Review: Star Wars Insider Short Stories – deel 1

Star Wars Insider Short Stories

Star Wars Insider Magazine publiceert al jaren met regelmaat short stories die zich in het Star Wars universum afspelen. Deze korte verhalen worden zowel door bekende als minder bekende auteurs geschreven en gaan over een groot aantal onderwerpen. Nadat Disney Lucasfilm overnam is er een duidelijke lijn getrokken over wat wat beschouwd word als canon en wat niet. En tot grote vreugde van een hoop lezers vallen ook de short stories die vanaf Star Wars Insider Magazine #149 van 22 april 2014 gepubliceerd worden ook in het officiële canon.

In deze Star Wars Insider Short Stories review serie ga ik alle short stories vanaf Insider #149 bespreken om jullie een idee te geven waar ze over gaan en of het voor jullie de moeite is om de verhalen op te sporen. In deel 1 bespreek ik de eerste vijf verhalen die gepubliceerd zijn tussen april 2014 en april 2015.
Via de website van Titan Magazines kunnen oudere nummers besteld worden, maar wellicht zijn deze nummers ook in de locale bibliotheek te vinden.

Titel: Blade Squadron
Auteur: David J. Williams & Mark S. Williams
Publicatie: Star Wars Insider #149 en #150 op 22 april en 22 juni 2014
Online: Deel 1 en Deel 2 op starwars.com

Blade Squadron CoverBlade Squadron volgt een elite team B-Wing piloten die een onmogelijke missie vliegen tijdens de Battle of Endor. Deel één van het verhaal draait voornamelijk om character building, we worden geïntroduceerd aan een groep B-Wing piloten, waaronder Gina Moonsong, een dappere en talentvolle piloot in de Rebel Alliance. In deel 2 van het verhaal zien we een gedeelte van het gevecht boven Endor dat we niet in Return of the Jedi te zien krijgen. Moonsong en haar squad B-Wings vallen de Star Destroyer ’Devastator’ aan en raken verstrikt in een interessant gevecht met een groep TIE Fighters. Dit gevecht was interessant om te volgen omdat B-Wings geheel anders met TIEs omgaan dan we gewend zijn van X-Wings, Moonsong en haar vrienden moeten het meer hebben van snelle en onverwachte trucs om hun tegenstanders om de tuin te leiden.

Blade squadron leest vlot weg, en het is leuk om een nieuw stukje van de Battle of Endor mee te maken. Omdat zowel deel 1 als 2 gratis te lezen zijn op StarWars.com zou ik alle fans van piloten en dog fights aanraden deze eens door te lezen.

Titel: One Thousand Levels Down
Auteur: Alexander Freed
Publicatie: Star Wars Insider #151 op 22 juli 2014

One Thousand Levels Down CoverOne Thousand Levels Down speelt zich vlak na de vernietiging van Alderaan af, en volgt een broer en zus die op Coruscant proberen te overleven. Anandra en Santigo wonen op Coruscant maar hun ouders komen van Alderaan. Nadat deze planeet door de Death Star opgeblazen werd werden voormalig inwoners en afstammelingen van deze planeet door de Empire opgespoord en meegenomen voor ondervraging om vast te stellen of zij met de terroristische praktijken van de koninklijke familie van Alderaan te maken hadden. Iedereen weet echter dat geen van de ondervraagde personen ooit weer terug komen.
Wanneer er Stormtroopers bij de woning van Anandra, Santigo en hun familie aankloppen slaan de twee kinderen op de vlucht terwijl hun moeder zichzelf opoffert om hen meer tijd te geven om te ontsnappen. We volgen de twee kinderen tijdens hun ontsnapping, we zien ze door de lagere verdiepingen van Coruscant vluchten, op zoek naar een veilige plek om hun leven voort te zetten.

Het verhaal leest verrassend snel weg, het is spannend en je voelt je gelijk gehecht aan Anandra en de manier waarop ze voor haar kleine broertje zorgt.

Titel: The End of History
Auteur: Alexander Freed
Publicatie: Star Wars Insider #154 op 9 december 2014

End of History CoverThe End of History speelt zich 10 jaar voor A New Hope af en opent met hoofdpersoon Antron Bach die op de plek aankomt waar Miru Nadrinakar met haar schip neergestort is. Antron heeft toen Palpatine zich tot keizer kroonde, van een Jedi master de opdracht gekregen om zo veel mogelijk Jedi documenten en artefacten mee te nemen, te verstoppen en te beschermen. In de hoop dat de Empire deze niet in handen zou krijgen en te vernietigen. Miru, lid van de Corellian Resistance, was onderweg naar Corellia om iedereen te waarschuwen voor een aankomende aanval van de Empire, maar stort neer op de maan waar Antron zich al tientallen jaren verschuilt. Met TIE fighters op haar hielen, iets waar Antron uiteraard niet blij mee is. Toch doet Antron er met gevaar voor eigen leven alles aan om Miru weer op weg te helpen naar huis.

Dit verhaal heeft geen invloed op andere verhalen maar geeft wel een leuk stukje extra informatie. Er was in ieder geval één Jedi die de moeite nam om documenten en artefacten uit de Jedi Temple veilig te stellen na Order 66. Hoewel de uiteindelijke manier van veilig stellen wellicht niet de beste was, is het in ieder geval gebeurd. Wellicht zien we deze schat van informatie later nog eens terug in een groter verhaal.
Ook ben ik wel benieuwd naar de aanval op Corellia waar Miru haar volk voor wilde waarschuwen, wat is hier gaande en waarom? Ook dat leren we wellicht later.
Ik moet wel bekennen dat ik regelmatig moeite had om mijn aandacht bij het verhaal te houden, de indicaties naar Antron’s verleden en de toekomst van Miru waren interessanter dan dit verhaal zelf.

Titel: Last Call at the Zero Angle
Auteur: Jason Fry
Publicatie: Star Wars Insider #156 op 10 maart 2015

Last Call at the Zero Angle CoverLast Call at the Zero Angle speelt zich af in een piloten bar, net na de gebeurtenissen van A New Hope. De Zero Angle is een bar waar TIE Fighter piloten zich buiten diensttijd verzamelen om gezamenlijk wat te drinken en tijd te doden. Wanneer er een ruzie ontstaat tussen een groep Vac-Heads, TIE Fighter piloten die in de ruimte vliegen voor de Imperial Navy, en Ground-Hogs, TIE Fighter piloten die in atmosfeer vliegen voor de Imperial Army, grijpt de eigenaar van de bar snel in om iedereen weer rustig te krijgen. Gedurende het verhaal krijgen we een goed beeld van de doorsnee piloot in de Empire. Het zijn allemaal gewone mensen die hun werk doen en die vrienden en familie verliezen aan acties van de Rebellen.

Het hele verhaal speelt zich af in de span van een paar uur, het geeft een leuke blik in de gezichtsloze en vervangbare piloten die we uit de films kennen, Last Call at the Zero Angle geeft deze piloten een gezicht en persoonlijkheid, en zorgt er voor dat we medelijden krijgen met deze personen die niets meer doen dan hun werk, het verdedigen van de Galactic Empire.

Titel: Orientation
Auteur: John Jackson Miller
Publicatie: Star Wars Insider #157 op 21 april 2015

Orientation CoverOrientation speelt zich voor de gebeurtenissen van het boek Lords of the Sith af. Darth Vader en Emperor Palpatine zijn aan bord van de Defiance, een schip dat al sinds de tijd van de Republic gebruikt werd om cadetten te trainen voor dienst aan boord van grote militaire oorlogsschepen.
Palpatine is bezig om alle militaire scholen te evalueren en onder te brengen onder de Imperial Academy. Wanneer ze bij de Defiance aankomen biedt Commandant Baylo, de beheerder van de school, aan om Palpatine en Vader aan boord van het schip naar hun volgende bestemming te vervoeren. Zo kunnen zij onderweg zien waar zijn school toe in staat is. Darth Vader verveelt zich kapot tijdens de trainingssimulaties, tot het moment dat Commandant Baylo een jonge cadet genaamd Rae Sloane corrigeert omdat zij fouten gemaakt zou hebben bij een Hyperspace jump calculatie. Hier raakt Vader geïnteresseerd, en met goede reden.

Dit is echt een geweldig leuk verhaal. Miller heeft een leuke opzet uitgewerkt tot een interessant verhaal waar je razendsnel doorheen vliegt. Dat Sloane even om de hoek komt kijken is een leuk herkenningspunt, maar het verhaal zelf heeft een leuke twist die je niet direct ziet aankomen maar waarvan de aanzet duidelijk genoeg is dat je er vrijwel direct achterdochtig van wordt.
Respect voor Commandant Baylo.

Boekreview: A Crash of Fate

A Crash of FateTitel
Zoraida CórdovaAuteur

A Crash of Fate CoverA Crash of Fate speelt zich vlak voor The Force Awakens af op de planeet Batuu. Jules Rakab en Izal Garsea zijn als kinderen buren en beste vrienden, ze zijn dagelijks samen en beleven de, voor jonge kinderen, grootste avonturen rondom de boerderijen van hun families. Tot de ouders van Izzy op een nacht spontaan hun spullen pakken en de planeet verlaten. Dertien jaar later, nadat haar beide ouders overleden zijn en Izzy een tijdje als smokkelaar geleefd heeft maar dat leven en haar zogenoemde vrienden zat is krijgt ze de opdracht om een mysterieus paketje te bezorgen bij Dok-Ondar in Black Spire Outpost. Jules woont nog steeds op Batuu, spendeert zijn tijd als boeren knecht en is toevallig in de winkel van Dok-Ondar wanneer zijn jeugdvriendin daar aanklopt. Wat volgt is een spanned avontuur als Jules Izzy besluit te helpen haar bezorgopdracht te voltooien.

Het hele verhaal speelt zich in en rondom Black Spire Outpost af en Córdova weet een geweldig mentaal plaatje te schetsen van hoe deze locatie er uitziet. Ook zonder beelden van Galaxy’s Edge gezien te hebben kan de lezer zich uitstekend een visueel beeld vormen. Batuu zien vanuit het oogpunt van Córdova is een geweldige beleving. Ze beschrijft alle kamers, winkels, kantoren en straatjes met ongelofelijk veel detail wat er voor zorgt dat het makkelijk is om je in het verhaal in te leven. Maar ze gaat gelukkig niet zo ver als we soms in epische fantasy verhalen zien waar een complete pagina gewijd kan zijn aan het buffet op tafel. Córdova weet een hele goede balans te maken waarbij je genoeg informatie krijgt voor een compleet en realistisch beeld van de omgeving, maar zonder het verhaal af te remmen. Haar gehele schrijfstijl is vrij vlot, wat logisch is voor een boek dat zich op wat jongere lezers richt. Ze blijft nooit te lang in situaties hangen, maar trekt ook geen sprintje naar de eindstreep.

Córdova heeft met zowel Jules als Izzy twee personages neergezet waar de lezer zich mee kan identificeren. Hun zoektocht naar een doel in hun leven en hun verlangen naar een partner, een connectie uit het verleden, voelen ontzettend realistisch. Het zijn beweegredenen die menig lezer bekend zullen aanvoelen. Doordat de hoofdstukken steeds van perspectief wisselen tussen Jules en Izzy krijgen we een diepe kijk in de gedachtegangen van beide personages. Ik had persoonlijk liever gezien dat de twee wat ouder geweest waren op het moment dat Izzy van Batuu vertrok, de sterke band en het verlangen van Jules lijken me wat sterk voor de jonge leeftijd waarop de twee gescheiden werden. Het zou wat mij betreft wat realistischer geweest zijn als ze een aantal jaar later van elkaar gescheiden zouden zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.

A Crash of Fate speelt zich in het Star Wars universum af, maar als je opzoek bent naar grote veldslagen, spannende ruimtegevechten en indrukwekkende Force capriolen dan is dit niet het boek voor jou. Los van wat verwijzingen naar de First Order en de Resistance zou het zich met wat aanpassingen van benamingen net zo goed in een andere science fiction, of zelfs hedendaagse wereld kunnen afspelen. We gaan niet op avontuur met een Jedi en zetten niet de achtervolging in op een TIE Fighter. We volgen twee mensen die hun leven in de gewenste richting willen sturen. Twee mensen die toevallig leven in een universum dat ons als lezers erg bekend is. Dat is wat mij betreft zeker geen slecht punt, het Star Wars universum zit uiteraard vol met gewone mensen die geen grootse avonturen beleven. Gewone mensen die gewoon hun leven leiden en dat kan net zo interessant zijn als een ruimtegevecht.

A Crash of Fate is zeker een aanrader als je opzoek bent naar een luchtig en licht romantisch maar ook enigszins spannend verhaal dat zich in een bekende wereld afspeelt. Hoewel het gericht is op wat jongere lezers zullen ook oudere lezers zich hier prima mee vermaken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)

Boekreview: The Rise of Skywalker Expanded Edition

The Rise of Skywalker Expanded EditionTitel
Rae CarsonAuteur
17 maart 2020Releasedatum

The Rise of Skywalker Expanded Edition Cover
The Rise of Skywalker Expanded Edition
is het verhaal van de laatste film in de Skywalker Saga in boekvorm. Wat naar mijn mening erg waardevol is aan novelisaties is dat veel scènes verder uitgediept kunnen worden doordat je als lezer mee krijgt wat de personages denken en voelen. Zo krijgt de laatste scène met Rey en Ben veel meer diepgang dan ooit in een film mogelijk zou zijn doordat we de complete gedachtegang van Ben kunnen volgen. Ook het moment op Pasaana waar Rey de controle over haar krachten verliest en het transportschip van de First Order vernietigd krijgt van Carson meer emotioneel gewicht door een kijkje in haar gedachten. Haar gevoel en emotie omtrent Chewie en Kylo maakt de elektrische ontlading die volgt veel logischer en begrijpelijker dan enkel de blik op haar gezicht.

Het boek is heel trouw aan de film, niet alleen in de dialogen die veelal woord voor woord gelijk zijn, maar ook in de gebeurtenissen die in het boek verteld worden. Het boek doet de ondertitel ”Expanded Edition” echter wel eer aan door een flink aantal extra of uitgebreide scenes die erg fijn gespeeld zouden hebben in de film. Al was dat bij de meeste praktisch gezien niet mogelijk omdat dit gewoonweg te veel tijd aan de film zou toevoegen of omdat veel van deze scenes om Leia draaien. Zo begint het boek niet net als de film op Mustafar maar op Ajin Kloss. De scene waar Rey in het bos, al zwevend boven de grond, mediteert. We krijgen iets meer tijd voor die meditatie en hoe Rey die ervaart. Maar er is vooral meer tijd erna, waar Leia en Rey in gesprek gaan en waar we getrakteerd worden op een blik in het verleden van Leia en haar ervaringen als leerling van Luke.

Een kort moment dat ik graag op het scherm gezien had gebeurt voordat Lando en Chewbacca richting de Core vertrekken om versterking te zoeken. Wanneer Lando voor het eerst sinds tijden de Millennium Falcon weer betreed en een beetje rond dwaalt om herinneringen op te doen komt hij een holo disc tegen waar hij een afbeelding op vindt van Chewbacca die een jonge Ben Solo in zijn armen heeft. Dit korte momentje laat nog even duidelijk zien waar dit alles begonnen is en wat er op het spel staat.

Verder zien we interessante momenten met Zorii nadat onze helden Kijimi verlaten hebben, krijgen we wat meer inzicht in de rol die Rose speelde in het grote gevecht, krijgt Beaumont daadwerkelijk een informatieve rol en zien we dat Maz en Luke Leia gedurende het verhaal bijstaan en adviseren. En vooral de nieuwe en uitgebreidere momenten met Leia zijn een grote aanwinst voor het verhaal.

Carson schrijft vrij vlot en je vliegt door de pagina’s heen, al had ze van mij hier en daar wat meer tijd aan de beschrijvingen van omgevingen, objecten en personages mogen besteden. Net als eerdere novelisatie bevat ook dit boek in het midden een stel glossy pagina’s met foto’s uit de film. Het geheel is een mooie aanvulling op de film maar is geen verplichte kost, al is het wel een aanrader als je net even iets meer uit het verhaal wil krijgen. Het zal je mening over de film echter niet veranderen, vond je The Rise of Skywalker helemaal niets? Dan heeft dit boek geen toegevoegde waarde voor je. Kon je wel van de film genieten dan is dit een uitstekend stukje extra genot dat ik zeker kan aanraden.

Met dank aan Century Books voor het beschikbaar stellen van The Rise of Skywalker Expanded Edition voor deze review.