Social Media

Gamerecensies

Review: Imperial Assault

Geplaatst

op

9 Score
Imperial AssaultGametitel
15 december 2014Gamereleasedatum
Pluspunten
Fantastisch design.
Enorm uitgebreid, dus het verveelt niet snel.
Een spel met meer 'Star Wars gevoel' is er niet.
Verbeterpunten
De losse 'ally/villain packs' (uitbreidingen) zijn duur (voor wat je krijgt: € 10 (en meer) voor een miniatuur en een paar kaarten is gewoon veel).
Voorbereiding van het spel (bord opbouwen e.d.) vergt enige tijd.
Samenvatting
In de 'Campaign' variant is Imperial Assault een fantastisch bordspel. Het is enorm uitgebreid (helemaal als je -zoals ondergetekende- alle uitbreidingen en packs hebt) en kun je er echt heel veel uren mee vooruit. Het feit dat het qua design top uitziet maakt het ook nog eens een mooi verzamelitem.
Cijfer9

Sinds Star Wars in 1977 verscheen en een cultureel fenomeen werd zijn er diverse spellen verschenen. Op zowat elk gebied verschenen toptitels, bijvoorbeeld Star Wars: Customizable Card Game van Decipher of het Star Wars Role Playing Game van West End Games. Op één gebied bleef men achter: we hebben heel lang moeten wachten op een goed ‘Dungeon crawler’ type bordspel. In de zomer van 2014 werd echter Imperial Assault van Fantasy Flight Games (die ook Star Wars: Armada, Star Wars: X-Wing en Star Wars: RPG hebben uitgebracht) aangekondigd. Eindelijk, na vele jaren van wachten is er nu een Star Wars bordspel met goede miniaturen, fraaie kaarten en ook belangrijk: uitstekende regels en een fantastische gameplay.

Imperial Assault

Twee varianten

Imperial Assault kan op twee manieren gespeeld worden: de ‘skirmish’ variant (waarin twee spelers het met een eigen leger het tegen elkaar opnemen) of de ‘Campaign’ variant (die met 2 tot 5 spelers gespeeld kan worden) waarin elke speler een personage is en het tegen de Imperial speler (die alle bad guys bestuurd) opneemt.

Inzake de ‘skirmish’ variant kan ik niets zeggen om 1 simpele reden: ik heb deze nooit gespeeld en heb die ambitie ook niet. Waar ik het wél over ga hebben is de ‘campaign’ variant. Verder zal ik hier niet diep ingaan op de regels maar globaal een beeld van het spel schetsen. Dit is met opzet omdat ik er geen heel technisch verhaal van wil maken én omdat velen onbekend zijn met dit type spel (de zogenaamde ‘Dungeon crawler’) en het dus al moeilijk genoeg gaat worden ;).

Campaign variant

Dit spel speel je met 2 tot 5 spelers. 1 speler speelt als slechterik en heeft vanalles tot zijn beschikking: Stormtroopers, Probe Droids, Imperials, maar ook personages als Boba Fett, Dengar, IG-88 en zelfs Darth Vader! Het is zijn/haar taak om de overige spelers te verslaan en te zorgen dat hun missie niet slaagt.

De overige spelers kiezen elk 1 (of 2; afhankelijk van het totaal aantal spelers) personage(s). In de basisset worden er diverse geleverd en in elke uitbreiding zitten nieuwe waaruit men kan kiezen. De personages variëren enorm. Tot de keuzemogelijkheden behoren onder andere een Wookiee, Bothan en zelfs een Medical Droid! Allemaal hebben ze unieke eigenschappen en verschillende wapens.

swi19_sheet_1.png

Medical droid MHD-19 uit de ‘Return to Hoth’ uitbreiding: een van de personages die een speler kan kiezen.

Als iedereen een keuze gemaakt heeft is het tijd voor de missie. Deze volgen een verhaallijn (de story missions) en tussen deze missies door kan men ook sidemissions spelen (welke de spelers vaak zelf kunnen kiezen). De missies vinden plaats op diverse planeten en dankzij de uitbreidingssets worden het er alleen maar meer. Zo concentreert de Return to Hoth set zich met name op Hoth en staat de Twin Shadows set in het teken van Tatooine.

Bij diverse missies krijgen de spelers gezelschap van een ‘ally’. De ene keer omdat het bij de missie hoort, maar na elke missie kan men ook ‘allies’ verdienen (dit wil zeggen dat men het betreffende personage ook op andere missies kan meenemen). Onder andere Han Solo, Chewbacca, Luke, Leia, C-3PO, R2-D2, Lando en andere rebellen kunnen de spelers vergezellen.

homecoming

Elke missie speelt zich af op een planeet, bijvoorbeeld Tatooine, waar Luke Skywalker gezocht moet worden.

 

Fantasy-Flight-Games_Imperial-Assault-Enter-the-Hive-Preview-5

De spelers kunnen hulp krijgen van oude bekenden zoals Han Solo.

boba-fett

De Imperial speler heeft diverse bekende badguys uit het Star Wars universum tot zijn/haar beschikking, waaronder Boba Fett.

Als de eerste missie gekozen is kan het spelbord gereed worden gemaakt. Met de talloze losse bordstukken kunnen diverse settings worden gecreëerd, waaronder Imperial bases, Tatooine (met de cantina!), Hoth, Cloud City, Jabba’s Palace, Coruscant of zelfs een Stardestroyer!

star_wars_imperial_assault_image6

De Imperial speler vertelt kort wat de bedoeling is en het spel kan beginnen! De spelers dienen binnen een X-aantal beurten hun missie te volbrengen. Tijdens elke beurt kan men vanalles doen: lopen, aanvallen, deuren of kratten openen of uitrusten als men gewond is. Met name de gevechten spelen een grote rol in dit spel. Hiervoor heeft men een behoorlijk ingenieus systeem bedacht met verschillende dobbelstenen en kaarten (van bijvoorbeeld verschillende soorten wapens) die (net als de specifieke eigenschappen van de personages) allemaal invloed op het resultaat kunnen uitoefenen. Spelers kunnen gewond raken en zelfs sterven!

Wanneer de missie (die gemiddeld 1 á 2 uur duurt) is afgelopen zijn er 2 mogelijkheden: de spelers hebben gewonnen of de Imperial speler heeft de winst te pakken. De winnaar krijgt hiervoor punten die hij/zij kan besteden om nieuwe kaarten mee aan te schaffen (die de speler uiteraard sterker maken). Tevens kunnen er wapens en andere soorten spullen worden gekocht door de spelers, mits men voldoende credits heeft!

Vervolgens begint de volgende missie (en welke dit is is soms afhankelijk van de uitkomst van de vorige).

Het spel is behoorlijk omvangrijk, helemaal als je zoals ik alle uitbreidingen hebt en er dus bergen kaarten, bordstukken en miniaturen te gebruiken zijn. Veel kaarten zijn enkel en alleen voor óf de skirmish óf de campaign variant bestemd, dus dien je deze vooraf opzij te leggen. Verder zijn er veel regels, meer dan bij een gemiddeld bordspel. Ik heb bij lange na niet alle regels vermeld (wat ik al eerder aangaf).

Sinds eind 2017 is het nu ook mogelijk om via een gratis app zonder ‘Imperial’ speler het spel te doen. De app neemt de rol van Imperial op zich. Let wel: je hebt aan alleen deze app niet genoeg en je hebt nog steeds het fysieke spel nodig.

Wereldwijd is men zeer lovend over dit spel. Op de toonaangevende bordspelsite Boardgamegeek.com staat het op de algemene ranglijst (waar duizenden spellen op staan, variërend van Backgammon tot Catan en van Dungeons & Dragons tot schaken) op de 23e plek en op de thematische ranglijst op plek 12.

Sets en uitbreidingen

Zoals eerder vermeld zijn er inmiddels diverse uitbreidingen in de vorm van complete sets tot kleinere packs.

Hieronder een lijst van alle sets en uitbreidingen met tussen haakjes de gemiddelde prijzen. Dit zijn slechts indicaties en met enig zoekwerk kun je goedkoper uit zijn. Het spel én de uitbreidingen zijn verkrijgbaar in de betere spellenspeciaalzaken (niet in speelgoedzaken!).

Basisspel

  • Imperial Assault (€ 100)

swi01_main

Uitbreidingen (bevatten nieuwe bordstukken, diverse miniaturen, kaarten, missies en speelbare personages)

  • Twin Shadows (€ 45)
  • Return to Hoth (€ 65)
  • Bespin Gambit (€ 45)
  • Jabba’s Realm (€ 65)
  • Heart of the Empire (€ 65)
  • Tyrants of Lothal (€ 45)

Ally & Villain packs (elk pack bevat 1, 2 of 3 miniaturen, enkele kaarten en missies)

(variërend van € 10 (de sets met 1 miniatuur) tot € 23 (de sets met een voertuig)

  • Luke Skywalker (deze is in de basisset inbegrepen!)
  • Darth Vader (deze is in de basisset inbegrepen!)
  • Han Solo
  • Chewbacca
  • Rebel Troopers
  • Rebel Saboteurs
  • General Weiss
  • Royal Guard Champion
  • IG-88
  • R2-D2 & C-3PO
  • Boba Fett
  • Kayn Somos
  • Wookiee Warriors
  • Hired Guns
  • Stormtroopers
  • Leia Organa
  • Echo Base Troopers
  • Dengar
  • General Sorin
  • Alliance Smuggler
  • Bantha Rider
  • Bossk
  • Lando Calrissian
  • Agent Blaise
  • ISB Infiltrators
  • Obi-Wan Kenobi
  • Greedo
  • The Grand Inquisitor
  • Luke Skywalker – Jedi Knight
  • Jabba the Hutt
  • Captain Terro (met Dewback)
  • Alliance Rangers
  • BT-1 & 0-0-0
  • Jawa Scavenger
  • Hera Syndulla & C1-10P ‘Chopper’
  • Darth Maul
  • Emperor Palpatine
  • Ahsoka Tano
  • Hondo Ohnaka
  • Thrawn
  • Ezra Bridger & Kanan Jarrus
  • Sabine Wren & Zeb Orrellios

Ben je nieuwsgierig geworden? Op Youtube kun je een demo van het spel bekijken (opgenomen tijdens GenCon; een Amerikaanse game conventie). Verder heeft het officiële Lucasfilm nieuwsprogramma Comlink er ook aandacht aan besteed: hier kun je een video bekijken waarin de basisset wordt uitgepakt. Meer informatie is uiteraard ook te vinden op de officiële site van de uitgever Fantasy Flight Games.

Geboren toen de opnames van A New Hope van start gingen. Voormalig assistent van Anthony Daniels. Auteur van de 'Star Wars Interviews' boekenreeks waarvoor hij 180+ cast en crewleden interviewde. Trots op zijn vermeldingen in de credits van de boeken The Making of Return of the Jedi, Stormtroopers: Beyond the Armor, The Star Wars Historical Sourcebook, The Star Wars Archives en Star Wars Icons: Han Solo.

Lees verder
Advertentie
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gamerecensies

Star Wars: Republic Commando Review

Geplaatst

op

Door

Republic Commando
8.5 Score
Republic CommandoGametitel
06-04-2021Gamereleasedatum
Pluspunten
Game staat nog steeds als een huis
Het geven van orders werkt snel en makkelijk
Squad is niet dom
Verbeterpunten
Multiplayer ontbreekt
Cijfer8.5

In het verleden, voor de overname van Disney, verschenen bijzonder veel Star Wars-games. En hoewel de kwaliteit niet altijd hetzelfde was, kunnen we niet ontkennen dat er fantastische avonturen aan de gamers voorbij zijn getrokken in de tijd van LucasArts. Aspyr bracht eerder al games als Jedi Outcast, Knights of the Old Republic, Jedi Academy en Racer terug naar de hedendaagse consoles. Nu is het tijd voor een heruitgave van een game waar veel fans op zaten te wachten; Republic Commando!

Origineel verschenen in 2005 was Republic Commando een Star Wars game zoals we niet eerder hadden gezien. Het spel, dat verscheen voor de originele Xbox en PC, had geen Jedi in de hoofdrol en ook de gevechten in de ruimte hadden geen plek in het avontuur. Daarnaast richtte het spel zich op een zeer volwassen publiek. Het was duidelijk wat anders. Het was een shooter die zijn focus had liggen op het werken als een squad, met zeer militaire combat. Het spel dat je, ondanks dat je een squad om je heen had, in je eentje speelde, vertelde een verhaal dat interessant was en extra diepgang gaf op de Clones uit de films.

Republic Commando gaf je, zoals de naam al deed vermoeden, de controle over een elite trooper tijdens de Clone Wars. Zonder een naam, maar met een nummer (Three Eight, of Delta 38) lagen er drie verschillende campagnes op je te wachten. Samen met 07, 40 en 62 (die allemaal een eigen persoonlijkheid kregen) was het zaak om de meest vuile klussen op te lossen en niet alleen op je eigen leven te letten, maar op dat van je gehele team. Dit spel verschijnt nu voor het eerst op de Nintendo Switch, PlayStation 4 en PlayStation 5. En hoewel duidelijk is dat we te maken hebben met een oudere game (grafisch is er wel wat opgeknapt maar dit verbergt niet dat we een game spelen van drie generaties geleden), blijkt nu wederom dat het spel nog steeds bijzonder sterk in zijn schoenen staat.

Je bent een unieke clone in Republic Commando

Ondanks dat je een Clone bent, waar er letterlijk miljoenen van rondlopen tijdens dit tijdperk, ben jij met je squad toch net even anders dan het gemiddelde Jango Fett-kopietje. Hierdoor heb je andere (betere) wapens tot je beschikking en draag je sterkere bepantsering om je tegenstanders het net wat moeilijker te maken. Er zijn behoorlijk wat wapens die je in deze shooter kunt gebruiken, zelfs de wapens van gevallen tegenstanders behoren tot de mogelijkheid. Leuker is het echter om melee combat toe te passen waarmee de gemiddelde tegenstander met één klap neer is. Ik merkte dat ik op momenten waarop ik meer dan voldoende ammo tot mijn beschikking had, ik de melee vaker gebruikte op de gemiddelde Geonosian omdat het een goed gevoel gaf. Combineer dit alles met diverse granaten (waarbij de thermal detonator niet ontbreekt) en je Clone is een lopende tank.

In de originele tijdspanne waarin het spel uitgebracht werd, viel op dat de game duidelijk leentjebuur speelde bij titels als Metroid Prime en Halo. Omdat je door je helm heen kijkt zie je daadwerkelijk je visor in beeld met daarin handige informatie zoals je health, waar je squad is, je objective en hoeveel ammo je nog hebt. Daarnaast zit er een handige feature in die ‘low-light’ laat zien wanneer je in donkere omgevingen bent. Net zoals in Halo werd je beschermd door een schild die een bepaald aantal schoten tegen kan houden voordat jouw eigen gezondheid in gevaar gebracht wordt. Hierdoor is de aanval vaak een machtsvertoon, voordat je moet gaan schuilen zodat je schild weer op kan laden. Mocht je zelf toch schade oplopen, dan is er genoeg bacta te vinden om je health weer omhoog te krijgen. Wanneer een van je squadmaten neer gaat sterft deze nooit, maar wacht deze tot het moment dat jij of een van je staande collega’s een ‘revive’ geeft. Hetzelfde is bij jou als speler zo; wanneer je neer gaat hoeft het gevecht niet over te zijn wanneer iemand in je team je opnieuw omhoog kan helpen. Het is grappig dat de game oorspronkelijk goed keek bij wat Halo deed, terwijl Halo 5 nu juist dit hele principe naar die franchise heeft gebracht. (Niet gek wanneer je weet dat de creative director achter Halo 5 ook aan Republic Commando heeft gewerkt.)

Geef het commando aan jouw troepen

De meest interessante optie qua gameplay is het feit dat jij je squad kunt voorzien van commando’s. Om het simpel te houden gebeurt dit met een enkele knop, welke sensitief is op je omgeving. Wijs je richting een stuk waar je squad achter kan zitten? Dan gaan ze daar nadat je de knop indruk in cover. Wijs je naar een computer? Dan betekent de knop dat je gaat hacken. Wijs op vijanden en het idee is duidelijk. Hierdoor is geen gevecht hetzelfde omdat jij keer op keer de tactiek kunt bepalen. Stuur je je squadmaten op de vijanden af zodat jij een omtrekkende beweging kan maken? (Maar daardoor wel riskeert dat je niet de revive kunt krijgen wanneer je neer gaat) Of ga je zelf door het midden terwijl je het team jou covert door van de lijn te schieten? Het is een heerlijke manier van spelen. (Die later ook weer in Halo 5 terug is gekomen.) Het feit dat dit nog steeds goed werkt laat zien hoe goed de kunstmatige intelligentie van je team in 2005 al was. Je team werkt niet als een groep idioten wanneer je geen orders geeft, maar snapt wat moet gebeuren als jij het even niet doet. Ze gaan zelf in cover, op de vijand af. Toch is het een groot voordeel wanneer jij bepaalt wat er moet gebeuren. Op de hogere moeilijkheidsgraden is het zelfs cruciaal.

Het spel zal je langs drie militaire campagnes laten gaan. Je bent er tijdens de invasie op Geonosis, onderzoekt een gigantisch schip in de ruimte en helpt de Wookiees op Kashyyyk. Het spel weet steeds nieuwe elementen je kant op te gooien, waardoor elke campagne fris voelt en een aanvulling op dat wat voorheen kwam. Daarnaast is de actie divers. Van grootschalige gevechten met enorm veel vijanden, tot kleine momenten waarin een enkele tegenstander flink wat problemen met zich mee brengt. De game weet het tempo hoog te houden waardoor je tijdens het spelen nooit even verveeld naar je telefoon gaat kijken. Met een singleplayer die de gemiddelde speler zo’n zeven tot tien uur plezier zal brengen, is Republic Commando vandaag de dag nog steeds een geweldige ervaring.

Nog steeds een ijzersterke game

Het is opvallend hoe goed Republic Commando vandaag de dag nog werkt. Ja, deze versie heeft iets betere graphics gekregen, de controls zijn strakker geworden en de stabiele framerate doet de game ook veel goed. Op het gebied van de audio was de game in 2005 niets minder dan indrukwekkend en dat is het nu nog steeds. Zelfs met een hedendaags geluidssysteem. Aspyr heeft een goede overzetting naar PlayStation en Nintendo weten te creëren om gamers op deze systemen eindelijk kennis te laten maken met deze geweldige titel uit het verleden. Nu nog even opnieuw uitbrengen op Xbox en PC graag.

Lees verder

Gamerecensies

Star Wars: Squadrons Review

Vliegen als een X-Wing piloot vanuit je huiskamer is nu eindelijk mogelijk!

Geplaatst

op

Door

Star Wars: Squadrons
8.7 Score
Star Wars: SquadronsGametitel
2 oktober 2020Gamereleasedatum
Pluspunten
Dit is de ultieme Star Wars fantasie.
Audio en visueel een pareltje.
Speelt heerlijk weg.
Verbeterpunten
Verhaal niet bijzonder impactvol.
Samenvatting
Star Wars: Squadrons ligt voor een lagere prijs in de winkel dan dat je zou verwachten. Hierdoor is de titel zijn prijs helemaal waard. Zelfs wanneer de volle mep betaald moest worden zou ik ‘m je van harte aan willen bevelen. Het is duidelijk dat het team achter deze titel fan is van de franchise en weet waar ze mee bezig waren. De game laat je even vergeten dat je in je huiskamer zit en geeft je keer op keer het idee dat je boven Yavin vliegt met Wedge, zoekende naar de volgende tegenstander om je missie te volbrengen. De opzet van de game is misschien enorm simpel, maar hierdoor is de game zo strak als een vioolsnaar. Air/space combat was nog nooit zo leuk sinds Rogue Squadron II!
Cijfer8.7

Het is weer tijd voor een nieuwe Star Wars game en ditmaal is het de beurt aan Star Wars: Squadrons. Sinds de Star Wars-licentie bij Electronic Arts ligt, hebben we qua grote releases niet heel veel Star Wars gehad. Twee Battlefront-delen (die beiden hevig onder vuur zijn komen te liggen) en Jedi: Fallen Order, meer verscheen er nog niet. Bizar, wetende dat Star Wars momenteel groter is dan ooit. Interessant is dan ook dat EA nu met een zeer opvallende, kleinschaligere game komt. Maar door die schaal niet vergeet groots te zijn..

Sinds de overname van Disney is Star Wars anders. In de essentie is het altijd dezelfde franchise gebleven, maar onder de motorkap is er een hoop anders. Er zijn dan ook flink wat ‘haters’ rondom de nieuwe trilogie. En ja, ook deze enorme fan moet toegeven dat niets ooit de oude trilogie heeft overtroffen. EA lijkt dit door te hebben wanneer we kijken naar haar games. De Battlefront-delen hadden de originele trilogie hoog in het vaandel staan en Jedi: Fallen Order speelde zich af tussen Episode III en IV. Met Star Wars: Squadrons houden ze het gevoel van de originele trilogie wederom vast. Echter, dit keer situeren ze hun nieuwe titel net na Return of the Jedi. Om toch een nieuw verhaal te kunnen vertellen, zonder de originele trilogie los te laten. Maar wel om een brug te slaan naar dat wat we kennen uit The Force Awakens.

Een nieuw verhaal in een oud tijdperk

Tijdens het verhaal in deze ruimte dogfight-game speel je aan beide kanten van dezelfde munt. Je speelt als de Rebel Alliance, alsook als The Empire. Een interessante keuze van ontwikkelaar Motive omdat zo beide kanten van een conflict belicht kunnen worden, met beide beweegredenen en motieven. Hierdoor krijg je nooit het idee echt voor ‘het goede’ of ‘het kwade’ te spelen, maar hangt dit idee enorm in het midden. Het is een sterk gegeven dat de game vanaf de beginmomenten een stuk aantrekkelijker maakt. Niet iedereen die bij The Empire op de loonstrook staat is kwaadaardig vanuit de kern, bijvoorbeeld. Soms staan mensen (of andere wezens) aan de verkeerde kant tijdens een conflict, iets wat Star Wars: Squadrons maar al te graag laat zien. Denk nu niet dat dit een karakterstudie is of een psychologische duik in hoe onze breinen het onderscheid maken tussen goed en niet goed. Het weet wel jouw gedachten af en toe verder te laten gaan dan het feit dat je met een TIE Fighter een zoveelste schip op hebt geblazen. Het laat je leven met de gevolgen van het uitvoeren van een order.

Squadrons is echter geen game die je moet spelen voor het verhaal. Het is aanwezig, maar het is puur een gegeven om de gameplay te rechtvaardigen. Het is boeiend genoeg en wordt voornamelijk in korte filmpjes tussen de missies door verteld, maar het gaat nergens zo diep als dat Jedi: Fallen Order wist te gaan. Daarnaast wordt veel van het verhaal duidelijk wanneer je tussen de missies door met diverse personages praat tijdens het aanpassen van je schepen. Dit zijn mensen uit je Squadron, dus de personen die met jou op missie gaan en dezelfde orders beleven. Hier komen op zijn tijd best interessante details uit naar voren, maar ik merkte dat ik dit sneller en vaker oversloeg om gewoon door te gaan met een volgende missie. Want het zijn die missies waar je voor komt, uiteraard.

Al sinds de introductie van het Xbox Live-netwerk, waardoor online gaming op een console mogelijk werd, heb ik al de wens voor een nieuwe Rogue Squadron. Samen met meerdere mensen online vanuit de cockpit van een X-Wing missies uitvoeren. Samen die Death Star uit de lucht knallen terwijl we via de headset tactieken bespreken. Lasers vliegen om je oren, de iconische muziek van John Williams knalt uit de tv. Ja, ik wil het, al vele jaren, maar ik lijk het maar niet krijgen. Squadrons lijkt echter heel veel op die wens, waardoor ik met enorme plezier in de game dook. Nadat je de korte introducerende missies hebt gedaan weet je het; dit is Star Wars. Het voelt, ruikt, klinkt en oogt Star Wars. Wanneer je voor het eerst plaatsneemt in een X-Wing, de R2-unit achterin gezet wordt en je handmatig het gevaarte moet starten voel je je als een ware Luke Skywalker. Alles is tot in detail uitgewerkt en klopt zoals je het kent uit de films.

Vliegsimulatie met een Star Wars sausje

Let wel, Star Wars: Squadrons is niet een game die zich als een arcadetitel laat besturen. Het is niet geheel makkelijk om een X-Wing, een TIE-Fighter, V-Wing of wat dan ook in de lucht te houden. Maar dit is dan ook de kracht van de game. Het vergt werk om vooruit te komen en dit zorgt voor een zeer euforisch gevoel wanneer je een fantastische manoeuvre uit je controller weet te krijgen. De game geeft je de tijd om te wennen aan de stuurknuppel van je schip, maar zal je snel in heftige dogfights plaatsen die het uiterste uit je skills proberen te halen. Ik voel me na het uitspelen nog echt geen Poe Dameron met het idee dat ik in mijn eentje een Star Destroyer neer kan halen, maar een rookie ben ik allerminst meer. Scherpe bochten, afwisselende met een duik naar beneden terwijl je een vijand van grote afstand bestookt met een van je wapens, terwijl om je heen alles ontploft. Dit is hoe het moet zijn om als piloot in het Star Wars universum te leven. En daar komt nog wat strategie bij kijken ook. Geef je je volledige vermogen aan je wapens zodat je sterker bent, of schuifel je wat kracht naar je schilden. En is het dan het schild voor of achter op je fighter? Of wil je toch juist sneller zijn, waardoor je schilden wat minder krachtig zijn, maar je sneller uit benarde situaties kunt komen? Of is voor jou de beste optie gewoon een gebalanceerd voertuig? Het feit dat je deze keuzes vaak moet maken in een fractie van een seconde omdat een fighter je in zijn vizier heeft zorgt ervoor dat de game je soms op het puntje van je stoel laat zitten.

Er is geen ‘ik’ in Squadrons

Zoals het elke grote titel tegenwoordig betaamt is de singleplayer een goede training voor dat waar de game uiteindelijk om draait; online spelen. Hier kies je je fighter. Ben je een support, ga je als bomber door het leven of wil je gewoon schade toebrengen met je X-Wing? Elk voertuig heeft zijn eigen voor- en nadelen en het is goed om met je online squadron af te spreken wie wat gaat doen. Wat heb je aan elkaar? Er zit geen ‘ik’ in squadron. Kies je voor een bepaalde rol, weet dan dat de rest behoorlijk afhankelijk kan zijn van je. Ben je support, dan ben je een nuttige toevoeging voor anderen die misschien net wat meer in de strijd bezig zijn dan jijzelf. Jij moet hen voorzien van nieuwe wapens wanneer deze leeg zijn, ze repareren of juist de radar van de tegenpartij dwarsbomen. Elke klasse heeft hierdoor zijn eigen speelstijl waardoor de online kant van de game bijzonder diep kan gaan.

Het neerschieten van een menselijke speler voelt dan ook veel bevredigender dan het neerhalen van een computergestuurde tegenstander. De Fleet Battles zijn een feest om te spelen, hier is de gigantische schaal van Star Wars goed te merken. Met behoorlijk wat spelers tegelijkertijd tussen grote vloten aan schepen elkaar over de kling jagen is niet alleen zo leuk als dat het klinkt, het is namelijk veel leuker dan dat. Dit is de ultieme Star Wars fantasie! Wanneer je jouw schip goed onder controle hebt en vlak langs grotere schepen vliegt om tegenstanders het extra moeilijk te maken om achter je aan te zitten, krijg je van binnen een gevoel dat ik niet vaak heb gekregen in een game. Je voelt jezelf slim, machtig en retecool. Door veel te spelen stijg je in rang en speel je allerlei extra’s vrij om jouw schip meer ‘jou’ te maken. Want wie wil er nu geen Luke Skywalker bobblehead in de cockpit hebben staan?

Presentatie is Star Wars pur sang

Als we over de presentatie van de game spreken weet Motive goed waar ze mee bezig is. Natuurlijk hebben ze met Battlefront 2 al flink mogen oefenen in de Star Wars-speeltuin en de opgedane kennis wordt hier duidelijk goed toegepast. De vele schepen knallen van je scherm en zitten tot de nok toe gevild met details. Belichtingen en vooral de manier waarop dingen exploderen is ‘typisch Star Wars’ te noemen. Ook op het vlak van de audio doet Star Wars: Squadrons exact dat wat je van een Star Wars product mag verwachten. Geluiden zijn scherp, klinken goed en zijn heerlijk bombastisch. Zelf speelde ik de game op een Xbox One X, maar speel je op een PlayStation 4 of PC, dan kun je de game ook nog eens geheel beleven vanuit een VR-perspectief. Dan zit je zelf ‘echt’ in die cockpit, waan je jezelf echt in het Star Wars universum. Dichterbij de wereld van ome Lucas kom je niet.

Lees verder

Gamerecensies

Star Wars Episode I: Racer Review

De beste Star Wars racegame die alleen ingehaald is door de tijd…

Geplaatst

op

Door

Star Wars Racer
6.8 Score
Star Wars Episode 1: RacerGametitel
23 juni 2020Gamereleasedatum
Pluspunten
Racer was en is nog steeds leuk
Goed leveldesign
Snelheid!
Verbeterpunten
Vreselijk ouderwets
Samenvatting
Wat twintig jaar geleden indrukwekkend kon zijn, is vandaag de dag vreselijk ouderwets.
Cijfer6.8

Tegenwoordig is het niet meer de normaalste zaak van de wereld dat wanneer een grote film in de bioscoop verschijnt, het avontuur thuis meteen doorgaat op je spelcomputer. De ‘filmgame’ behoort toe tot een uitstervend ras. In 1999, tijdens de lancering van Episode I: The Phantom Menace was dit wel anders.

In datzelfde jaar als dat de film in de bioscopen verscheen konden de gamers aan de slag met niet één, maar vijf Star Wars games. En hoewel deze echt niet allemaal van een hoog niveau waren (Pit Droids, Yoda’s Challenge Activity Center, The Gungan Frontier), waren er twee titels die bij de meeste gamers in goede aarde vielen. Ten eerste was daar The Phantom Menace die je vanuit de ogen van de Obi-Wan het verhaal van de gelijknamige film liet beleven. De meest populaire was echter duidelijk; Episode I Racer, een game die verscheen voor PC, Dreamcast en Nintendo 64 en de snelheid uit de Podrace-scène uit de film prachtig in beeld kon brengen.

Racer is de racegame voor Star Wars fans

Hoewel de game uiteraard haar roots in de Podracing-scène van The Phantom Menace had liggen, deed de ontwikkelaar er slim aan om te kijken naar andere futuristische racers die op dat moment populair waren. Denk aan F-Zero (toen dat nog een ding was) en WipeOut. Doordat de Star Wars-licentie aan deze titel hing wist Racer beter verkopen dan die twee andere titels. Veel gamers hadden vele uren plezier met de game en denken met veel goede herinneringen terug aan die tijd. Het is daarom dat exact dit spel nu opnieuw verschenen is. Dit keer voor de PlayStation 4 en Nintendo Switch. Aspyr, de uitgever die eerder ook al Jedi Outcast en Jedi Academy opnieuw uitgaf, brengt deze ‘blast from the past’ terug naar de hedendaagse systemen.

Nauwelijks veranderd

Ook ik speelde lang geleden heel wat uren met Racer op de oude PC van mijn vader. Het feit dat ik sommige banen vandaag de dag nog uit mijn hoofd kan herinneren, geeft aan wat een impact de game op mij had. Ik hield van deze game en het spel behoorde lang tot mijn top favoriete Star Wars-games. Echter, nu ik de game opnieuw speelde op mijn Switch, merkte ik dat het vandaag best lastig is om Racer te waarderen voor wat het is. Tijdens het spelen werk je je door verschillende toernooien heen, waarbij elke race start met een kort filmpje om de desbetreffende planeet waarop de race plaats gaat vinden aan je voor te stellen. Racer speelt nog steeds geweldig. De besturing is strak, maar vloeiend. Op de gigantisch hoge snelheden die jouw Pod kan behalen (helemaal wanneer je uitbreidingen op je voertuig aanbrengt om deze te verbeteren), is het zaak om volledig in controle te zijn. En dat ben je. Hoewel aan de grafische presentatie zo ongeveer niks gedaan lijkt te zijn, is te merken dat Aspyr alles op alles heeft gezet om de besturing nog net wat strakker te krijgen dan in het origineel. Ook hebben ze er voor gezorgd dat de game, door de betere spelsystemen, op een hogere framerate draait en dat je verder van je af kunt kijken, waardoor je bochten net wat eerder in kunt gaan schatten.

Podracen pur sang

Racer is exact dat wat het met zijn titel belooft. Het is een racegame, waarbij het zaak is om als eerste over de finish te gaan. Ik speelde de game op de Switch en moest even terugschakelen nadat ik gewend was geraakt aan ‘racers’ zoals Mario Kart, waarbij ik met menig schildje vijanden van de baan heb weten te schieten. Dat zit allemaal niet in Racer. Echter is er toch meer te doen dan het stabiel houden van je Pod tijdens de intense races. Wanneer je schade oploopt (door ergens tegen aan te knallen of door te veel power op je motor te zetten voor een bepaalde tijd), zal dit gerepareerd moeten worden. En dat met vijfhonderd kilometer per uur. Echter, heel veel meer dan dit is er qua ‘gimmick’ niet te vinden. Racer houdt zijn focus duidelijk. Het is snelheid, de rush die je krijgt wanneer je langs obstakels zoeft, wetende dat een knal tegen de muur je einde kan zijn.

Om toch wat extra diepgang te brengen is er de mogelijkheid om je Racer te voorzien van upgrades en om nieuwe Pod’s vrij te spelen. Door balkjes langer te krijgen gaat je gekozen voertuig sneller, weet ‘ie zich beter te koelen, manoeuvreert ‘ie beter in de bochten en is er meer acceleratie. Deze onderdelen kunnen gekocht worden in een winkel, of gevonden bij Watto’s junkyard. Daar zijn ze goedkoper, maar is natuurlijk de mogelijkheid aanwezig dat ze sneller breken. Op het einde van de rit ga je zo gigantisch snel dat je haast Jedi reflexen nodig hebt om heelhuids over de finishlijn te komen. En dat wil je; de levels zitten sterk in elkaar en tonen flinke diversiteit qua omgevingen. Daarnaast zijn ze gevuld met manieren om af te snijden, om je tegenstanders het leven extra zuur te maken en met grote, open vlaktes om echt die topsnelheden eens aan te tikken.

Ouderwets

Hoewel ik wederom van Racer heb genoten, is het toch een moeilijke game om te recenseren. Overal merk je dat de game meer dan twintig jaar oud is. De manier van het opwaarderen van je Pod, de grafische presentatie, het gebrek aan diepgang. Het is daarom dat mensen die niet geboren waren tijdens de eerste release van waarschijnlijk snel afhaken. Waar de game fantastisch oogde ten tijde van release op de Nintendo 64, oogt het spel nu verschrikkelijk verouderd. Daarnaast klinkt de game ook als een Nintendo 64-titel. Maar, misschien wel het meest vervelende; de kunstmatige intelligentie van je tegenstanders is ook niet veranderd sinds 1999. De meest uitdagende races behaal je, wanneer je eenmaal een beetje aan je Pod gedaan hebt, met twee vingers in je neus. Puur omdat we tegenwoordig meer gewend zijn. Leuk is wel dat de game met tweeën en gespeeld kan worden, maar de graphics kakken hierbij nog net wat verder in.

Star Wars Episode I: Racer is een moeilijke game om aan te raden. Vanuit het nostalgische gevoel heb ik enorm veel plezier met de titel gehad. Echter, wanneer je de game nooit eerder hebt gespeeld, zal dit je niet veel doen. Ik denk dan ook dat de spelers van dit spel juist hen zijn die het vroeger speelde en dat er weinig nieuwe zieltjes gewonnen gaan worden. Wel is duidelijk dat het concept nog steeds staat als een huis en dat we eigenlijk, met een nieuwe generatie PlayStation’s en Xbox’en voor de deur, een compleet nieuwe Racer willen, gebruikmakende van de allernieuwste technologieën zoals Jedi: Fallen Order dit vorig jaar deed.

Star Wars Episode I: Racer verscheen op 23 juni 2020 voor PlayStation 4 en Nintendo Switch

Lees verder

Gamerecensies

Preview: Star Wars: Squadrons

Geplaatst

op

Door

Star Wars: Squadrons

Vannacht werd de gameplay van Star Wars: Squadrons uit de doeken gedaan, een onthulling die we normaliter rondom de E3 hadden gezien.

Vanuit het hart van de gamer die ik ben, is de E3 de meest geweldige tijd van het jaar. Deze Electronic Entertainment Expo geeft elk jaar ontwikkelaars en producenten de kans om al het nieuwe op het gebied van gaming te tonen aan de pers, gamers en de rest van de wereld. Met spectaculaire persconferenties, het vertoon van spierballen en een blik op de toekomst is deze beurs in Los Angeles er eentje die gaming definieert. Tot COVID-19…

De beurs, die vorige week officieel gehouden zou worden, werd natuurlijk eerder dit jaar geannuleerd. Om nu met zoveel duizenden mensen bij elkaar te zitten in een beursgebouw is natuurlijk alles behalve een gezond besluit. Daarom werd de E3, in een mogelijk andere vorm, doorgeschoven naar volgend jaar. Logisch, maar toch pijnlijk. Dit is het moment waar we als gamers elk jaar zo naar toe leven. Gelukkig is technologie onze beste vriend en besloten flink wat bedrijven middels livestreams dan toch hun producten te tonen. Zo liet Microsoft vlak voor de E3 al de eerste beelden zien van games voor de volgende generatie Xbox, de Xbox Series X en onthulde Sony vorige week de PlayStation 5. Electronic Arts hield op haar beurt wederom een EA Play om hun nieuwe games te tonen. En daar was Star Wars uiteraard wederom bij aanwezig, dit keer in de vorm van Star Wars: Squadrons.

Eerder toonde EA al een korte trailer om de toon van de game te zetten. Een game waarin je plaatsneemt in de cockpit van een X-Wing of TIE Fighter om in een origineel verhaal (dat zich na de gebeurtenissen van Return of the Jedi afspeelt) op te klimmen tot de beste piloot die er is. De Rogue Squadron en X-Wing vs. TIE Fighter-invloeden waren duidelijk uit de trailer terug te halen. Tijdens de EA Play presentatie (die bij ons midden in de nacht te volgen was), gaf EA echter de eerste concrete details rondom de game. Er is een hoop om naar uit te kijken.

In de verhalende stand van Star Wars: Squadrons, die je geheel in je eentje gaat doorlopen, speel je als Case Kassandora van de Galactic Empire en Rao Highmoon van de New Republic. Tijdens het verhaal wisselt het perspectief steeds tussen de verschillende facties, waardoor je de oorzaak en het effect van je eerdere missies vanuit andere oogpunten moet benaderen. De gehele game speelt zich dan ook af vanuit de cockpit van je schip. En dit zijn niet alleen de iconische X-Wing en TIE Fighters. In de multiplayer kun je het online tegen anderen opnemen met een keuze uit vier type voertuigen; Fighter, Interceptor, Support en Bomber. Denk aan de kant van The Empire hierbij aan de TIE Fighter, TIE Interceptor, TIE Reaper en TIE Bomber. Dit terwijl de New Republic het moet doen met de X-Wing, A-Wing, U-Wing en Y-Wing. Elke fighter heeft eigen statistieken en is voor andere doeleinden in te zetten. Hierdoor komt er online een extra vleugje strategie bij kijken wanneer je een missie speelt.

Hoewel de singleplayer ons ongetwijfeld fantastische momenten gaat opleveren (met bekende personages die we tegen gaan komen) met niets minder dan spectaculaire beelden (de Frostbite engine knalt wederom van je scherm), gok ik toch dat de ontwikkelaar vooral online in wil zetten. In Dogfight mode nemen twee teams van elk vijf spelers het tegen elkaar op in een deathmatch. Dit is die Rogue Squadron wens die velen van ons hadden, de wens om eens echte gevechten in de ruimte te doen, online met meerdere spelers. En even buiten Battlefront om, uiteraard. In een game die honderd procent op deze content focust. In de mode zijn accessoires vrij te spelen zoals turrets, tractor beams en mijnen. Dit om geen potje hetzelfde te maken.

In Fleet Battles, de belangrijkste online stand, draait het om gevechten in meerdere fases. Zo bestaat de eerste ronde ook uit een heftige dogfight tussen de twee partijen. In de tweede fase moeten de spelers elkaars Capital Ships aanvallen om in de derde ronde het vlaggenschip op te blazen. Interessant hierbij is dat spelers vol voor de aanval kunnen kiezen, of juist voor verdediging. Wanneer jij met de andere vier spelers in je team afstemt wie welk schip mee neemt, kan dit zeer beslissend zijn voor de rol die je gaat spelen. Een vlaggenschip aanvallen gaat een stuk beter met een Y-Wing bomber, dus neem je die mee ook al weet je dat je wat logger en trager bent? Of ga je voor snelheid en wendbaarheid, maar lever je in op kracht met een A-Wing? Het is mogelijk om deze mode met computer gestuurde tegenstanders te spelen zodat je kunt oefenen voordat je daadwerkelijk online gaat.

Om de multiplayer een eigen gezicht te geven kunnen spelers hun personage en fighter aanpassen. Door het spel te spelen krijg je steeds meer mogelijkheden om jouw uiterlijk aan te passen zoals jij dat zou willen. Ook kun je een load-out maken per schip, zodat je tijdens strategische momenten makkelijk kunt switchen. Dit om de verdediging bijvoorbeeld ineens om te zetten naar een aanval. Star Wars: Squadrons verschijnt op 2 oktober op Xbox One, PlayStation 4 en PC en zal op de ondersteunende platformen ook geheel in VR te spelen zijn. Ook is er cross-play aanwezig, waardoor spelers op alle platformen met en tegen elkaar kunnen spelen.

Lees verder

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.