Review: Star Wars Insider Short Stories – deel 1

Star Wars Insider Short Stories

Star Wars Insider Magazine publiceert al jaren met regelmaat short stories die zich in het Star Wars universum afspelen. Deze korte verhalen worden zowel door bekende als minder bekende auteurs geschreven en gaan over een groot aantal onderwerpen. Nadat Disney Lucasfilm overnam is er een duidelijke lijn getrokken over wat wat beschouwd word als canon en wat niet. En tot grote vreugde van een hoop lezers vallen ook de short stories die vanaf Star Wars Insider Magazine #149 van 22 april 2014 gepubliceerd worden ook in het officiële canon.

In deze Star Wars Insider Short Stories review serie ga ik alle short stories vanaf Insider #149 bespreken om jullie een idee te geven waar ze over gaan en of het voor jullie de moeite is om de verhalen op te sporen. In deel 1 bespreek ik de eerste vijf verhalen die gepubliceerd zijn tussen april 2014 en april 2015.
Via de website van Titan Magazines kunnen oudere nummers besteld worden, maar wellicht zijn deze nummers ook in de locale bibliotheek te vinden.

Titel: Blade Squadron
Auteur: David J. Williams & Mark S. Williams
Publicatie: Star Wars Insider #149 en #150 op 22 april en 22 juni 2014
Online: Deel 1 en Deel 2 op starwars.com

Blade Squadron CoverBlade Squadron volgt een elite team B-Wing piloten die een onmogelijke missie vliegen tijdens de Battle of Endor. Deel één van het verhaal draait voornamelijk om character building, we worden geïntroduceerd aan een groep B-Wing piloten, waaronder Gina Moonsong, een dappere en talentvolle piloot in de Rebel Alliance. In deel 2 van het verhaal zien we een gedeelte van het gevecht boven Endor dat we niet in Return of the Jedi te zien krijgen. Moonsong en haar squad B-Wings vallen de Star Destroyer ’Devastator’ aan en raken verstrikt in een interessant gevecht met een groep TIE Fighters. Dit gevecht was interessant om te volgen omdat B-Wings geheel anders met TIEs omgaan dan we gewend zijn van X-Wings, Moonsong en haar vrienden moeten het meer hebben van snelle en onverwachte trucs om hun tegenstanders om de tuin te leiden.

Blade squadron leest vlot weg, en het is leuk om een nieuw stukje van de Battle of Endor mee te maken. Omdat zowel deel 1 als 2 gratis te lezen zijn op StarWars.com zou ik alle fans van piloten en dog fights aanraden deze eens door te lezen.

Titel: One Thousand Levels Down
Auteur: Alexander Freed
Publicatie: Star Wars Insider #151 op 22 juli 2014

One Thousand Levels Down CoverOne Thousand Levels Down speelt zich vlak na de vernietiging van Alderaan af, en volgt een broer en zus die op Coruscant proberen te overleven. Anandra en Santigo wonen op Coruscant maar hun ouders komen van Alderaan. Nadat deze planeet door de Death Star opgeblazen werd werden voormalig inwoners en afstammelingen van deze planeet door de Empire opgespoord en meegenomen voor ondervraging om vast te stellen of zij met de terroristische praktijken van de koninklijke familie van Alderaan te maken hadden. Iedereen weet echter dat geen van de ondervraagde personen ooit weer terug komen.
Wanneer er Stormtroopers bij de woning van Anandra, Santigo en hun familie aankloppen slaan de twee kinderen op de vlucht terwijl hun moeder zichzelf opoffert om hen meer tijd te geven om te ontsnappen. We volgen de twee kinderen tijdens hun ontsnapping, we zien ze door de lagere verdiepingen van Coruscant vluchten, op zoek naar een veilige plek om hun leven voort te zetten.

Het verhaal leest verrassend snel weg, het is spannend en je voelt je gelijk gehecht aan Anandra en de manier waarop ze voor haar kleine broertje zorgt.

Titel: The End of History
Auteur: Alexander Freed
Publicatie: Star Wars Insider #154 op 9 december 2014

End of History CoverThe End of History speelt zich 10 jaar voor A New Hope af en opent met hoofdpersoon Antron Bach die op de plek aankomt waar Miru Nadrinakar met haar schip neergestort is. Antron heeft toen Palpatine zich tot keizer kroonde, van een Jedi master de opdracht gekregen om zo veel mogelijk Jedi documenten en artefacten mee te nemen, te verstoppen en te beschermen. In de hoop dat de Empire deze niet in handen zou krijgen en te vernietigen. Miru, lid van de Corellian Resistance, was onderweg naar Corellia om iedereen te waarschuwen voor een aankomende aanval van de Empire, maar stort neer op de maan waar Antron zich al tientallen jaren verschuilt. Met TIE fighters op haar hielen, iets waar Antron uiteraard niet blij mee is. Toch doet Antron er met gevaar voor eigen leven alles aan om Miru weer op weg te helpen naar huis.

Dit verhaal heeft geen invloed op andere verhalen maar geeft wel een leuk stukje extra informatie. Er was in ieder geval één Jedi die de moeite nam om documenten en artefacten uit de Jedi Temple veilig te stellen na Order 66. Hoewel de uiteindelijke manier van veilig stellen wellicht niet de beste was, is het in ieder geval gebeurd. Wellicht zien we deze schat van informatie later nog eens terug in een groter verhaal.
Ook ben ik wel benieuwd naar de aanval op Corellia waar Miru haar volk voor wilde waarschuwen, wat is hier gaande en waarom? Ook dat leren we wellicht later.
Ik moet wel bekennen dat ik regelmatig moeite had om mijn aandacht bij het verhaal te houden, de indicaties naar Antron’s verleden en de toekomst van Miru waren interessanter dan dit verhaal zelf.

Titel: Last Call at the Zero Angle
Auteur: Jason Fry
Publicatie: Star Wars Insider #156 op 10 maart 2015

Last Call at the Zero Angle CoverLast Call at the Zero Angle speelt zich af in een piloten bar, net na de gebeurtenissen van A New Hope. De Zero Angle is een bar waar TIE Fighter piloten zich buiten diensttijd verzamelen om gezamenlijk wat te drinken en tijd te doden. Wanneer er een ruzie ontstaat tussen een groep Vac-Heads, TIE Fighter piloten die in de ruimte vliegen voor de Imperial Navy, en Ground-Hogs, TIE Fighter piloten die in atmosfeer vliegen voor de Imperial Army, grijpt de eigenaar van de bar snel in om iedereen weer rustig te krijgen. Gedurende het verhaal krijgen we een goed beeld van de doorsnee piloot in de Empire. Het zijn allemaal gewone mensen die hun werk doen en die vrienden en familie verliezen aan acties van de Rebellen.

Het hele verhaal speelt zich af in de span van een paar uur, het geeft een leuke blik in de gezichtsloze en vervangbare piloten die we uit de films kennen, Last Call at the Zero Angle geeft deze piloten een gezicht en persoonlijkheid, en zorgt er voor dat we medelijden krijgen met deze personen die niets meer doen dan hun werk, het verdedigen van de Galactic Empire.

Titel: Orientation
Auteur: John Jackson Miller
Publicatie: Star Wars Insider #157 op 21 april 2015

Orientation CoverOrientation speelt zich voor de gebeurtenissen van het boek Lords of the Sith af. Darth Vader en Emperor Palpatine zijn aan bord van de Defiance, een schip dat al sinds de tijd van de Republic gebruikt werd om cadetten te trainen voor dienst aan boord van grote militaire oorlogsschepen.
Palpatine is bezig om alle militaire scholen te evalueren en onder te brengen onder de Imperial Academy. Wanneer ze bij de Defiance aankomen biedt Commandant Baylo, de beheerder van de school, aan om Palpatine en Vader aan boord van het schip naar hun volgende bestemming te vervoeren. Zo kunnen zij onderweg zien waar zijn school toe in staat is. Darth Vader verveelt zich kapot tijdens de trainingssimulaties, tot het moment dat Commandant Baylo een jonge cadet genaamd Rae Sloane corrigeert omdat zij fouten gemaakt zou hebben bij een Hyperspace jump calculatie. Hier raakt Vader geïnteresseerd, en met goede reden.

Dit is echt een geweldig leuk verhaal. Miller heeft een leuke opzet uitgewerkt tot een interessant verhaal waar je razendsnel doorheen vliegt. Dat Sloane even om de hoek komt kijken is een leuk herkenningspunt, maar het verhaal zelf heeft een leuke twist die je niet direct ziet aankomen maar waarvan de aanzet duidelijk genoeg is dat je er vrijwel direct achterdochtig van wordt.
Respect voor Commandant Baylo.