Leia

Review: Leia – Princess of Alderaan

Leia - Princess of AlderaanTitel
1 september 2017Releasedatum

Leia Princess of Alderaan

Als je mij vraagt welke Star Wars boeken mijn favoriet zijn, staan Claudia Gray’s Lost Stars en Bloodline steevast aan de top. In Bloodline heeft Gray tevens bewezen dat ze het karakter van Leia volledig onder de knie heeft. Het is dan ook niet verwonderlijk dat mijn verwachtingen voor een nieuw Leia boek van haar hand hooggespannen waren. Gelukkig stelt het boek niet teleur. Sterker nog, het is een verrijking voor heel de Star Wars saga.

Leia – Princess of Alderaan gaat over Leia zoals we haar nog nooit gezien hebben. Als onderdeel van de Alderaanse cultuur moet ze zich namelijk bewijzen als erfgenaam van de troon. Dit door middel van het uitvoeren van drie zelfgekozen taken; een voor het lichaam, een voor de geest, en een voor het hart. Tijdens het uitvoeren van deze taken stuit ze echter op iets groters… De Rebel Alliance en de rol van haar ouders hierin.

Als 16-jarige tiener mist ze de ervaring en drive die van haar een effectieve rebellenleider maken. Haar vroege ervaringen in de Senaat tonen haar dat het Keizerrijk politiek aanpakken een hopeloze aanpak is. En haar ouders Bail en Breha Organa hebben ook al steeds minder tijd voor haar…
Als lezers weten wij natuurlijk dat dit een reden heeft. De Organas staan namelijk in het middelpunt van de groeiende Rebel Alliance. Gaandeweg komt Leia hier ook achter, krijgt ze weer hoop, en transformeert ze in de Leia die we kennen uit de films.

Aangezien dit boek plaatsvindt voor Leia de meeste karakters uit de film ontmoet, bestaat de supporting cast uit kleinere en nieuwe personages. Bail en Breha Organa krijgen eindelijk tijd in de spotlight. De toewijding van hun rol in de Rebel Alliance, en de hoofdrol die de planeet Alderaan speelt, voegt de nodige emotie toe aan het opblazen van de planeet (spoilers!) in A New Hope. Het gros van de rest van de karakters bestaat uit andere jonge politici. Nieuwe personages die goed zijn uitgewerkt… Compleet met introductie van een personage dat in The Last Jedi haar opwachting zal maken!

Amilyn Holdo
Amilyn Holdo, hier geportretteerd door Laura Dern, als Vice Admiral binnen de Resistance van wie we in The Last Jedi nog meer zullen zien.

Een vroege blik op een nieuw filmpersonage is echter niet de enige connectie die dit boek te bieden heeft. Locaties, personages, en thema’s uit allerlei Star Wars films en boeken komen voorbij. Hier laat Princess of Alderaan echt de kracht van het nieuwe Star Wars canon zien. Het universum voelt in dit boek namelijk niet als een verzameling losse verhalen, maar als een samenhangend geheel. De subtitel Journey to The Last Jedi is in dit geval meer dan verdiend.

Er is echter een minpunt, een dat wel vaker voorkomt in huidige Star Wars literatuur. De reis is weliswaar prachtig, maar de eindbestemming is weinig verrassend. Halverwege het boek heb je wel een idee waar het allemaal naartoe gaat. En de kans is groot dat je nog gelijk hebt ook. Gelukkig wordt het boek ook zonder grote verrassingen goed afgerond. De belangrijkste verhaallijnen uit het boek zijn klaar, maar er ligt een heel nieuw universum voor Leia open. En er zijn genoeg draadjes om eventueel later in een volgend boek weer op te pakken.

Al met al heeft Gray met Leia – Princess of Alderaan weer een pareltje afgeleverd. Na het lezen van dit boek zul je beter begrijpen waar dit personage dat we al veertig jaar liefhebben vandaan komt. Het is een liefdesletter aan de actrice die Leia leven gaf. En het verrijkt de kijkervaring van oude en nieuwe Star Wars films tegelijk. En als dat geen reden is om te lezen, weet ik het ook niet meer.

Leia – Princess of Alderaan is het nieuwste young adult Star Wars boek van Disney Hyperion. Het is geschreven door Claudia Gray – veteraan van fanfavorieten Lost Stars en Bloodline. Het boek vertelt het verhaal hoe een jonge Leia Organa in aanraking komt met de rebellie tegen het kwade Keizerrijk. Nu verkrijgbaar als hardcover, ebook, of audiobook.