Review: The Official Black Spire Outpost Cookbook

The Official Black Spire Outpost Cookbook

Auteurs: Chelsea Monroe-Cassel & Marc Sumerak

Release:  5 November 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 176

Prijs: +-€ 30 bij diverse webshops

In de loop der jaren zijn verschillende Star Wars-kookboeken gepubliceerd. Wie herinnert zich niet Wookiee Cookies uit 1998 of BB-Ate van vorig jaar? In november 2019 bracht uitgever Insight Editions een gloednieuwe uit: The Official Black Spire Outpost Cookbook.

Je denkt misschien “Geweldig, een herhaling van iets dat we al verschillende keren hebben gezien”, maar geloof me: deze is anders. En beter.

Allereerst is deze geschreven ‘in-universe’ door de fictieve auteur Strono Tuggs, een buitenaardse kok die een restaurant heeft in de Black Spire Outpost. Zoals je wellicht weet is Black Spire de naam van het nieuwe Star Wars land in de twee Amerikaanse Disney-parken. Het boek is geschreven vanuit zijn perspectief en hij deelt zijn persoonlijke recepten, wat het boek uniek maakt omdat de vorige dit niet hadden.

Wat deze ook opvalt, is dat naast het Star Wars-logo op de kaft er geen personages of voertuigen zijn die je aan die Galaxy Far, Far Away herinneren … En heb je gemerkt dat de recepten geen grappige woordspelingen bevatten (Boba Fettucini anyone?) of actiefiguren op de foto’s van de maaltijden en drankjes? Dat komt allemaal omdat dit een meer volwassen kookboek is. Geen gimmicks maar echte goede (en absoluut ongewoon en buitenaards uitziende) recepten.

Het boek is verdeeld in verschillende onderdelen. Eerst stelt Strono Tuggs zichzelf voor en vertelt over de Black Spire Outpost waar zich een cantina, zijn restaurant en verschillende andere interessante zaken te vinden zijn.

Daarna begint de echte pret: de recepten. Er zijn zeven secties:

• Specerijen, sauzen, garnituren (Nerfsteak Seasoning en 9 andere)
  • Voor- en bijgerechten en snacks (14, inclusief Xizor-salade)
  • Soepen en stoofschotels (Yoda’s rootleaf stew uit The Empire Strikes Back en 3 anderen)
  • Broden (Ronto Wraps en nog 4)
  • Hoofdgerechten (11, Fried Endorian Tip-Yip is er een van)
  • Desserts (Mandalorian Uj Cake en 11 anderen)
  • Drankjes (maar liefst 14, probeer de Dagobah Slug Slinger!)

De grote vraag: zijn de recepten goed en hoe moeilijk zijn ze om te maken? Gelukkig staat er bij elk recept een moeilijkheidsgraad. Ik ben zelf geen ervaren chef en ik vond deze (met betrekking tot degenen die ik zelf heb gemaakt) vrij nauwkeurig. Is het lekker? Laten we zeggen dat de Ronto Wrap een van de beste zelfgemaakte maaltijden is die ik de afgelopen tijd heb gehad. Sommige ingrediënten zijn misschien een beetje moeilijk te vinden, maar met een beetje fantasie kun je een geschikt ingrediënt vinden om het te vervangen. Hetzelfde kan gezegd worden over het ruilen (of weglaten) van ingrediënten die je niet lekker vindt: ik eet geen kip, dus ik heb mijn Spicy Mandalorian Stew zonder dit gemaakt.

In de afgelopen decennia zijn er veel Star Wars gerelateerde boeken gepubliceerd en net als je denkt dat alles is gebeurd, komt dit boek uit; verfrissend om iets te zien dat nog niet is gedaan.

Met 176 pagina’s is dit hardcover boek een absolute must voor iedereen die ervan houdt om ongewone maaltijden en drankjes te bereiden. Misschien vind je niet elk recept lekker, maar er valt zoveel te ontdekken dat er voor iedereen genoeg is. Als je geen kok bent, dan is dit boek niets voor jou … maar koop het toch voor iemand die het wél is, zodat hij/zij je een aantal heerlijke maaltijden en snacks kan bereiden.