Het Marvel Cinematic Universe is een uniek fenomeen in filmland. Waar wij Star Wars fans ons verwend voelen met een jaarlijkse film, pompt Marvel er drie uit. Toch boekt de franchise niet in op kwaliteit. Avengers: Infinity War werd geprezen en Black Panther sleepte zelfs een Oscar-nominatie voor Beste Film binnen. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat Captain Marvel weer een schot in de roos is voor Marvel-fans.

Voor deze film doen we stap terug in de tijd naar de jaren ’90. Superhelden en schurken bestaan nog amper, Nick Fury (Samuel L Jackson) heeft nog twee ogen, vrouwelijke piloten zijn niet welkom in de gevechtszone, en computers zijn tergend langzaam. Na een ontsnapping aan gedaantewisselende aliens, de Skrulls, komt Kree-krijger Carol Danvers (Brie Larson) letterlijk uit de hemel op aarde vallen. Ze ontmoet SHIELD-agent Fury en de film verandert in een psychedelische buddy cop movie.

Een veel gehoorde klacht uit de trailers is dat Larson droog en kil lijkt. Hier rekent de film echter meteen mee af. Vanaf de eerste scene is het duidelijk dat Carol Danvers een charismatische en humoristische toevoeging aan het universum is. Naarmate ze meer over haar verleden ontdekt, krijgt het personage echter ook de diepgang die nodig is om de film echt te laten werken.
De rest van de cast is ook sterk. Nick Fury krijgt eindelijk een volledige film in de spotlight, en maakt het wachten meer dan waard. Andere uitblinkers zijn Rogue One’s Ben Mendelsohn als gedaantewisselende schurk Telos en Lashana Lynch als Carol’s jeugdvriendin Maria Rambeau. En natuurlijk Goose, de poes die onbedoeld op de reis van haar leven gaat.

Het zal niet verrassend zijn dat Captain Marvel visueel een pareltje is. De wonderen van de ruimte worden afgewisseld met de aardse tonen die Amerika in de jaren ’90 met zich meebrengt. Grunge is duidelijk op zijn hoogtepunt. Het meest opmerkelijk is het special effect dat juist niet opvalt: Samuel L Jackson en Clark Gregg zijn voor deze film zo’n 25 jaar jonger gemaakt. Dankzij de ervaring opgedaan in eerdere films als Civil War en Ant-Man is de technologie geperfectioneerd. Wie weet, zal ook ons geliefde Star Wars in de toekomstig gretig van deze nieuwe mogelijkheid gebruik maken?

De eerder genoemde grunge esthetiek gaat verder in de muziek. De originele score dient zijn doel zonder ooit memorabel te worden, maar een aantal sleutelmomenten wordt bijgestaan door toepasselijke 90’s muziek. Hoewel Guardians of the Galaxy dit kunstje beter doet, is het ook in deze film een effectieve manier om scènes naar een hoger niveau te tillen.

De olifant in de kamer is natuurlijk het feit dat Captain Marvel de eerste film in dit universum is waar een vrouw de spotlight niet hoeft te delen. Gekoppeld met de vrouwelijke schrijvers betekent dit de meest feministische film in Marvel’s arsenaal. De politieke boodschap overschaduwt echter nooit het verhaal, zodat de film voor iedereen toegankelijk blijft. Bovenal is Captain Marvel toch “gewoon” een film over ontdekken wie je bent. Maar dan vakkundig bij elkaar gehouden door een cement van interessante karakters en flitsende actie.

Captain Marvel is de een-en-twintigste film in Marvel’s Cinematic Universe. De film is geschreven door Geneva Robertson Dworet en het regisseursduo Ryan Fleck en Anna Boden. Naast Brie Larson als de titelheldin zijn ook Samuel L Jackson, Jude Law, Ben Mendelsohn, Lashana Lynch, Djimon Hounsou, Lee Pace, Gemma Chan en Clark Gregg in de film te zien. Captain Marvel draait vanaf nu in de Nederlandse bioscoop.