Boekreview: Women of the Galaxy

Women of the GalaxyTitel
30 oktober 2018Releasedatum

Women of the Galaxy CoverWomen of the Galaxy van Amy Ratcliffe is een verzameling van samenvattingen van de levens en avonturen van 75 vrouwelijke Star Wars personages. Ratcliffe bespreekt op alfabetische volgorde alom bekende personages als Leia Organa, Rey en Hera Syndulla en minder bekende als Kaydel Ko Connix, Derla Pidys en de Tonnika zussen. Elk personage krijgt minimaal één pagina spread waarin haar leven en avonturen samengevat worden waardoor het boek een vrij uitgebreide encyclopedie geworden is en als uitstekend naslagwerk kan dienen om het een en ander over deze personages op te zoeken. Naast de informatie die Ratcliffe op duidelijke en leuke wijze met de lezer deelt, is elk personage ook voorzien van minimaal één paginavullend kunstwerk van een vrouwelijke of non-binaire kunstenaar. Enkele van deze personages zijn hiervoor zelfs nog nooit eerder afgebeeld.

Het formaat van het boek, de prachtige pagina opmaak, de korte en duidelijke teksten en de ruim 100 geweldige kunstwerken maken dat Women of the Galaxy niet enkel als naslagwerk kan dienen maar ook uitermate geschikt is om in huis rond te laten slingeren zodat het regelmatig even opengeslagen kan worden om van de tekeningen te genieten. De achttien kunstenaars hebben elk een geheel eigen stijl, van vrij realistisch tot cartoony, maar weten elk de personages uit te beelden op een manier die bij ze past. Van het statische portret van Rae Sloane, in uniform met twee Stormtroopers achter haar (van de hand van Cryssy Cheung) tot het dynamische shot van Sabine Wren die voor een kleurrijke explosie uit springt (van Sara Alfageeh) of een helm/maskerloze Phasma met haar thuiswereld Parnassos op de achtergrond (door Annie Stoll). Stuk voor stuk zijn het meesterwerken die enkel en alleen al de prijs voor het boek meer dan waard zijn. Liefhebbers van Star Wars gerelateerde kunst zullen genieten van het boek en wellicht nieuwe kunstenaars tegenkomen waar ze het werk van zullen gaan volgen.

Ratcliffe geeft elk van de gekozen personages een leuk stukje tekst om kennis met haar te maken. Het leven en de persoonlijkheid worden samengevat en hier en daar deelt Ratcliffe een citaat van een (stem)acteur of schrijver om het personage nog wat meer diepgang te geven en te laten zien wat deze personages uniek en herkenbaar maakt. Er komen geen nieuwe weetjes naar buiten, maar de informatie die Ratcliffe deelt deelt ze met wat humor en een vriendelijke stijl. Ratcliffe lijkt met de lezer in gesprek, het is niet alsof de lezer een Wookipedia artikel aan het lezen is. Niets mis met Wookiepedia natuurlijk en dat is nog steeds de beste plek om een zo compleet mogelijk beeld van een personage te krijgen. Maar Ratcliffe maakt de geschiedenissen van deze 75 personages toegankelijk en vermakelijk voor lezers van alle leeftijden, waarbij het niet relevant is of de lezer veel of weinig voorkennis heeft.

Het enige nadeel van een boek als Women of the Galaxy is dat het nooit compleet kan zijn, hoewel er genoeg personages zijn waar we waarschijnlijk nooit meer over zullen horen en de samenvatting in dit boek dus afdoende zal zijn, denk hierbij aan personages als Oola en Camie Marstrap. Voor anderen zoals Rey, Leia en Ahsoka liggen er nog zoveel verhalen in het verschiet dat het ergens zonde is dat hun complete verhaal hier niet verteld kan worden. Aan de andere kant is het boek op dit moment zo compleet en actueel dat Ratcliffe ons zelfs informatie geeft over Star Wars Resistance personages als Aunt Z en Torra Doza. Maar als we eerlijk zijn kan een naslagwerk in de Star Wars wereld eigenlijk nooit compleet zijn, het is duidelijk dat we nog jaren en jaren aan nieuwe verhalen tegemoet kunnen zien, maar wellicht dat we hierdoor in de toekomst een vervolg of een bijgewerkte editie van Women of the Galaxy gaan zien.

De opzet en uitwerking van het boek is dusdanig goed dat ik dolgraag meer van dergelijke boeken met andere thema’s zou willen zien verschijnen.

Women of the Galaxy is voor fans van steengoede personages of goed artwork of voor fans die graag een mooi overzicht van levensverhalen en avonturen in de kast willen hebben zeker een aanrader.

Sana Starros door Jennifer Aberin Johnson

Jas Emari door Eli Baumgartner

Jas Emari door Eli Baumgartner

Padmé Amidala door Geneva Bowers

Padmé Amidala door Geneva Bowers

Met dank aan  Chronicle Books voor het beschikbaar stellen van Women of the Galaxy voor deze review.

Boekreview: The Lightsaber Collection

The Lighsaber CollectionTitel
Lukasz Liszko en Ryan ValleIllustrator
20 oktober 2020Releasedatum

The Lightsaber Collection CoverThe Lightsaber Collection van auteur Daniel Wallace en illustrators Lukasz Liszko en Ryan Valle draait zoals de titel doet vermoeden om lightsabers. Het is een verzamelboek dat de lezer trakteert op prachtige illustraties ene achtergrondinformatie over 58 variaties van wat misschien wel het bekendste wapen uit de filmwereld is.

Daniel Wallace begint het boek met een introductie en zes korte hoofdstukken over wat een lightsaber is, hoe een lightsaber gemaakt wordt, het ontwerpproces, lightsaber training en gevechten. Vervolgens bestaat het merendeel van het boek uit de daadwerkelijke lightsabers. Elke spread (dubbele pagina) van het boek is gewijd aan een personage uit de Star Wars wereld en diens lightsaber. De linker pagina bevat een indrukwekkende personage illustratie van de hand van Ryan Valle, en een korte tekst van Wallace waarin hij een beknopte geschiedenis van het personage geeft, wat behind the scenes informatie over de (stem) acteurs die het personage speelden en in welke films, series boeken en/of games we de personages tegenkomen.

Aayla Secura's Lightsaber

Aayla Secura’s Lightsaber

De rechter pagina is volledig gewijd aan een illustratie van het lightsaber hilt, van de hand van Lukasz Liszko. Onder de tekst op de linker pagina is ook een kleine illustratie van het lightsaber te zien, vaak van de andere kant gezien en hier is het niet alleen het hilt, maar is het lightsaber ingeschakeld waardoor ook de kleur van het licht te zien is. Een aantal keer is de rechter pagina uitvouwbaar als het bijvoorbeeld om een double-bladed lightsaber gaat, zoals dat van Darth Maul of de Jedi Temple Guards, of een wapen dat gedurende de films van uiterlijk veranderd is, zoals het Skywalker lightsaber.

“This is the weapon of a Jedi Knight. Not as clumsy or random as a blaster. An elegant weapon for a more civilized age.”
– Obi-Wan Kenobi

Het lightsaber gedeelte van het boek is opgedeeld is drie delen, Jedi of the Galactic Republic, Acolytes of the Dark Side en A New Jedi Tradition. In het eerste stuk vinden we alle bekende Jedi zoals Ahsoka Tano, Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi en Yoda. Maar we komen hier ook wat minder bekende en zelfs onverwachte namen tegen zoals Gungi (de Wookiee padawan uit de Youngling arc van The Clone Wars), Lord Corvax (uit de Vader Immortal VR game) en Sifo-Dyas. In het tweede gedeelte komen we de bekende Dark Side namen als Dacht Maul, Darth Sidious en Kylo Ren tegen, maar ook alle Inquisitors komen voorbij, alsook Ren (The Rise of Kylo Ren comic) en Dark Rey. Het laatste stuk is gewijd aan nieuwe Jedi die na het ontstaan van de Empire tevoorschijn kwamen zoals Ben Solo, Cal Kestis (Jedi: Fallen Order) Kanan Jarrus (Star Wars Rebels) en Leia Organa.

Sommige personages krijgen zelfs twee plekken in het boek omdat ze in hun leven meerdere lightsabers gebruikt hebben, denk aan Ahsoka Tano, Asajj Ventress en Obi-Wan Kenobi.

Asajj Ventress' Lightsabers

Asajj Ventress’ Lightsabers

Naast de in-universe informatie over de personages en hun lightsabers deelt Wallace ook wat behind the scenes weetjes, hoe Roger Christian bijvoorbeeld het beroemde flitserhandvat van een Graflex perscamera uit de jaren 40, dat uiteindelijk het Skywalker lightsaber werd, in een klein winkeltje vond. Ook vertelt Wallace dat het Lightsaber rekwisiet van de oude Ben Kenobi bestond uit een granaat, balanseerpijp en kraanknop. Wat dan wel weer gek is, is dat de illustratie van juist dit lightsaber, een rekwisiet waarvan fans al sinds jaar en dag exact weten uit welke echte onderdelen het bestaat, helaas niet accuraat is.

Rey's Lightsaber uit het Dark Side visioen.

Rey’s Lightsaber uit het Dark Side visioen.

Lukasz Liszko heeft her en der wat vrijheid gekregen om te spelen met de vormgeving van minder bekende lightsabers. Zo werden er op de sets van de prequels nogal wat lightsabers ”gedeeld” tussen verschillende Jedi. Amy Allen maakte als Aayla Secura bijvoorbeeld voor een aantal van haar scenes gebruik van hetzelfde rekwisiet als dat Silas Carson als Ki-Adi-Mundi aan zijn riem had hangen. Maar voor dit boek heeft Liszko Aayla’s lightsaber een aantal aanpassingen gegeven zodat het als een eigen ontwerp door het leven kan gaan, maar het nog trouw genoeg is aan de flitsen die we ervan zien in de prequel films en The Clone Wars.

De illustraties van de lightsabers zijn niet op ware grootte weergegeven, maar het scheelt niet veel. Omdat het boek met de vorm van lightsabers in gedachten is vormgegeven heeft het boek een wat vreemde afmeting, het is een goeie 30 centimeter breed (en dus het dubbele wanneer je het openslaat), maar slechts de helft daarvan hoog. De illustraties komen door dit formaat geweldig tot hun recht, maar het maakt het boek wat ongemakkelijk om op de plank op te bergen. Het maakt het daarentegen wel een eye catcher als het op de koffietafel ligt. Het reliëf van de omslag helpt hier ook zeker een handje bij.

Cal Kestis' Lightsaber

Cal Kestis’ Lightsaber

De vorm van het boek is wat mij betreft het enige (soort van, maar ook weer niet helemaal) minpuntje aan dit boek. De vormgeving is speels en uniek en de lange smalle pagina met een enkele illustratie op een glossy zwarte achtergrond is erg mooi om te zien, maar het limiteert het boek ook wat. Er is maar weinig ruimte voor begeleidende tekst, hier en daar had ik graag wat meer informatie willen zien. Maar vooral de lightsaber ontwerpen hadden van mij veel meer ruimte mogen krijgen om echt tot hun recht te komen. Naast een enkele grote illustratie en een kleinere onder de tekst was het wat mij betreft erg interessant geweest om de lightsabers van meerdere kanten te tonen om een beter beeld te krijgen van de verschillende vormen. Sommige elementen vallen nu geheel weg omdat het van de gekozen kant als een simpele rechte streep uitziet. Het was leuk geweest om meer details van de ontwerpen te kunnen aanschouwen, maar ik snap dat keus voor het langwerpige ontwerp met een enkele illustratie hier gewonnen heeft omdat het geheel gewoon een ontzettend pakkend visueel pareltje is dat niet mag ontbreken op de boekenplank van fans van dit elegante wapen.

Met dank aan Insight Editions voor het beschikbaar stellen van The Lightsaber Collection voor deze review.

Hardcover:

Boekreview: The Art of The Mandalorian

The Art of Star Wars: The MandalorianTitel
1 december 2020Releasedatum

The Art of the Mandalorian CoverThe Art of Star Wars: The Mandalorian is het zoveelste pareltje van Phil Szostak in de The Art of… serie. Dit is de eerste keer dat er een TV serie besproken wordt, dus het format is iets anders dan we gewend zijn, maar dan hebben we het alleen over de hoofdstukindeling. We beginnen met een voorwoord van, Lucasfilm vice president en executive creative director, Doug Chiang waarin hij vertelt hoe hij bij het project betrokken werd en wat zijn eerste reacties waren op de ideeën en voorstellen van (bedenker, schrijver, executive producer en regisseur) Jon Favreau en (schrijver, executive producer en regisseur) Davi Filoni. Vervolgens krijgen we wat hoofdstukken die zich richten op de eerste ideeën en de pitch voor de serie, en het ontwerp van de Mandalorian en de Razor Crest, waarna de volgende hoofdstukken steeds in een enkele aflevering van het eerste seizoen duiken.

Elk hoofdstuk begint met een aantal alinea’s tekst met achtergrondinformatie over wezens, voertuigen en andere ontwerpen, filmtechnologieën, en uitdagingen waar ze bij de betreffende aflevering tegenaan liepen. Ook krijgen we wat informatie over wanneer er aan deze ontwerpen gewerkt is en wanneer de opnames van de aflevering waren. Vervolgens worden we overladen met conceptschetsen, 3D renders, volledig uitgewerkte digitale schilderingen, plattegronden en story boards. De meeste van de honderden werken die over de 256 pagina’s van dit boek verspreid zijn gaan gepaard met een citaat van de artiest waarin wat meer context gegeven wordt. Wat de insteek achter het werk was, waar het op gebaseerd is, wat goed uitgepakt heeft en wat doorgegaan is naar een volgende ronde of wat de plank totaal missloeg. Ook zien we het een en ander dat wel ontworpen en gerealiseerd is maar niet gebruikt werd. Zoals de escape pod van de Razor Crest of een compleet nieuw strategisch holo-/bordspel bijvoorbeeld.

Hoofdstuk 'The Pitch' met de eerste Mandalorian schets van Dave Filoni.

Hoofdstuk ‘The Pitch’ met de eerste Mandalorian schets van Dave Filoni.

Szostak geeft een mooi beeld van een hoop bronnen die als inspiratie gediend hebben voor de algemene sfeer of kleine details van de serie. Van The Clone Wars tot Star Wars Rebels. Van de live action TV serie waar George Lucas aan begonnen was maar die nooit tot stand gekomen is tot de Star Wars Holiday Special. Van de sequel trilogie tot spellen als Jedi: Fallen Order. Maar voorop staat dat de grootste inspiratiebron voor The Mandalorian net als bij de originele Star Wars films een samurai verhaal is. De Lone Wolf and Cub manga serie uit de jaren 70 heeft de grootste invloed gehad op het totaalplaatje, al is dat niet te missen als je ook maar heel vaag bekend bent met die serie.

Verschillende concepten voor Mandalorians van de hand van Brian Matyas.

Wat uit de interviewfragmenten met verschillende betrokkenen keer op keer naar voren komt is dat het ontwerpproces vrij snel verliep, Jon en Dave hadden beiden een goed beeld van wat ze wilde op gebied van verhaal en visuals. En het feit dat Dave zelf uitstekend kan tekenen, en bekend staat geen stuk papier onbeklad te laten, gaf de conceptartiesten een grote voorsprong in hun eigen proces. Een aantal van Dave’s simpele schetsen zijn wat mij betreft ook hoogtepunten in het boek.

Ook interessant is de informatie die gegeven wordt over het feit dat Dave in voorbereiding op zijn live action debuut op verschillende Star Wars sets rondgelopen heeft. Zoals die van The Force Awakens, Rogue One en The Last Jedi, om de kneepjes van regie in live action te leren van mensen met meer ervaring. Rian Johnson zou hem zelfs nauw betrokken hebben bij het process en hem een tijdje als leerling onder zijn hoeden genomen hebben.

Din Djarin en Omera. Van de hand van Nick Gindraux.

Net als eigenlijk alle andere boeken in deze serie is The Art of the Mandalorian een geweldige toevoeging aan de Disney+ serie en aan de verzamelingen van fans die genieten van deze kijkjes achter de schermen in het ontwerpproces van Star Wars producties. Het is een boek dat niet mag ontbreken in een grotere verzameling behind the scenes boeken en ik hoop heel erg dat we voor seizoen 2 en verder in de toekomst ook The Art of… boeken gaan krijgen.

De Mos Espa docking Bay en omgeving. Anton Grandert en Doug Chiang.

Wat vond jij van seizoen 1 en 2 van The Mandalorian en wat verwacht je van seizoen 3? Praat er over mee in onze Discord!

Met dank aan Abrams Books voor het beschikbaar stellen van The Art of Star Wars: The Mandalorian voor deze review.