Review Avengers: Infinity War

Meer leuke personages dan je aan kan
Intimiderende bad guy
Non-stop actie
Meer leuke personages dan je aan kan
Bij vlagen onduidelijke actie
Cijfer8.5

Op nummer drie van best verdienende films aller tijden vinden we een bekende film, The Force Awakens. Maar misschien niet voor lang. Vandaag komt namelijk de nieuwste film uit in een van de populairste reeksen ooit – Avengers: Infinity War. Na een opbouw van letterlijk een decennium komen in Infinity War meer dan twintig personages uit achttien films samen om te proberen de grootste schurk te verslaan die ze ooit gezien hebben. De Marvel-fans schreeuwden om meer, en meer is dan ook precies wat regisseurs Anthony en Joe Russo ze gegeven hebben.

In theorie klinkt dit allemaal als een hele leuke, maar ook hele hersenloze popcornfilm. Je zou verwachten dat het nooit lukt om alle personages genoeg screentime en diepgang te geven. Maar ze komen er toch aardig mee weg. Door een aantal verhaallijnen gescheiden te houden, krijgt bijna iedereen genoeg ademruimte. Vooral de grootste namen op de affiche krijgen zeer complete arcs. Uitblinkers zijn er niet echt, maar alle acteurs geven hun alles. Welk personage dan ook jouw favoriet mag zijn, de kans is groot dat je tevreden bent met de rol die hij of zij in het verhaal speelt.

Het belangrijkste personage is echter de grote slechterik, Josh Brolin’s Thanos. Het is meer dan wie dan ook zijn film, en als hij geen geloofwaardige uitdaging is voor de Marvel helden zakt Infinity War als een kaartenhuis in elkaar. Gelukkig is dit niet het geval. Al vanaf zijn eerste scene wordt hij neergezet als een ware titaan die met gemak meerdere Avengers af kan weren. Ook zijn motivatie wordt goed uitgelicht – net als Killmonger, de schurk van de vorige film, zijn zijn beweegredenen begrijpelijk, ook al zijn zijn methoden extreem. In Thanos’ ogen is hij de held van het verhaal, en ook hij moet onderweg offers brengen.

Over offers gesproken: Ik ben niet van plan spoilers uit te delen, maar de inzet is hoog in Infinity War. Dit resulteert in een ietwat minder hoog gehalte grappen en grollen die men van Marvel gewend is. Er zitten nog wel een aantal typische Marvel-brullers in… Maar de meeste pret moet komen van de verscheidene superhelden die samenkomen in plaats van een hoog gehalte humor.

Maar wat de film in humor gebrekkig is, maakt hij in actie meer dan goed. Op elk gegeven moment wordt óf het plot voortgezet, óf er is actie gaande. Duidelijk geen film voor degenen met een zwakke blaas. Deze actie is voor een groot deel goed te volgen, en er is een flink aantal inventieve momenten waarop twee Avengers op bijzondere wijze hun krachten bundelen. Helaas vertrouwt de film ook een aantal keer op een schuddende camera, waardoor vooral in de grote slag op het eind de actie soms onoverzichtelijk wordt.

Uiteindelijk is deze recensie – en de film – natuurlijk niet bijster verbazingwekkend. Als geen van de vorige films je aandacht vast kon houden, zal Infinity War je mening over Marvel niet veranderen. En als je wel een fan bent, waren de trailers waarschijnlijk al voldoende om je te overtuigen dat er plezier aan de film te beleven valt. Infinity War is niet de beste Marvel-film, en zeker niet de slechtste. Maar als samenkomst van tien jaar opbouw is het een evenement dat een superheldenfan niet mag missen.

Avengers: Infinity War is de negentiende film in Marvel’s Cinematic Universe. De film is geschreven door Cristopher Markus en Stephen McFeely, en geregisseerd door de gebroeders Joe en Anthony Russo. Robert Downey Jr, Chris Hemsworth, Chris Evans, Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Benedict Cumberbatch, Tom Holland, Chris Pine, Chadwick Boseman, Josh Brolin en vele anderen keren terug in hun eerdere Marvel-rollen. Avengers: Infinity War draait vanaf 25 april 2018 in de Nederlandse bioscoop.

Review: The Rise of Skywalker

Maakt de laatste film in de Skywalker saga de verwachtingen waar?

The Rise of Skywalker
5.7 Score
The Rise of SkywalkerFilmtitel
18 december 2019Filmreleasedatum
Blasters en lichtzwaarden
Personages waar je van houdt
D-O
Meer een afsluiter dan een film met een eigen visie
Personages zijn niet consequent
Ondermijnt eerdere films lichtelijk
Cijfer5.7

De raarste dingen kunnen gebeuren in Star Wars. Een boerenjongen kan een ruimtestation opblazen. Een jonge slaaf kan de ultieme oorlogsheld en later oorlogsmisdadiger worden. Twee jonge mensen kunnen door de Force over miljoenen kilometers met elkaar verbonden worden.
Met The Rise of Skywalker (TRoS) is er echter iets gebeurd dat ik niet voor mogelijk had gehouden. Ik heb me namelijk niet echt vermaakt.

Stop! Annuleer niet meteen je tickets. Ik denk namelijk niet dat de film objectief verschrikkelijk is. Het plot is ingewikkelder dan noodzakelijk en karaktermotivaties zijn niet altijd even logisch. Echter scoort de film op vele andere punten gewoon een dikke voldoende. Maar zoals iedere Star Wars film maakt TRoS keuzes waar niet iedereen het mee eens zal zijn. En waar The Last Jedi sommigen in het verkeerde keelgat schoot, was het bij Rise mijn beurt om het oneens te zijn met het gros van de keuzes.

De vergelijking met TLJ maak ik expres. The Rise of Skywalker lijkt namelijk in alles een manier om de zieltjes terug te winnen die de laatste jaren ontevreden zijn geworden. En wat je ook van de vorige cinematische uitstapjes vond, dat komt deze film niet ten goede. Zo’n beetje alle grote momenten uit The Last Jedi worden omgedraaid of gepersifleerd. Terwijl de referenties aan de originele trilogie veelvuldig en zeer voorspelbaar worden. Het is zonde als een film zich zo spiegelt aan dat wat er voor is gekomen in plaats van een eigen identiteit te creëren.

Hier zien we Rey en Kylo in de troonzaal van de Deathstar staan, voor de troon van Palpatine. Dit lijkt te bevestigen dat dit de tweede Death Star is waarbij dit de kamer zou zijn waar Luke en Vader voor de laatste keer de confrontatie aangingen en waar Palpatine een duik richting reactor core nam.

Maar goed, het verhaal dus. Ultieme slechterik Palpatine is terug, en het is aan Rey, Finn, Poe en schurk Kylo Ren om hun plaats in de strijd om het universum te vinden. En dat is hoever ik kom zonder spoilers te delen.
Wat ik wel kan vermelden is dat deze ogenschijnlijk simpele stand van zaken uitmondt in een wirwar van nieuwe personages en plot devices die je bij moet houden. Na alle uitleg in het begin komt de film op stoom en volgt er wel een stroom aan epische typische Star Wars momenten. Als de lichtzwaarden kletteren kun je het niet helpen dat er een brede lach op je gezicht verschijnt.

Dat kletteren doen ze uiteraard weer in een presentatie die audiovisueel top is. Alle special effects zien er goed uit, componist John Williams heeft weer een topper van een soundtrack afgeleverd, en de geluidseffecten voelen alsof ze in het Star Wars universum thuis horen. Het enige dat enigszins afleidt zijn de momenten met Leia. Het is merkbaar dat er oud beeld- en geluidsmateriaal is gebruikt om de laatste rol van Carrie Fisher mogelijk te maken. Maar men had weinig andere keus dan het op deze manier op te lossen, dus dat neem ik ze ook niet geheel kwalijk.

Ook de acteerprestaties zullen geen verrassing zijn. Adam Driver is wederom beter dan een Star Wars film verdient. Ook het trio Ridley, Boyega en Isaac imponeert. Ze delen in deze film eindelijk scenes met z’n drieën, en het voelt meteen alsof het nooit anders is geweest. De andere acteurs krijgen minder om te doen, maar doen daardoor niet voor de rest onder. Zeker Ian McDiarmid als Palpatine heeft er duidelijk plezier in om weer een oerslechte eikel te spelen.

Alles bij elkaar vind ik het weer moeilijk om te zeggen wat de algemene indruk van deze film zal zijn. Zelf vind ik het alles behalve een perfecte afsluiter van de Star Wars saga. Maar er is ruimte voor anderen om een totaal andere mening te hebben. En laten we eerlijk zijn… Als je deze review leest, is er toch geen kans dat je na 42 jaar opbouw deze film aan je voorbij laat gaan? Ga het zeker zelf zien, moge het je beter afgaan dan mij.

Star Wars: The Rise of Skywalker is de negende en voorlopig laatste film in de Skywalker Saga. De film wordt geregisseerd door JJ Abrams en geschreven door Abrams en Chris Terrio. De cast bestaat o.a. uit Daisy Ridley, Adam Driver, John Boyega, Oscar Isaac, Anthony Daniels, Billy Dee Williams, Ian McDiarmid en Naomi Ackie. De film draait vanaf 18 december in de Belgische en Nederlandse bioscopen.

Dan een mooi shot van Rey en Chewie achter de knoppen van de Millennium Falcon terwijl Poe, Finn en C-3PO de cockpit binnen komen lopen en gaan zitten. Het is mooi om te zien dat Rey en Chewie zich er op hun gemak lijken te voelen.

Review: Avengers Endgame

Avengers: EndgameFilmtitel
24 april 2019Filmreleasedatum
Euforisch en emotioneel
Precies alsof je een stripboek leest
De culminatie van 11 jaar films
Niet genoeg tijd om iedereen de spotlight te geven
Plot heeft wat losse eindjes

Het eind is in zicht. 22 films, verspreid over elf jaar, hebben allemaal hier naartoe geleid: Avengers Endgame. Grote kans natuurlijk dat je al weet of je deze film in de bios gaat zien of niet. En, gezien de record-brekende voorverkoop, grote kans dat het antwoord ja is. En dat je je ermee zal vermaken, zal ook vanzelfsprekend zijn. Maar kan Endgame je ook raken?

Nou, eh, ja. Drie of vier dozijn karakters in drie uur proppen zou niet moeten werken, maar dat doet het toch. Vooral de originele crew (Robert Downey Jr’s Iron Man, Chris Evans’ Captain America, Chris Hemsworth’s Thor, Mark Ruffalo’s Hulk, Scarlett Johansson’s Black Widow, en Jeremy Renner’s Hawkeye) krijgt genoeg te doen. En allen groeien ze ook verder, iets waar zeker niet iedere film in slaagt.

Maar wat doen ze dan? In Avengers Infinity War zagen we hoe superschurk Thanos (Josh Brolin) de helft van het universum uitroeide. In Endgame besluiten de Avengers om deze mensen te wreken door achter Thanos aan te gaan… En meer wil Marvel er in de promotie niet over kwijt, dus verklap ik het ook niet. Wat ik wél kan zeggen is dat de 2,5 uur na dit begin één grote achtbaanrit is, waarbij euforische hoogtepunten, angstaanjagende dalingen, en plotselinge wendingen elkaar in rap tempo opvolgen.

Qua toon is Endgame dan ook een luchtigere film dan Infinity War. Waar de verdoemenis vorig jaar steeds dichterbij kroop, viert hoop dit keer het voortij. De missie heeft meerdere hartverscheurende consequenties, maar de kenmerkende Marvel-humor ligt altijd op de loer. En mocht je recentelijk oudere Marvel-films gekeken hebben, dan word je zeker beloond. Naar praktisch iedere film wordt op een kleine of grote manier verwezen. Zelfs fans van wijlen tv-serie Agent Carter krijgen een verrassing voor hun kiezen.

Maar goed: Humor, verhaal, karakterisatie, in een comic-film blijven dat natuurlijk altijd slechts kersen op de taart die voornamelijk uit actie bestaat. En actie heeft Endgame genoeg. Gelukkig zelfs als het scherm krioelt van de personages overzichtelijk in beeld gebracht. Met nieuwe inventieve manieren om superkrachten te gebruiken en combineren. En momenten waar we collectief al jaren op gewacht hebben.

Kan Endgame dan niets fout doen? Vast wel. Door de focus te leggen op de originele Avengers (plus een paar toevoegingen) wordt de drukte ingedamd, maar het blijven veel personages en verhaallijnen om te jongleren. Soms is het dan ook even inkomen in wat iemand ook alweer aan het doen was. En hoewel die tijd wel nodig is, blijft drie uur toch ernstig lang. Op bluray (of straks op Disney+) zal menigeen toch weleens naar de volgende scene zappen. Maar als kroon op meer dan een decennium Marvel-films is Avengers Endgame perfect.

Avengers: Endgame is de 22e film in Marvel’s Cinematic Universe. De film is geschreven door Cristopher Markus en Stephen McFeely, en geregisseerd door de gebroeders Joe en Anthony Russo. Robert Downey Jr, Chris Hemsworth, Chris Evans, Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Paul Rudd, Karen Gillan, Bradley Cooper, Brie Larson, Don Cheadle, Josh Brolin en vele anderen keren terug in hun eerdere Marvel-rollen. Avengers: Endgame draait vanaf nu in de Nederlandse bioscoop.

Review: Ant-Man and the Wasp

7.3 Score
Ant-Man and the WaspFilmtitel
18-7-2018Filmreleasedatum
Jason Aaron en John Cassaday
Volgt de Marvel formule perfect
Charmante en geloofwaardige hoofdpersonages
Humor
Volgt de Marvel formule perfect
Niet genoeg screentime voor de schurken
Vergeetbaar
Cijfer7.3

Met Ant-Man and the Wasp heeft Marvel opnieuw een ongekende mijlpaal bereikt. Twintig films die zich allemaal afspelen in hetzelfde universum. Oefening baart kunst, zoals het gezegde gaat. En met een reeks hoogvliegers als Thor Ragnarok, Black Panther en Infinity War op zak, zijn de verwachtingen voor de nieuwste MCU film dan ook hooggespannen. Laat de tweede Ant-Man film zien dat de Marvel formule geperfectioneerd is?

Het antwoord is volmondig ja… maar ook nee. Ant-Man and the Wasp heeft alle standaard elementen van een Marvel film en is daardoor bijna automatisch het bekijken waard. De film is grappig, bomvol intense actie, en heeft het hart op de juiste plaats. Echter, het mist net een beetje innovatie, dat ingrediënt dat Ant-Man 2 naar een hoger niveau had kunnen tillen. Hierdoor is het eindresultaat minder dan de som der delen.

Die delen zelf zijn echter vermakelijk. Scott Lang/Ant-Man (Paul Rudd) draagt de film met zijn natuurlijke charme en komische timing. Beste vriend Luis (Michael Peña) steelt iedere scène. En Hannah John-Kamen speelt Ghost, een overtuigende schurk met een goede motivatie die helaas te weinig te doen krijgt om echt te schijnen. Wie wel de show steelt is Hope Van Dyne/Wasp, gespeeld door Evangeline Lilly. Waar Hope in de oorspronkelijke film nog een zijpersonage was, heeft ze haar naam in de titel van de film hier meer dan verdiend. Ze drijft de actie in zo’n beetje alle spannende scènes en doet dit met verve.

Deze actie zit verder goed in elkaar. De spanningsboog wordt eigenlijk nooit doorbroken. Echter, de gimmick van groei- en krimpkrachten is er wel een beetje af. Vooral gevechten tegen Ghost zijn eigenlijk vrij standaard met af en toe een keer krimpen (of phasen in het geval van Ghost) om een klap te ontwijken. Uiteindelijk diende de actie zijn doel, maar een dag later tijdens het schrijven van deze review staat me er weinig meer van bij.

Het verhaal is ook vrij standaard, al is het wel op een andere – kleinere – schaal dan de gemiddelde Marvel film. In plaats van het universum dat bedreigd wordt, heeft ieder personage persoonlijkere drijfveren. Hope en Hank Pym (Michael Douglas) zoeken hun verloren moeder/vrouw Janet Van Dyne (Michelle Pfeiffer). Scott probeert hierbij te helpen maar moet dit ondertussen jongleren met het voldoen aan de voorwaarden van zijn proeftijd zodat hij bij zijn dochter Cassie (Abby Ryder Fortson) kan zijn. Zelfs voor slechterik Ghost is de film puur een kwestie van overleven. Het is verfrissend maar voelt tegelijk ook een beetje als een stap terug.

Eigenlijk is Ant-Man and the Wasp goed te vergelijken met het ons welbekende Solo: A Star Wars Story. Beiden goede films die door een formulaïsch en kleinschalig script in de schaduw van grotere goden zullen staan. Niet essentieel, maar zeker je geld waard. Welke van de twee jouw voorkeur heeft, zal dus grotendeels liggen aan welke franchise je een warmer hart toedraagt. Voor mij persoonlijk wint Solo met kop en schouders deze race, maar een grotere Marvel fan zal hier anders over denken.

Ant-Man and the Wasp is de twintigste film in Marvel’s Cinematic Universe. De film is geschreven door Chris McKenna, Eric Sommers, Andrew Barrer, Gabriel Ferrari en Paul Rudd. De regie is door Peyton Reed op zich genomen. Terugkerende helden Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Douglas en Michael Peña worden versterkt met Hanna John-Kamen, Laurence Fishburne, en Walton Goggins. Ant-Man and the Wasp draait vanaf 18 juli 2018 in de Nederlandse bioscoop.