak stootte mij bij de aankondiging persoonlijk al tegen het zere been. Vooral omdat ik het als belediging opvatte dat de oude roleplaying games van BioWare en Obsidian Entertainment (Knights of the Old Republic deel 1 en 2) ogenschijnlijk aan de kant werden geschoven alsof die nooit hebben bestaan. Vanaf dat punt stond Outlaws in mijn hoofd al 1-0 achter en aangezien Massive Entertainment – die ik vanwege de voor mij fantastische The Division games hoog heb zitten – de afgelopen jaren vooral druk is geweest met het ontwikkelen van de enorme game Avatar: Frontiers of Pandora, was het eigenlijk al niet meer redelijk om te verwachten dat ze de belofte van een ijzersterke openwereld Star Wars game zouden kunnen gaan inlossen. Waar moesten ze de afgelopen jaren immers de tijd vandaan halen?
Echter moet ik zeggen dat het ze tóch redelijk is gelukt. Soort van. Outlaws is niet de klassieker waar wellicht menig fan op gehoopt had, maar zo slecht als dat ik vreesde is het gelukkig ook niet geworden. Het is vooral een heel veilige en gemiddelde game; hij gaat nergens buiten het boekje en doet vrijwel alle dingen keurig binnen de lijntjes. Is dat slecht? Niet per se. Het maakt de game voor mij echter wel vrij vergeetbaar. Tel daarbij op de bugs (ik heb een paar keer de game op de PlayStation 5 moeten afsluiten en ben daarnaast één keer vast komen te zitten met mijn speeder) die ik al tegenkwam voordat ik ook maar op de helft van het spel was en de conclusie is al snel getrokken: deze game had baat gehad bij wat extra ontwikkeltijd.
Gelukkig ziet Ubisoft dat ook in en zijn ze hard aan het werk om de game met een aantal patches op verschillende vlakken te verbeteren, zowel qua performance, maar ook qua functionaliteit, animaties en algehele audiovisuele presentatie. Dat gezegd hebbende weet ik dat er ook gamers zijn, waaronder communityleden binnen onze Discord, die vrijwel nergens last van hebben gehad. Wellicht heb ik daarin dus ook wat pech gehad, maar het feit dat de game ook financieel niet heeft voldaan aan de verwachtingen is hopelijk een signaal voor ontwikkelaars in het algemeen om games als deze óf niet al teveel op te hypen (lastig natuurlijk als je na jaren eindelijk weer een Star Wars game mag maken), of simpelweg iets meer tijd te krijgen van de uitgever om deze zo goed mogelijk af te leveren. Het lijkt er immers op dat de mensen die tot een paar maanden na release wachten beter af zijn, omdat dan immers alle fouten uit de game zijn gehaald. Is dat niet het eeuwige lot van de early adopter? Zo sneu dat het juist de fans zijn die daar de dupe van zijn!
Middelmatige game met grote potentie
Het woord dat steeds vaker in mijn hoofd kruipt bij het beoordelen van de game is precies dat: middelmatig.
Er zijn natuurlijk best wel wat elementen die de game goed doet: de Star Wars sfeer wordt sterk neergezet, het heeft een interessant reputatiesysteem ingebouwd voor de verschillende syndicates en het is een goede poging geweest om spelers onder te dompelen in de misdaadwereld van Star Wars: een toch wel wat onderbelicht aspect van de franchise welke de afgelopen jaren mede dankzij series zoals The Mandalorian meer interesse heeft opgewekt. Toch zou ik de game graag opnieuw eens willen bespreken wanneer we wat patches en uitbreidingen verder zijn, omdat ik verwacht dat de ervaring dan wel wat positiever zal zijn. In onze liveshow eind augustus waren we in ieder geval gematigd enthousiast:
Om een voorbeeld te geven: het idee om jezelf op te werken binnen de verschillende facties die de syndicates in de onderwereld van Star Wars rijk zijn is natuurlijk een droom die uitkomt. Het is daarom ook jammer dat dit onderdeel van de game meer aanvoelt als een mini-game dan een volwaardig reputatiesysteem: het wordt al snel repetitief en de meerwaarde om hier veel tijd aan te besteden is niet echt aanwezig. Natuurlijk krijg je wat toffe items en cosmetics als je bij de exclusieve syndicate vendor gaat shoppen, maar voor mij waren dat niet de veelal generieke zijmissies waard.
Een onderdeel van de game dat ik wel enorm kan waarderen is de eerdergenoemde poging om Sabacc als volledig uitgewerkte mini-game te introduceren.
Is deze stoel bezet? Sabacc is fantastisch!
Voor mensen die vroeger Knights of the Old Republic hebben gespeeld: je zult je mogelijk herinneren dat je daarin destijds het kaartspel Pazaak kon spelen. Een toffe minigame binnen een grotere game, maar niet per se iets waar je makkelijk uren mee doorbracht. Andere grote openwereld games door de jaren heen zoals de Grand Theft Auto-reeks hebben het idee van de mogelijkheid om een spel bínnen je spel te spelen geperfectioneerd en met de mogelijkheid om te gokken op Fathier races, een arcadegame te spelen en Sabacc te spelen probeert Outlaws dat nu ook voor een Star Wars game. Mijn vriendin en ik waren blij verrast, want wat is Sabacc toch leuk om te spelen!
Het doel van het spel is simpel: je probeert de waarden tussen twee kaarten (een gele sand kaart en een rode blood kaart) zo klein mogelijk te krijgen, waarbij een hoop twists mogelijk zijn in de vorm van shift tokens die het spel compleet kunnen omgooien. Indien gewenst kun je zelfs Nix inzetten om te spieken bij je tegenstanders (dit voelt wel als valsspelen en haalde voor mij het plezier weg, waardoor ik het eigenlijk zelden gebruikte). Niet zonder risico overigens, maar het feit dat het kan is wel heel geinig.
Sabacc werd natuurlijk vooral bekend als het spel waarmee Han Solo de Millennium Falcon won van Lando Calrissian in de film Solo: A Star Wars Story (2018). Voor een game waarin je min of meer de vrouwelijke versie van Han Solo speelt is het logisch dat de mogelijkheid om dit spel te spelen geboden wordt. De uitwerking hiervan is echter zo goed gedaan dat ik me er weleens op heb betrapt Outlaws te hebben opgestart, puur om enkel wat potjes Sabacc te spelen.
Conclusie
Ik heb nauwelijks over de personages of het verhaal van Star Wars Outlaws gesproken, ook om spoilers te voorkomen. De charme van Outlaws was voor mij vooral het verhaal kunnen beleven vanuit een personage dat niet inherent goed of slecht is, maar simpelweg probeert te doen wat nodig is om te overleven.
De onderwereld van Star Wars is nog nooit zo goed belicht geweest in een videogame en het is een mooi contrast ten opzichte van de goed-versus-kwaad videogames die Star Wars in het verleden heeft gehad. De personages die Kay ontmoet zijn vermakelijk, maar de connectie met hen is helaas te oppervlakkig om een blijvende indruk achter te laten. Dit is wellicht iets persoonlijks, maar ik weet niet of een open wereld game iets is waar ik nog de tijd voor heb en/of wil maken; geef mij maar een goed werkende en op maat gemaakte ervaring waardoor ik op het puntje op mijn stoel blijf zitten.
Winactie: Star Wars The Black Series C-3PO (B1 Battle Droid Body) en Super Battle Droid giveaway
Van Hasbro Pulse mogen wij in het kader van de release van Star Wars Outlaws een toffe action figure set weggeven: de Star Wars The Black Series C-3PO (B1 Battle Droid Body) en Super Battle Droid! Wil jij kans maken op deze prijs, vul dan hieronder jouw gegevens in. Op 11 november 2024 zal de winnaar willekeurig worden gekozen uit alle inzendingen. May the Force be with you!
Ben je geïnteresseerd in action figures en andere Star Wars collectibles? Neem dan zeker een kijkje op de website van Hasbro Pulse!