Boekreview: The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976

The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976Titel
W.R. MillerAuteur
396Aantal pagina's
Pulp Hero PressUitgeverij
Juli 2018Releasedatum
$ 29,95 (Amazon.com)Adviesprijs

De afgelopen jaren begon het er steeds meer op te lijken dat het einde qua goede ‘original trilogy’ naslagwerken in zicht was. Zowat alles was inmiddels wel belicht en als er dan wat uit kwam waren het vaak gimmicks die de ‘oude wijn in nieuwe zakken’ moesten zien te verkopen.

Hoe anders is dit bij The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976 van W.R. (Bob) Miller, een sober boek met een chronologisch overzicht van wat er van 1971 tot en met 1976 op Star Wars gebied is gebeurd.

Ik hoor je nu denken: “1971? Maar Star Wars is toch uit 1977?” Ja, maar in 1971 kwam radiopresentator Terry McGovern (die in A New Hope als stem van een Stormtrooper te horen is) met de term ‘Wooky’, iets wat later door George Lucas vervormd werd tot Wookiee. Dit is slechts één van de vele feiten die de lezer gaat ontdekken.

De manier waarop Miller bij dit boek te werk is gegaan is ‘ziekelijk goed’ en het is direct duidelijk waarom de totstandkoming van deze publicatie vele jaren in beslag heeft genomen. Het aantal bronnen dat hij geraadpleegd heeft is enorm (boeken, magazines, Facebookposts… en ik kan met trots zeggen dat hij ook veelvuldig van door mij afgenomen interviews gebruikt heeft gemaakt) en er gaat geen feit verloren in dit boek dat de eerste van een reeks is.

Zoals gezegd is de kracht en uniekheid van dit boek het feit dat het enorm op de details zit; 396 pagina’s over de jaren voorafgaand aan de allereerste Star Wars film is iets wat nog nooit vertoond is. Dit heeft twee gevolgen: voor de echte Star Wars historicus is het een groot feest met al deze feiten terwijl het voor de casual fan als een droog feitenboek zal aanvoelen wat ook nog eens geen enkele foto of afbeelding bevat (reden hiervan is het feit dat het niet onder de Disney licentie is uitgebracht). Zoals uit onderstaande voorbeelden van enkele pagina’s blijkt is het puur een chronologische uiteenzetting van feiten en uitspraken met bronvermelding en geen vloeiend verhalend geheel.

The Star Wars Historical Sourcebook is een serieus, gimmickloos boek geworden bomvol unieke, nooit eerder gepubliceerde informatie. Ik zou willen zeggen: het werd weer eens tijd.

Overigens hebben toonaangevende personen uit de Star Wars geschiedenis als Gary Kurtz (producer), Charles Lippincott (hoofd marketing), Craig Miller (hoofdredacteur Bantha Tracks) en Lorne Peterson (ILM) zich al lovend uitgelaten wat als een enorme ‘stamp of approval’ gezien kan worden.

Om met de woorden van Gary Kurtz af te sluiten:

“This historical sourcebook is an extraordinarily complete work, annotating almost everything that has been written about the original Star Wars Trilogy (now called Episodes 4, 5, and 6). I have personally found this sourcebook very useful for my own research into questions I am asked in interviews. Bob Miller has done a monumental job on this sourcebook and any true Star Wars fan or scholar must have this work in their collection.”

The Star Wars Historical Sourcebook: Volume One: 1971-1976 is verkrijgbaar op diverse Amazon sites:

Amazon.com, Amazon.co.uk en Amazon.de

Fan sinds 1983. George Lucas cultist en aanhanger van Legends (1976-2012). Oprichter van StarWarsInterviews.com waarvoor hij 170+ cast en crewleden interviewde en waarmee hij de credits haalde van The Making of Return of the Jedi, Stormtroopers: Beyond the Armor, The Star Wars Historical Sourcebook en Star Wars Icons: Solo. Geboren toen de opnames van A New Hope van start gingen. Voormalig assistent van Anthony Daniels. Vader van 2 Padawans.

Boekreview: The Star Wars Sourcebook

The Star Wars Sourcebook (Hardcover)

Uitgeverij: West End Games

Auteurs: Curtis Smith & Bill Slavicsek

Pagina’s: 142

Release: 1 oktober 1987

A long time ago… om exact te zijn in 1987, was Star Wars op sterven na dood. Na drie bioscoopfilms, 2 spinoff films, 2 tekenfilmseries en een Marvel comic reeks was het in dat jaar over en uit met de franchise… zo leek het althans, want spellenfabrikant West End Games (WEG) lanceerde dat jaar het Star Wars Role playing game, dat (zo bleek later) een enorm belangrijke rol zou gaan spelen in de toekomst van Star Wars…

Toen ik (ook lang geleden) dit spel ontdekte op een Eindhovense spellenbeurs heb ik het direct aangeschaft… niet zozeer om het spel maar om de vele uitbreidingsboeken. Rondom dit spel bracht WEG namelijk diverse sourcebooks en Galaxy guides uit. Deze uitgaves bevatten informatie die in die tijd (geen internet, nauwelijks Star Wars boeken) uniek was. Daar waar de Galaxy guides informatie over de personages uit een van de drie films of een planeet bevatten waren de sourcebooks wat breder van aard: zowel de Rebellen als de Imperials hadden elk een editie en er was ook een algemene: The Star Wars sourcebook, een heuse Star Wars bijbel eind jaren 80/begin jaren 90. Deze 142 paginas tellende hardcover gaf de lezer voor het eerst gedetailleerde omschrijvingen over zaken als schepen (hoe lang zijn ze? Welke zijn er?), wapens, personages, droids, aliens, basissen (inclusief plattegronden)… zelfs een gespecificeerd overzicht van Han Solo’s schulden bij Jabba the Hutt ontbreekt niet. Al deze informatie wordt vergezeld door korte verhaaltjes en statistieken die voor het spel te gebruiken zijn. ‘Ondanks’ deze (niet in overvloed aanwezige) statistieken voelt het boek totaal niet als een onderdeel van een spel maar meer als een informatief Star Wars boek. Eind jaren 80/begin jaren 90 was dit baanbrekend en opende het de poorten voor nóg meer Star Wars boekuitgaves. Het zal geen toeval zijn dat niet veel jaren na deze release Timothy Zahn’s The Thrawn trilogy verscheen wat het begin van de Expanded Universe renaissance was.

Ik hoor je nu denken “Ok Dennis, je hebt me overtuigd! Maar… het boek is al meer dan 30 jaar oud dus het zal niet gemakkelijk verkrijgbaar zijn.” Goed nieuws: spellenfabrikant Fantasy Flight Games zal later dit jaar met een speciale 30th anniversary herdruk komen van het sourcebook én het role playing game boek! Kun je niet zo lang wachten? Dan kun je hier het complete boek al online lezen.

Voor mij persoonlijk heeft dit boek een enorme nostalgische waarde. Zoals gezegd ontdekte ik het tijdens de ‘donkere jaren van Star Wars’ waarin er nauwelijks iets te vinden was. De Special Editions en Prequels waren lichtjaren weg en dit boek was ‘A New Hope’ om in Star Wars termen te blijven. Zelfs het papier heeft nog die karakteristieke oldskool geur waardoor ik me altijd weer even op de beursvloer van het spellenspektakel in Eindhoven kan wanen.

Eindscore:

Boekreview: The Art of The Last Jedi

The Art of The Last JediTitel
15 december 2017Releasedatum

The Last Jedi CoverNet als bij The Force Awakens geeft Lucasfilm Creative Art Manager Phil Szostak ons ook bij The Last Jedi een kijkje achter de schermen van het vormgevingsproces voor de film. Szostak gaat grotendeels op chronologische volgorde door het productieproces heen en vertelt over de keuzes die gaandeweg gemaakt zijn. Welke locaties gekozen zijn, welke problemen die met zich mee brachten, welke sets er gemaakt werden en hoe deze allemaal in het strakke tijdschema gepast moesten worden. Phil deelt een slordige 300 werken met ons die in veel gevallen vergezeld worden door anecdotes en achtergrond informatie van de artiesten die het werk gemaakt hebben.

Het werk varieert van simpele schetsen tot volledig uitgewerkte digitale schilderijen, waarvan er velen in groot formaat aan de muur niet zouden misstaan. We zien zowel vroege sfeerimpressies als gedetailleerde ontwerpen voor voertuigen als Snoke’s vlaggenschip de Supremacy en Resistance schepen als de Ninka, de bunkerbuster van Vice Admiral Holdo.

Aan de Resistance bommenwerper zijn meerdere pagina’s geweid waardoor we als lezer een goed beeld krijgen van de evolutie van dit schip en hoe het uiteindelijke ontwerp met de bommenschacht voortgekomen is. Hierbij krijgen we ook een hoop informatie over de gedachtegangen over hoe dit schip zou kunnen werken en hoe het ontwerp hierop aangepast werd. Zo zou de hele “bommen clip” net als bij een handwapen losgekoppeld kunnen worden om een nieuwe clip weer aan te koppelen om snel tot actie over te kunnen gaan. Het schip zou wellicht gedockt kunnen worden door de bommenschacht in een gat in de vloer te laten zakken zodat deze bijgevuld kon worden en zo zijn er nog wat opties die voorbij komen.

Net als in vorige Art of… boeken krijgen we ook hier bij elk hoofdstuk in het boek een pagina of twee aan begeleidende tekst die wat inzicht geeft in wat Rian Johnson en zijn team wilde bereiken en hoe de artiesten tewerk gegaan zijn om dat voor elkaar te krijgen. Hoewel het schrijfwerk van Szostak niet altijd even boeiend is maken de afbeeldingen dat ruimschoots goed. Ook de afwisseling met teksten van artiesten en andere betrokkenen, zoals regisseur Rian Johnson, zorgt ervoor dat het alsnog vrij vlot weg leest. Doordat de nadruk vooral op de grafische kunsten ligt is het geen boek dat je in één zitting doorneemt, het is meer een boek dat in de woonkamer ligt en waar je regelmatig een aantal pagina’s van leest om zo alle werken goed kunt bestuderen en op je in kunt laten werken.

The Art of The Last Jedi is echt een lust voor het oog, een waardige toevoeging aan de serie en zeker een aanrader voor mensen met interesse in kunst of de processen achter de visuele kant van films en Star Wars in het bijzonder. En als het verhaal dat verteld wordt je niet echt interesseert blijft het een fantastisch boek om regelmatig door te bladeren en van de geweldige platen te genieten en het mag dan ook eigenlijk niet op de boekenplank ontbreken.

The Last Jedi - Rey pagina's

The Last Jedi – Rey pagina’s

The Last Jedi - Lanai pagina's

The Last Jedi – Lanai pagina’s

The Last Jedi - Supremacy pagina's

The Last Jedi – Supremacy pagina’s

Boekreview: The Illustrated Star Wars Universe

The Illustrated Star Wars Universe

Uitgeverij: Bantam Spectra

Auteur: Kevin J. Anderson

ISBN: 0553093029 (Hardcover) 0553374842 (Softcover)

Release: December 1995 (Hardcover) September 1997 (Softcover)

Prijs: N.v.t. (Boek is ‘out of print’ en alleen nog via kanalen als eBay, Amazon marketplace etc. te verkrijgen)

Pagina’s: 208

Sinds de release meer dan 22 (!) jaar geleden is hij nooit uit mijn top 10 ‘beste Star Wars naslagwerken’ verdwenen: The Illustrated Star Wars Universe.

In 1995 stond het Star Wars Expanded Universe nog redelijk aan het begin. De Star Wars franchise kwam uit de ‘donkere jaren’ waarin er nauwelijks iets verscheen. En toen verscheen dit boek, vol nieuwe informatie én nieuw artwork van een oude meester…

Enige tijd geleden schreef ik al in mijn review van Star Wars Art: Ralph McQuarrie dat naast George Lucas himself Ralph McQuarrie wellicht de belangrijkste man voor de original trilogy is geweest. Zijn tekeningen bepaalden de looks van de films. Voor dit boek creëerde McQuarrie veel nieuwe tekeningen terwijl ook zijn oudere werk werd gebruikt, nét als dat van Joe Johnston (destijds ILM, nu regisseur van o.a. Captain America) en Nilo Rodis-Jamero.

Maar goed, waar gaat het boek over? The Illustrated Star Wars Universe is geschreven als soort van uitgebreid reisboek. In totaal komen er 8 planeten aan bod: Hoth, Endor, Tatooine, Coruscant, Yavin 4, Dagobah, Bespin en Alderaan. Elk van deze planeten wordt uitvoerig beschreven door een nieuw Star Wars personage. Zo brengt Pollux Hax (een van de adviseurs van Emperor Palpatine) verslag uit van Coruscant en gaat Mammon Hoole (een Shi’Ido) naar Tatooine om daar onder andere Jabba’s Palace en Mos Eisley te bezoeken. Het mooie is dat de lezer op een leuke, originele wijze enorm veel te weten komt over de werelden van Star Wars daar het echt als verhalen in plaats van droge feiten wordt gepresenteerd. Tevens worden er zaken die niet in de originele trilogie zaten maar wél bestonden in verwerkt. In het verslag over Endor komen bijvoorbeeld Terak en de marauders, Charal, Teek en de Blurggs voorbij; allemaal figuren uit de twee Ewok spin-offs.

Zoals gezegd is er nieuw artwork (gecreëerd door McQuarrie) te zien maar staat er ook werk in dat voor de originele trilogie en de Ewok films werd gemaakt en soms wél en soms ook niét gebruikt is in die films. Overigens zijn er diverse speciaal voor dit boek gemaakte tekeningen van McQuarrie twee decennia na de boekrelease gebruikt voor Star Wars Rebels. Zijn tekeningen voor de planeet Alderaan is in deze serie gebruikt voor de planeet Lothal. Daarnaast zijn de First Order Snowtroopers te herkennen op Hoth en zien we bij Jabba’s Palace een poort die we in The Force Awakens bij Niima outpost op Jakku zagen.

De verhalen zijn geschreven door Kevin J. Anderson, een auteur die in de jaren 90 enorm veel voor Star Wars heeft betekend. Naast dit boek was hij ook verantwoordelijk voor het boek Darksaber, de Jedi Academy trilogie, Young Jedi Knights én was hij editor van de drie Tales of boeken. (In 2010 had ik de eer hem te mogen interviewen; dit interview is hier te lezen).

Naast het feit dat de inhoud heerlijk origineel is, draagt de presentatie en vormgeving van deze uitgave er ook aan bij dat dit 22 jaar na dato nog steeds een van mijn favorieten is.

Eindscore:

Boekreview: The Last Jedi Incredible Cross-Sections

The Last Jedi Incredible Cross-SectionsTitel
Jason Fry/Kemp RemillardAuteur
15 december 2017Releasedatum

The Last Jedi Incredible Cross-Sections Cover

The Last Jedi Incredible Cross-Sections is het nieuwste deel in de Cross-Sections serie van DK Books. Net als zijn voorgangers komt het boek op het eerste gezicht niet heel indrukwekkend over. Het telt slechts 48 pagina’s, maar is zoals we gewend zijn wel erg breed en hoog, waardoor het er erg dun uitziet. Wanneer je het boek open slaat zal je mening echter snel veranderen, omdat deze 48 pagina’s vol staan met prachtige illustraties en een aantal foto’s van voertuigen uit The Last Jedi.

In Incredible Cross-Sections krijgen we ongelooflijk gedetailleerde illustraties van bijna 30 voertuigen uit The Last Jedi te zien. Deze illustraties van de hand van Kemp Remillard geven ons op verschillende plekken een kijkje aan de binnenkant van deze voertuigen waardoor we een beter inzicht krijgen van hoe een A-Wing of een First Order AT-M6 Walker nou eigenlijk in elkaar steekt. Waar zitten bijvoorbeeld de hyperdrive, de shield generators en repulsor drives, of hoe zitten de Ski Speeders die we op Crait zien in elkaar en wat is het nu het van het ontwerp.

De illustraties van Remillard worden allen vergezeld door korte blokjes tekst van Fry die vertellen over de achtergrond van de voertuigen, waar ze voor dienen, door wie ze gemaakt zijn en hier en daar komen we wat leuke feitjes te weten. Zo leren we in dit boek dat de First Order AT-M6 walker aan zijn voorpoten ventilatieroosters heeft zitten die dicht geklapt kunnen worden waarmee ze gelijk dienen als kabelsnijders. Deze gorilla walkers zijn dus niet op dezelfde manier neer te halen als de Rebellen op Hoth deden met de AT-AT’s van de Empire. Wat dan weer wat vreemd is, is het feit dat de First Order AT-ATs diezelfde toevoeging niet hebben. De kans is dus aanwezig dat deze wel met kabels omver te krijgen zijn.

In het boek worden The Raddus, The Ninka, The Anodyne, Resistance Bomber, A-Wing, Black One, Resistance Transport Pod, The Vigil, The Supremacy, Tie Silencer, First Order Command Shuttle, Dreadnought, First Order Light Shuttle, Star Destroyer, TIE Fighter, Canto Bight Police Speeder, Verschillende Canto Bight Speeders, The Libertine, AT-HH, AT-M6, AT-ST, AT-AT, Resistance Shuttle en de Ski Speeder beschreven. Elk van deze voertuigen krijgt een dubbele pagina, op Snoke’s Dreadnaught The Supremacy na, deze krijgt doormiddel van twee uitvouwbare pagina’s de dubbele hoeveelheid ruimte. Achterin krijgen we nog een mooi overzicht van alle voertuigen en de afmetingen ten opzichte van elkaar. Bij het zien van dit overzicht dringt pas tot je door hoe belachelijk groot de Supremacy met zijn spanwijdte van 60 kilometer eigenlijk is. Er kunnen twee reguliere Star Destroyers tegelijk binnenin de Supremacy gerepareerd of compleet gebouwd worden!

Voor fans zal The Last Jedi Incredible Cross-Sections een mooie aanvulling aan de boekenplank of de koffietafel zijn. Het is niet een boek waar je voor gaat zitten en in één keer doorheen gaat, het is meer een naslagwerk en een rijke bron van informatie voor liefhebbers van fictieve voertuigen. Maar men kan ook genieten van het prachtige illustratiewerk van Kemp Remillard. Het is een perfect boek om regelmatig nog eens op te pakken en door te bladeren.

A-Wing pagina

A-Wing pagina

Resistance Shuttle pagina