Boekreview: Treasures from Batuu

Treasures from Batuu Cover
Titel: Star Wars: Galaxy's Edge: Treasures from Batuu
Auteur: Riley Silverman
Uitgever: Insight Editions
Publicatiedatum: 9 augustus 2022
4

Treasures from Batuu CoverTreasures from Batuu van Riley Silverman is net als zijn voorganger Star Wars: Jedi Artefacts meer een verzameling hebbedingetjes dan een volwaardig boek. Net als voorheen heeft Insight Editions een spectaculaire verzameling ”schatten” verzameld waar menig jonge lezer zich uitstekend mee zal vermaken. Het boek bestaat uit een harde kaft met één hele lange pagina die als een harmonica uitgevouwen kan worden. Het blad is dan opgedeeld in 13 pagina’s met op elke pagina een stukje informatie over bekende plekken in Black Spire Outpost. Zo leer je van alles over Oga’s Canina, Mubo’s Droid Depot, Savi’s Workshop, de aanwezigheid van de Resistance en First Order op de planeet. Elke pagina is voorzien van één of meerder prachtige illustraties die te maken hebben met de besproken locatie.

Maar dit is nog maar het begin van het boek, of eigenlijk is ”ervaring” een beter begrip. Naast de 13 pagina’s met informatie over Black Spire Outpost zijn er namelijk een hoop ”schatten” in het boek verzameld. Je vindt losse boekjes met beschrijvingen van lightsaber kristallen, schematische tekeningen van First Order voertuigen, een Resistance patch, Chewbacca en First Order sleutelhangers, stickervellen om je eigen astromach droid mee samen te stellen er er is zelfs een foamboard model van een Cookie’s shuttle te vinden dat je zelf in elkaar kunt zetten.

Heb je altijd al thuis een Fried Endorian Tip-Yip (gefrituurde kip met gepureerde aardappels) willen bereiden? Dan weet je nu hoe je dat moet doen. Liever een vegetarische Felucian Garden Spread? Ook dat recept is te vinden. Net als hoe je bijvoorbeeld ene verfrissende Cliff Dweller of een stevige Hyperdrive mixt.

Treasures from Batuu - Intern

De schatten zijn erg leuk. De losse boekjes zijn allemaal vormgegeven alsof het echte teksten uit de Star Wars wereld zijn, compleet met een bericht van Vi Moradi aan General Leia Organa, wat zowel in Aurebesh als Engels te lezen is. En kleefnotities vormgegeven als de onderzetters in Oga’s Cantina komen natuurlijk altijd van pas!

Treasures from Batuu - Intern

Het is heel duidelijk dat Star Wars: Galaxy’s Edge: Treasures from Batuu op jongere fans gericht is, volwassen lezers zullen er niet heel veel uithalen, maar een jonge ik had zich uren en uren met deze verzameling teksten en schatten kunnen vermaken. Voor kids met interesse in Star Wars en Galaxy’s Edge is dit zeker een aanrader. Het is een uitstekende manier om op speelse wijze een idee te krijgen van hoe groot de Star Wars wereld is en wat er naast de films en series nog allemaal te ontdekken valt. Het boek is wel enkel in het Engels uitgegeven, wat het voor jonge kinderen misschien wat onhandig maakt, al is het ook een leuke bezigheid om samen te doen waarbij ouders de teksten voor hun kids kunnen vertalen.

Met dank aan Insight Editions voor het beschikbaar stellen van Star Wars: Galaxy’s Edge: Treasures from Batuu voor deze review.