Reviews

Catalyst: A Rogue One Novel synopsis

Rogue One: Catalyst

Del Rey heeft vandaag de officiële Catalyst: A Rogue One Novel synopsis vrij gegeven. Catalyst is geschreven door James Luceno en speelt zich voor de gebeurtenissen van Rogue One: A Star Wars Story af, en beschrijft de gebeurtenissen die leiden tot de nieuwe Star Wars film die vanaf 14 december 2016 in de Nederlandse bioscopen draait.

Orson Krennic maakt deel uit van Chancellor Palpatine’s Death Star project en doet alles dat hij kan om een superwapen te ontwikkelen voor de vijand dit voor elkaar krijgt. Het onderzoek van wetenschapper Galen Erso kan dit wapen een realiteit maken. Krennic redt Galen en zijn familie van de Separatisten en biedt Galen de mogelijkheid om zijn onderzoek voort te zetten, onder de veronderstelling dat zijn vondsten voor goede doeleinden gebruikt zullen worden. Helaas voor Galen is niets minder waar en zal zijn onderzoek naar energie gebruikt worden om de Death Star van een planeet verwoestende laser te voorzien.

Catalyst: A Rogue One Novel ligt vanaf 15 november in Nederlandse winkels en kan bij de meeste winkels momenteel al vooruit besteld worden.

De Engelstalige synopsis:

War is tearing the galaxy apart. For years the Republic and the Separatists have battled across the stars, each building more and more deadly technology in an attempt to win the war. As a member of Chancellor Palpatine’s top secret Death Star project, Orson Krennic is determined to develop a superweapon before their enemies can. And an old friend of Krennic’s, the brilliant scientist Galen Erso, could be the key.

Galen’s energy-focused research has captured the attention of both Krennic and his foes, making the scientist a crucial pawn in the galactic conflict. But after Krennic rescues Galen, his wife, Lyra, and their young daughter, Jyn, from Separatist kidnappers, the Erso family is deeply in Krennic’s debt. Krennic then offers Galen an extraordinary opportunity: to continue his scientific studies with every resource put utterly at his disposal. While Galen and Lyra believe that his energy research will be used purely in altruistic ways, Krennic has other plans that will finally make the Death Star a reality. Trapped in their benefactor’s tightening grasp, the Ersos must untangle Krennic’s web of deception to save themselves and the galaxy itself.

2 Comments

2 Comments

1. E-J

1 september 2016 at 16:34

Erg interessant! Vraagje; had Sheev Palpatine zich dan, na het beeindigen van de Clone oorlogen en het stichten van de eerste Galactische Keizerrijk, niet meteen uitgeroepen tot Keizer?
    Ik lees namelijk dat tijdens het Death Star project hij Chancellor genoemd werd. Dit zou betekenen dat het Death Star project onder Sheev Palpatine al gedurende Revenge of the Sith plaatsvond? We zien in de film al wel een Death Star ontwerp maar bij de Separatisten. Het is me niet geheel duidelijk……..

• Roel

1 september 2016 at 16:53

Palpatine heeft zich direct uitgeroepen tot keizer, maar het Death Star project liep toen al een tijd. Zo zien we de plannen al in Attack of the Clones, dat was bij de Seperatisten, maar we weten natuurlijk dat Palpatine daar de touwtjes in handen had.
      Daarna zien we aan het einde van Revenge of the Sith een Death Star die al redelijk ver gevorderd is, de constructie daarvan moet al maanden al dan niet jaren bezig zijn.

Gamerecensies

Star Wars Episode I: Racer Review

De beste Star Wars racegame die alleen ingehaald is door de tijd…

Star Wars Racer
6.8 Score
Star Wars Episode 1: RacerGametitel
23 juni 2020Gamereleasedatum
Racer was en is nog steeds leuk
Goed leveldesign
Snelheid!
Vreselijk ouderwets
Wat twintig jaar geleden indrukwekkend kon zijn, is vandaag de dag vreselijk ouderwets.
Cijfer6.8

Tegenwoordig is het niet meer de normaalste zaak van de wereld dat wanneer een grote film in de bioscoop verschijnt, het avontuur thuis meteen doorgaat op je spelcomputer. De ‘filmgame’ behoort toe tot een uitstervend ras. In 1999, tijdens de lancering van Episode I: The Phantom Menace was dit wel anders.

In datzelfde jaar als dat de film in de bioscopen verscheen konden de gamers aan de slag met niet één, maar vijf Star Wars games. En hoewel deze echt niet allemaal van een hoog niveau waren (Pit Droids, Yoda’s Challenge Activity Center, The Gungan Frontier), waren er twee titels die bij de meeste gamers in goede aarde vielen. Ten eerste was daar The Phantom Menace die je vanuit de ogen van de Obi-Wan het verhaal van de gelijknamige film liet beleven. De meest populaire was echter duidelijk; Episode I Racer, een game die verscheen voor PC, Dreamcast en Nintendo 64 en de snelheid uit de Podrace-scène uit de film prachtig in beeld kon brengen.

Racer is de racegame voor Star Wars fans

Hoewel de game uiteraard haar roots in de Podracing-scène van The Phantom Menace had liggen, deed de ontwikkelaar er slim aan om te kijken naar andere futuristische racers die op dat moment populair waren. Denk aan F-Zero (toen dat nog een ding was) en WipeOut. Doordat de Star Wars-licentie aan deze titel hing wist Racer beter verkopen dan die twee andere titels. Veel gamers hadden vele uren plezier met de game en denken met veel goede herinneringen terug aan die tijd. Het is daarom dat exact dit spel nu opnieuw verschenen is. Dit keer voor de PlayStation 4 en Nintendo Switch. Aspyr, de uitgever die eerder ook al Jedi Outcast en Jedi Academy opnieuw uitgaf, brengt deze ‘blast from the past’ terug naar de hedendaagse systemen.

Nauwelijks veranderd

Ook ik speelde lang geleden heel wat uren met Racer op de oude PC van mijn vader. Het feit dat ik sommige banen vandaag de dag nog uit mijn hoofd kan herinneren, geeft aan wat een impact de game op mij had. Ik hield van deze game en het spel behoorde lang tot mijn top favoriete Star Wars-games. Echter, nu ik de game opnieuw speelde op mijn Switch, merkte ik dat het vandaag best lastig is om Racer te waarderen voor wat het is. Tijdens het spelen werk je je door verschillende toernooien heen, waarbij elke race start met een kort filmpje om de desbetreffende planeet waarop de race plaats gaat vinden aan je voor te stellen. Racer speelt nog steeds geweldig. De besturing is strak, maar vloeiend. Op de gigantisch hoge snelheden die jouw Pod kan behalen (helemaal wanneer je uitbreidingen op je voertuig aanbrengt om deze te verbeteren), is het zaak om volledig in controle te zijn. En dat ben je. Hoewel aan de grafische presentatie zo ongeveer niks gedaan lijkt te zijn, is te merken dat Aspyr alles op alles heeft gezet om de besturing nog net wat strakker te krijgen dan in het origineel. Ook hebben ze er voor gezorgd dat de game, door de betere spelsystemen, op een hogere framerate draait en dat je verder van je af kunt kijken, waardoor je bochten net wat eerder in kunt gaan schatten.

Podracen pur sang

Racer is exact dat wat het met zijn titel belooft. Het is een racegame, waarbij het zaak is om als eerste over de finish te gaan. Ik speelde de game op de Switch en moest even terugschakelen nadat ik gewend was geraakt aan ‘racers’ zoals Mario Kart, waarbij ik met menig schildje vijanden van de baan heb weten te schieten. Dat zit allemaal niet in Racer. Echter is er toch meer te doen dan het stabiel houden van je Pod tijdens de intense races. Wanneer je schade oploopt (door ergens tegen aan te knallen of door te veel power op je motor te zetten voor een bepaalde tijd), zal dit gerepareerd moeten worden. En dat met vijfhonderd kilometer per uur. Echter, heel veel meer dan dit is er qua ‘gimmick’ niet te vinden. Racer houdt zijn focus duidelijk. Het is snelheid, de rush die je krijgt wanneer je langs obstakels zoeft, wetende dat een knal tegen de muur je einde kan zijn.

Om toch wat extra diepgang te brengen is er de mogelijkheid om je Racer te voorzien van upgrades en om nieuwe Pod’s vrij te spelen. Door balkjes langer te krijgen gaat je gekozen voertuig sneller, weet ‘ie zich beter te koelen, manoeuvreert ‘ie beter in de bochten en is er meer acceleratie. Deze onderdelen kunnen gekocht worden in een winkel, of gevonden bij Watto’s junkyard. Daar zijn ze goedkoper, maar is natuurlijk de mogelijkheid aanwezig dat ze sneller breken. Op het einde van de rit ga je zo gigantisch snel dat je haast Jedi reflexen nodig hebt om heelhuids over de finishlijn te komen. En dat wil je; de levels zitten sterk in elkaar en tonen flinke diversiteit qua omgevingen. Daarnaast zijn ze gevuld met manieren om af te snijden, om je tegenstanders het leven extra zuur te maken en met grote, open vlaktes om echt die topsnelheden eens aan te tikken.

Ouderwets

Hoewel ik wederom van Racer heb genoten, is het toch een moeilijke game om te recenseren. Overal merk je dat de game meer dan twintig jaar oud is. De manier van het opwaarderen van je Pod, de grafische presentatie, het gebrek aan diepgang. Het is daarom dat mensen die niet geboren waren tijdens de eerste release van waarschijnlijk snel afhaken. Waar de game fantastisch oogde ten tijde van release op de Nintendo 64, oogt het spel nu verschrikkelijk verouderd. Daarnaast klinkt de game ook als een Nintendo 64-titel. Maar, misschien wel het meest vervelende; de kunstmatige intelligentie van je tegenstanders is ook niet veranderd sinds 1999. De meest uitdagende races behaal je, wanneer je eenmaal een beetje aan je Pod gedaan hebt, met twee vingers in je neus. Puur omdat we tegenwoordig meer gewend zijn. Leuk is wel dat de game met tweeën en gespeeld kan worden, maar de graphics kakken hierbij nog net wat verder in.

Star Wars Episode I: Racer is een moeilijke game om aan te raden. Vanuit het nostalgische gevoel heb ik enorm veel plezier met de titel gehad. Echter, wanneer je de game nooit eerder hebt gespeeld, zal dit je niet veel doen. Ik denk dan ook dat de spelers van dit spel juist hen zijn die het vroeger speelde en dat er weinig nieuwe zieltjes gewonnen gaan worden. Wel is duidelijk dat het concept nog steeds staat als een huis en dat we eigenlijk, met een nieuwe generatie PlayStation’s en Xbox’en voor de deur, een compleet nieuwe Racer willen, gebruikmakende van de allernieuwste technologieën zoals Jedi: Fallen Order dit vorig jaar deed.

Star Wars Episode I: Racer verscheen op 23 juni 2020 voor PlayStation 4 en Nintendo Switch

Gamerecensies

Preview: Star Wars: Squadrons

Star Wars: Squadrons

Vannacht werd de gameplay van Star Wars: Squadrons uit de doeken gedaan, een onthulling die we normaliter rondom de E3 hadden gezien.

Vanuit het hart van de gamer die ik ben, is de E3 de meest geweldige tijd van het jaar. Deze Electronic Entertainment Expo geeft elk jaar ontwikkelaars en producenten de kans om al het nieuwe op het gebied van gaming te tonen aan de pers, gamers en de rest van de wereld. Met spectaculaire persconferenties, het vertoon van spierballen en een blik op de toekomst is deze beurs in Los Angeles er eentje die gaming definieert. Tot COVID-19…

De beurs, die vorige week officieel gehouden zou worden, werd natuurlijk eerder dit jaar geannuleerd. Om nu met zoveel duizenden mensen bij elkaar te zitten in een beursgebouw is natuurlijk alles behalve een gezond besluit. Daarom werd de E3, in een mogelijk andere vorm, doorgeschoven naar volgend jaar. Logisch, maar toch pijnlijk. Dit is het moment waar we als gamers elk jaar zo naar toe leven. Gelukkig is technologie onze beste vriend en besloten flink wat bedrijven middels livestreams dan toch hun producten te tonen. Zo liet Microsoft vlak voor de E3 al de eerste beelden zien van games voor de volgende generatie Xbox, de Xbox Series X en onthulde Sony vorige week de PlayStation 5. Electronic Arts hield op haar beurt wederom een EA Play om hun nieuwe games te tonen. En daar was Star Wars uiteraard wederom bij aanwezig, dit keer in de vorm van Star Wars: Squadrons.

Eerder toonde EA al een korte trailer om de toon van de game te zetten. Een game waarin je plaatsneemt in de cockpit van een X-Wing of TIE Fighter om in een origineel verhaal (dat zich na de gebeurtenissen van Return of the Jedi afspeelt) op te klimmen tot de beste piloot die er is. De Rogue Squadron en X-Wing vs. TIE Fighter-invloeden waren duidelijk uit de trailer terug te halen. Tijdens de EA Play presentatie (die bij ons midden in de nacht te volgen was), gaf EA echter de eerste concrete details rondom de game. Er is een hoop om naar uit te kijken.

In de verhalende stand van Star Wars: Squadrons, die je geheel in je eentje gaat doorlopen, speel je als Case Kassandora van de Galactic Empire en Rao Highmoon van de New Republic. Tijdens het verhaal wisselt het perspectief steeds tussen de verschillende facties, waardoor je de oorzaak en het effect van je eerdere missies vanuit andere oogpunten moet benaderen. De gehele game speelt zich dan ook af vanuit de cockpit van je schip. En dit zijn niet alleen de iconische X-Wing en TIE Fighters. In de multiplayer kun je het online tegen anderen opnemen met een keuze uit vier type voertuigen; Fighter, Interceptor, Support en Bomber. Denk aan de kant van The Empire hierbij aan de TIE Fighter, TIE Interceptor, TIE Reaper en TIE Bomber. Dit terwijl de New Republic het moet doen met de X-Wing, A-Wing, U-Wing en Y-Wing. Elke fighter heeft eigen statistieken en is voor andere doeleinden in te zetten. Hierdoor komt er online een extra vleugje strategie bij kijken wanneer je een missie speelt.

Hoewel de singleplayer ons ongetwijfeld fantastische momenten gaat opleveren (met bekende personages die we tegen gaan komen) met niets minder dan spectaculaire beelden (de Frostbite engine knalt wederom van je scherm), gok ik toch dat de ontwikkelaar vooral online in wil zetten. In Dogfight mode nemen twee teams van elk vijf spelers het tegen elkaar op in een deathmatch. Dit is die Rogue Squadron wens die velen van ons hadden, de wens om eens echte gevechten in de ruimte te doen, online met meerdere spelers. En even buiten Battlefront om, uiteraard. In een game die honderd procent op deze content focust. In de mode zijn accessoires vrij te spelen zoals turrets, tractor beams en mijnen. Dit om geen potje hetzelfde te maken.

In Fleet Battles, de belangrijkste online stand, draait het om gevechten in meerdere fases. Zo bestaat de eerste ronde ook uit een heftige dogfight tussen de twee partijen. In de tweede fase moeten de spelers elkaars Capital Ships aanvallen om in de derde ronde het vlaggenschip op te blazen. Interessant hierbij is dat spelers vol voor de aanval kunnen kiezen, of juist voor verdediging. Wanneer jij met de andere vier spelers in je team afstemt wie welk schip mee neemt, kan dit zeer beslissend zijn voor de rol die je gaat spelen. Een vlaggenschip aanvallen gaat een stuk beter met een Y-Wing bomber, dus neem je die mee ook al weet je dat je wat logger en trager bent? Of ga je voor snelheid en wendbaarheid, maar lever je in op kracht met een A-Wing? Het is mogelijk om deze mode met computer gestuurde tegenstanders te spelen zodat je kunt oefenen voordat je daadwerkelijk online gaat.

Om de multiplayer een eigen gezicht te geven kunnen spelers hun personage en fighter aanpassen. Door het spel te spelen krijg je steeds meer mogelijkheden om jouw uiterlijk aan te passen zoals jij dat zou willen. Ook kun je een load-out maken per schip, zodat je tijdens strategische momenten makkelijk kunt switchen. Dit om de verdediging bijvoorbeeld ineens om te zetten naar een aanval. Star Wars: Squadrons verschijnt op 2 oktober op Xbox One, PlayStation 4 en PC en zal op de ondersteunende platformen ook geheel in VR te spelen zijn. Ook is er cross-play aanwezig, waardoor spelers op alle platformen met en tegen elkaar kunnen spelen.

Boekreview: A Crash of Fate

A Crash of FateTitel
Zoraida CórdovaAuteur

A Crash of Fate CoverA Crash of Fate speelt zich vlak voor The Force Awakens af op de planeet Batuu. Jules Rakab en Izal Garsea zijn als kinderen buren en beste vrienden, ze zijn dagelijks samen en beleven de, voor jonge kinderen, grootste avonturen rondom de boerderijen van hun families. Tot de ouders van Izzy op een nacht spontaan hun spullen pakken en de planeet verlaten. Dertien jaar later, nadat haar beide ouders overleden zijn en Izzy een tijdje als smokkelaar geleefd heeft maar dat leven en haar zogenoemde vrienden zat is krijgt ze de opdracht om een mysterieus paketje te bezorgen bij Dok-Ondar in Black Spire Outpost. Jules woont nog steeds op Batuu, spendeert zijn tijd als boeren knecht en is toevallig in de winkel van Dok-Ondar wanneer zijn jeugdvriendin daar aanklopt. Wat volgt is een spanned avontuur als Jules Izzy besluit te helpen haar bezorgopdracht te voltooien.

Het hele verhaal speelt zich in en rondom Black Spire Outpost af en Córdova weet een geweldig mentaal plaatje te schetsen van hoe deze locatie er uitziet. Ook zonder beelden van Galaxy’s Edge gezien te hebben kan de lezer zich uitstekend een visueel beeld vormen. Batuu zien vanuit het oogpunt van Córdova is een geweldige beleving. Ze beschrijft alle kamers, winkels, kantoren en straatjes met ongelofelijk veel detail wat er voor zorgt dat het makkelijk is om je in het verhaal in te leven. Maar ze gaat gelukkig niet zo ver als we soms in epische fantasy verhalen zien waar een complete pagina gewijd kan zijn aan het buffet op tafel. Córdova weet een hele goede balans te maken waarbij je genoeg informatie krijgt voor een compleet en realistisch beeld van de omgeving, maar zonder het verhaal af te remmen. Haar gehele schrijfstijl is vrij vlot, wat logisch is voor een boek dat zich op wat jongere lezers richt. Ze blijft nooit te lang in situaties hangen, maar trekt ook geen sprintje naar de eindstreep.

Córdova heeft met zowel Jules als Izzy twee personages neergezet waar de lezer zich mee kan identificeren. Hun zoektocht naar een doel in hun leven en hun verlangen naar een partner, een connectie uit het verleden, voelen ontzettend realistisch. Het zijn beweegredenen die menig lezer bekend zullen aanvoelen. Doordat de hoofdstukken steeds van perspectief wisselen tussen Jules en Izzy krijgen we een diepe kijk in de gedachtegangen van beide personages. Ik had persoonlijk liever gezien dat de twee wat ouder geweest waren op het moment dat Izzy van Batuu vertrok, de sterke band en het verlangen van Jules lijken me wat sterk voor de jonge leeftijd waarop de twee gescheiden werden. Het zou wat mij betreft wat realistischer geweest zijn als ze een aantal jaar later van elkaar gescheiden zouden zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.

A Crash of Fate speelt zich in het Star Wars universum af, maar als je opzoek bent naar grote veldslagen, spannende ruimtegevechten en indrukwekkende Force capriolen dan is dit niet het boek voor jou. Los van wat verwijzingen naar de First Order en de Resistance zou het zich met wat aanpassingen van benamingen net zo goed in een andere science fiction, of zelfs hedendaagse wereld kunnen afspelen. We gaan niet op avontuur met een Jedi en zetten niet de achtervolging in op een TIE Fighter. We volgen twee mensen die hun leven in de gewenste richting willen sturen. Twee mensen die toevallig leven in een universum dat ons als lezers erg bekend is. Dat is wat mij betreft zeker geen slecht punt, het Star Wars universum zit uiteraard vol met gewone mensen die geen grootse avonturen beleven. Gewone mensen die gewoon hun leven leiden en dat kan net zo interessant zijn als een ruimtegevecht.

A Crash of Fate is zeker een aanrader als je opzoek bent naar een luchtig en licht romantisch maar ook enigszins spannend verhaal dat zich in een bekende wereld afspeelt. Hoewel het gericht is op wat jongere lezers zullen ook oudere lezers zich hier prima mee vermaken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)