Boekreview: The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976

The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976Titel
W.R. MillerAuteur
396Aantal pagina's
Pulp Hero PressUitgeverij
Juli 2018Releasedatum
$ 29,95 (Amazon.com)Adviesprijs

De afgelopen jaren begon het er steeds meer op te lijken dat het einde qua goede ‘original trilogy’ naslagwerken in zicht was. Zowat alles was inmiddels wel belicht en als er dan wat uit kwam waren het vaak gimmicks die de ‘oude wijn in nieuwe zakken’ moesten zien te verkopen.

Hoe anders is dit bij The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976 van W.R. (Bob) Miller, een sober boek met een chronologisch overzicht van wat er van 1971 tot en met 1976 op Star Wars gebied is gebeurd.

Ik hoor je nu denken: “1971? Maar Star Wars is toch uit 1977?” Ja, maar in 1971 kwam radiopresentator Terry McGovern (die in A New Hope als stem van een Stormtrooper te horen is) met de term ‘Wooky’, iets wat later door George Lucas vervormd werd tot Wookiee. Dit is slechts één van de vele feiten die de lezer gaat ontdekken.

De manier waarop Miller bij dit boek te werk is gegaan is ‘ziekelijk goed’ en het is direct duidelijk waarom de totstandkoming van deze publicatie vele jaren in beslag heeft genomen. Het aantal bronnen dat hij geraadpleegd heeft is enorm (boeken, magazines, Facebookposts… en ik kan met trots zeggen dat hij ook veelvuldig van door mij afgenomen interviews gebruikt heeft gemaakt) en er gaat geen feit verloren in dit boek dat de eerste van een reeks is.

Zoals gezegd is de kracht en uniekheid van dit boek het feit dat het enorm op de details zit; 396 pagina’s over de jaren voorafgaand aan de allereerste Star Wars film is iets wat nog nooit vertoond is. Dit heeft twee gevolgen: voor de echte Star Wars historicus is het een groot feest met al deze feiten terwijl het voor de casual fan als een droog feitenboek zal aanvoelen wat ook nog eens geen enkele foto of afbeelding bevat (reden hiervan is het feit dat het niet onder de Disney licentie is uitgebracht). Zoals uit onderstaande voorbeelden van enkele pagina’s blijkt is het puur een chronologische uiteenzetting van feiten en uitspraken met bronvermelding en geen vloeiend verhalend geheel.

The Star Wars Historical Sourcebook is een serieus, gimmickloos boek geworden bomvol unieke, nooit eerder gepubliceerde informatie. Ik zou willen zeggen: het werd weer eens tijd.

Overigens hebben toonaangevende personen uit de Star Wars geschiedenis als Gary Kurtz (producer), Charles Lippincott (hoofd marketing), Craig Miller (hoofdredacteur Bantha Tracks) en Lorne Peterson (ILM) zich al lovend uitgelaten wat als een enorme ‘stamp of approval’ gezien kan worden.

Om met de woorden van Gary Kurtz af te sluiten:

“This historical sourcebook is an extraordinarily complete work, annotating almost everything that has been written about the original Star Wars Trilogy (now called Episodes 4, 5, and 6). I have personally found this sourcebook very useful for my own research into questions I am asked in interviews. Bob Miller has done a monumental job on this sourcebook and any true Star Wars fan or scholar must have this work in their collection.”

The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976 is verkrijgbaar op diverse Amazon sites:

Amazon.com, Amazon.co.uk en Amazon.de

Geboren toen de opnames van A New Hope van start gingen. Voormalig assistent van Anthony Daniels. Auteur van de 'Star Wars Interviews' boekenreeks waarvoor hij 180+ cast en crewleden interviewde. Trots op zijn vermeldingen in de credits van de boeken The Making of Return of the Jedi, Stormtroopers: Beyond the Armor, The Star Wars Historical Sourcebook, The Star Wars Archives en Star Wars Icons: Han Solo.

Star Wars Rebels: The Art of the Animated Series CoverStar Wars Rebels: The Art of the Animated Series is een koffietafelboek geschreven door Daniel  Wallace. Het is een verzameling artwork dat tijdens de productie van de geanimeerde TV serie gemaakt is. Het boek bevat 200 pagina’s met honderden conceptwerken maar vooral complete tekeningen die de ontwerpen voor personages, kleding, voertuigen en omgevingen duidelijk weergeven zodat dit in 3D geproduceerd kon worden.

Het boek begint met twee pagina’s met vroege ideeën, hier zien we een aantal opties die verkend zijn voor hoe de Ghost crew er uit kon gaan zien. Daarna krijgt elk seizoen een hoofdstuk dat onderverdeeld is in personages, omgevingen, props en voertuigen. Voor de hoofdpersonages krijgen we nog wat meer vroege concepten te zien, soms een kleimodel van het hoofd en verder wat detailshots van hun kleding en props. Van minder belangrijke personages zoals Cikatro Vizago en Maketh Tua worden er enkel overzichtsafbeeldingen gedeeld. Van personages die we al eerder in films of Star Wars The Clone Wars gezien hebben, zoals Darth Maul, Grand Moff Tarkin, Luminara Unduli en Obi-Wan Kenobi krijgen we naast overzichten ook wat beelden uit de eerdere films en/of series zodat we een goed beeld krijgen van hoe dzee personages zijn aangepast aan de visuele stijl van Star Wars Rebels.

We worden ook getrakteerd op geweldige landschapsplaten zoals een overzicht van een boerderij op Lothal, de ringen en ruimtestations om Geonosis en Reklam Station in de wolken van de planeet Yarma. Maar ook de interieuroverzichten van het Imperial hoofdkantoor op Lothal of Kallus’ kantoor daar zijn een lust voor het oog.

Het artwork is hoe dan ook de ster van het boek, de begeleidende teksten zijn vooral bijzaak. Bijna elke afbeelding heeft een korte beschrijving of een inzichtelijk quote van de tekenaar of de showrunners van de serie. Deze teksten gaan helaas niet heel diep op de materie in, maar zijn wel een leuke toevoeging. Maar zelfs zonder de teksten zou het boek helemaal tot zijn recht komen.

Ik had wel graag wat meer ontwikkelend werk gezien, vroegere concepten die we nog zien evolueren, of die elementen weergeven die het niet tot in de show gehaald hebben etc. Het boek focust zich vooral op werk dat helemaal gereed is, dat daadwerkelijk gebruikt is, en in een hoop gevallen ook al eerder naar buiten gebracht is in bijvoorbeeld de Episode Guides op StarWars.com.

We krijgen wel een klein aantal ongebruikte ontwerpen te zien zoals een compleet uitgewerkte Director Orson Krennic, maar het boek is meer een”dit is wat we gemaakt hebben”-boek, en niet zozeer een ”dit is hoe we tewerk gegaan zijn”-boek, wat op zichzelf helemaal niet slecht is natuurlijk. Dit zorgt ervoor dat elk werk in het boek er gelikt uitziet en daadwerkelijk bekend is uit de TV serie.

Star Wars Rebels: The Art of the Animated Series is erg leuk voor mensen die van de serie genoten hebben, we worden mee terug genomen naar de elementen die Rebels uniek maakte, ontdekken details in de ontwerpen die ons wellicht eerder nog niet opgevallen waren en we leren gaandeweg een klein beetje over het productieproces. Als je opzoek bent naar een echt diepgaand naslagwerk over de productie van een geanimeerde serie is dit niet het boek voor jou. Maar als je graag naar schetsen, 3D renders en kleimodellen van bekende personages en omgevingen kijkt is dit zeker een boek waar je je een paar uur mee kunt vermaken en wat je zo nu en dan nog eens kunt doorbladeren. Het is in dat aspect zeker een aanrader, maar verwacht dus geen diepgaande behind-the-scenes weetjes en feiten.

Net als bij The Force Awakens en The Last Jedi geeft Lucasfilm Creative Art Manager Phil Szostak ons ook bij The Rise of Skywalker een rondleiding door het vormgevingsproces van de film. Szostak gaat in tegenstelling tot zijn vorige twee Art of … boeken deze keer niet op chronologische volgorde door het productieproces heen, maar heeft het boek opgedeeld in de verschillende afdelingen die aan de film gewerkt hebben. Zoals de kostuum afdeling, props afdeling, creature en droids, etc. Wel als vanouds vertelt Phil over de keuzes die tijdens het gehele productieproces gemaakt zijn. Welke locaties gekozen zijn, welke sets er gemaakt werden en hoe deze allemaal in het strakke tijdschema gepast moesten worden. Het is altijd weer indrukwekkend om te zien hoe snel een set gebouwd wordt, hoe kort deze gebruikt word om vervolgens snel weer afgebroken te worden om plaats te maken voor de volgende. Phil deelt een slordige 350 werken met ons die in veel gevallen vergezeld worden door anecdotes en achtergrond informatie van de artiesten die het werk gemaakt hebben.

Zoals we van deze boekenreeks gewend zijn varieert het werk van simpele schetsen tot volledig uitgewerkte digitale schilderijen, waarvan er velen in groot formaat aan de muur niet zouden misstaan. We zien vroege sfeerimpressies voor locaties maar ook gedetailleerde ontwerpen en zelfs 3D modellen van voertuigen en tig variaties van droids zoals D-O. Opvallend en jammer is wel dat er geen visualisaties van Palpatine in het boek te bekennen zijn en ook Exegol is erg ondervertegenwoordigd.

Dit boek bevat niet enkel conceptwerk van The Rise of Skywalker productie maar gaat ook een stukje terug in de tijd. Omdat The Art of The Last Jedi uitkwam op de dag dat die film in de bioscopen ging draaien hebben ze er destijds voor gekozen om grote spoilers voor die film uit dat boek weg te laten. Maar dat werk wilden ze ons gelukkig niet onthouden dus opent dit boek met een hoofdstuk dat daaraan gewijd is. Zo worden we bijvoorbeeld getrakteerd op geweldige sfeerimpressies van de confrontatie tussen Luke en Kylo op Crait.

Net als de voorgaande boeken in deze serie begint elk hoofdstuk met een pagina tekst waarin Phil vertelt over de tijdschema’s van dit gedeelte van de productie. Waar en wanneer ze verschillende sets opgebouwd hebben of welke teams er aan welke concepten werkten en hoe regisseur J.J. Abrams inspeelde op ideeën die van de concept artists zijn kant op kwamen. Hieruit wordt ook goed duidelijk dat het vrij lang geduurd heeft tot het verhaal daadwerkelijk vast stond, grote elementen zijn lange tijd onzeker geweest of zijn tijdelijk overboord gegooid om later alsnog terug te keren in het script. Als die informatie je niet interesseert kun je deze tekstpagina’s eventueel laten voor wat ze zijn en enkel genieten van al het visuele pracht en praal wat pagina na pagina met je gedeeld wordt.

The Art of The Rise of Skywalker is echt een lust voor het oog, een waardige toevoeging aan de serie en zeker een aanrader voor mensen met interesse in kunst of de processen achter de visuele kant van films en Star Wars in het bijzonder. Ook als het verhaal dat de film vertelt je niet echt interesseert blijft dit een fantastisch boek om af en toe door te bladeren en van de geweldige platen en ideeën te genieten en het mag dan ook eigenlijk niet op de boekenplank ontbreken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)

is net als zijn voorganger een boek dat de lezer meeneemt achter de schermen tijdens de productie van bijna alle Star Wars films. Landry Walker neemt ons mee op ontdekkingsreis van A New Hope tot net voor The Rise of Skywalker en vertelt over de verschillende productieprocessen die gebruikt zijn om de vele voertuigen en veldslagen die we in de films zien tot leven te wekken. Van concept art, tot eindresultaat, van handgemaakte schaalmodellen van styreen, tot levensgrote sets, van schaalmodellen die tot ontploffing gebracht werden tot computer gegenereerde sets en voertuigen. Alles komt aan bod.

Elke film krijgt een hoofdstuk dat begint met een twee pagina’s grote conceptafbeelding van Ralph McQuarrie, Doug Chiang, Ryan Church, Kevin Jenkins, Thom Terry, James Clyne of Jon McCoy. Waarna Walker ons vertelt over de bekendste voertuigen uit de betreffende film. Zo zien we van de Millennium Falcon conceptschetsen en foto’s en wordt er vertelt over de vele verschillende variaties van de schaalmodellen. Van 5cm lange achtergrond miniaturen tot meter lange versies die op ingewikkelde computergestuurde motion control systemen bevestigd werden. Van de half gebouwde levensgrote Falcon die voor A New Hope gebouwd werd tot de volledige versie die voor The Last Jedi gemaakt werd. Er wordt ook aandacht besteed aan de sets van de binnenkant van de Millennium Falcon, zowel de oude ”Han Solo” versie als de nieuwe ”Lando Calrissian” versie. En ook de digitale versies van de Falcon komen aan bod.

Naast voertuigen als de X-Wing, de Jawa Sandcrawler, de Naboo N1 Starfighter, Rey’s Speeder en de AT-M6 Walker komen ook de grote gevechten aan bod. Walker vertelt hoe de verschillende aspecten van de grote veldslagen, zoals die bij Yavin, Coruscant, Starkiller Base en Scarif, tot stand kwamen. Daarbij komen de verschillende gebruikte technieken aan bod. Zoals de stop motion animatie van de AT-AT walkers op Hoth, de volledig computer gerealiseerde crash op Coruscant en de hydraulische cockpit sets die gebruikt werden om de scenes van de piloten tijdens de aanval op Starkiller Base zo echt mogelijk te laten lijken. Of de gigantische LED-panelen die bijvoorbeeld tijdens Solo: A Star Wars Story gebruikt werden om de Kessel Run achter de ramen van de cockpit van de Falcon weer te geven zodat de acteurs daadwerkelijk iets hadden om naar te kijken tijdens hun reis door de maelstrom. Ook wordt er aandacht besteed aan technieken die specifiek voor de films ontwikkeld zijn zoals de Dykstraflex van John Dykstra waar een complete pagina aan gewijd is.

The Rise of Skywalker is de enige film die in het boek niet besproken wordt. Hieraan is slechts een intro pagina en een enkele pagina met twee conceptschilderingen en een foto gewijd. Dit komt natuurlijk omdat het boek tegelijk met de film uit kwam en men de schepen uit deze film een verrassing wilde houden. Maar wat mij betreft had het boek een maand later mogen verschijnen als we daarmee een meer compleet boek gekregen hadden. Er zijn genoeg schepen in The Rise of Skywalker te vinden die ik graag in dit boek terug gezien had.

Net als in voorgaande Moviemaking Magic boeken zit ook dit 144 pagina’s tellende boek vol met uitvouwbare elementen die meer diepgang aan een model of situatie geven. Zo krijgen we voor de speeder achtervolging in Attack of the Clones drie afbeeldingen over elkaar heen gevouwen zodat we heel makkelijk het verschil zien tussen de gefilmde set, de 3D scene die voor de achtergrond gemaakt is en daar bovenop de uiteindelijke scene zoals we die in de film zien. Ook zien we op deze manier scenes zoals de explosie van Jabba’s Sail Barge, waarbij we een foto zien van twee modelbouwers die het twee meter lange model aan het maken zijn, daar overheen een foto van dat model dat op het dak van ILM op een miniatuurset tot ontploffing gebracht wordt, met daar weer boven een shot uit de uiteindelijke scene in de film. Dit soort foto’s geven een heel mooi beeld van de processen die bij het realiseren van dergelijke films gebruikt werden. Het gebruik van deze uitvouwbare elementen geeft ruimte voor veel meer foto’s en schetsen dan anders mogelijk zou zijn zonder dat ze in de weg zitten of als een nutteloos extraatje voelen.

The Moviemaking Magic of Star Wars: Ships + Battles is net als zijn voorganger The Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens geschreven met jongere lezers in het achterhoofd en gaat dus niet heel diep op de materie in, maar legt voldoende uit en laat meer dan genoeg zien om voor alle leeftijden interessant te zijn. Ik ben er zeker van dat een hoop creatieve kinderen zullen genieten van dit boek en zich zullen laten inspireren om zelf ook mooie dingen te gaan maken. Maar tegelijkertijd zullen ook oudere lezers zich vermaken en nieuwe dingen leren.

Voor fans van de wereld achter de schermen van Star Wars zal veel van de informatie niet nieuw zijn, maar zelfs voor grote fans zullen er toch zeker veel interessante dingen voorbij komen. Zo kwam ikzelf ook in dit deel een aantal foto’s tegen die ik nog nooit eerder gezien had. Dit boek is dan ook zeker een grote aanrader voor iedereen die ook maar een klein beetje interesse heeft in de magie achter de films, of filmtechnieken in het algemeen.

Collecting a Galaxy: The Art of Sideshow, geschreven door Samuel C. Spitale en uitgegeven door Sideshow Collectables en Insight Editions, is een prachtig koffietafelboek waar menig fan van Star Wars, Sideshow, beeldjes, fotografie en de processen die achter het maken van collectables zitten van zullen genieten.

Het boek bevat een voorwoord van Phill Tippett, Visual Effects meester en winnaar van onder anderen twee Oscars, twee Emmys en een BAFTA award. Hij vertelt kort over zijn betrokkenheid bij Star Wars en over zijn bewondering voor het werk dat Sideshow keer op keer levert met hun kunstwerken. Waarna Spitale in het boek van alles vertelt over de Star Wars gerelateerde collectables die Sideshow de afgelopen vijftien jaar geproduceerd heeft.

The Art of Sideshow is opgedeeld in alle categorieën waarin Sideshow stukken heeft geproduceerd: Sixth Scale, Premium Format, Legendary Scale Busts en Figures, Life-Size Busts en Figures, Dioramas, Bronze Sculptures, en de Artist Series Statues. In elk van de hoofdstukken krijgen we foto’s te zien van alle stukken uit de lijn, vergezeld door het jaartal waarin het figuur uitkwam. Van de meest interessante stukken krijgen we niet enkel een foto, maar meerdere foto’s van het eindproduct, vaak met een indrukwekkende achtergrond of complete omgeving, concept schetsen, break down visualisaties van alle componenten, foto’s van ongeverfde prototypes en onderdelen en hier en daar ook duidelijke visualisaties van de logo decals die op de figuren zijn aangebracht.

Er wordt in een aantal alinea’s over een figuur verteld, we leren waarom er voor een bepaald personage gekozen is en welke emotie de ontwerper met een bepaalde pose wilde opwekken. Welke moeilijkheden er om de hoek kwamen kijken en welke nieuwe technieken er ontwikkeld zijn om tot het eindresultaat te komen. Er worden wat anekdotes vertelt zoals hoe de Wampa in de ”Ambush on Hoth” diorama, waarin Luke en zijn Tauntaun aangevallen worden, bijna bruin geschilderd werd omdat men in de fabriek in China in eerste instantie dacht dat het Chewbacca was.

Hoewel deze korte informatieve stukjes tekst erg interessant zijn, en wat mij betreft ook veel uitgebreider uitgewerkt hadden mogen worden, zijn ze niet de ster van het boek. De foto’s stelen in alle gevallen de show. De fotograven hebben prachtig werk geleverd, of het nu om een Darth Vader figuur voor een egaal zwarte achtergrond gaat, een IG-88 figuur op een mechanisch uitziende vloer met paars verlichtte rook op de achtergrond of een verzameling van R2-D2, Luke Skywalker en Yoda figuren die in een volledig gerealiseerde Dagobah set geplaatst zijn. De foto’s zijn stuk voor stuk prachtig om te aanschouwen en maken dit een boek dat voor iedereen, verzamelaar of niet, indrukwekkend is om door te bladeren. Een boek dat je prima in huis kunt laten rondslingeren om af en toe eens open te slaan om van deze kunstwerken te genieten. En naast de foto’s is ook het boek zelf prachtig vormgegeven. De foto’s krijgen de ruimte, de teksten zijn kort maar bondig en prettig gepositioneerd, en het gebruik van goudkleurige en glimmende inkt voor teksten of achtergronden is keer op keer indrukwekkend en geven het boek een luxueus gevoel.

Als je ook maar een klein beetje geïnteresseerd bent in Sideshow Collectable figuren, of figuren in het algemeen, mag dit boek eigenlijk niet in je boekenkast ontbreken. Maar ook als je niet zozeer geïnteresseerd bent in de figuren zelf maar wel kan genieten van mooi vormgegeven scenes is dit een boek dat leuk is om door te nemen. De, in veel gevallen bijna levensechte, figuren en de zorg waarmee deze gemaakt zijn en in dit boek tentoongesteld worden is een lust voor het oog. Star Wars: Collecting a Galaxy: The Art of Sideshow is zeker een boek dat ik in de toekomst op willekeurige momenten nog eens zal openslaan.