Review Avengers: Infinity War

Meer leuke personages dan je aan kan
Intimiderende bad guy
Non-stop actie
Meer leuke personages dan je aan kan
Bij vlagen onduidelijke actie
Cijfer8.5

Op nummer drie van best verdienende films aller tijden vinden we een bekende film, The Force Awakens. Maar misschien niet voor lang. Vandaag komt namelijk de nieuwste film uit in een van de populairste reeksen ooit – Avengers: Infinity War. Na een opbouw van letterlijk een decennium komen in Infinity War meer dan twintig personages uit achttien films samen om te proberen de grootste schurk te verslaan die ze ooit gezien hebben. De Marvel-fans schreeuwden om meer, en meer is dan ook precies wat regisseurs Anthony en Joe Russo ze gegeven hebben.

In theorie klinkt dit allemaal als een hele leuke, maar ook hele hersenloze popcornfilm. Je zou verwachten dat het nooit lukt om alle personages genoeg screentime en diepgang te geven. Maar ze komen er toch aardig mee weg. Door een aantal verhaallijnen gescheiden te houden, krijgt bijna iedereen genoeg ademruimte. Vooral de grootste namen op de affiche krijgen zeer complete arcs. Uitblinkers zijn er niet echt, maar alle acteurs geven hun alles. Welk personage dan ook jouw favoriet mag zijn, de kans is groot dat je tevreden bent met de rol die hij of zij in het verhaal speelt.

Het belangrijkste personage is echter de grote slechterik, Josh Brolin’s Thanos. Het is meer dan wie dan ook zijn film, en als hij geen geloofwaardige uitdaging is voor de Marvel helden zakt Infinity War als een kaartenhuis in elkaar. Gelukkig is dit niet het geval. Al vanaf zijn eerste scene wordt hij neergezet als een ware titaan die met gemak meerdere Avengers af kan weren. Ook zijn motivatie wordt goed uitgelicht – net als Killmonger, de schurk van de vorige film, zijn zijn beweegredenen begrijpelijk, ook al zijn zijn methoden extreem. In Thanos’ ogen is hij de held van het verhaal, en ook hij moet onderweg offers brengen.

Over offers gesproken: Ik ben niet van plan spoilers uit te delen, maar de inzet is hoog in Infinity War. Dit resulteert in een ietwat minder hoog gehalte grappen en grollen die men van Marvel gewend is. Er zitten nog wel een aantal typische Marvel-brullers in… Maar de meeste pret moet komen van de verscheidene superhelden die samenkomen in plaats van een hoog gehalte humor.

Maar wat de film in humor gebrekkig is, maakt hij in actie meer dan goed. Op elk gegeven moment wordt Ăłf het plot voortgezet, Ăłf er is actie gaande. Duidelijk geen film voor degenen met een zwakke blaas. Deze actie is voor een groot deel goed te volgen, en er is een flink aantal inventieve momenten waarop twee Avengers op bijzondere wijze hun krachten bundelen. Helaas vertrouwt de film ook een aantal keer op een schuddende camera, waardoor vooral in de grote slag op het eind de actie soms onoverzichtelijk wordt.

Uiteindelijk is deze recensie – en de film – natuurlijk niet bijster verbazingwekkend. Als geen van de vorige films je aandacht vast kon houden, zal Infinity War je mening over Marvel niet veranderen. En als je wel een fan bent, waren de trailers waarschijnlijk al voldoende om je te overtuigen dat er plezier aan de film te beleven valt. Infinity War is niet de beste Marvel-film, en zeker niet de slechtste. Maar als samenkomst van tien jaar opbouw is het een evenement dat een superheldenfan niet mag missen.

Avengers: Infinity War is de negentiende film in Marvel’s Cinematic Universe. De film is geschreven door Cristopher Markus en Stephen McFeely, en geregisseerd door de gebroeders Joe en Anthony Russo. Robert Downey Jr, Chris Hemsworth, Chris Evans, Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Benedict Cumberbatch, Tom Holland, Chris Pine, Chadwick Boseman, Josh Brolin en vele anderen keren terug in hun eerdere Marvel-rollen. Avengers: Infinity War draait vanaf 25 april 2018 in de Nederlandse bioscoop.