Review: The Official Black Spire Outpost Cookbook

The Official Black Spire Outpost Cookbook

Auteurs: Chelsea Monroe-Cassel & Marc Sumerak

Release:  5 November 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 176

Prijs: +-€ 30 bij diverse webshops

In de loop der jaren zijn verschillende Star Wars-kookboeken gepubliceerd. Wie herinnert zich niet Wookiee Cookies uit 1998 of BB-Ate van vorig jaar? In november 2019 bracht uitgever Insight Editions een gloednieuwe uit: The Official Black Spire Outpost Cookbook.

Je denkt misschien “Geweldig, een herhaling van iets dat we al verschillende keren hebben gezien”, maar geloof me: deze is anders. En beter.

Allereerst is deze geschreven ‘in-universe’ door de fictieve auteur Strono Tuggs, een buitenaardse kok die een restaurant heeft in de Black Spire Outpost. Zoals je wellicht weet is Black Spire de naam van het nieuwe Star Wars land in de twee Amerikaanse Disney-parken. Het boek is geschreven vanuit zijn perspectief en hij deelt zijn persoonlijke recepten, wat het boek uniek maakt omdat de vorige dit niet hadden.

Wat deze ook opvalt, is dat naast het Star Wars-logo op de kaft er geen personages of voertuigen zijn die je aan die Galaxy Far, Far Away herinneren … En heb je gemerkt dat de recepten geen grappige woordspelingen bevatten (Boba Fettucini anyone?) of actiefiguren op de foto’s van de maaltijden en drankjes? Dat komt allemaal omdat dit een meer volwassen kookboek is. Geen gimmicks maar echte goede (en absoluut ongewoon en buitenaards uitziende) recepten.

Het boek is verdeeld in verschillende onderdelen. Eerst stelt Strono Tuggs zichzelf voor en vertelt over de Black Spire Outpost waar zich een cantina, zijn restaurant en verschillende andere interessante zaken te vinden zijn.

Daarna begint de echte pret: de recepten. Er zijn zeven secties:

• Specerijen, sauzen, garnituren (Nerfsteak Seasoning en 9 andere)
  • Voor- en bijgerechten en snacks (14, inclusief Xizor-salade)
  • Soepen en stoofschotels (Yoda’s rootleaf stew uit The Empire Strikes Back en 3 anderen)
  • Broden (Ronto Wraps en nog 4)
  • Hoofdgerechten (11, Fried Endorian Tip-Yip is er een van)
  • Desserts (Mandalorian Uj Cake en 11 anderen)
  • Drankjes (maar liefst 14, probeer de Dagobah Slug Slinger!)

De grote vraag: zijn de recepten goed en hoe moeilijk zijn ze om te maken? Gelukkig staat er bij elk recept een moeilijkheidsgraad. Ik ben zelf geen ervaren chef en ik vond deze (met betrekking tot degenen die ik zelf heb gemaakt) vrij nauwkeurig. Is het lekker? Laten we zeggen dat de Ronto Wrap een van de beste zelfgemaakte maaltijden is die ik de afgelopen tijd heb gehad. Sommige ingrediënten zijn misschien een beetje moeilijk te vinden, maar met een beetje fantasie kun je een geschikt ingrediënt vinden om het te vervangen. Hetzelfde kan gezegd worden over het ruilen (of weglaten) van ingrediënten die je niet lekker vindt: ik eet geen kip, dus ik heb mijn Spicy Mandalorian Stew zonder dit gemaakt.

In de afgelopen decennia zijn er veel Star Wars gerelateerde boeken gepubliceerd en net als je denkt dat alles is gebeurd, komt dit boek uit; verfrissend om iets te zien dat nog niet is gedaan.

Met 176 pagina’s is dit hardcover boek een absolute must voor iedereen die ervan houdt om ongewone maaltijden en drankjes te bereiden. Misschien vind je niet elk recept lekker, maar er valt zoveel te ontdekken dat er voor iedereen genoeg is. Als je geen kok bent, dan is dit boek niets voor jou … maar koop het toch voor iemand die het wél is, zodat hij/zij je een aantal heerlijke maaltijden en snacks kan bereiden.

Geboren toen de opnames van A New Hope van start gingen. Voormalig assistent van Anthony Daniels. Auteur van de 'Star Wars Interviews' boekenreeks waarvoor hij 180+ cast en crewleden interviewde. Trots op zijn vermeldingen in de credits van de boeken The Making of Return of the Jedi, Stormtroopers: Beyond the Armor, The Star Wars Historical Sourcebook, The Star Wars Archives en Star Wars Icons: Han Solo.

Boekreview: Out of the Shadows

The High Republic: Out of the ShadowsTitel
27 juli 2021Releasedatum

Star Wars The High Republic: Out of the Shadows van auteur Justina Ireland speelt zich enkele maanden na de Nihil aanval op Valo af, een gebeurtenis die te volgen is in Race to Crashpoint Tower en The Rising Storm. Het verhaal speelt zich uit via de vier gezichtspunten van Jedi Knight Vernestra ”niet Vern” Rwoh, Padawan Reath Silas, Sylvestri ”Syl” Yarrow en de Nihil Nan. Maar het richt zich vooral op Vernestra en haar Padawan Imri. Zij worden door Vernestra’s voormalig meester, en huidig Jedi Council lid, Cohmac Vitus van Starlight Beacon terug geroepen naar de Jedi Temple op Coruscant. Daar krijgen ze de missie om met Xylan Graf naar een afgelegen stuk in het sterrenstelsel af te reizen waar de Graf en San Tekka families beiden een claim op willen leggen.

Ondertussen is Sylvestri ook naar Coruscant gekomen omdat haar vrachtschip in datzelfde stuk van het sterrenstelsel op mysterieuze wijze uit Hyperspace getrokken is door de Nihil. Syl wist op het nippertje, zonder haar schip, te ontsnappen maar wil nu de hulp van wie dan ook inroepen om duidelijk te maken dat de Nihil een gevaarlijk nieuw wapen bezitten. Ze wordt opgespoord door Xylan Graf en gaat samen met hem en de Jedi op pad om een kijkje te nemen in het gebied. Ook Jedi Master Cohmac Vitus en zijn padawan Reath Silas worden aan de missie toegevoegd en gezamenlijk komen ze in een gevaarlijkere situatie terecht dan ze ooit hadden durven voorspellen.

Out of the Shadows legt de nadruk vooral op de personages en wat minder op de gebeurtenissen. We krijgen een hele diepe duik in Vernestra’s psyche. Het bedrieger syndroom waar ze door haar jonge leeftijd zwaar mee te kampen heeft en het trauma dat ze overgehouden heeft aan de gebeurtenissen op Valo. En de angst en onwetendheid over de visioenen die ze ervaart in hyperspace, waar in A Test of Courage al naar gehint werd, die sinds korte tijd weer voorkomen en heftiger zijn dan ooit tevoren.

Het verhaal komt ietwat langzaam op gang terwijl de afsluiting juist wat snel verloopt, maar Ireland heeft een intrigerend verhaal neergezet met wat verrassende wendingen dat de aandacht erg goed vast weet te houden. De schrijfstijl is erg prettig en de onderwerpen waar op gefocust of waar naar gehint wordt zullen voor ieder wat wils bevatten. Of het nu de visioenen van Vernestra zijn, de geschiedenis van Syl, de toekomst van Syl, de Nihil en hun plannen, het nieuwe wapen van de Nihil, de vete tussen de Graf en San Tekka families en hun onderzoek naar Hyperspace. Wat mij betreft stuk voor stuk interessante punten waar in volgende boeken nog meer aandacht aan besteed mag worden.

Ireland diept de wereld verder geloofwaardig uit door bijvoorbeeld ook logische verwijzingen te maken naar dingen als het dag- en nachtritme van ruimtestations zoals Starlight Beacon en de manier waarop verschillende wezens daar wel en geen gebruik van maken. Of wat uitleg over training lightsabers en kleding. Dat training lightsabers niet heel sterk zijn en geen of amper verwondingen veroorzaken weten we al een tijd, maar het feit dat Jedi tijdens trainingssessies hitgevoelige kleding kunnen dragen die na contact met een training lightsaber een zichtbare verkleuring toont is een leuk extra weetje dat de wereld net weer een tikje realistischer en interessanter maakt.

Ondanks dat dit Young Adult boek gericht is op lezers van 12 tot 18 jaar oud, is dit net als de overige Young Adult boeken in Star Wars zeker niet een label waar je je als oudere lezer veel van moet aantrekken. Het verhaal en de ontwikkelingen van de personages zijn ijzersterk. Het enige wat een YA van een ”volwassen” boek onderscheid is het feit dat er minder gefocust wordt op ruimtegevechten en meer op de diepgang van personages en hun persoonlijke ontwikkeling. Dat en het feit dat de pagina’s opgemaakt worden met minder text wat het lezen iets simpeler maakt, waar ook oudere lezers wellicht van kunnen profiteren.

De audio variant van Audible wordt vertolkt door Keylor Leigh die eerder ook A Test of Courage insprak. Leigh heeft een fijne rustige stem maar is geen meester in het creëren van unieke stemmen zoals Marc Thompson dat is, in Out of the Shadows loop je niet het risico te denken dat er meerdere stemacteurs aan het werk geweest zijn, elke stem is overduidelijk die van Leigh, maar dat wil niet zeggen dat het een onbegrijpelijke brij is. Ze geeft elk personage zeker een unieke twist en manier van spreken waardoor het in de 10 uur en 50 minuten die het boek duurt nooit verwarrend is en je eigenlijk altijd direct weet wie er aan het woord is. Daarnaast weet Leigh de emotionele momenten van zelfreflectie flink wat extra diepgang te geven met haar vertolking. Uiteraard is ook Out of the Shadows weer voorzien van de hoeveelheid geluidseffecten van het kwaliteitsniveau dat we van alle andere audioboeken kennen. Geen overmaats gebruik van onnodige geluidseffecten, maar genoeg achtergrond geluiden om het geheel wat meer pit te geven. En uiteraard is er de nodige achtergrond muziek te vinden.

Wat mij betreft is Out of the Shadows het sterkste boek van de tweede High Republic wave en ik ben blij dat Justina Ireland de stap in Star Wars van Young Reader naar Young Adult heeft gemaakt, Vernestra is met gemak één van mijn favoriete personages uit dit tijdperk in de Star Wars wereld en ik kijk vol verwachting uit naar haar volgende avontuur.

En wie loopt er nou niet warm voor een Yaddle cameo? Yaddle, die met een gewoon spraakpatroon spreekt trouwens.

Met dank aan Del Rey, Disney Lucasfilm Press en Audible voor het beschikbaar stellen van The High Republic: Out of the Shadows voor deze review.

Boekreview: The Lightsaber Collection

The Lighsaber CollectionTitel
Lukasz Liszko en Ryan ValleIllustrator
20 oktober 2020Releasedatum

The Lightsaber Collection CoverThe Lightsaber Collection van auteur Daniel Wallace en illustrators Lukasz Liszko en Ryan Valle draait zoals de titel doet vermoeden om lightsabers. Het is een verzamelboek dat de lezer trakteert op prachtige illustraties ene achtergrondinformatie over 58 variaties van wat misschien wel het bekendste wapen uit de filmwereld is.

Daniel Wallace begint het boek met een introductie en zes korte hoofdstukken over wat een lightsaber is, hoe een lightsaber gemaakt wordt, het ontwerpproces, lightsaber training en gevechten. Vervolgens bestaat het merendeel van het boek uit de daadwerkelijke lightsabers. Elke spread (dubbele pagina) van het boek is gewijd aan een personage uit de Star Wars wereld en diens lightsaber. De linker pagina bevat een indrukwekkende personage illustratie van de hand van Ryan Valle, en een korte tekst van Wallace waarin hij een beknopte geschiedenis van het personage geeft, wat behind the scenes informatie over de (stem) acteurs die het personage speelden en in welke films, series boeken en/of games we de personages tegenkomen.

Aayla Secura's Lightsaber

Aayla Secura’s Lightsaber

De rechter pagina is volledig gewijd aan een illustratie van het lightsaber hilt, van de hand van Lukasz Liszko. Onder de tekst op de linker pagina is ook een kleine illustratie van het lightsaber te zien, vaak van de andere kant gezien en hier is het niet alleen het hilt, maar is het lightsaber ingeschakeld waardoor ook de kleur van het licht te zien is. Een aantal keer is de rechter pagina uitvouwbaar als het bijvoorbeeld om een double-bladed lightsaber gaat, zoals dat van Darth Maul of de Jedi Temple Guards, of een wapen dat gedurende de films van uiterlijk veranderd is, zoals het Skywalker lightsaber.

“This is the weapon of a Jedi Knight. Not as clumsy or random as a blaster. An elegant weapon for a more civilized age.”
– Obi-Wan Kenobi

Het lightsaber gedeelte van het boek is opgedeeld is drie delen, Jedi of the Galactic Republic, Acolytes of the Dark Side en A New Jedi Tradition. In het eerste stuk vinden we alle bekende Jedi zoals Ahsoka Tano, Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi en Yoda. Maar we komen hier ook wat minder bekende en zelfs onverwachte namen tegen zoals Gungi (de Wookiee padawan uit de Youngling arc van The Clone Wars), Lord Corvax (uit de Vader Immortal VR game) en Sifo-Dyas. In het tweede gedeelte komen we de bekende Dark Side namen als Dacht Maul, Darth Sidious en Kylo Ren tegen, maar ook alle Inquisitors komen voorbij, alsook Ren (The Rise of Kylo Ren comic) en Dark Rey. Het laatste stuk is gewijd aan nieuwe Jedi die na het ontstaan van de Empire tevoorschijn kwamen zoals Ben Solo, Cal Kestis (Jedi: Fallen Order) Kanan Jarrus (Star Wars Rebels) en Leia Organa.

Sommige personages krijgen zelfs twee plekken in het boek omdat ze in hun leven meerdere lightsabers gebruikt hebben, denk aan Ahsoka Tano, Asajj Ventress en Obi-Wan Kenobi.

Asajj Ventress' Lightsabers

Asajj Ventress’ Lightsabers

Naast de in-universe informatie over de personages en hun lightsabers deelt Wallace ook wat behind the scenes weetjes, hoe Roger Christian bijvoorbeeld het beroemde flitserhandvat van een Graflex perscamera uit de jaren 40, dat uiteindelijk het Skywalker lightsaber werd, in een klein winkeltje vond. Ook vertelt Wallace dat het Lightsaber rekwisiet van de oude Ben Kenobi bestond uit een granaat, balanseerpijp en kraanknop. Wat dan wel weer gek is, is dat de illustratie van juist dit lightsaber, een rekwisiet waarvan fans al sinds jaar en dag exact weten uit welke echte onderdelen het bestaat, helaas niet accuraat is.

Rey's Lightsaber uit het Dark Side visioen.

Rey’s Lightsaber uit het Dark Side visioen.

Lukasz Liszko heeft her en der wat vrijheid gekregen om te spelen met de vormgeving van minder bekende lightsabers. Zo werden er op de sets van de prequels nogal wat lightsabers ”gedeeld” tussen verschillende Jedi. Amy Allen maakte als Aayla Secura bijvoorbeeld voor een aantal van haar scenes gebruik van hetzelfde rekwisiet als dat Silas Carson als Ki-Adi-Mundi aan zijn riem had hangen. Maar voor dit boek heeft Liszko Aayla’s lightsaber een aantal aanpassingen gegeven zodat het als een eigen ontwerp door het leven kan gaan, maar het nog trouw genoeg is aan de flitsen die we ervan zien in de prequel films en The Clone Wars.

De illustraties van de lightsabers zijn niet op ware grootte weergegeven, maar het scheelt niet veel. Omdat het boek met de vorm van lightsabers in gedachten is vormgegeven heeft het boek een wat vreemde afmeting, het is een goeie 30 centimeter breed (en dus het dubbele wanneer je het openslaat), maar slechts de helft daarvan hoog. De illustraties komen door dit formaat geweldig tot hun recht, maar het maakt het boek wat ongemakkelijk om op de plank op te bergen. Het maakt het daarentegen wel een eye catcher als het op de koffietafel ligt. Het reliëf van de omslag helpt hier ook zeker een handje bij.

Cal Kestis' Lightsaber

Cal Kestis’ Lightsaber

De vorm van het boek is wat mij betreft het enige (soort van, maar ook weer niet helemaal) minpuntje aan dit boek. De vormgeving is speels en uniek en de lange smalle pagina met een enkele illustratie op een glossy zwarte achtergrond is erg mooi om te zien, maar het limiteert het boek ook wat. Er is maar weinig ruimte voor begeleidende tekst, hier en daar had ik graag wat meer informatie willen zien. Maar vooral de lightsaber ontwerpen hadden van mij veel meer ruimte mogen krijgen om echt tot hun recht te komen. Naast een enkele grote illustratie en een kleinere onder de tekst was het wat mij betreft erg interessant geweest om de lightsabers van meerdere kanten te tonen om een beter beeld te krijgen van de verschillende vormen. Sommige elementen vallen nu geheel weg omdat het van de gekozen kant als een simpele rechte streep uitziet. Het was leuk geweest om meer details van de ontwerpen te kunnen aanschouwen, maar ik snap dat keus voor het langwerpige ontwerp met een enkele illustratie hier gewonnen heeft omdat het geheel gewoon een ontzettend pakkend visueel pareltje is dat niet mag ontbreken op de boekenplank van fans van dit elegante wapen.

Met dank aan Insight Editions voor het beschikbaar stellen van The Lightsaber Collection voor deze review.

Hardcover:

Boekreview: The Rising Storm

The High Republic: The Rising StormTitel
29 juni 2021Releasedatum

The Rising Storm CoverStar Wars The High Republic: The Rising Storm van auteur Cavan Scott is een van de drie boeken uit de tweede golf High Republic verhalen. Net als Race to Crashpoint Tower speelt het zich een jaar na de gebeurtenissen rondom de Great Disaster af, rondom de Republic Fair. Een evenement dat het beste te vergelijken is met de Wereldtentoonstellingen waaruit op Aarde onder meer de Eiffeltoren en het reuzenrad voort gekomen zijn. De Republic Fair zou alle werelden in de republiek samen moeten brengen en nieuwe werelden moeten overtuigen zich bij de republiek aan te sluiten. De Nihil vinden dit echter een uitstekend moment om hun aanwezigheid nogmaals onder de aandacht te brengen door te doen waar ze goed in zijn: dood en verderf zaaien.

The Rising Storm zit vol actie en zodra het verhaal eenmaal op gang is en de Nihil aanval begint is er geen stoppen meer aan. De personages worden van actie moment in actie moment gegooid en wanneer je denkt dat het er op zit gaan we nog vrolijk even verder. Naast alle actie doet Scott ook aan de nodige world building en character development. Deze tijdsperiode is in vrij korte tijd al erg ver uitgewerkt en alle Jedi die we tot nu toe hebben leren kennen zijn allemaal geloofwaardige en uitgediepte personages met unieke persoonlijkheden en, zoals in The Rising Storm duidelijk wordt, gebreken en emoties. Zo spelen de gevoelens van Elzar Mann een rol in dit verhaal waar Anakin alleen maar vol goedkeuring op terug zou kunnen kijken.

Emoties spelen ook een grote rol in de ontwikkeling van Bell Zettifar. In Light of the Jedi verloor hij zijn meester, Loden Greatstorm, en in The Rising Storm zien we van heel dichtbij hoe hij omgaat met dat verlies en hoe hij zijn best doet zijn leven voort te zetten onder een nieuwe meester. En uiteraard staat de Charhound Ember nog altijd aan zijn zij.

De intense manier waarop de Jedi in deze tijdsperiode met de Force communiceren blijft indrukwekkend. Scott laat niet alleen zien hoe dit in hun voordeel werkt door hoe grotere groepen zich bijvoorbeeld weer mentaal aan elkaar verbinden om gezamenlijk te handelen. Maar hij spendeert ook een moment aan Elzar die de vernietiging van een schip vol passagiers aanschouwd en de angst en het verdriet van de slachtoffers voelt en tegelijkertijd de vreugde en het plezier van de Nihil die dat op hun geweten hebben. Het lijkt me in dergelijke situaties ontzettend moeilijk om met die gevoeligheid om te gaan.

We worden in deze tweede golf boeken ook voorgesteld aan een nieuw personage, Ty Yorrick, een Tholothian force user die overduidelijk ooit getraind is als Jedi maar de Jedi Order al enige tijd achter zich gelaten heeft en zich nu onder andere verhuurt als bodyguard. Ze is bij de Republic Fair aanwezig als bodyguard van iemand die een uitvinding wil verkopen die grote gevolgen kan hebben voor het sterrenstelsel, en de Jedi in het bijzonder, maar raakt al snel betrokken bij het gevecht tegen de Nihil. Ty is zonder twijfel een van de interessantste personages uit de High Republic tot nu toe en ik ben heel benieuwd naar verdere verhalen die haar geschiedenis en toekomst gaan verkennen.

Verder komen er wat leuke feitjes aan bod, zo heeft Bell zijn lightsaber aan boord van de Crucible gemaakt onder toeziend oog van Doctor Huyang, een schip en droid waar we in de Clone Wars TV serie kennis mee maakte. En er wordt ook een korte melding gemaakt van Phrik, één van de weinige materialen in het sterrenstelsel die bestand zijn tegen lightsabers. Hoewel dat geen nieuw materiaal is doet de vermelding vermoeden dat we daar in een toekomstig verhaal mee te maken gaan krijgen.

De Drengir spelen een minimale rol in The Rising Storm, al wordt wel vermeld dat ze, of in ieder geval hun reputatie, zich het afgelopen jaar door het sterrenstelsel verspreid hebben, met (sterke?) verhalen dat complete planeten ten prooi gevallen zijn aan deze vraatzuchtige planten.

Het Audible audiobook is weer voorgelezen door Marc Thompson en zoals we van hem gewend zijn doet hij dat weer fantastisch. Thompson is altijd geweldig in het produceren an unieke en herkenbare stemmen, en dat is in dit boek, net als bij Light of the Jedi, een groot voordeel. Net als in Light of the Jedi volgen we 15 en een half uur lang weer een vrij grote groep personages die zich altijd op verschillende locaties en in verschillende situaties bevinden. In enkel tekst is het soms nog lastig om al deze personages die we nog maar net kennen uit elkaar te houden en ik pak nog vrij vaak even het concept art er naast om te zien over wie we het nu ook alweer hebben. Wat hierbij in de tekst al helpt is het feit dat Scott de personages waar hij het over heeft vaak even een snelle visuele beschrijving geeft. Door ”even aan zijn baard te zitten” of ”een fantoom tinteling in een missend lichaamsdeel te voelen” is gelijk weer duidelijk over wie we het hebben, maar wat hier nog een schepje bovenop doet is het stemmenwerk van Thompson. Ik zou iedereen die moeite heeft met het uit elkaar houden van de personages dan ook aanraden de audio versie van het boek te proberen.

Verder is de productie natuurlijk net zo indrukwekkend als we van de Star Wars audioboeken gewend zijn met geluidseffecten en achtergrondmuziek die je het gevoel geven dat je zelf in het verhaal zit.

Als je van Light of the Jedi hebt genoten is dit een waardig vervolg waar je ook van zult genieten. Het is prettig als je Light of the Jedi gelezen hebt voor je aan The Rising Storm begint, maar dat is geen vereiste. Datzelfde geldt ook voor Race to Crashpoint Tower dat zich gelijktijdig afspeelt. Alle belangrijke informatie uit deze boeken wordt duidelijk genoeg vermeld om dit verhaal prima te snappen, al is de extra context uit de eerdere twee boeken uiteraard wel leuk en handig om te weten.

Scott heeft een prima verhaal vol actie en intrige neergezet dat het tempo maar zelden verlaagt. Ik vraag me wel af of het prettiger geweest was om het boek op te delen in twee verschillende boeken, zodat beiden zich wat meer op een kleinere groep personages kon focussen. Maar dit is zeker een boek dat je maar lastig neer kunt leggen, al is dat misschien af en toe nog even nodig om een blik op verhelderend artwork van de personages te werpen.

Met dank aan Del Rey, Disney Lucasfilm Press en Audible voor het beschikbaar stellen van The High Republic: The Rising Storm voor deze review.

Boekreview: The Art of The Mandalorian

The Art of Star Wars: The MandalorianTitel
1 december 2020Releasedatum

The Art of the Mandalorian CoverThe Art of Star Wars: The Mandalorian is het zoveelste pareltje van Phil Szostak in de The Art of… serie. Dit is de eerste keer dat er een TV serie besproken wordt, dus het format is iets anders dan we gewend zijn, maar dan hebben we het alleen over de hoofdstukindeling. We beginnen met een voorwoord van, Lucasfilm vice president en executive creative director, Doug Chiang waarin hij vertelt hoe hij bij het project betrokken werd en wat zijn eerste reacties waren op de ideeën en voorstellen van (bedenker, schrijver, executive producer en regisseur) Jon Favreau en (schrijver, executive producer en regisseur) Davi Filoni. Vervolgens krijgen we wat hoofdstukken die zich richten op de eerste ideeën en de pitch voor de serie, en het ontwerp van de Mandalorian en de Razor Crest, waarna de volgende hoofdstukken steeds in een enkele aflevering van het eerste seizoen duiken.

Elk hoofdstuk begint met een aantal alinea’s tekst met achtergrondinformatie over wezens, voertuigen en andere ontwerpen, filmtechnologieën, en uitdagingen waar ze bij de betreffende aflevering tegenaan liepen. Ook krijgen we wat informatie over wanneer er aan deze ontwerpen gewerkt is en wanneer de opnames van de aflevering waren. Vervolgens worden we overladen met conceptschetsen, 3D renders, volledig uitgewerkte digitale schilderingen, plattegronden en story boards. De meeste van de honderden werken die over de 256 pagina’s van dit boek verspreid zijn gaan gepaard met een citaat van de artiest waarin wat meer context gegeven wordt. Wat de insteek achter het werk was, waar het op gebaseerd is, wat goed uitgepakt heeft en wat doorgegaan is naar een volgende ronde of wat de plank totaal missloeg. Ook zien we het een en ander dat wel ontworpen en gerealiseerd is maar niet gebruikt werd. Zoals de escape pod van de Razor Crest of een compleet nieuw strategisch holo-/bordspel bijvoorbeeld.

Hoofdstuk 'The Pitch' met de eerste Mandalorian schets van Dave Filoni.

Hoofdstuk ‘The Pitch’ met de eerste Mandalorian schets van Dave Filoni.

Szostak geeft een mooi beeld van een hoop bronnen die als inspiratie gediend hebben voor de algemene sfeer of kleine details van de serie. Van The Clone Wars tot Star Wars Rebels. Van de live action TV serie waar George Lucas aan begonnen was maar die nooit tot stand gekomen is tot de Star Wars Holiday Special. Van de sequel trilogie tot spellen als Jedi: Fallen Order. Maar voorop staat dat de grootste inspiratiebron voor The Mandalorian net als bij de originele Star Wars films een samurai verhaal is. De Lone Wolf and Cub manga serie uit de jaren 70 heeft de grootste invloed gehad op het totaalplaatje, al is dat niet te missen als je ook maar heel vaag bekend bent met die serie.

Verschillende concepten voor Mandalorians van de hand van Brian Matyas.

Wat uit de interviewfragmenten met verschillende betrokkenen keer op keer naar voren komt is dat het ontwerpproces vrij snel verliep, Jon en Dave hadden beiden een goed beeld van wat ze wilde op gebied van verhaal en visuals. En het feit dat Dave zelf uitstekend kan tekenen, en bekend staat geen stuk papier onbeklad te laten, gaf de conceptartiesten een grote voorsprong in hun eigen proces. Een aantal van Dave’s simpele schetsen zijn wat mij betreft ook hoogtepunten in het boek.

Ook interessant is de informatie die gegeven wordt over het feit dat Dave in voorbereiding op zijn live action debuut op verschillende Star Wars sets rondgelopen heeft. Zoals die van The Force Awakens, Rogue One en The Last Jedi, om de kneepjes van regie in live action te leren van mensen met meer ervaring. Rian Johnson zou hem zelfs nauw betrokken hebben bij het process en hem een tijdje als leerling onder zijn hoeden genomen hebben.

Din Djarin en Omera. Van de hand van Nick Gindraux.

Net als eigenlijk alle andere boeken in deze serie is The Art of the Mandalorian een geweldige toevoeging aan de Disney+ serie en aan de verzamelingen van fans die genieten van deze kijkjes achter de schermen in het ontwerpproces van Star Wars producties. Het is een boek dat niet mag ontbreken in een grotere verzameling behind the scenes boeken en ik hoop heel erg dat we voor seizoen 2 en verder in de toekomst ook The Art of… boeken gaan krijgen.

De Mos Espa docking Bay en omgeving. Anton Grandert en Doug Chiang.

Wat vond jij van seizoen 1 en 2 van The Mandalorian en wat verwacht je van seizoen 3? Praat er over mee in onze Discord!

Met dank aan Abrams Books voor het beschikbaar stellen van The Art of Star Wars: The Mandalorian voor deze review.