Reviews

Catalyst: A Rogue One Novel synopsis

Rogue One: Catalyst

Del Rey heeft vandaag de officiële Catalyst: A Rogue One Novel synopsis vrij gegeven. Catalyst is geschreven door James Luceno en speelt zich voor de gebeurtenissen van Rogue One: A Star Wars Story af, en beschrijft de gebeurtenissen die leiden tot de nieuwe Star Wars film die vanaf 14 december 2016 in de Nederlandse bioscopen draait.

Orson Krennic maakt deel uit van Chancellor Palpatine’s Death Star project en doet alles dat hij kan om een superwapen te ontwikkelen voor de vijand dit voor elkaar krijgt. Het onderzoek van wetenschapper Galen Erso kan dit wapen een realiteit maken. Krennic redt Galen en zijn familie van de Separatisten en biedt Galen de mogelijkheid om zijn onderzoek voort te zetten, onder de veronderstelling dat zijn vondsten voor goede doeleinden gebruikt zullen worden. Helaas voor Galen is niets minder waar en zal zijn onderzoek naar energie gebruikt worden om de Death Star van een planeet verwoestende laser te voorzien.

Catalyst: A Rogue One Novel ligt vanaf 15 november in Nederlandse winkels en kan bij de meeste winkels momenteel al vooruit besteld worden.

De Engelstalige synopsis:

War is tearing the galaxy apart. For years the Republic and the Separatists have battled across the stars, each building more and more deadly technology in an attempt to win the war. As a member of Chancellor Palpatine’s top secret Death Star project, Orson Krennic is determined to develop a superweapon before their enemies can. And an old friend of Krennic’s, the brilliant scientist Galen Erso, could be the key.

Galen’s energy-focused research has captured the attention of both Krennic and his foes, making the scientist a crucial pawn in the galactic conflict. But after Krennic rescues Galen, his wife, Lyra, and their young daughter, Jyn, from Separatist kidnappers, the Erso family is deeply in Krennic’s debt. Krennic then offers Galen an extraordinary opportunity: to continue his scientific studies with every resource put utterly at his disposal. While Galen and Lyra believe that his energy research will be used purely in altruistic ways, Krennic has other plans that will finally make the Death Star a reality. Trapped in their benefactor’s tightening grasp, the Ersos must untangle Krennic’s web of deception to save themselves and the galaxy itself.

2 Comments

2 Comments

1. E-J

1 september 2016 at 16:34

Erg interessant! Vraagje; had Sheev Palpatine zich dan, na het beeindigen van de Clone oorlogen en het stichten van de eerste Galactische Keizerrijk, niet meteen uitgeroepen tot Keizer?
    Ik lees namelijk dat tijdens het Death Star project hij Chancellor genoemd werd. Dit zou betekenen dat het Death Star project onder Sheev Palpatine al gedurende Revenge of the Sith plaatsvond? We zien in de film al wel een Death Star ontwerp maar bij de Separatisten. Het is me niet geheel duidelijk……..

• Roel

1 september 2016 at 16:53

Palpatine heeft zich direct uitgeroepen tot keizer, maar het Death Star project liep toen al een tijd. Zo zien we de plannen al in Attack of the Clones, dat was bij de Seperatisten, maar we weten natuurlijk dat Palpatine daar de touwtjes in handen had.
      Daarna zien we aan het einde van Revenge of the Sith een Death Star die al redelijk ver gevorderd is, de constructie daarvan moet al maanden al dan niet jaren bezig zijn.

Making Solo is op de eerste plaats een fotoboek, hoewel er op bijna elke pagina tekst te vinden is stelen de foto’s de show. Van landschapsfoto’s van de Italiaanse Dolomieten, schaduwrijke urban composities in de indrukwekkende hallen van de Fawley Elektriciteitscentrale in Engeland tot foto’s van crewleden die gereedschap door de woestijnachtige gebieden van het eiland Fuerteventura sjouwen. De foto’s van Bredow zijn stuk voor stuk adembenemend. Niet alleen zijn de foto’s op technisch gebied perfect, ook de onderwerpen zijn geweldig. Bredow deelt niet alleen sets zoals we die in de film zagen of diezelfde sets vanaf de andere kant waar we de movie making magic, zoals de grote projectieschermen die het uitstrekkende landschap achter de ramen van Dryden’s jacht tevoorschijn toveren, aan het werk zien maar hij deelt ontzettend veel foto’s van gewone momenten op de set. Foto’s van crewleden die aan het werk zijn en geen idee hebben dat er een foto gemaakt wordt. Zoals Joonas Suotamo die in vol Chewbacca kostuum in de Millennium Falcon set tegen een muur leunt terwijl hij op zijn telefoon bezig is. Castleden die aandachtig naar de aanwijzigingen van Ron Howard luisteren of gewoon met elkaar in gesprek zijn tijdens een rustmoment. Bredow heeft uitstekend zijn best gedaan om het dagelijkse gevoel op de set van een Star Wars film met de lezer te delen en daar horen ook de helikopter piloten bij die apparatuur en mensen heen en weer vliegen, schilders die sets verfraaien en digitale kunstenaars die video en audio effecten in elkaar zetten. Van elk van deze mensen krijgen we hun natuurlijke omgeving en gedrag te zien, er zijn amper geposeerde foto’s in het boek te vinden wat de lezer oprecht het gevoel geeft mee te maken hoe het er tijdens de productie aan toe ging.

Review: Avengers Endgame

Avengers: EndgameFilmtitel
24 april 2019Filmreleasedatum
Euforisch en emotioneel
Precies alsof je een stripboek leest
De culminatie van 11 jaar films
Niet genoeg tijd om iedereen de spotlight te geven
Plot heeft wat losse eindjes

Het eind is in zicht. 22 films, verspreid over elf jaar, hebben allemaal hier naartoe geleid: Avengers Endgame. Grote kans natuurlijk dat je al weet of je deze film in de bios gaat zien of niet. En, gezien de record-brekende voorverkoop, grote kans dat het antwoord ja is. En dat je je ermee zal vermaken, zal ook vanzelfsprekend zijn. Maar kan Endgame je ook raken?

Nou, eh, ja. Drie of vier dozijn karakters in drie uur proppen zou niet moeten werken, maar dat doet het toch. Vooral de originele crew (Robert Downey Jr’s Iron Man, Chris Evans’ Captain America, Chris Hemsworth’s Thor, Mark Ruffalo’s Hulk, Scarlett Johansson’s Black Widow, en Jeremy Renner’s Hawkeye) krijgt genoeg te doen. En allen groeien ze ook verder, iets waar zeker niet iedere film in slaagt.

Maar wat doen ze dan? In Avengers Infinity War zagen we hoe superschurk Thanos (Josh Brolin) de helft van het universum uitroeide. In Endgame besluiten de Avengers om deze mensen te wreken door achter Thanos aan te gaan… En meer wil Marvel er in de promotie niet over kwijt, dus verklap ik het ook niet. Wat ik wél kan zeggen is dat de 2,5 uur na dit begin één grote achtbaanrit is, waarbij euforische hoogtepunten, angstaanjagende dalingen, en plotselinge wendingen elkaar in rap tempo opvolgen.

Qua toon is Endgame dan ook een luchtigere film dan Infinity War. Waar de verdoemenis vorig jaar steeds dichterbij kroop, viert hoop dit keer het voortij. De missie heeft meerdere hartverscheurende consequenties, maar de kenmerkende Marvel-humor ligt altijd op de loer. En mocht je recentelijk oudere Marvel-films gekeken hebben, dan word je zeker beloond. Naar praktisch iedere film wordt op een kleine of grote manier verwezen. Zelfs fans van wijlen tv-serie Agent Carter krijgen een verrassing voor hun kiezen.

Maar goed: Humor, verhaal, karakterisatie, in een comic-film blijven dat natuurlijk altijd slechts kersen op de taart die voornamelijk uit actie bestaat. En actie heeft Endgame genoeg. Gelukkig zelfs als het scherm krioelt van de personages overzichtelijk in beeld gebracht. Met nieuwe inventieve manieren om superkrachten te gebruiken en combineren. En momenten waar we collectief al jaren op gewacht hebben.

Kan Endgame dan niets fout doen? Vast wel. Door de focus te leggen op de originele Avengers (plus een paar toevoegingen) wordt de drukte ingedamd, maar het blijven veel personages en verhaallijnen om te jongleren. Soms is het dan ook even inkomen in wat iemand ook alweer aan het doen was. En hoewel die tijd wel nodig is, blijft drie uur toch ernstig lang. Op bluray (of straks op Disney+) zal menigeen toch weleens naar de volgende scene zappen. Maar als kroon op meer dan een decennium Marvel-films is Avengers Endgame perfect.

Avengers: Endgame is de 22e film in Marvel’s Cinematic Universe. De film is geschreven door Cristopher Markus en Stephen McFeely, en geregisseerd door de gebroeders Joe en Anthony Russo. Robert Downey Jr, Chris Hemsworth, Chris Evans, Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Paul Rudd, Karen Gillan, Bradley Cooper, Brie Larson, Don Cheadle, Josh Brolin en vele anderen keren terug in hun eerdere Marvel-rollen. Avengers: Endgame draait vanaf nu in de Nederlandse bioscoop.