fbpx
Social Media

Gamerecensies

Review: Star Wars: Jedi Challenges

Geplaatst

op

8 Score
Jedi ChallengesGametitel
3 november 2017Gamereleasedatum
Pluspunten
Zeer innovatief!
Een Star Wars droom die werkelijkheid wordt.
De lightsaber hilt misstaat niet in je collectie.
Verbeterpunten
Je telefoon moet ten alle tijden in de headset zitten en de app draaiende houden als je wil spelen.
Eentonigheid: beperkte diepgang gameplay content.
Samenvatting
Jedi Challenges is een Star Wars droom die werkelijkheid wordt voor veel fans. Dit is immers het eerste product dat poogt om de fan daadwerkelijk door de ogen van een Jedi te laten kijken en met het meest iconische wapen in Hollywood te laten vechten. Zoals de meeste eerste versies van een product bevat het ook enkele gebreken. Met name het feit dat je je eigen telefoon(accu) moet opofferen en dat het spel relatief snel eentonig wordt is jammer. Jedi Challenges is een fenomenaal idee, heeft een aardige uitvoering en een replaywaarde die nog wel wat beter zou kunnen. Is dat € 199,- waard? Als je écht Star Wars fan bent en je hebt wat geld over... ja!
Cijfer8

Eind 2017 kwam er dankzij Lenovo een product op de markt dat tot de verbeelding zal spreken van Star Wars fans van alle leeftijden: Jedi Challenges. Wie droomt er niet van om met een lightsaber in de hand te vechten tegen villains als Kylo Ren, Darth Maul en Darth Vader? Met deze augmented reality set is deze droom eindelijk werkelijkheid geworden!

Winactie!

Wil jij kans maken op dit innovatieve en unieke Star Wars product dat je in de schoenen plaatst van een Jedi Knight, generaal van de Rebellen of Holochess-speler? Doe dan mee met onze winactie op Facebook!

Bovenstaande video (must-see!) zal de bewondering van menig Star Wars fan oproepen. Tegelijkertijd zien we in die 56 seconden in korte tijd een compleet overzicht van wat je kunt verwachten van dit bijzondere product. Jedi Challenges biedt lightsaber-gevechten, Holochess (een schaakspel gebaseerd op figuren uit Dejarik, het spel wat R2 en Chewbacca ooit in de Millennium Falcon tegen elkaar speelden in A New Hope) en een tower defense game genaamd Strategic Combat. Eind 2017 kreeg ik al de kans om bij Lenovo het product aan de tand te voelen, maar toch ben ik blij dat ik heb gewacht met het publiceren van een recensie. Waar de set destijds voor niet minder dan € 299,- over de toonbank ging, is de adviesprijs inmiddels met honderd euro gedaald naar €199,-. En dit was naar mijn mening ook wel nodig.

Augmented reality (AR) vs. Virtual reality (VR)

Jedi Challenges is een augmented reality-game. Nog steeds maken echter veel mensen de fout om AR met VR te verwarren. Bij augmented reality worden er extra lagen toegevoegd aan de al bestaande werkelijkheid. In het geval van Jedi Challenges zie je door de bril heen je eigen omgeving, de kamer waarin je je daadwerkelijk bevindt. Vervolgens voegt het spel hier lagen aan toe zoals personages en natuurlijk de daadwerkelijke lightsaber die uit de hilt die je vasthoudt tevoorschijn komt. Bij virtual reality word je echter compleet ondergedompeld in een alternatieve realiteit en is in principe niets wat je ziet fysiek aanwezig.

Wat zit er in de doos?

  • Een Mirage AR-headset.
  • Zilver-chroomkleurige lightsaber hilt (met blauw licht).
  • Een tracking beacon (met paars of blauw licht).

Dus: aan de slag! Althans, eerst zul je nog de gratis applicatie Jedi Challenges op je telefoon moeten installeren. Deze applicatie is beschikbaar op zowel Android als iOS en technisch gezien bevindt het hele spel zich binnen deze app. Het bovenstaande materiaal heb je enkel nodig om deze applicatie te kunnen gebruiken en te besturen.

De eerste indruk

Bij het openen van de doos voel je direct Rey’s/Anakin’s/Luke’s lightsaber naar je lonken in een moment wat makkelijk kan doen denken aan de scène uit The Force Awakens op Takodana, waar Rey de lightsaber in een kist vond. De lightsaber hilt ziet er fantastisch uit en het eerst wat opvalt bij het oppakken is hoe licht hij in werkelijkheid is. Hoewel je dat misschien zou verwachten van een lightsaber is het in dit geval jammer dat je ‘controller’ weliswaar schitterend oogt, maar desalniettemin goedkoop aanvoelt door de plastic afwerking. Aan de andere kant is dit ook wel weer functioneel, omdat je bij het precisiewerk dat je nodig hebt bij Holochess en Strategic Combat game geen al te zwaar object in je hand wil hebben.

That lightsaber, it belongs to me…

Come get it! Voordat je daadwerkelijk aan de slag kunt met de lightsabergevechten zul je eerst de bril en de beacon gereed moeten maken voor gebruik. Dit vergt wat tijd en met name in het begin zal het voor veel mensen nog even klungelen zijn om met name je telefoon en de headset aan elkaar te koppelen met een van de bijgeleverde kabeltjes. Lenovo heeft een video uitgebracht die laat zien hoe je de set speelklaar maakt. Besef ook dat je de telefoon in kwestie niet meer kunt gebruiken op het moment dat je Jedi Challenges opstart. Je telefoon zit immers vast in de headset en wanneer je wordt gebeld of een berichtje krijgt kun je hier niet op reageren. Daarnaast verbruikt de applicatie natuurlijk ook meer accu dan dat je telefoon onder normale omstandigheden zou doen, dus een powerbank is geen overbodige luxe!

Ik zou aanraden om daarom een telefoon speciaal voor Jedi Challenges in de bril te laten – mits je die ergens hebt liggen – maar ergens is het ook weer jammer dat je na een aankoop van € 299,- (de oorspronkelijke adviesprijs) nog een eigen smartphone nodig hebt waar je verder niks anders mee kunt tijdens het spelen. De prijsverlaging naar € 199,- maakt daarin een en ander goed, al was de Europese prijsstelling op de dag van release al vrij hoog te noemen aangezien Jedi Challenges in het Verenigd Koninkrijk (199 GBP) en de Verenigde Staten (199 USD) al een stuk goedkoper was dan in Europa.

Ramon probeert Jedi Challenges voor de eerste keer uit bij Lenovo.

Gameplay

Het is gaaf om voor de eerste keer te ervaren hoe het is om een lightsaber in je hand te houden. Eentje waarmee je ook ‘echt’ met dodelijke precisie hordes battle droids, Stormtroopers en andere vijanden kunt neersabelen. In de game zijn verschillende locaties te vinden, diverse planeten uit het Star Wars universum. Uit de drie game modi heb ik de meeste tijd gestoken in de lightsabergevechten. Hoewel het vechten tegen nóg een groep droids na enige tijd eentonig begint te worden. blijft het cool om het gevecht aan te gaan met personages zoals Darth Maul en Darth Vader. Je kunt tijdens het vechten beperkt gebruik maken van Force Powers (druk op een knop op je lightsaber wanneer er een prompt op het scherm verschijnt), maar voor het grootste gedeelte van de tijd ben je bezig met slaan en pareren. Dit kunnen behoorlijk intensieve sessies worden, want de moeilijkheidsgraad loopt ook langzaam op. Het is fijn dat de headset genoeg ademruimte biedt voor je hoofd, zodat je hopelijk niet al te snel staat te zweten.

Technisch gezien ziet het er allemaal aardig uit, maar niet alles verloopt vlekkeloos. De tracking van de lightsaber heeft soms de neiging om af te wijken, waardoor je tijdens een gevecht plotseling je lightsaber opnieuw moet centreren (dit kan overigens met een simpele druk op de knop). Desalniettemin vervelend als je op het punt staat om je vijand een fatale klap toe te dienen. Het verdedigen gebeurt op basis van strepen die op je scherm verschijnen en aangeven waar je moet blokken. In het begin is dit nog goed te volgen, met maar een enkele streep op je scherm, maar na verloop van tijd verschijnen er meerdere strepen en moet je aan de hand van de bewegingen van je tegenstander inschatten welke streep zijn volgende aanval voorspelt.

De tower defense game, Strategic Combat genaamd, is een modus waarin je van bovenaf troepen en gebouwen zoals turrets op het slagveld plaatst om de Rebels aan de winnende hand te helpen in het gevecht tegen de Imperials. Zo nu en dan kunnen ook bekende helden je komen helpen, zoals wanneer je de mogelijkheid krijgt een Jedi te plaatsen en dit opeens niemand minder dan Obi-Wan Kenobi blijkt te zijn. Terwijl dit alles gebeurt kun jij in je kamer rondlopen om de kaart van alle kanten beter te bekijken. Het werkt, het is grappig voor een paar keer, maar de game modus is te beperkt om jezelf er voor langere tijd mee bezig te houden. Ditzelfde geldt eigenlijk ook voor Holochess.

Extra content

In januari heeft Lenovo een patch uitgebracht voor de Jedi Challenges applicatie zodat content uit The Last Jedi aan het spel wordt toegevoegd. Aangezien het gebrek aan content een van de zwakkere punten is van dit product is dit een welkome toevoeging. De uitbreiding biedt bijvoorbeeld voor het eerst de mogelijkheid om te kunnen vechten tegen twee tegenstanders tegelijk: twee Praetorian guards uit de Throne Room van Supreme Leader Snoke. Daarnaast kun je nu Strategic Combat op de planeet Crait spelen, kom je Executioner Stormtroopers tegen in levels en als je het goed doet kom je zelfs Porgs tegen!

Oprichter en hoofdredacteur van Star Wars Awakens. Schoolpsycholoog die tegenwoordig vooral voor de klas staat. Gamer. Heeft nog teveel X-Wing 1.0 schepen. Houdt van pesto.

Lees verder
Sponsor
1 Comment

1 Comment

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gamerecensies

Review: Star Wars Jedi: Fallen Order

De Star Wars game waar we al jaren naar verlangen?

Geplaatst

op

Door

Fallen Order

9.2 Score
Jedi: Fallen OrderGametitel
15 november 2019Gamereleasedatum
Pluspunten
Op en top Star Wars.
Diepe lore.
Sterke gameplay.
Geweldige soundtrack.
Verbeterpunten
Mogelijk te moeilijk voor sommigen?
Samenvatting
Je focus bepaalt je realiteit, zoals George Lucas ooit schreef. Een focus van Respawn om de Star Wars-licentie binnen EA naar een nieuwe hoogte te brengen. En dat is ze gelukt.
Cijfer9.2

Voor spelers die hun spellen liever in hun eentje spelen, is Star Wars sinds de komst van Electronic Arts niet de beste vriend geweest. Met twee Battlefront games (waarvan de eerste puur een multiplayer shooter was en de tweede een korte, matige singleplayer bevatte) weet de ontwikkelaar deze type gamers niet echt aan te spreken. Nu komt Respawn Entertainment, een studio van EA, met Star Wars Jedi: Fallen Order én de belofte om deze spelers een verhaalgedreven third-person actiespel te geven in het universum waar we zo van houden. Respawn geeft met ‘J:FA’ een nieuwe hoop voor de toekomst.

J:FA is een mix van diverse games met daarover een behoorlijke Star Wars-saus. Het is een actie-avonturenspel dat zijn combat en manieren van terugkerende vijanden leent uit Dark Souls, terwijl het de energie en cinematische gameplay heeft uit een Uncharted en Tomb Raider. Voeg daar nog een wereld bij die als een heuse ‘Metroidvania’ opent en je hebt een geweldige speeltuin voor een Jedi. Hoewel jij vanaf het begin kunt kiezen waar je gaat en staat, heb je voor sommige plekken bepaalde krachten en upgrades nodig om ze te bereiken. Deze krijg je allemaal door het verhaal te volgen, een verhaal dat duisterder is dan ik had verwacht. Eigenlijk logisch wanneer je weet dat jij een Jedi bent, vijf jaar na Order 66 uit Revenge of the Sith. De ‘Purge’ waarin alle Jedi vermoord zijn ligt achter je, maar de effecten zijn duidelijk voelbaar. Jij bent Cal Kestis (gespeeld door Cameron Monaghan, The Joker uit Gotham), een Padawan die deze Purge heeft weten te overleven en sindsdien moet schuilen om maar in leven te kunnen blijven. Niet jezelf kunnen zijn omdat The Empire achter elke Jedi aan zit. Gelukkig sta je er niet alleen voor, maar vind je al snel een nieuwe mentor in Cere Junda (Debra Wilson), ook een overlevende Jedi. Hoewel Cal niet het meest diepe personage ooit is, zijn het juist Cere en je grootste vijand, The Second Sister, die diepgang genoeg krijgen om het verhaal interessanter te maken. Ik durf zelfs te stellen dat The Second Sister en de Inquisitors hier interessanter zijn dan ooit tevoren. Inclusief in Star Wars Rebels.

Denk nu echter niet meteen dat dit alles een zwaar, duister verhaal gaat vormen waarbij de essentie van Star Wars verloren gaat. Dat is compleet niet het geval. Tussen de weemoedige momenten door zit genoeg ruimte voor humor, veelal afkomstig van de kapitein van je schip Greez Dritus én je droid metgezel BD-1 (Buddy), welke qua bliepjes tot leven wordt gebracht door niemand minder dan Ben Burtt. Deze BD-1 voelt helemaal op z’n plek in een game als deze en is een beetje de BB-8 voor Cal. Hij reist mee op je rug en is tijdens je avontuur bijzonder handig. Door hem steeds van upgrades te voorzien kan hij steeds meer. Denk aan het hacken van andere droids, het openen van deuren die op slot zaten, het schijnen van licht in donkere plekken. Hij kan zelfs tips geven bij de vele puzzels in het spel wanneer je er zelf even niet uit kunt komen. Daarnaast scant hij de omgevingen om zo een heuse encyclopedie aan kennis en lore te verzamelen voor je. Het meest handige is nog wel dat de kleine droid je kan voorzien van extra health wanneer dat even nodig is.

Jedi Fallen Order

Tijdens het hoofdverhaal ga je als Cal een hoop planeten aandoen. Een verademing dat je niet steeds door mechanische hallen van Star Destroyers en Death Stars loopt, maar door open, mooie gebieden die veelal uit natuur bestaan. Natuurlijk zijn die befaamde gangen er, maar de afwisseling is flink. Denk bijvoorbeeld aan de beboste plekken op de thuiswereld van de Wookiees (waar je mogelijk een bekende tegen gaat komen). Voor fans die ook bekend zijn met de animatieseries Clone Wars en Rebels is het een feest om ook de planeet Dathomir tegen te komen. Sterker nog, omdat je vrij mag kiezen waar je gaat, was het de eerste planeet die ik bezocht. Om snel te besluiten dat mijn Cal nog niet krachtig genoeg was om dit gevaar aan te gaan. Elke planeet brengt genoeg om te ontdekken, uit te vinden en geeft tombes om doorheen te spitten. Ja, de link met Tomb Raider is snel gemaakt. Het toffe is dat de planeten in het begin bijzonder klein aanvoelen, maar gaandeweg, wanneer je meer kunt mogelijkheden vrij hebt gespeeld, openen de werelden zich letterlijk voor je. Ook hier merk je snel dat planeten per gebied flink van elkaar kunnen verschillen, wat ervoor zorgt dat je al snel je weg goed kunt vinden. Want weet; J:FA brengt geen zogenaamde ‘fast travel’, dus je gaat zelf overal te voet naar toe. De werelden bieden je genoeg manieren om te puzzelen, iets waar Lara Croft best even trots op zou zijn. Omgevingspuzzels, spelen met The Force, zwaartekracht, vuur en wind. De puzzels zijn niet de moeilijkste, maar op momenten heb ik toch echt minuten lopen zoeken naar een oplossing om het befaamde ‘oh ja-effect’ te krijgen.

Het ontdekken van de wereld om je heen is even belangrijk voor Cal als het volgen van het verhaal. Door van het begaande pad te gaan ontdek je genoeg dingen om vrij te spelen. Denk aan kostuums, skins voor BD-1 en je schip en nieuwe componenten om je lichtzwaard mee aan te passen. Daarnaast vind je ‘Force Echoes’, iets wat vergelijkbaar is met Audio Logs uit zo’n beetje elke andere game van tegenwoordig. Auditieve manieren om meer achtergrondverhaal aan je te geven. Het is genoeg om toch even om te lopen, even te klimmen naar waar je eigenlijk niet hoort te zijn en terug te gaan wanneer nieuwe gebieden begaanbaar zijn. De gevonden schatten kunnen namelijk ook Cal sterker maken, denk aan meer health of een betere manier om The Force te leren gebruiken. En je wil terug keren naar plekken waar je bent geweest omdat ontwikkelaar Respawn de game vol heeft zitten met belangrijke details. Vanaf de opening van het spel heb je meteen door dat er met liefde en kennis aan dit spel gewerkt is. Qua looks en geluid doet J:FA geen seconde onder voor het minstens zo briljante Battlefront 2 op dat gebied.

Als een heuse Star Wars-versie van Uncharted’s Nathan Drake kun je met Cal langs muren lopen, slingeren aan lianen terwijl alles om je heen ontploft, spring je van hoge rotsen af, zwem je door gevaarlijke gebieden, klim je om ‘the high ground’ te bereiken en wordt je vaker dan eens onder vuur genomen. Waar ik oorspronkelijk een beetje bang was voor de manier van besturen (aangezien ontwikkelaar Respawn puur en alleen first-person shooters in de portfolio had voor de release van J:FA), merk je al snel dat dit alles heel soepel uit je controller komt. Je springt, klimt, grijpt met The Force, valt (en respawnt meteen opnieuw) en ontdekt. Het is heel Nathan Drake, heel erg Lara Croft, maar dan met lichtzwaarden en The Force. En dat lichtzwaard mag je niet onderschatten. Het is het enige fysieke wapen dat je hebt tijdens het spelen van de game. Het gebruiken van het gevaarte is niets minder dan heerlijk. Zonder veel moeite sla je de lasers terug die Stormtroopers op je af vuren, snijd je door menig vijand heen of weet je je te verdedigen tegen inkomende aanvallen. Tenminste, wanneer je jezelf de tijd gunt om te kijken hoe je vijanden werken, wanneer ze aanvallen en wanneer jij het beste terug kan slaan. Pareren en aanvallen is vaker slimmer dan meteen je zwaarste slag in te zetten. Vijanden worden uiteraard steeds lastiger te verslaan. Stormtroopers maak je af met een simpele slag, maar er zijn sterkere varianten aanwezig die zich goed weten te verdedigen tegen een Jedi. Daarnaast zitten de planeten vol met inheemse wezens die het allen op jou gemunt hebben. Het is niet slim om zomaar op knoppen te gaan drukken tijdens de gevechten. Omdat je tijden het spelen steeds ‘skill points’ vrij speelt, speel je nieuwe, krachtigere aanvallen vrij. Het is wijs om deze te leren en ze goed toe te passen. Helemaal wanneer je The Force steeds beter onder de knie krijgt. Een blasterschot stil zetten in de lucht om daarna een Stormtrooper naar voren te trekken, tegen zijn eigen lichtgevende kogel aan is veel leuker dan de zoveelste slag met je lichtzwaard, toch?

Toch zijn er ook wat problemen met dat lichtzwaard. Hoewel ik het tof vind dat je steeds nieuwe onderdelen vrij kunt spelen om het lemmet en de kleur van je zwaard aan te passen, voelt het zwaard niet krachtig genoeg. Ja, Cal speelt nieuwe aanvallen vrij, maar ik had graag ook een manier gezien waarop het lichtzwaard sterker kan worden. Je hebt niet het idee dat je sterker wordt tijdens het spelen, je slaat alleen op andere manieren. Ik mis het ‘onthanden’ van vijanden. Waar je beesten door de midden hakt, zijn menselijke vijanden nooit gehavend na een gevecht. Nee, ik ben geen luguber persoon wie graag mensen in stukjes gehakt ziet worden, maar het is wel wat een lichtzwaard doet. Respawn heeft ervoor gekozen (of Disney?) om het niet bij menselijke vijanden te doen. Het doet een beetje af aan het wapen in je handen. Helemaal wanneer je weet dat het in oudere Star Wars-games wel het geval was (Jedi Academy, bijvoorbeeld). Helemaal tijdens de enorme ‘finishing moves’ waarbij Cal extra hard zijn best doet om zijn tegenstander om te leggen, zou zo’n Stormtrooper in delen op de grond moeten liggen. Het is een klein minpuntje, maar het moet even genoemd worden. Dat een lichtzwaard in een game niet altijd kan fungeren als dat we gewend zijn is logisch. Want anders zouden we elke deur die gesloten is gewoon open kunnen snijden als een ware Qui-Gon.

Jedi Fallen Order

J:FA is, wanneer je de moeilijkheidsgraad niet op makkelijk zet, geen game waar je zo doorheen loopt. Nee, dit is op momenten een behoorlijke uitdaging. Je gaat sterven. En waarschijnlijk vaker dan eens. Ook hier heeft ontwikkelaar Respawn naar een andere game gekeken; Dark Souls. Op veel plekken in het spel zijn meditatie-cirkels te vinden. Wanneer je deze gebruikt wordt je game gesaved. Sterf je, dan staat er groot RESPAWN in beeld (een in-joke?) en keer je terug naar je laatste meditatie. Bij deze cirkels kun je ook je verdiende punten inzetten om nieuwe mogelijkheden en aanvallen vrij te spelen en kun je rusten. Rusten brengt je levensbalk weer helemaal naar honderd procent, maar zorgt er wel voor dat elke vijand die je verslagen hebt weer terug tot leven komt. Soms is een volle levensbalk dat niet waard. Neem je de gok? Of open je die ene aanval om alles opnieuw te proberen? Tegen het einde van het verhaal ga je waarschijnlijk niet alle mogelijkheden open hebben gespeeld. Je moet toch nog terug naar alle planeten om de overige geheimen te vinden. Geeft je mooi de tijd om die laatste punten ook bij elkaar te sprokkelen.

Je merkt het, ik ben enorm te spreken of Star Wars Jedi: Fallen Order. Het is ontwikkelaar Respawn gelukt om een volledig singleplayer verhaal te vertellen binnen het Star Wars universum waarbij niet alleen gamers hun ding kunnen doen, maar ook de grootste fans van de franchise waar voor hun geld gaan vinden. Ja, J:FA is die game waar we zo op gehoopt hadden. Het brengt diepe Star Wars lore, toffe gameplay en een verslavende manier van ontdekken in combinatie met leuke puzzels en goede actie. Daarnaast is de soundtrack van bijzonder hoge kwaliteit en doet op momenten niet onder voor de iconische klanken van John Willams zelf. Hoewel niet elk gameplay element origineel is, is het Respawn gelukt om ze allemaal samen te brengen in een game die jouw aandacht meer dan waard is.

Star Wars Jedi: Fallen Order is 15 november 2019 uitgekomen voor PC, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees verder

Gamerecensies

Review: Star Wars X-Wing

Geplaatst

op

Door

In 2012 werd de wereld opgeschud door wat inmiddels een van de populairste table top games is: X-Wing. Deze populariteit is te danken aan de combinatie van een simpele basis, verrassende diepgang, en natuurlijk de cool factor van vliegen met schepen uit het Star Wars universum.

Zes jaar en bijna vijftig uitbreidingen verder vonden de spellenmakers van Fantasy Flight Games dat het tijd is voor een nieuwe editie, die 13 september verschijnt.
Is Second Edition de moeite en het geld waard? Het antwoord is in vrijwel alle gevallen ja; de redenering zal echter voor iedereen anders zijn. Daarom delen we deze review op in secties voor twee specifieke doelgroepen.

Nieuwe spelers

X-Wing is in essentie een nabootsing van de ruimtegevechten die we kennen uit de films. Twee spelers kiezen een aantal iconische schepen zoals X-Wings, TIE Fighters en de Millennium Falcon en proberen de ander uit te schakelen. Bewegingen worden per ronde tegelijkertijd geselecteerd en schieten kan alleen als men een tegenstander recht in het vizier heeft. Bewegen en schieten voelt hierdoor intuïtief aan. Doordat je ook moet bedenken wat je tegenspeler doet, is het maken van de juiste keus echter niet altijd even makkelijk.

Voordat je de tafel met schepen kan bestormen, maak je eerst je vloot uit een ontelbare selectie van schepen, piloten en upgrades. Dit kan online of in de aankomende gratis app. Een squad bestaat uit 200 punten, en alle kaarten hebben hun eigen waarde. Hierdoor kunnen de vaardigheden van elk schip flink variëren, wat het spel vers houdt. Vlieg je Luke’s X-Wing en Han’s Millennium Falcon? Of acht groentjes in TIE Fighters? Beide mogelijkheden, en alles er tussenin, spelen heel anders. Geen twee potjes hoeven daarom hetzelfde te zijn.
Dankzij de genoemde app zijn alle puntwaarden digitaal. Hierdoor is het spel makkelijk te balanceren in het geval dat een bepaald schip te sterk blijkt.
Klinkt dit allemaal ingewikkeld? Geeft niet, iedere uitbreiding komt met een aantal standaard load-outs waarmee je zonder gepuzzel vooraf aan de slag kunt.

Dus wat heb je nodig om te spelen? Ten eerste de Core Set. Deze set bevat dobbelstenen, bewegingstemplates, upgradekaarten, Luke Skywalker’s X-Wing en twee TIEs. Deze vormen de basis voor een rebellen- en Imperial vloot, die je aan kunt vullen met meer X-Wings, Y-Wings, U-Wings en verschillende soorten TIEs. De eerste editie van X-Wing bood de keuze uit bijna vijftig verschillende schipmodellen die in rap tempo zullen worden heruitgebracht. Wees er dus gerust op dat ook jouw favoriete schip binnen afzienbare tijd speelbaar zal zijn.

X-Wing 1.0 bezitters

Ik hoor je denken. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarom zou jij die kostelijke overstap naar de nieuwe editie maken? Een nieuw likje verf en een paar gameplay-aanpassingen maken het toch geen hele nieuwe ervaring? En je hebt gelijk: in essentie is het hetzelfde spel dat je al jaren speelt. Maar het loont toch de moeite om de overstap te maken.

Het belangrijkste is dat de gameplay daadwerkelijk verbeterd is. Het vliegen zelf is weer belangrijk. Weg zijn turrets die iedere beurt vanuit iedere onmogelijke hoek kunnen schieten. Weg zijn de (meeste) upgrades met gratis dice mods die acties irrelevant maken. En ook controle-elementen als bommen, ionisatie en stress zijn ingeperkt.

Ten tweede is er het verhaal van balans. In de eerste editie waren we maar wat blij om voor dertig euro aan upgrades te kopen om twee scheepjes weer relevant te maken. Met een eenmalige investering in Second Edition conversion kits zijn echter vrijwel alle schepen weer de moeite waard om te vliegen. En met de mogelijkheid (en intentie) om kosten aan te passen via de app, zullen alle opties een stuk dichter bij elkaar liggen qua kwaliteit. De theorie is dat men voortaan gaat vliegen wat hij leuk vindt, niet wat stukken beter is dan de rest van het speelveld.

Tot slot is er de fundering voor de toekomst. Met onder andere nieuwe acties en Force powers is er een basis waar volgende uitbreiding op verder kunnen bouwen. Met als belangrijkste toevoeging natuurlijk de nieuwe facties, de Republic en de Seperatists. Deze zijn van de grond af ontwikkeld voor Second Edition. Wil je deze op tafel kunnen zetten? Dan zul je toch echt de overstap moeten maken.

Natuurlijk, als je geen vaste klant bent op de veelvoud aan toernooien in de Benelux, is er minder haast bij. De oorspronkelijke game blijft tof om op de keukentafel te spelen. Maar hoe meer uitbreidingen er voor Second Edition uit zullen komen, hoe essentiëler de overstap wordt.

Spelen is geloven

Voor beide kampen geldt: Spelen is geloven. Twijfel je nog? Speel het met een vriend, of vraag je lokale spellenwinkel wanneer het gespeeld wordt. Laat je overtuigen en wellicht ontmoeten we elkaar ooit op het slagveld. Moge de beste piloot winnen.

9 Score
X-WingGametitel
13 september 2018Gamereleasedatum
Pluspunten
Spannende en diepgaande gameplay
Prachtige voorgeschilderde miniaturen
Relatief lage instapkosten
Verbeterpunten
Dure hobby voor completionisten
Tijdrovend
Cijfer9
Lees verder

Gamerecensies

Review: Star Wars Legion

Geplaatst

op

Door

8 Score
Star Wars LegionGametitel
22 maart 2018Gamereleasedatum
Pluspunten
Visueel en design technisch ziet het er fantastisch uit (wat we van Fantasy Flight Games gewend zijn)
Er gaan veel uitbreidingen komen waarmee het spel nóg uitgebreider wordt. Geen trek in uitbreidingen? Met alleen de basisset is het meer dan prima te spelen.
Het is meer dan een spel; het is een complete hobby
Verbeterpunten
De uitbreidingen zijn relatief duur
Om het spel er 'aangekleed' uit te laten zien dient er veel tijd en geld geïnvesteerd te worden in materialen, het verven van de miniaturen en het maken van scenery
Het spel is niet 'instapklaar' (alle miniaturen moeten gelijmd worden)
Samenvatting
Legion is hét spel waarop fans van Star Wars én wargames zo lang op hebben gewacht: uitgebreid, fraai en een hobby op zich. Voor de casual gamer kan dit alles echter teveel van het goede zijn aangezien het onbeschilderd en zonder de fraaie scenery wordt geleverd. Wargamers die van Star Wars houden kunnen het blind aanschaffen; hoor je niet bij deze groep dan doe je er goed aan om eerst een demo te spelen of een Youtube video te bekijken waar dit spel gespeeld wordt.
Cijfer8

Miniature games waarbij legers het tegen elkaar opnemen zijn al decennia lang populair. Twee van de bekendste, Warhammer en Axis & Allies, hebben de afgelopen 35 jaar niets aan populariteit ingeboet. Het is dus vreemd dat er (ondanks pogingen rond 1990 en begin deze eeuw) nooit een écht goede Star Wars variant is verschenen. Gelukkig is er de Amerikaanse spellenfabrikant Fantasy Flight Games die hun Star Wars licentie eer aan doen. Zo hebben zij een hele reeks Star Wars spellen op de markt gebracht waaronder de door fans én critici zéér geprezen X-Wing, Rebellion en Imperial Assault. Hun nieuwste creatie is Star Wars Legion: de miniature wargame waarop fans al zo lang wachten.

Het spel

Woensdagavond 7 maart was het dan zover: namens StarWarsAwakens was ik in Cinemec Utrecht (waar ook de expositie Star Wars Identities was) aanwezig bij de lancering van Star Wars Legion.

Tijdens deze avond (waarbij we een uitgebreide speluitleg kregen, het spel konden spelen, de aangekondigde uitbreidingen al fysiek konden zien én als eerste in de Benelux een doos mochten openen) leerden we dit spel beter kennen.

De 3 aanwezige StarWarsAwakens crewleden (Dennis (uiterst links) met rechts van hem Ramon en daarnaast Wesley) kijken toe terwijl spelleider Pepijn de regels van Legion uitlegt.

Legion kort samengevat: Twee legers (rebels en imperials) nemen het tegen elkaar op. Een leger bestaat uit diverse soorten miniaturen: in een leider (in de basisset Darth Vader en Luke Skywalker), support (Speederbikes en een AT-RT), stormtroopers en rebellen, en een stormtrooper- en rebel commandant. Je zou zeggen: twee legers vechten, dus de winnaar is degene die het eerste de ander compleet heeft verslagen. Zo simpel is het gelukkig niet: vooraf krijgt men door middel van een kaart een missie (bijvoorbeeld een transmissie onderscheppen) mee. Slaagt men tijdens het spel (wat 6 rondes duurt) hierin dan wint men, ook al heeft men minder miniaturen op tafel staan.

Meer dan een spel

Zoals op de foto’s (die overigens aanklikbaar zijn voor een vergroting) te zien is wordt het niet op een bord met vakjes gespeeld. Je beweegt je miniaturen door middel van diverse buigbare meetlatten. Daar waar het spel uiteraard zo op een lege tafel te spelen is kun je het zelf verfraaien door de miniaturen te beschilderen en een diorama te maken waarop je het spel speelt. Legion is ook echt méér dan een spel; het is een complete hobby. Laat je hierbij vooral niet ontmoedigen door de fenomenale creaties die je online tegenkomt; ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat je met de juiste verf (ik kan van harte de Citadel paints van Games Workshop aanbevelen) al een heel eind komt en bij modelbouwzaken kun je kant-en-klare zaken als miniatuurbomen en grasmatten aanschaffen om je diorama mee aan te kleden. Online zijn er veel tutorials te vinden over hoe je de mooiste resultaten kunt krijgen. Op deze manier kun je er naast het spelen uren dagen mee zoet zijn. Geen tijd om een mooi diorama te maken? Dan kun je nog altijd een van de los verkrijgbare speelmatten gebruiken om simpel en snel toch iets fraais op tafel te hebben!

De basisset en uitbreidingen

De basisset van Legion bevat logischerwijs alles om het spel te spelen: 1 boek met alle regels, 1 plaat met tokens, een aantal miniaturen (Darth Vader, Luke Skywalker, een AT-RT, 2 Speederbikes, een aantal rebellen, 1 rebellenleider, een zwik stormtroopers en 1 stormtrooper leider), een set dobbelstenen en diverse kaarten. Fantasy Flight Games staat bekend om hun geweldige afwerking (zowel fysiek als visueel) van hun spellen en ook hier is dat weer het geval. De kaarten zijn fraai en stevig en het regelboek uitgebreid, maar het zijn ook nu weer de miniaturen die de show stelen. Alle figuren dienen (met niet meegeleverde secondelijm) in elkaar gezet te worden en als dit gebeurd is staat er een fantastische groep Star Wars miniaturen voor je. Stevig, divers en vooral gedetailleerd. Ik kan me goed indenken dat dioramabouwers dit spel alleen al om de figuren zouden aanschaffen.

Zoals bij de meeste Fantasy Flight Games spellen zullen er flink wat uitbreidingen gaan komen: voor Legion zijn de eerste uitbreidingen al klaar en zullen deze over enige tijd te koop zijn zodat de spelers ook gebruik kunnen maken van o.a. Leia, Veers, een AT-ST, snowtroopers en een snowspeeder. Elke uitbreiding zal naast één of meerdere miniaturen ook nieuwe kaarten bevatten.

Demo’s

Ben je geïnteresseerd geraakt in dit spel en wil je meer weten over de regels of het zelfs spelen?

Op zaterdag 31 maart en zondag 1 april kun je het spel op een officiële demotafel (exact degene op de foto’s in dit artikel) spelen bij de stand van StarWarsAwakens op Dutch Comic Con in de Jaarbeurs van Utrecht!

Kun je niet naar Dutch Comic Con komen? Geen probleem: onderstaande zaken geven de komende tijd aandacht aan Legion en op sommige locaties kan zelfs een demo worden gespeeld:

Offline Gaming Zoetermeer / Outpost N.V. Antwerpen / Demo-Spel Leuven / Worlds’ End Comics Gent / Spelfanaat Mechelen Mechelen / Subcultures Utrecht / Purperen Draak Groningen / Mint Card Collections Heerhugowaard / De Dobbelsteen Arnhem / Spellekijn Leeuwarden / De Spelgezel Gent / Fred’s Stripwinkel BVBA Aalst / Albion Kortrijk / De Dondersteen Hengelo / Het Hobbelpaardje Roermond / Tabletop Kingdom Den Haag

Star Wars Legion is vanaf 22 maart verkrijgbaar in de betere spellenzaken (o.a. de winkels hierboven maar ook online) voor € 89,95. De later te verschijnen uitbreidingen variëren van € 14,95 tot € 29,95.

Lees verder

Gamerecensies

Battlefront II campaign review

Geplaatst

op

Door

7.4 Score
Battlefront IIGametitel
17-11-2017Gamereleasedatum
Pluspunten
Voelt als Star Wars.
Ziet eruit als Star Wars.
Klinkt als Star Wars.
Verbeterpunten
Lengte.
Intelligentie vijanden.
Onsamenhangend.
Samenvatting
Een aantal minpunten voorkomt dat Battlefront II een echt geweldig spel is, maar het authentieke Star Wars sausje maakt het een onmisbare ervaring.
Cijfer7.4

Sinds de overname van Lucasfilm door Disney in 2012 hebben we Star Wars in alle vormen en maten gekregen. Films, series, boeken, strips, en ja… games. Tot dusver had deze Star Wars renaissance ons echter nog geen cinematische singleplayer game gegeven. Met Battlefront II komt daar echter eindelijk verandering in. In onze Battlefront II campaign review lees je of het een waardevolle toevoeging is geworden aan het Star Wars universum.

In dit verhaal volgen we commander Iden Versio, de leider van de stormtroopers van Inferno Squad. Zij en haar teamleden Gideon Hask en Del Meeko proberen hun plek te vinden in een Empire zonder keizer Palpatine. Onderweg banen ze zich een weg door meerdere conflicten en locaties, waaronder een paar die we al eerder gezien hebben. Op deze punten is de game op z’n sterkst. Het is één ding om rond te lopen in het Star Wars universum, maar het voelt extra imposant om deel uit te maken van de slag om Endor. Of om eerstehands mee te maken hoe de oorlog een ravage op Jakku maakt waar Rey dertig jaar later nog gretig brokstukken van gebruikt om te overleven.

Hierbij refereert het spel niet alleen naar de films. Het verhaal is voor iedereen goed te volgen, maar als je de Aftermath boeken, Inferno Squad, of Shattered Empire gelezen hebt voegt dat wel degelijk een extra dimensie toe aan wat er op je scherm afspeelt.

Alle iconische locaties zien er geweldig uit. Het is een visueel spektakel, en nog trouw aan het bronmateriaal ook. Extra compliment voor de personages. Men maakte voor de hoofdpersonages niet alleen gebruik van de stemmen van hun acteurs, maar ook de lichaamsbewegingen en subtiele gezichtsuitdrukkingen. En al deze acteurs doen hun stinkende best. Hierdoor wordt men echt in het verhaal getrokken. Met plot twists, humor, en actie alom voelt Battlefront II als terugkeren op je favoriete vakantiebestemming.

Lando en nieuw personage Shriv in de meest humoristische missie van het spel.

Niet alles is echter rozengeur en vierde maan van Yavinschijn. Af en toe breekt er namelijk slorderigheid door de zorgvuldig opgebouwde laag immersie. Vooral de intelligentie van computergestuurde personages laat wat te wensen over. Teammaten rennen voorbij tegenstanders zonder dat er alarmbellen afgaan. En als de vijand je toch gespot heeft, komt hij min of meer als een porg zonder kop je kant op sprinten. Om de moeilijkheidsgraad op te schroeven, is er voor gekozen om het aantal menselijke schietschijven te verhogen. Dit voelt niet realistisch, en -erger nog – niet passend bij Star Wars.

Ook de lengte van de campaign is een minpunt. In vier tot vijf uur ben je er doorheen, en wordt het verhaal vrij abrupt afgekapt. Zelfs tijdens het verhaal worden er twijfelachtige sprongen gemaakt op punten waar wellicht ooit een extra missie gepland was. In de loop der tijd wordt dit verholpen met gratis downloadable content, maar voorlopig is het een teer punt.

Iden Versio ontvangt een nieuwe missie van haar vader, admiraal Garrick Versio.

Uiteindelijk vormen al deze plus- en minpunten samen een geheel dat het best omschreven kan worden als “kort maar krachtig”. In technisch opzicht is de Battlefront II campaign een vrij gemiddelde shooter. Maar de perfecte integratie in het Star Wars universum tilt de game naar een hoger niveau en zorgt voor een ervaring die ik persoonlijk niet had willen missen. Mocht de singleplayer echter het enige zijn waar je in bent geïnteresseerd, dan loont het misschien om te wachten op korting of het uitkomen van extra missies in downloadable content.

Gelukkig is er ook nog het hoofdgerecht, de multiplayer! Om een fatsoenlijk oordeel over alle mogelijkheden van deze gamemodus te kunnen vellen, doen we dit op een later tijdstip in een aparte review. Check later terug, en speel ondertussen met ons mee online!

Lees verder
Sponsor
Sponsor