Review: Star Wars Insider Short Stories – deel 1

Star Wars Insider Short Stories

Star Wars Insider Magazine publiceert al jaren met regelmaat short stories die zich in het Star Wars universum afspelen. Deze korte verhalen worden zowel door bekende als minder bekende auteurs geschreven en gaan over een groot aantal onderwerpen. Nadat Disney Lucasfilm overnam is er een duidelijke lijn getrokken over wat wat beschouwd word als canon en wat niet. En tot grote vreugde van een hoop lezers vallen ook de short stories die vanaf Star Wars Insider Magazine #149 van 22 april 2014 gepubliceerd worden ook in het officiële canon.

In deze Star Wars Insider Short Stories review serie ga ik alle short stories vanaf Insider #149 bespreken om jullie een idee te geven waar ze over gaan en of het voor jullie de moeite is om de verhalen op te sporen. In deel 1 bespreek ik de eerste vijf verhalen die gepubliceerd zijn tussen april 2014 en april 2015.
Via de website van Titan Magazines kunnen oudere nummers besteld worden, maar wellicht zijn deze nummers ook in de locale bibliotheek te vinden.

Titel: Blade Squadron
Auteur: David J. Williams & Mark S. Williams
Publicatie: Star Wars Insider #149 en #150 op 22 april en 22 juni 2014
Online: Deel 1 en Deel 2 op starwars.com

Blade Squadron CoverBlade Squadron volgt een elite team B-Wing piloten die een onmogelijke missie vliegen tijdens de Battle of Endor. Deel één van het verhaal draait voornamelijk om character building, we worden geïntroduceerd aan een groep B-Wing piloten, waaronder Gina Moonsong, een dappere en talentvolle piloot in de Rebel Alliance. In deel 2 van het verhaal zien we een gedeelte van het gevecht boven Endor dat we niet in Return of the Jedi te zien krijgen. Moonsong en haar squad B-Wings vallen de Star Destroyer ’Devastator’ aan en raken verstrikt in een interessant gevecht met een groep TIE Fighters. Dit gevecht was interessant om te volgen omdat B-Wings geheel anders met TIEs omgaan dan we gewend zijn van X-Wings, Moonsong en haar vrienden moeten het meer hebben van snelle en onverwachte trucs om hun tegenstanders om de tuin te leiden.

Blade squadron leest vlot weg, en het is leuk om een nieuw stukje van de Battle of Endor mee te maken. Omdat zowel deel 1 als 2 gratis te lezen zijn op StarWars.com zou ik alle fans van piloten en dog fights aanraden deze eens door te lezen.

Titel: One Thousand Levels Down
Auteur: Alexander Freed
Publicatie: Star Wars Insider #151 op 22 juli 2014

One Thousand Levels Down CoverOne Thousand Levels Down speelt zich vlak na de vernietiging van Alderaan af, en volgt een broer en zus die op Coruscant proberen te overleven. Anandra en Santigo wonen op Coruscant maar hun ouders komen van Alderaan. Nadat deze planeet door de Death Star opgeblazen werd werden voormalig inwoners en afstammelingen van deze planeet door de Empire opgespoord en meegenomen voor ondervraging om vast te stellen of zij met de terroristische praktijken van de koninklijke familie van Alderaan te maken hadden. Iedereen weet echter dat geen van de ondervraagde personen ooit weer terug komen.
Wanneer er Stormtroopers bij de woning van Anandra, Santigo en hun familie aankloppen slaan de twee kinderen op de vlucht terwijl hun moeder zichzelf opoffert om hen meer tijd te geven om te ontsnappen. We volgen de twee kinderen tijdens hun ontsnapping, we zien ze door de lagere verdiepingen van Coruscant vluchten, op zoek naar een veilige plek om hun leven voort te zetten.

Het verhaal leest verrassend snel weg, het is spannend en je voelt je gelijk gehecht aan Anandra en de manier waarop ze voor haar kleine broertje zorgt.

Titel: The End of History
Auteur: Alexander Freed
Publicatie: Star Wars Insider #154 op 9 december 2014

End of History CoverThe End of History speelt zich 10 jaar voor A New Hope af en opent met hoofdpersoon Antron Bach die op de plek aankomt waar Miru Nadrinakar met haar schip neergestort is. Antron heeft toen Palpatine zich tot keizer kroonde, van een Jedi master de opdracht gekregen om zo veel mogelijk Jedi documenten en artefacten mee te nemen, te verstoppen en te beschermen. In de hoop dat de Empire deze niet in handen zou krijgen en te vernietigen. Miru, lid van de Corellian Resistance, was onderweg naar Corellia om iedereen te waarschuwen voor een aankomende aanval van de Empire, maar stort neer op de maan waar Antron zich al tientallen jaren verschuilt. Met TIE fighters op haar hielen, iets waar Antron uiteraard niet blij mee is. Toch doet Antron er met gevaar voor eigen leven alles aan om Miru weer op weg te helpen naar huis.

Dit verhaal heeft geen invloed op andere verhalen maar geeft wel een leuk stukje extra informatie. Er was in ieder geval één Jedi die de moeite nam om documenten en artefacten uit de Jedi Temple veilig te stellen na Order 66. Hoewel de uiteindelijke manier van veilig stellen wellicht niet de beste was, is het in ieder geval gebeurd. Wellicht zien we deze schat van informatie later nog eens terug in een groter verhaal.
Ook ben ik wel benieuwd naar de aanval op Corellia waar Miru haar volk voor wilde waarschuwen, wat is hier gaande en waarom? Ook dat leren we wellicht later.
Ik moet wel bekennen dat ik regelmatig moeite had om mijn aandacht bij het verhaal te houden, de indicaties naar Antron’s verleden en de toekomst van Miru waren interessanter dan dit verhaal zelf.

Titel: Last Call at the Zero Angle
Auteur: Jason Fry
Publicatie: Star Wars Insider #156 op 10 maart 2015

Last Call at the Zero Angle CoverLast Call at the Zero Angle speelt zich af in een piloten bar, net na de gebeurtenissen van A New Hope. De Zero Angle is een bar waar TIE Fighter piloten zich buiten diensttijd verzamelen om gezamenlijk wat te drinken en tijd te doden. Wanneer er een ruzie ontstaat tussen een groep Vac-Heads, TIE Fighter piloten die in de ruimte vliegen voor de Imperial Navy, en Ground-Hogs, TIE Fighter piloten die in atmosfeer vliegen voor de Imperial Army, grijpt de eigenaar van de bar snel in om iedereen weer rustig te krijgen. Gedurende het verhaal krijgen we een goed beeld van de doorsnee piloot in de Empire. Het zijn allemaal gewone mensen die hun werk doen en die vrienden en familie verliezen aan acties van de Rebellen.

Het hele verhaal speelt zich af in de span van een paar uur, het geeft een leuke blik in de gezichtsloze en vervangbare piloten die we uit de films kennen, Last Call at the Zero Angle geeft deze piloten een gezicht en persoonlijkheid, en zorgt er voor dat we medelijden krijgen met deze personen die niets meer doen dan hun werk, het verdedigen van de Galactic Empire.

Titel: Orientation
Auteur: John Jackson Miller
Publicatie: Star Wars Insider #157 op 21 april 2015

Orientation CoverOrientation speelt zich voor de gebeurtenissen van het boek Lords of the Sith af. Darth Vader en Emperor Palpatine zijn aan bord van de Defiance, een schip dat al sinds de tijd van de Republic gebruikt werd om cadetten te trainen voor dienst aan boord van grote militaire oorlogsschepen.
Palpatine is bezig om alle militaire scholen te evalueren en onder te brengen onder de Imperial Academy. Wanneer ze bij de Defiance aankomen biedt Commandant Baylo, de beheerder van de school, aan om Palpatine en Vader aan boord van het schip naar hun volgende bestemming te vervoeren. Zo kunnen zij onderweg zien waar zijn school toe in staat is. Darth Vader verveelt zich kapot tijdens de trainingssimulaties, tot het moment dat Commandant Baylo een jonge cadet genaamd Rae Sloane corrigeert omdat zij fouten gemaakt zou hebben bij een Hyperspace jump calculatie. Hier raakt Vader geïnteresseerd, en met goede reden.

Dit is echt een geweldig leuk verhaal. Miller heeft een leuke opzet uitgewerkt tot een interessant verhaal waar je razendsnel doorheen vliegt. Dat Sloane even om de hoek komt kijken is een leuk herkenningspunt, maar het verhaal zelf heeft een leuke twist die je niet direct ziet aankomen maar waarvan de aanzet duidelijk genoeg is dat je er vrijwel direct achterdochtig van wordt.
Respect voor Commandant Baylo.

Boekreview: The Clone Wars Stories of Light and Dark

Clone Wars Stories of Light and DarkTitel
MeerdereAuteur
Ksenia ZelentsovaIllustrator
25 augustus 2020Releasedatum

Clone Wars Stories CoverThe Clone Wars Stories of Light and Dark is een anthologie die bestaat uit elf verhalen waarvan er tien gebaseerd zijn op memorabele verhaallijnen uit de Star Wars The Clone Wars TV serie. Elk verhaal is door een andere auteur geschreven en verteld een verhaal dat in de serie in één of meerdere afleveringen verteld werd. Maar deze keer vanuit het oogpunt van één van de personages in het verhaal. Het mooie aan dit soort hervertellingen van bestaande verhalen is dat een auteur veel meer emotie en gedachtengangen kan delen wat deze gebeurtenissen veel intrigerender maakt.

Een snelle bedenkelijke blik kan op TV veelzeggend zijn, maar een beschrijving van de gedachtegang van het personage geeft meer inzicht dan een paar frames in een TV serie kunnen. Een goed voorbeeld hiervan is de dood van Satine Kryze. Obi-Wan’s reactie in The Clone Wars is heel sterk, maar een kijkje in zijn gedachten wanneer Maul haar op de Darksaber spietst is simpelweg hartverscheurend. Ook de manier waarop Count Dooku via een holo-opname aan Darth Sidious vertelt hoe hij samen met Anakin en Obi-Wan gevangen genomen werd door Hondo en zijn bende is vermakelijk en geeft heerlijk weer hoe superieur Dooku zich voelt ten opzichte van de Jedi. Ook de manier waarop de ”A Necessary Bond” aflevering door Sarah Beth Durst in het verhaal ”Almost a Jedi” is omgezet is erg leuk. We volgen alles hier door de ogen van Katooni, de youngling die het in eerste instantie niet voor elkaar kreeg om haar lightsaber in elkaar te zetten voor haar groep in de problemen raakte en de younglings samen met Hondo en Ahsoka de Seperatists moesten verslaan. De geweldige extra dimensie die dit verhaal krijgt door in het hoofd van Katooni mee te kijken is het feit dat Katooni een ontzettende Ahsoka fangirl is. Ze vindt haar helemaal het einde en wil niets liever dan zelf in haar voetsporen treden.

Het elfde verhaal in het boek is compleet nieuw, het is geen hervertelling maar is geïnspireerd door de ”Massacre” aflevering, speelt zich na deze gebeurtenissen af en duikt in de cultuur van de heksen van Dathomir.

Enkelen van de schetsen van Ksenia Zelentsova.

Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een prachtige schets van de hand van Ksenia Zelentsova welke het hoofdpersonage van het verhaal uitbeeld. Het boek is op wat jongere lezers gericht dus de pagina’s bevatten relatief weinig tekst, waardoor je een stuk sneller door het boek heen vliegt dan je in eerste instantie zult verwachten. Het feit dat je, op één na, alle verhalen wellicht al kent helpt daar uiteraard ook bij. Maar dat betekend ook dat dit boek wellicht niet voor iedereen weggelegd is. We krijgen nieuwe inzichten en gezichtspunten, maar het blijven bekende verhalen, als dat je minder aanspreekt is enkel het laatste verhaal interessant. Maar dat laatste verhaal zal op zichzelf voor veel mensen al interessant genoeg zijn om het boek voor aan te schaffen.

Dit laatste verhaal is wat mij betreft dan ook zeker de hoofdattractie. Hier volgen we een meisje dat door haar ouders ”Bug” genoemd wordt, omdat ze haar als niet veel meer dan een hinder zien. Bug werkt in de herberg van haar ouders waar ze op een dag een mysterieuze vrouw ontmoet. De vrouw blijkt van Dathomir afkomstig te zijn en vertelt Bug een geheimzinnig verhaal over een heks die de gebruiken van de Night Sisters maar onnatuurlijk vond en na tijden alleen geeft te hebben een dochter maakte van klei. De magie die ze hiervoor gebruikte was zo indrukwekkend dat Mother Talzin er door geobsedeerd raakte en de dochter van de heks zover wist te krijgen dat ze haar moeder verliet en zich liet opleiden door Talzin en de Night Sisters. Maar nadat de Seperatists de Night Sisters uitroeien gaat de mysterieuze heks opzoek naar haar dochter.

Bug” geeft ons nieuwe inzichten in wat er met de Night Sisters gebeurt is na de aanval van de Seperatists tijdens de ”Massacre” aflevering, maar is vooral interessant door de nieuwe heks, Falta, en haar wereldbeeld en krachten. Ik zou heel graag een vervolg op dit verhaal zien in de vorm van een compleet boek.

Het boek bevat de volgende verhalen:

• Sharing the Same Face” geschreven door Jason Fry, gebaseerd op ”Ambush.”
  • Dooku Captured” geschreven door Lou Anders, gebaseerd op ”Dooku Captured” en ”The Gungan General.”
  • Hostage Crisis” geschreven door Preeti Chhibber, gebaseerd op ”Hostage Crisis.”
  • Pursuit of Peace” geschreven door Anne Ursu, gebaseerd op ”Heroes on Both Sides” en ”Pursuit of Peace.”
  • The Shadow of Umbara” geschreven door Yoon Ha Lee, gebaseerd op ”Darkness on Umbara,” ”The General,” ”Plan of Dissent,” en ”Carnage of Krell.”
  • Bane’s Story” geschreven door Tom Angleberger, gebaseerd op ”Deception,” ”Friends and Enemies,” ”The Box,” en ”Crisis on Naboo.”
  • The Lost Nightsister” geschreven door Zoraida Córdova, gebaseerd op ”Bounty.”
  • ”Dark Vengeance” geschreven door Rebecca Roanhorse, gebaseerd op ”Brothers” and ”Revenge.”
  • Almost a Jedi” geschreven door Sarah Beth Durst, gebaseerd op ”A Necessary Bond.”
  • Kenobi’s Shadow” geschreven door Greg van Eekhout, gebaseerd op ”The Lawless.
  • Bug” geschreven door E. Anne Convery, geïnspireerd door ”Massacre.”

Al met al is The Clone Wars Stories of Light and Dark zeker vermakelijk maar omdat het reeds bekende verhalen betreft, al zijn ze in een nieuw jasje gegoten, is dit boek wellicht niet voor iedereen interessant. Maar als nieuwe inzichten krijgen in bekende verhalen je aanspreekt en je al fan bent van de Clone Wars TV serie kan ik dit boek zeker aanbevelen.

Boekreview: Thrawn: Chaos Rising

Thrawn: Chaos RisingTitel
1 september 2020Releasedatum

Chaos Rising CoverChaos Rising is het eerste deel in de Thrawn: Ascendancy trilogie van Timothy Zahn. Het hoofdverhaal van Chaos Rising speelt zich tijdens de Clone Wars af, maar we krijgen regelmatig een ”memories” hoofdstuk, waarin we verder het verleden in gaan en belangrijke stukken uit Thrawn’s geschiedenis meekrijgen. Het verhaal begint met een onverwachte en onsuccesvolle aanval op de Chiss thuiswereld Csilla. Generaal Ba’kif vind de aanval maar verdacht en onderzoekt of er gelijktijdig misschien ook iets anders vreemds gebeurt is, en dat blijkt het geval. Aan de rand van het Chiss territorium vindt men een vervallen ruimteschip van onbekende afkomst, een ruimteschip met enkel overleden bemanningsleden aan boord. Ba’kif is er van overtuigd dat deze twee gebeurtenissen met elkaar in verband staan en de enige die het verband zou kunnen ontdekken is Senior Captain Thrawn.

Chaos Rising is anders dan voorgaande Thrawn boeken omdat het zich afspeelt voor Thrawn in de bekende gebieden van het sterrenstelsel terecht komt. De Chiss Ascendancy bevind zich buiten het sterrenstelsel waar alle andere Star Wars verhalen zich afspelen, in wat men daar de Unknown Regions noemt. En omdat het zich in een heel nieuw gebied afspeelt is bijna alles nieuw. We komen nieuwe soorten wezens tegen, nieuwe wapens, beroepen en Zahn geeft ons een uitgebreide rondleiding door de overheid en cultuur van de Chiss. Dat is waar het boek echt tot zijn recht komt, de ontzettend rijke cultuur die Zahn opgebouwd heeft, de hiërarchie van de Chiss, die bestaat uit negen regerende families. Families die niet enkel uit bloedverwanten bestaan, maar waar men in geadopteerd kan worden om bijvoorbeeld het aanzien en de positie van de familie te verhogen. Zo wordt Thrawn op vrij jonge leeftijd in de Mitth familie geadopteerd omdat men daar zijn potentie en mogelijke waarde ziet.

In eerdere boeken werd al uit de doeken gedaan dat de Chiss gebruikmaken van Sky-walkers, jonge Force sensitieve meisjes die in staat zijn schepen door hyperspace te navigeren. Iets dat in de Chaos bijna onmogelijk is. De Chaos is het gebied waar de Chiss Ascendancy zich in bevindt, waar ver in het verleden een kosmische ramp de hyperspace wegen compleet in de war gegooid heeft. Veilige sprongen door hyperspace bereken is onmogelijk, maar met dank aan de Force kunnen sommige individuen zonder moeite complete gevechtsschepen veilig naar hun bestemming loodsen.

Thrawn trekt er op uit om te onderzoeken wat het vervallen schip en de aanval op Csilla te betekenen hebben en bevriend tijdens dat onderzoek Sky-walker Che’ri en haar begeleider Thalias, een ex-sky-walker die op jonge leeftijd al met Thrawn in aanraking kwam. Gedurende het avontuur leren beide dames een hoop van Thrawn en leert hij hen, door ze in te laten zien dat ze veel kundiger zijn dan ze zelf denken, dat ze hun eigen toekomst kunnen bepalen. Maar Thrawn zou Thrawn niet zijn als dit niet ook in zijn eigen voordeel zou zijn. Gezamenlijk ontrafelen ze een groots plan dat Csilla en de Chiss in gevaar zou brengen, al blijkt het uiteindelijke gevaar nog groter dan ze konden verwachten.

Het boek overlapt kort met Thrawn: Alliances. Dit boek hoef je niet gelezen te hebben om het verhaal in Chaos Rising te snappen, maar het overbrugt een periode van een aantal weken waarin Thrawn even niet in beeld is in Chaos Rising.

Chaos Rising is een Zahn boek, wat betekend dat het qua schrijfstijl niet anders is dan de voorgaande Thrawn boeken. Zahn deelt heel veel informatie over alles waar we mee in aanraking komen, wat voor velen een groot pluspunt zal zijn. Wat in Chaos Rising wel anders is dan voorheen is dat we hier amper tijd in het hoofd van Thrawn doorbrengen. Deze keer geen beschrijvingen van alle kleine gezichtstrekjes en stemverspringingen die Thrawn opmerkt in gesprekspartners. Ook draait een groot gedeelte van het boek helemaal niet om Thrawn, we spenderen een hoop tijd met Che’ri, Thalias, Ar’alani en andere militaire kopstukken. Dit zorgt er voor dat we nog meer over de Chiss leren dan we hadden kunnen hopen, en het maakt ook duidelijk dat niet elke Chiss is zoals Thrawn. Waar Thrawn in de Empire een buitenbeentje is door zijn tactische kunde, is hij dat onder de Chiss net zo. Al halen Che’ri en Thalias regelmatig een meer ”menselijke” kant in hem omhoog.

Liefhebbers van de voorgaande Thrawn boeken zullen ook van Chaos Rising smullen. En de kans is vrij groot dat mensen die minder te spreken zijn over de eerdere boeken er ook van zullen genieten. Chaos Rising heeft een hele andere sfeer doordat het zich in een compleet nieuwe omgeving afspeelt en Thrawn met regelmaat naar de achtergrond verdwijnt waardoor we kennismaken met een compleet nieuwe cultuur die tot in de puntjes is uitgewerkt. Een cultuur die realistisch is opgebouwd met een geschiedenis en unieke identiteit. Ik kijk in ieder geval uit naar het tweede deel van deze trilogie.

Met dank aan Del Rey voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Thrawn Ascendancy: Chaos Rising voor deze review.

Boekreview: Dark Legends

Dark LegendsTitel
28 juli 2020Releasedatum

Dark Legends CoverDark Legends van George Mann is het vervolg op Myths & Fables van dezelfde schrijver. Het is net als Myths & Fables geschreven als een in-universe boek met fabels en legendes, maar deze keer legendes die gericht zijn op de duistere kant van de Force.

We kunnen genieten van klassieke horrorverhalen zoals een, door Dracula geïnspireerd, verhaal waarin de Grand Inquisitor Force sensitieve kinderen uit een weeshuis ontvoert. Of een Weerwolven avontuur, waarin wezens beïnvloed worden door de effecten van zonnevlammen die veroorzaakt worden door een ster, met een Kyber kern, die op instorten staat. We krijgen ook een kijkje in de psyche van een imperial officier die zonder logische reden gepromoveerd wordt maar vervolgens gekweld wordt door de gedachten aan wat er met zijn voorganger gebeurt is. We leren ook over een Sith Lord die, ver voor de tijd van Palpatine, op Exegol opzoek is naar het eeuwige leven.

Er zijn ook twee Force gerichte verhalen die wat mij betreft een compleet boek waardig zijn. Eén gaat over een jonge Jedi die in de voetsporen an zijn meester treedt, maar daarin onbedoeld te ver gaat. En een waarin de Nightsisters van Dathomir een psychologische oorlog aangaan met een Sith Lord.

George Mann slaagt er ook deze keer uitstekend in een echte sprookjessfeer neer te zetten met fantasierijke verhalen die aanvoelen alsof ze al generaties lang worden verteld, maar deze keer met een duistere sfeer. Al zijn ze zeker niet te eng voor jongere lezers. En zoals het goede mythes betaamd hebben ook deze verhalen allemaal een moraal en een les voor de lezer.

Dark Legends is hetzelfde opgemaakt als Myths & Fables, de pagina’s zijn op dezelfde manier gedecoreerd en elk hoofdstuk begint met een ornamenteel initiaal en een prachtige illustratie van Grant Griffin. Het enige dat intern anders is is het kleurenpallet. Ook zijn de pagina’s niet schoongesneden, net als bij Myths & Fables het geval was. De kartelige randen van de pagina’s geven het boek een leuk oud uiterlijk. Wel lijkt het dat Disney Lucasfilm Press wat heeft willen bezuinigen op deze editie. Waar Myths & Fables bijvoorbeeld schutbladen met een mooi patroon had, heeft Dark Legends simpele zwarte schutbladen. Dark Legends is wat korter met zeven verhalen ten opzichte van de negen verhalen in Myths & Fables (al zijn er in de Verenigde Staten ook Galaxy’s Edge en Target exclusieve edities van de boeken uitgegeven die extra verhalen bevatten). Niets van dit alles is echter een probleem, maar waar ik wel heel zuur tegenaan kijk is het feit dat Dark Legends fysiek veel kleiner is dan Myths & Fables waardoor ze niet in harmonie naast elkaar op de boekenplank staan. Erg jammer.

Het fysieke verschil in afmeting van de twee boeken.

Dark Legends bevat zeker geen verhalen die elke fan gelezen móét hebben, we leren weinig nieuwe dingen over de Star Wars wereld. En omdat het legendes betreft kunnen we er zeker niet vanuit gaan dat de verhalen in het boek ook daadwerkelijk gebeurd zijn of gebeurd zijn zoals ze beschreven worden. Al zijn er geen redenen om aan de verhalen te twijfelen Het is geen verplichte kost maar zeker een vermakelijk boek als de (griezelige) sprookjes sfeer je aanstaat en in dat geval zou ik het zeker aanraden.