Review: Guardians of the Galaxy Vol. 2

Meer humor
Meer emotie
Humor haalt soms de vaart eruit
Weinig revolutionair
I AM GROOT
Cijfer9.5

Het is al bijna normaal aan het worden dat we ieder jaar een nieuwe Star Wars film krijgen. Rogue One is amper uit op DVD en Blu-ray of we zijn alweer volop bezig met de aanloop naar The Last Jedi. Voor wie dat alsnog een te lange wacht vindt, heeft Disney echter een oplossing. De Marvel-film Guardians of the Galaxy uit 2014 mengde namelijk het comic-genre met een aantal voor ons herkenbare elementen. Spannende ruimtegevechten, een kleurrijk palet, onverklaarbaar vernuftige technologie, geweldige special effects, en een gezonde dosis humor. Dit jaar doet Marvel hetzelfde kunstje nog eens dunnetjes over in Guardians of the Galaxy Vol 2. Maar wekt dezelfde truc nog net zoveel indruk nu Star Wars goed en wel terug is?

Father and Son

Het komt eigenlijk goed uit dat ik deze review schrijf voor een Star Wars site. Er is namelijk één vergelijking die steeds terugkeert in mijn gedachten: Die met The Empire Strikes Back. Waar het eerste deel namelijk de toon zette met een wonderbaarlijk universum, duikt de tweede film in beide trilogieën de diepte in. De hoofdpersoon ontmoet zijn vader, personages worden uitgediept, het verhaal wordt persoonlijker. En de film wordt emotioneler. Hier overtreft Guardians 2 Empire misschien zelfs wel. Tegen het einde zat ik namelijk ongegeneerd tranen weg te vegen.

Er zijn meer redenen om de twee films te vergelijken, maar die vallen stevig onder spoilers. Marvel heeft namelijk goed hun best gedaan om niet te veel over de film te verklappen. En dat is maar goed ook, want er zijn meerdere momenten die een stuk krachtiger worden juist omdat ze verrassen.

Guardians Inferno

Wat geen verrassing is, is de sublieme soundtrack. Waar Star Wars gezegend is met de klanken van grootmeester John Williams, pakt Guardians het anders aan. Net als in het eerste deel wordt de toon namelijk vooral gezet door een selectie klassieke rockhits uit de jaren 70/80. Electric Light Orchestra, Fleetwood Mac, Cheap Trick, en Cat Stevens komen allemaal voorbij. Muziek is natuurlijk subjectief, maar ieder nummer past naadloos bij wat er in beeld is. En meermaals maken deze gitaarklanken van een goede scène een geweldige. Zelfs de credits zijn een feestje! Hier staat de soundtrack in ieder geval al dagen op repeat.

Come a Little Bit Closer

Is deze film dan perfect? Nee, af en toe wordt er wel eens een verkeerde snaar geraakt. Guardians 2 is in de eerste plaats een comedy, en dat heeft de film goed door. Negentig procent van de grappen landt, daarover geen klachten. Helaas wordt de humor echter ook naar voren geschoven op momenten waar het minder passend is. Een goedgeplaatste grap in een dramatische scène is goud waard… Maar op bepaalde punten haalt de humor de vaart uit de film. Gelukkig maakt de film dat in alle gevallen in de volgende scène meer dan goed.

Bring It On Home to Me

Guardians of the Galaxy Vol 2 is een sequel zoals het hoort. Het roer gaat niet compleet om, het is gewoon meer van hetzelfde. Maar met een origineel dat zo goed is ontvangen, is dat niet meer dan logisch. Nieuwe fans zal het niet opleveren, maar als je Guardians of the Galaxy top vond, dan is deel 2 een must see.

Guardians of the Galaxy Vol 2 is het tweede deel in de Guardians of the Galaxy trilogie van Marvel en schrijver/regisseur James Gunn. Chris Pratt, Zoe Saldana, Dave Bautista, Bradley Cooper, Vin Diesel, Michael Rooker, Karen Gillan, Pom Klementieff, Elizabeth Debicki, en Kurt Russell vertolken de hoofdrollen. Gaat dat zien, vanaf Koningsdag 27 april in de bioscoop!