Review: Star Wars Insider Short Stories – deel 2

Star Wars Insider Short Stories

Star Wars Insider Magazine publiceert al jaren met regelmaat short stories die zich in het Star Wars universum afspelen. Deze korte verhalen worden zowel door bekende als minder bekende auteurs geschreven en gaan over een groot aantal onderwerpen. Nadat Disney Lucasfilm overnam is er een duidelijke lijn getrokken over wat wat beschouwd word als canon en wat niet. En tot grote vreugde van een hoop lezers vallen ook de short stories die vanaf Star Wars Insider Magazine #149 van 22 april 2014 gepubliceerd worden ook in het officiële canon.

In deze Star Wars Insider Short Stories review serie bespreek ik alle short stories vanaf Insider #149 om jullie een idee te geven waar ze over gaan en of het voor jullie de moeite is om de verhalen op te sporen. In deel 2 bespreek ik de vijf verhalen die gepubliceerd zijn tussen juni 2015 en december 2015.
Via de website van Titan Magazines kunnen oudere nummers besteld worden, maar wellicht zijn deze nummers ook in de locale bibliotheek te vinden.

Titel: Rebel Bluff
Auteur: Michael Kogge
Publicatie: Star Wars Insider #158 op 9  juni 2015

Insider Short Storie - Rebel Bluff

Rebel Bluff speelt zich af op Lothal, waar Lando Calrissian en Cikatro Vizago samen een avontuur beleven. Vlak na zijn optreden in het eerste seizoen van Star Wars Rebels neemt Lando deel aan een Sabacc spel met een aantal andere personages die we uit Rebels kennen. Wanneer Stormtroopers de bar binnen komen omdat ze naar iemand opzoek zijn, weet diezelfde persoon er met de pot van het Sabacc spel vandoor te gaan. Dit kunnen Lando en Vizago natuurlijk niet zomaar laten gebeuren, zij waren er allebei namelijk zeker van dat zij die pot zouden winnen. Wanneer zij achter de dief aan gaan komen ze in een groter avontuur terecht dan ze verwacht hadden.

Rebel Bluff is een erg leuk verhaal dat vlot weg leest. Kogge is er goed in geslaagd om de sfeer van Rebels neer te zetten. Lando en Vizago zijn beide net zo geschreven als in de serie en je kunt dan niet anders dan de personages in geanimeerde vorm voor je zien bij het lezen van het verhaal.

Zeker een aanrader voor fans van Star Wars Rebels, maar ook wanneer je de serie nog nooit gezien hebt zul je er van kunnen genieten.

Titel: Kindred Spirits
Auteur: Christie Golden
Publicatie: Star Wars Insider #159 op 21 juli 2015

Insider Short Storie - Kindred Spirits

Kindred Spirits speelt zich af voor de gebeurtenissen in het boek Dark Disciple, ook van Christie Golden, en volgt een avontuur van Asajj Ventress. Ventress werkt samen met de piraat Lassa Rhayme, welke de hulp van Ventress nodig heeft om iets terug te krijgen dat door weer een ander piraat van haar gestolen is. Die andere piraat is een oude bekende uit de Clone Wars TV serie, Hondo Ohnaka. Zoals we van verhalen met Hondo gewend zijn verloopt een missie die vrij simpel had moeten zijn natuurlijk veel ingewikkelder dan Asajj of Lassa hadden verwacht.

Alleen het feit dat Asajj en Hondo in het verhaal voorkomen zou al genoeg moeten zijn om het te lezen. Dat het daarnaast ook nog is geschreven door Christie Golden is een mooie bonus. Het verhaal leest erg lekker weg en zit erg leuk in elkaar. Zeker een aanrader voor fans van Assajj Ventress.

Titel: Blade Squadron: Zero Hour
Auteur: David J. Williams & Mark S. Williams
Publicatie: Star Wars Insider #160 op 8 september 2015

Insider Short Storie - Zero Hour

Zero Hour is het tweede Blade Squadron verhaal en speelt zich na de Battle of Endor af. In Zero Hour volgen we weer een avontuur van Gina Moonsong. Na Endor is het aan Moonsong om nieuwe B-Wing piloten te trainen voor Blade Squadron. Haar nieuwe groep piloten krijgt de opdracht om de schilden van de planeet Malastare onschadelijk te maken. Wanneer Moonsong opmerkt dat zich vlak bij hun doel ook de woning van een Moff bevindt, krijgt ze te horen dat deze met rust gelaten moet worden. Deze woning in dezelfde missie aanvallen zou te gevaarlijk zijn. Maar Blade Squadron zou Blade Squadron niet zijn als ze toch uitwijken om met gevaar voor eigen leven de woning plat te gooien.

Zero Hour is een vervolg op het eerdere verhaal en is dan ook een beetje ”meer van hetzelfde”. We volgen dezelfde persoon, en beleven een zelfde soort missie. Een aanrader als je het eerste verhaal ook leuk vondt. Als het eerste verhaal niets voor je was, dan kun je deze overslaan.

Titel: Inbrief
Auteur: Janine K. Spendlove
Publicatie: Star Wars Insider #161 op 10 november 2015

Insider Short Storie - Inbrief

Inbrief is een tie-in van Battlefront: Twilight Company en vertelt twee verhalen door elkaar, Brand die probeert om Captain Micha Evon gevangen te nemen om de bounty die de Empire voor hem uitlooft op te kunnen strijken, en een verhaal over de jeugd van Brand. We komen te weten hoe ze opgroeide, en waarom ze een meedogenloze bounty hunter geworden is.

Inbrief is het eerste Star Wars verhaal van Janine Spendlove, en stelt niet teleur. Ze tekent een mooi en emotioneel plaatje van de jeugd van Brand. Deze achtergrond geeft het personage een stuk meer diepgang en maakt Brand en de verhouding tussen haar en Evon een stuk interessanter. Zeker een aanrader voor fans van Battlefront: Twilight Company.

Titel: Bait
Auteur: Alan Dean Foster
Publicatie: Star Wars Insider #162 op 11 december 2015

Insider Short Storie - Bait

Bait speelt zich ergens voor The Force Awakens af en draait om Grummgar, de grote Dowutin die we in het kasteel van Maz Kanata zien zitten. Grummgar reist af naar de jungles van Ithor, om daar voor een client op een Molsume te jagen. Wanneer Grummgar op een geschikte plek aankomt waar hij verwacht om op de loer te kunnen gaan liggen ziet hij echter een jong mens op een open vlakte, van de natuur genieten. Grummgar weet dat de kans groot is dat er gevaarlijke Molsumes langs zullen komen, en die zullen niet aarzelen om zo’n makkelijke prooi aan hun neus voorbij te laten gaan. Het is dan ook wel zo sociaal om het meisje te waarschuwen… of kan Grummgar van de situatie profiteren en haar als aas gebruiken?

Bait is een erg leuk verhaal, we krijgen een klein beetje informatie over wie Grummgar is en hoe hij zijn tijd doorbrengt. De situatie waar hij in terechtkomt is vermakelijk, in eerste instantie wat voorspelbaar, maar Foster weet er nog een leuke twist aan te geven. Zeker een aanrader.

Boekreview: The Galactic Explorer’s Guide

The Galactic Explorer’s GuideTitel
20 december 2019Releasedatum

The Galactic Explorer's Guide CoverThe Galactic Explorer’s Guide van Jason Fry is een soort reisgids die de lezer meeneemt langs verschillende planeten in het Star Wars universum die een belangrijke betekenis in het verhaal hebben. Hondo Ohnaka heeft een aantal locaties uitgestippeld die je gaat bezoeken. Hij heeft zijn droid DK-RA-43 voorgeprogrammeerd met alle informatie die een tourist zich maar kan wensen, en DK zal met je mee gaan op reis. Al is het hem een raadsel waarom Hondo de betreffende locaties uitgezocht heeft omdat de meeste verre van een fijne vakantiebestemming zijn.

Voor de lezer wordt het al snel duidelijk dat Hondo je niet aan een vakantie helpt maar je op pad stuurt om een geheime missie te volbrengen. Onderweg kom je namelijk geheime informatie tegen die je aan het einde eenmaal op Batuu aangekomen bij Hondo inlevert.

Het boek dekt een groot aantal planeten zoals Coruscant, Tatooine, Yavin 4, Hoth en Endor en geeft over elk van deze planeten informatie. DK vertelt kort over de geschiedenis van de planeet, interessante locaties, lokale bevolkingen, lokale fauna en personen die een historische band met een locatie op de planeet hebben. Zo leren we op Geonosis wat over de Geonosians, de Orray die als lastdier gebruikt werden en de droid fabrieken. Ook krijgen we informatie over personen als Saw Gerrera, Poggle the Lesser en Count Dooku. Elk van de onderwerpen wordt met een paar regels beschreven en met een foto geïllustreerd. Maar er is ook een interactief element aan het boek gekoppeld. In de Apple en Android App Stores is de Star Wars AR Book Holoscanner App te downloaden, een app waarmee je doormiddel van de camera van je telefoon of tablet specifieke pagina’s in het boek kunt scannen waarna er een Augmented Reality element zichtbaar zal worden. Elementen die op het scherm van je telefoon tevoorschijn komen boven de pagina van het boek of in de hele kamer.

AR functionaliteit in The Galactic Explorer’s Guide
BB-8 komt informatie delen

Zo komt BB-8 regelmatig het boek op rollen om met behulp van zijn holo projector bewegende beelden van een wezen te tonen terwijl hij er over verteld. Ook worden er regelmatig 3D modellen van droids en wapens boven het boek tevoorschijn getoverd waar je de benamingen van verschillende onderdelen van kunt bekijken of waar je gebruik van kunt maken. Zo komt er bij min of meer elk wapen niet alleen het wapen tevoorschijn, maar ook een probe droid waar je met het wapen op kunt schieten. Ook zijn er verschillende spelletjes die je kunt spelen, zo kun je op Geonosis een simulatie starten waarin je door een oneindige hoeveelheid B1 Battle Droids wordt aangevallen, op je scherm heb je een cursor en een schietknop en door je telefoon voor je te houden en in alle richtingen om je heen te draaien kun je richten en de aanvallende droids neerschieten.

Informatie over de B1 Battle Droid

Het boek is opgedeeld in hoofdstukken die elk een gedeelte van het sterrenstelsel omvatten, The Interior, The New Territories, The Western Reaches, etc. Elk van deze hoofdstukken bevat een sterrenkaart waaraan je kunt zien welke planeten zet zich in dit gebied bevinden. En door de sterrenkaart te scannen met de app zal deze kaart holografisch om je heen geprojecteerd worden. Denk aan hoe BB-8 de kaart projecteerde in de Millennium Falcon in The Force Awakens. Maar dan helaas enkel zichtbaar door je telefoon om je heen te bewegen. Je kunt door de kaart heen lopen en de planeten die we in het boek bezoeken aantikken om wat meer informatie te krijgen.

Met de app kun je ook de missie van Hondo vervullen, je moet namelijk wat elementen op de pagina’s van het boek vinden die informatie bevatten die nuttig is voor de Resistance. Als je alles gevonden hebt verkoopt Hondo die informatie door en krijg jij een schouderklopje. Een eerlijke beloning volgens Hondo … right.

Interne paginas

De app is min of meer de ster van dit boek. Het boek opzichzelf is leuk om door te nemen, maar bevat zeker geen nieuwe informatie over de planeten, locaties en personages. De app maakt het wat interactiever en spannender en de games en holografische kaart zijn erg leuk om mee te spelen. De informatie die de app over wezens en planeten geeft is hetzelfde als de informatie die al in het boek zelf staat, dus wat informatie betreft mis je niets als je de app niet gebruikt. Je zult in The Galactic Explorer’s Guide geen spectaculaire nieuwe weetjes tegenomen. Al is het wel geschreven door Jason Fry, en zoals we van hem gewend zijn heeft hij genoeg kleine weetjes in het boek weten te verwerken. Zoals Wormie, de bijnaam die Luke’s vrienden op Tatooine voor hem gebruikte.

Het boek telt 144 pagina’s welke allen prachtig zijn vormgegeven. Los van de informatie en bijbehorende foto’s vind je ook ontzettend veel begeleidende en aankledende illustraties zoals logo’s, reisstickers en propaganda posters. The Galactic Explorer’s Guide is een boek dat leuk is om op de koffietafel te leggen zodat je er af en toe eens doorheen kunt bladeren om van het artwork te genieten of om even met een AT-AT een andere AT-AT omver te schieten. Ook kinderen zullen zich hier uitermate mee kunnen vermaken. Maar het is zeker geen boek waar je jezelf uren in kunt verliezen opzoek naar de meest obscure informatie over je meest geliefde locatie op Naboo of Coruscant.

Het enige waar je vooraf even rekening mee moet houden zijn de systeemeisen van de app, aangezien je een wat nieuwer apparaat nodig hebt om gebruikt te kunnen maken van de AR functionaliteit. (iPhone SE en nieuwer, iPad 5th Gen en nieuwer en Android toestellen die ARCore v1.7 en hoger ondersteunen).

Met dank aan Welbeck voor het beschikbaar stellen van The Galactic Explorer’s Guide voor deze review.

Review: The Galactic Explorer’s Guide

The Galactic Explorer’s Guide

Auteur: Jason Fry

Uitgeverij: Carlton Books

Release:  14 November 2019 (Hardcover)

Pagina’s: 144

Prijs: +-€ 25 bij diverse webshops

The Galactic Explorer’s Guide is een interactieve reisgids voor belangrijke planeten uit de Star Wars galaxy. Het bevat veel informatie, foto’s en diagrammen, en de nieuwste Augmented Reality-technologie biedt veel interactieve elementen voor een unieke leeservaring.

Een decennium geleden bracht auteur Jason Fry Star Wars-fans de fantastische Essential Atlas. Nu brengt hij ons The Galactic Explorers Guide, die gericht is op een jonger publiek.

Het boek functioneert als een reisgids -maar uiteraard met planeten uit de Star Wars-films- en is opgesplitst in maar liefst zes secties:

• The Interior (Corellia, Coruscant, Jakku)
  • The Slice (Kashyyyk, Tatooine, Geonosis, Kessel)
  • New Territories (Yavin 4)
  • Trailing Sectors (Naboo)
  • Western Reaches (Bespin, Hoth, Mustafar)
  • Unknown Regions (Endor, Starkiller Base, Batuu)

Zoals je in de lijst kunt zien, ontbreken verschillende planeten uit het Star Wars-universum, maar ze verschijnen wel op de verschillende kaarten die zich in het boek bevinden. Elke planeet (evenals zijn hoofdbewoners, belangrijke personages, bezienswaardigheden en voertuigen) wordt kort beschreven, ondersteunt door verschillende afbeeldingen. Naast dit alles zijn er verschillende aantekeningen van een nieuwe droid (genaamd DK-RA-43 die als de fictieve gids van het boek fungeert) in het boek te vinden.

Als bonus kan dit boek worden gelezen met behulp van een (gratis) app die veel interactieve elementen en games in AR (Augmented Reality) brengt. Omdat afbeeldingen soms meer dan duizend woorden kunnen zeggen, bekijk deze promotievideo maar eens die je een voorbeeld geeft van wat de app kan doen:

Het mooie is dat deze ervaring zeker indruk zal maken op jongere lezers. Het slechte nieuws zijn de vereisten waarover niet iedereen zal beschikken: Android 7.0 plus Google ARCore v1.7 OF iOS 11.3 , iPhone SE en iPad 5e generatie) Op de eerste twee apparaten die ik probeerde (Samsung Galaxy telefoon uit 2017 en een Galaxy Tablet uit 2019) was het installeren van de app al niet mogelijk.

Zonder deze app is het een vrij standaard boek dat incompleet is (er ontbreken meer planeten dan dat er in staan) en de informatie is verre van diepgaand. Uit alles blijkt dat het voornamelijk op kinderen is gericht én dat de app de grote gimmick is. Oudere fans kunnen deze overslaan maar voor jongere lezers is het boek dankzij de app en de vele kleurrijke afbeeldingen een perfecte manier om gemakkelijk en speels veel te leren en te ontdekken over het Star Wars-universum.

Boekreview: The Secrets of the Jedi

The Secrets of the JediTitel
Sergio Gómez SilvanIllustrator
12 november 2019Releasedatum

The Secrets of the Jedi Cover

The Secrets of the Jedi is een ”in universe” boek dat geschreven is door Luke Skywalker, kort nadat Rey in The Last Jedi Ahch-To verlaat en nog voor Luke aan het einde van die film zijn leven opoffert om de Resistance te helpen. Het is een samenvatting van alle Force en Jedi gerelateerde kennis die Luke wil overdragen aan de volgende generatie.

Luke vertelt over de Jedi als organisatie door de jaren heen. Hij vertelt kort over bekende wezens aan de lichte kant van de Force zoals Qui-Gon Jinn, Yoda, Shaak Ti en Ahsoka Tano. En uiteraard schrijft hij ook over personages aan de donkere kant van de Force zoals Darth Sidious, Darth Vader en de Inquisitors. Hij vertelt hoe de Jedi eeuwenlang samenwerkte met de Republic om de vrede te bewaren. Hoe ze ten val kwamen en het sterrenstelsel in de ban van de Sith terecht kwam tijdens de tijd van de heerschappij van Emperor Palpatine. Hoe hij het vertrouwen in de Force kwijtraakte en zichzelf afzonderde. En uiteindelijk hoe hij dat vertrouwen terug kreeg dankzij de volhoudendheid van Rey. Hij vat samen hoe de Jedi Order in elkaar zat en hoe men in de order terecht kwam en studeerde om van Youngling naar Padawan naar Jedi Knight en uiteindelijk Jedi Master te groeien. Hij vertelt hoe men vroeger trainde in de vechtkunst met een lightsaber en vervolgens zelf op Illum een kyber kristal ging halen om een eigen lightsaber te kunnen maken. En hoe zijn eigen pad daarin anders verliep. Hij vertelt over verschillende Force bekwaamheden en trucs aan zowel de lichte en donkere kan van de Force. En hij sluit het boek af met een emotionele brief waarin hij aangeeft eindelijk in te zien dat hij fout zat in zijn beslissing zichzelf af te zonderen en een einde aan de Jedi te maken en hoe hij hoopt dat de toekomst er uit zal gaan zien.

The Secrets of the Jedi - Interne pagina's

Het boek doet zich voor als een boek dat in de Star Wars wereld bestaat, daarom zijn alle pagina’s vormgegeven alsof ze van oud, dik en bevlekt papier zijn. De teksten lijken enigszins handgeschreven en de tekeningen die de teksten vergezellen zijn prachtig. Dat het boek zich in de Star Wars wereld bevindt is ook een puntje dat het wat vreemd maakt. Luke zou dit alles namelijk geschreven (en getekend) moeten hebben nadat Rey Ach-to verlaat, maar voor hij zijn kunsten op Crait vertoont, wat ietwat ongeloofwaardig is. Wellicht was het logischer geweest om het boek na The Rise of Skywalker te plaatsen, waarbij Luke het gedicteerd had aan Rey.

The Secrets of the Jedi is in werkelijkheid geschreven door Marc Sumerak, die er uitstekend in slaagt om de teksten aan te laten voelen als iets dat Luke geschreven zou hebben. Je hoort zijn stem bijna in je hoofd tijdens het lezen. Het boek bevat ook geweldige illustraties van de hand van Sergio Gómez Silvan, het gaat hier om portreten en actieposes van bekende personages, locaties en objecten. Veel van deze illustraties zouden in groot formaat niet misstaan aan de muur of als wallpaper op een computer of telefoon. En daar dacht men bij Inside Editions blijkbaar net zo over, want achterin het boek bevind zich een poster versie van de omslag van het boek.

Naast de vele illustraties bevat het boek ook interactieve elementen, zo zit er in de introductie een uitvouwbare versie van de Jedi Code, het openvouwen van het papiertje ontvouwt een driedimensionale versie van een dik boek. En later is er een pagina waar op een zelfde manier een Holocron ontvouwt naar een driedimensionale kubus. Ook zitten er losse brieven, boekjes en uitvouwbare strips papier met meer informatie door het hele boek verspreidt. Voorin vindt je ook een vertaalkaart die je kunt gebruiken om de vele bekende citaten die in het boek te vinden zijn en in Aurebesh geschreven zijn te vertalen.

Interne pagina's

Alles bij elkaar is The Secrets of the Jedi een prachtig groot formaat boek dat elke fan met plezier kan doornemen. Het is zeker geen gedetailleerde encyclopedie over de Force, maar een leuke samenvatting die vrij vlot door te nemen is en interessant is voor jong en oud. De interactieve elementen maken het speels en authentiek en het vertalen van de citaten is een goede oefening om je Aurebesh wat bij te spijkeren.

Wat mij betreft is dit boek zeker een aanrader.

Met dank aan Insight Editions voor het beschikbaar stellen van The Secrets of the Jedi voor deze review.