Review: Star Wars Insider Short Stories – deel 3

Star Wars Insider Short Stories

Star Wars Insider Magazine publiceert al jaren met regelmaat short stories die zich in het Star Wars universum afspelen. Deze korte verhalen worden zowel door bekende als minder bekende auteurs geschreven en gaan over een groot aantal onderwerpen. Nadat Disney Lucasfilm overnam is er een duidelijke lijn getrokken over wat wat beschouwd word als canon en wat niet. En tot grote vreugde van een hoop lezers vallen ook de short stories die vanaf Star Wars Insider Magazine #149 van 22 april 2014 gepubliceerd worden ook in het officiële canon.

In deze Star Wars Insider Short Stories review serie bespreek ik alle short stories vanaf Insider #149 om jullie een idee te geven waar ze over gaan en of het voor jullie de moeite is om de verhalen op te sporen. In deel 3 bespreek ik de vijf verhalen die gepubliceerd zijn tussen mei 2016 en december 2016.
Via de website van Titan Magazines kunnen oudere nummers besteld worden, maar wellicht zijn deze nummers ook in de locale bibliotheek te vinden.

Scorched coverTitel: Scorched
Auteur: Delilah S. Dawson
Publicatie: Star Wars Insider #165 op 3 mei 2016
Online: starwars.com

Scorched speelt zich voor Bloodline af en draait helemaal om de piloot uit dat boek, Greer Sonnel. Greer doet in haar A-Wing mee aan een gevaarlijke race op Corellia, waarbij de deelnemers een, voor hun onbekend, parcours moeten afleggen. Een parcours dat ze van de oppervlakte van de planeet, naar net buiten de atmosfeer brengt, om vervolgens een stuk ondergronds af te leggen, waarna ze nogmaals de atmosfeer verlaten, en ga zo maar door. Naast dat het parcours de nodige gevaren met zich meebrengt heeft Greer ook nog eens een oude bekende op haar hielen zitten die het er allemaal niet makkelijker op maakt. Gelukkig vliegt er ook een onbekende piloot mee die haar gedurende de race goed weet bij te houden en haar hier en daar zelfs wat tips geeft.

Dit is een geweldig leuk verhaal waar je in een sneltreinvaart doorheen vliegt. De identiteit van de onbekende piloot is vanaf het begin al overduidelijk, maar dat maakt het er niet minder leuk om.

TK-146275 coverTitel: TK-146275
Auteur: Sylvain Neuvel
Publicatie: Star Wars Insider #166 op 7 juli 2016

TK-146275 is een Stormtrooper, maar anders dan met de meeste Stormtroopers krijgen we over hem meer te weten. Toen TK-146275 klein was kwamen de Rebellen naar de boerderij waar hij met zijn vader en zusje woont. De rebellen kwamen een groot luchtfilter stelen, deze actie verliep echter niet zoals ze gehoopt hadden en resulteerde in een tragedie die TK-146275 aanzet om een Stormtrooper te worden. Hij zou een Stormtrooper worden en Rebellen doden. Hij zou een Stormtrooper worden om zijn familie te wreken. We volgen TK-146275 van deze gebeurtenis in zijn vroege jeugd, gedurende zijn opleiding en dienst als Stormtrooper tot aan zijn dood. Een dood die iemand anders net als hem zo lang geleden een doel in het leven geeft.

Dit is een leuk en emotioneel verhaal. We krijgen een duidelijk beeld van TK-146275 en zijn beweegredenen om een Stormtrooper te worden. Iets dat voor het overgrote deel van Star Wars fans niet meer dan een gezichtsloze moordmachine is. Maar door het verhaal van TK-146275 krijgen we een heel ander beeld van deze mensen. Mensen met gevoelens, mensen die een rede hebben om te vechten voor de Empire. Mensen die doen wat in hun ogen goed is.

Blade Squadron: Kuat coverTitel: Blade Squadron: Kuat
Auteur: David J. Williams & Mark S. Williams
Publicatie: Star Wars Insider #168 op 31 augustus 2016

Kuat is alweer het derde deel in de Blade Squadron serie van David en Mark Williams. Ook deze keer volgen we een avontuur van Lieutenant Gina Moonsong, die de leiding heeft over Blade Squadron. Daarbij is Blade Squadron ook uitgebreid met een stel X-Wings die tijdens gevechten de B-Wings moeten beschermen tegen vijandige TIE fighters.
De New Republic heeft besloten dat het tijd is om een grote voortuigen fabriek van de overblijfselen van de Empire te vernietigen of over te nemen. Moonsong en haar team leiden de aanval, maar de nieuwe X-Wing piloten in het team zijn niet gewend om bodyguards te spelen voor andere fighters en gaan er al snel op eigen houtje vandoor. Het is aan Moonsong om deze nieuwe piloten duidelijk te maken wat het betekend om deel van een groep te zijn.

De fans van de Blade Squadron serie zullen hier weer van genieten, het verhaal leest weer lekker vlot weg en Moonsong is weer leuk geschreven en krijgt door deze nieuwe situatie weer wat meer diepgang. Ondanks dat we het grootste gedeelte van de tijd weer doorbrengen in een ruimtegevecht zijn alle bewegingen en locaties weer goed te volgen en het gebruik van de verschillende voertuigen aan beide kanten van het gevecht is leuk gedaan.

Turning Point coverTitel: Turning Point
Auteur: Jason Hough
Publicatie: Star Wars Insider #169 op 26 oktober 2016

Turning Point speelt zich net na Return of the Jedi af en gaat over Gorlan Seba, een tracker die met zijn vrouw op de planeet Radhii woont, aan de rand van het sterrenstelsel. Gorlan wordt op een ochtend benaderd door een officier en een aantal stormtroopers. De officier wil dat Gorlan hen door het woud aan de rand van de stad leidt. Er zijn een aantal rebellen ontsnapt en het woud in gevlucht, maar omdat het woud vol staat met levensgevaarlijke bomen is het van belang dat de Imperials zich laten leiden door iemand die goed weet hoe hij veilig door het woud moet navigeren. Gedurende hun reis worden ze met een boodschap geconfronteerd waar iedereen even stil van wordt.

Turning Point is een ontzettend leuk verhaal dat het leven van gewone mensen in het sterrenstelsel laat zien. We leren een hoop over Gorlan en zijn manier van leven op deze nieuwe planeet. De planeet is op zichzelf al heel interessant, we worden geconfronteerd met flora en fauna die we nog niet eerder tegen gekomen zijn en die een leuke rol in het verhaal spelen.
Het verhaal heeft een hoog tempo en eindigt met een onverwachte maar indrukwekkende wending. Het open einde van het verhaal is aan de ene kant erg jammer, ik had de reacties van de personages graag gelezen, maar aan de andere kant laat Hough ons op een hoogtepunt achter waarbij we zelf invulling kunnen geven aan de situatie. Dit verhaal is zeker een aanrader.

The Voice of the Empire CoverTitel: The Voice of the Empire
Auteur: Muir Lafferty
Publicatie: Star Wars Insider #170 op 20 december 2016

The Voice of the Empire speelt zich voor Rogue One af en volgt een dag in het leven van Calliope Drouth. Een verslaggever voor HoloNet News. Calliope wordt op het kantoor van haar editor geroepen, waar ze te horen krijgt dat deze met vervroegd pensioen gaat. De Empire heeft haar ”een aanbod” gedaan, dat ze niet kon afslaan. Een officier neemt de positie van editor over en Calliope zal over andere gebeurtenissen verslag moeten doen dan ze gewend is. Waar ze voorheen verslag deed vanaf de frontlinie bij veldslagen, zal ze nu  verslag moeten gaan doen van evenementen en de modekeuzes van gasten op gala’s en dergelijke. Maar het lijkt er op dat haar oude editor nog andere plannen voor Calliope heeft.

The Voice of the Empire is ook weer een leuk verhaal dat het leven van de wat gewonere mensen in het Star Wars universum laat zien. Het verhaal slaagt er ook goed in om te laten zien hoe ver de Empire gaat om burgers zo veel mogelijk in het duister te houden. Door grote media kanalen over te nemen en vertrouwde verslaggevers bij situaties weg te houden die ze liever niet geopenbaard zien. En meer laten zien van het o zo vrolijke en luxueuze leven dat men leidt onder het gezag van Palpatine.
Ondanks dat er geen actie in het verhaal zit is het wel erg interessant en krijgen we later wel wat spannende momenten. Het is zeker interessant en spannend genoeg om er vrij vlot doorheen te gaan.

Boekreview: The Clone Wars Stories of Light and Dark

Clone Wars Stories of Light and DarkTitel
MeerdereAuteur
Ksenia ZelentsovaIllustrator
25 augustus 2020Releasedatum

Clone Wars Stories CoverThe Clone Wars Stories of Light and Dark is een anthologie die bestaat uit elf verhalen waarvan er tien gebaseerd zijn op memorabele verhaallijnen uit de Star Wars The Clone Wars TV serie. Elk verhaal is door een andere auteur geschreven en verteld een verhaal dat in de serie in één of meerdere afleveringen verteld werd. Maar deze keer vanuit het oogpunt van één van de personages in het verhaal. Het mooie aan dit soort hervertellingen van bestaande verhalen is dat een auteur veel meer emotie en gedachtengangen kan delen wat deze gebeurtenissen veel intrigerender maakt.

Een snelle bedenkelijke blik kan op TV veelzeggend zijn, maar een beschrijving van de gedachtegang van het personage geeft meer inzicht dan een paar frames in een TV serie kunnen. Een goed voorbeeld hiervan is de dood van Satine Kryze. Obi-Wan’s reactie in The Clone Wars is heel sterk, maar een kijkje in zijn gedachten wanneer Maul haar op de Darksaber spietst is simpelweg hartverscheurend. Ook de manier waarop Count Dooku via een holo-opname aan Darth Sidious vertelt hoe hij samen met Anakin en Obi-Wan gevangen genomen werd door Hondo en zijn bende is vermakelijk en geeft heerlijk weer hoe superieur Dooku zich voelt ten opzichte van de Jedi. Ook de manier waarop de ”A Necessary Bond” aflevering door Sarah Beth Durst in het verhaal ”Almost a Jedi” is omgezet is erg leuk. We volgen alles hier door de ogen van Katooni, de youngling die het in eerste instantie niet voor elkaar kreeg om haar lightsaber in elkaar te zetten voor haar groep in de problemen raakte en de younglings samen met Hondo en Ahsoka de Seperatists moesten verslaan. De geweldige extra dimensie die dit verhaal krijgt door in het hoofd van Katooni mee te kijken is het feit dat Katooni een ontzettende Ahsoka fangirl is. Ze vindt haar helemaal het einde en wil niets liever dan zelf in haar voetsporen treden.

Het elfde verhaal in het boek is compleet nieuw, het is geen hervertelling maar is geïnspireerd door de ”Massacre” aflevering, speelt zich na deze gebeurtenissen af en duikt in de cultuur van de heksen van Dathomir.

Enkelen van de schetsen van Ksenia Zelentsova.

Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een prachtige schets van de hand van Ksenia Zelentsova welke het hoofdpersonage van het verhaal uitbeeld. Het boek is op wat jongere lezers gericht dus de pagina’s bevatten relatief weinig tekst, waardoor je een stuk sneller door het boek heen vliegt dan je in eerste instantie zult verwachten. Het feit dat je, op één na, alle verhalen wellicht al kent helpt daar uiteraard ook bij. Maar dat betekend ook dat dit boek wellicht niet voor iedereen weggelegd is. We krijgen nieuwe inzichten en gezichtspunten, maar het blijven bekende verhalen, als dat je minder aanspreekt is enkel het laatste verhaal interessant. Maar dat laatste verhaal zal op zichzelf voor veel mensen al interessant genoeg zijn om het boek voor aan te schaffen.

Dit laatste verhaal is wat mij betreft dan ook zeker de hoofdattractie. Hier volgen we een meisje dat door haar ouders ”Bug” genoemd wordt, omdat ze haar als niet veel meer dan een hinder zien. Bug werkt in de herberg van haar ouders waar ze op een dag een mysterieuze vrouw ontmoet. De vrouw blijkt van Dathomir afkomstig te zijn en vertelt Bug een geheimzinnig verhaal over een heks die de gebruiken van de Night Sisters maar onnatuurlijk vond en na tijden alleen geeft te hebben een dochter maakte van klei. De magie die ze hiervoor gebruikte was zo indrukwekkend dat Mother Talzin er door geobsedeerd raakte en de dochter van de heks zover wist te krijgen dat ze haar moeder verliet en zich liet opleiden door Talzin en de Night Sisters. Maar nadat de Seperatists de Night Sisters uitroeien gaat de mysterieuze heks opzoek naar haar dochter.

Bug” geeft ons nieuwe inzichten in wat er met de Night Sisters gebeurt is na de aanval van de Seperatists tijdens de ”Massacre” aflevering, maar is vooral interessant door de nieuwe heks, Falta, en haar wereldbeeld en krachten. Ik zou heel graag een vervolg op dit verhaal zien in de vorm van een compleet boek.

Het boek bevat de volgende verhalen:

• Sharing the Same Face” geschreven door Jason Fry, gebaseerd op ”Ambush.”
  • Dooku Captured” geschreven door Lou Anders, gebaseerd op ”Dooku Captured” en ”The Gungan General.”
  • Hostage Crisis” geschreven door Preeti Chhibber, gebaseerd op ”Hostage Crisis.”
  • Pursuit of Peace” geschreven door Anne Ursu, gebaseerd op ”Heroes on Both Sides” en ”Pursuit of Peace.”
  • The Shadow of Umbara” geschreven door Yoon Ha Lee, gebaseerd op ”Darkness on Umbara,” ”The General,” ”Plan of Dissent,” en ”Carnage of Krell.”
  • Bane’s Story” geschreven door Tom Angleberger, gebaseerd op ”Deception,” ”Friends and Enemies,” ”The Box,” en ”Crisis on Naboo.”
  • The Lost Nightsister” geschreven door Zoraida Córdova, gebaseerd op ”Bounty.”
  • ”Dark Vengeance” geschreven door Rebecca Roanhorse, gebaseerd op ”Brothers” and ”Revenge.”
  • Almost a Jedi” geschreven door Sarah Beth Durst, gebaseerd op ”A Necessary Bond.”
  • Kenobi’s Shadow” geschreven door Greg van Eekhout, gebaseerd op ”The Lawless.
  • Bug” geschreven door E. Anne Convery, geïnspireerd door ”Massacre.”

Al met al is The Clone Wars Stories of Light and Dark zeker vermakelijk maar omdat het reeds bekende verhalen betreft, al zijn ze in een nieuw jasje gegoten, is dit boek wellicht niet voor iedereen interessant. Maar als nieuwe inzichten krijgen in bekende verhalen je aanspreekt en je al fan bent van de Clone Wars TV serie kan ik dit boek zeker aanbevelen.

Boekreview: Thrawn: Chaos Rising

Thrawn: Chaos RisingTitel
1 september 2020Releasedatum

Chaos Rising CoverChaos Rising is het eerste deel in de Thrawn: Ascendancy trilogie van Timothy Zahn. Het hoofdverhaal van Chaos Rising speelt zich tijdens de Clone Wars af, maar we krijgen regelmatig een ”memories” hoofdstuk, waarin we verder het verleden in gaan en belangrijke stukken uit Thrawn’s geschiedenis meekrijgen. Het verhaal begint met een onverwachte en onsuccesvolle aanval op de Chiss thuiswereld Csilla. Generaal Ba’kif vind de aanval maar verdacht en onderzoekt of er gelijktijdig misschien ook iets anders vreemds gebeurt is, en dat blijkt het geval. Aan de rand van het Chiss territorium vindt men een vervallen ruimteschip van onbekende afkomst, een ruimteschip met enkel overleden bemanningsleden aan boord. Ba’kif is er van overtuigd dat deze twee gebeurtenissen met elkaar in verband staan en de enige die het verband zou kunnen ontdekken is Senior Captain Thrawn.

Chaos Rising is anders dan voorgaande Thrawn boeken omdat het zich afspeelt voor Thrawn in de bekende gebieden van het sterrenstelsel terecht komt. De Chiss Ascendancy bevind zich buiten het sterrenstelsel waar alle andere Star Wars verhalen zich afspelen, in wat men daar de Unknown Regions noemt. En omdat het zich in een heel nieuw gebied afspeelt is bijna alles nieuw. We komen nieuwe soorten wezens tegen, nieuwe wapens, beroepen en Zahn geeft ons een uitgebreide rondleiding door de overheid en cultuur van de Chiss. Dat is waar het boek echt tot zijn recht komt, de ontzettend rijke cultuur die Zahn opgebouwd heeft, de hiërarchie van de Chiss, die bestaat uit negen regerende families. Families die niet enkel uit bloedverwanten bestaan, maar waar men in geadopteerd kan worden om bijvoorbeeld het aanzien en de positie van de familie te verhogen. Zo wordt Thrawn op vrij jonge leeftijd in de Mitth familie geadopteerd omdat men daar zijn potentie en mogelijke waarde ziet.

In eerdere boeken werd al uit de doeken gedaan dat de Chiss gebruikmaken van Sky-walkers, jonge Force sensitieve meisjes die in staat zijn schepen door hyperspace te navigeren. Iets dat in de Chaos bijna onmogelijk is. De Chaos is het gebied waar de Chiss Ascendancy zich in bevindt, waar ver in het verleden een kosmische ramp de hyperspace wegen compleet in de war gegooid heeft. Veilige sprongen door hyperspace bereken is onmogelijk, maar met dank aan de Force kunnen sommige individuen zonder moeite complete gevechtsschepen veilig naar hun bestemming loodsen.

Thrawn trekt er op uit om te onderzoeken wat het vervallen schip en de aanval op Csilla te betekenen hebben en bevriend tijdens dat onderzoek Sky-walker Che’ri en haar begeleider Thalias, een ex-sky-walker die op jonge leeftijd al met Thrawn in aanraking kwam. Gedurende het avontuur leren beide dames een hoop van Thrawn en leert hij hen, door ze in te laten zien dat ze veel kundiger zijn dan ze zelf denken, dat ze hun eigen toekomst kunnen bepalen. Maar Thrawn zou Thrawn niet zijn als dit niet ook in zijn eigen voordeel zou zijn. Gezamenlijk ontrafelen ze een groots plan dat Csilla en de Chiss in gevaar zou brengen, al blijkt het uiteindelijke gevaar nog groter dan ze konden verwachten.

Het boek overlapt kort met Thrawn: Alliances. Dit boek hoef je niet gelezen te hebben om het verhaal in Chaos Rising te snappen, maar het overbrugt een periode van een aantal weken waarin Thrawn even niet in beeld is in Chaos Rising.

Chaos Rising is een Zahn boek, wat betekend dat het qua schrijfstijl niet anders is dan de voorgaande Thrawn boeken. Zahn deelt heel veel informatie over alles waar we mee in aanraking komen, wat voor velen een groot pluspunt zal zijn. Wat in Chaos Rising wel anders is dan voorheen is dat we hier amper tijd in het hoofd van Thrawn doorbrengen. Deze keer geen beschrijvingen van alle kleine gezichtstrekjes en stemverspringingen die Thrawn opmerkt in gesprekspartners. Ook draait een groot gedeelte van het boek helemaal niet om Thrawn, we spenderen een hoop tijd met Che’ri, Thalias, Ar’alani en andere militaire kopstukken. Dit zorgt er voor dat we nog meer over de Chiss leren dan we hadden kunnen hopen, en het maakt ook duidelijk dat niet elke Chiss is zoals Thrawn. Waar Thrawn in de Empire een buitenbeentje is door zijn tactische kunde, is hij dat onder de Chiss net zo. Al halen Che’ri en Thalias regelmatig een meer ”menselijke” kant in hem omhoog.

Liefhebbers van de voorgaande Thrawn boeken zullen ook van Chaos Rising smullen. En de kans is vrij groot dat mensen die minder te spreken zijn over de eerdere boeken er ook van zullen genieten. Chaos Rising heeft een hele andere sfeer doordat het zich in een compleet nieuwe omgeving afspeelt en Thrawn met regelmaat naar de achtergrond verdwijnt waardoor we kennismaken met een compleet nieuwe cultuur die tot in de puntjes is uitgewerkt. Een cultuur die realistisch is opgebouwd met een geschiedenis en unieke identiteit. Ik kijk in ieder geval uit naar het tweede deel van deze trilogie.

Met dank aan Del Rey voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Thrawn Ascendancy: Chaos Rising voor deze review.

Boekreview: Dark Legends

Dark LegendsTitel
28 juli 2020Releasedatum

Dark Legends CoverDark Legends van George Mann is het vervolg op Myths & Fables van dezelfde schrijver. Het is net als Myths & Fables geschreven als een in-universe boek met fabels en legendes, maar deze keer legendes die gericht zijn op de duistere kant van de Force.

We kunnen genieten van klassieke horrorverhalen zoals een, door Dracula geïnspireerd, verhaal waarin de Grand Inquisitor Force sensitieve kinderen uit een weeshuis ontvoert. Of een Weerwolven avontuur, waarin wezens beïnvloed worden door de effecten van zonnevlammen die veroorzaakt worden door een ster, met een Kyber kern, die op instorten staat. We krijgen ook een kijkje in de psyche van een imperial officier die zonder logische reden gepromoveerd wordt maar vervolgens gekweld wordt door de gedachten aan wat er met zijn voorganger gebeurt is. We leren ook over een Sith Lord die, ver voor de tijd van Palpatine, op Exegol opzoek is naar het eeuwige leven.

Er zijn ook twee Force gerichte verhalen die wat mij betreft een compleet boek waardig zijn. Eén gaat over een jonge Jedi die in de voetsporen an zijn meester treedt, maar daarin onbedoeld te ver gaat. En een waarin de Nightsisters van Dathomir een psychologische oorlog aangaan met een Sith Lord.

George Mann slaagt er ook deze keer uitstekend in een echte sprookjessfeer neer te zetten met fantasierijke verhalen die aanvoelen alsof ze al generaties lang worden verteld, maar deze keer met een duistere sfeer. Al zijn ze zeker niet te eng voor jongere lezers. En zoals het goede mythes betaamd hebben ook deze verhalen allemaal een moraal en een les voor de lezer.

Dark Legends is hetzelfde opgemaakt als Myths & Fables, de pagina’s zijn op dezelfde manier gedecoreerd en elk hoofdstuk begint met een ornamenteel initiaal en een prachtige illustratie van Grant Griffin. Het enige dat intern anders is is het kleurenpallet. Ook zijn de pagina’s niet schoongesneden, net als bij Myths & Fables het geval was. De kartelige randen van de pagina’s geven het boek een leuk oud uiterlijk. Wel lijkt het dat Disney Lucasfilm Press wat heeft willen bezuinigen op deze editie. Waar Myths & Fables bijvoorbeeld schutbladen met een mooi patroon had, heeft Dark Legends simpele zwarte schutbladen. Dark Legends is wat korter met zeven verhalen ten opzichte van de negen verhalen in Myths & Fables (al zijn er in de Verenigde Staten ook Galaxy’s Edge en Target exclusieve edities van de boeken uitgegeven die extra verhalen bevatten). Niets van dit alles is echter een probleem, maar waar ik wel heel zuur tegenaan kijk is het feit dat Dark Legends fysiek veel kleiner is dan Myths & Fables waardoor ze niet in harmonie naast elkaar op de boekenplank staan. Erg jammer.

Het fysieke verschil in afmeting van de twee boeken.

Dark Legends bevat zeker geen verhalen die elke fan gelezen móét hebben, we leren weinig nieuwe dingen over de Star Wars wereld. En omdat het legendes betreft kunnen we er zeker niet vanuit gaan dat de verhalen in het boek ook daadwerkelijk gebeurd zijn of gebeurd zijn zoals ze beschreven worden. Al zijn er geen redenen om aan de verhalen te twijfelen Het is geen verplichte kost maar zeker een vermakelijk boek als de (griezelige) sprookjes sfeer je aanstaat en in dat geval zou ik het zeker aanraden.