Boekreview: The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005

The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005 Cover
Titel: The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005
Auteur: Paul Duncan
Publicatiedatum: 8 november 2020
5

The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005 CoverZonder twijfel vallen behind the scenes boeken voor mij onder het kopje ’mijn favoriete boeken.’ De The making of… en The art of… series zijn altijd een genot om mee op de bank te kruipen en de The Star Wars Archives boeken van Paul Duncan hebben hun plek in dat rijtje zeker verdient. Al is ”er lekker mee op de bank kruipen” wat lastig, gezien het 600 pagina’s tellende boek ruim zes kilo weegt en 42 cm breed (87 als hij open ligt!) bij 31cm hoog en 5,5 cm dik is. Zelden zul je een boek tegenkomen dat zo compleet is en waar zoveel research voor gedaan is als bij deze boeken. Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005  is het tweede Archives boek van de hand van Duncan en zoals de titel aangeeft is dit deel gericht op de Prequel Trilogy films, met een klein uitstapje naar de Special Editions van de Original Trilogy.

Duncan’s ”verhaal” is opgebouwd uit interviewfragmenten, met hier en daar zijn eigen introducties en uitleg, maar het overgrote deel van het verhaal wordt verteld door de mensen die aan de films gewerkt hebben. Duncan weeft interviewfragmenten aan elkaar en laat het lijken alsof er een groter gesprek gaande is tussen de grote namen van Lucasfilm en ILM. Denk hierbij aan George Lucas, producer Rick McCallum, designers Doug Chiang, Ian McCaig, Erik Tiemens en zelfs componist John Williams laat van zich horen. De tekst gaat chronologisch door het productieproces heen, van de eerste dag dat er aan de Special Editions van de Original Trilogy begonnen werd tot de laatste dag dat er aan Revenge of the Sith gewerkt werd. De teksten worden vergezeld door een vloedgolf aan beeldmateriaal, vaak paginavullende foto’s, conceptschetsen, productieschema’s, blauwdrukken, memo’s etc, welke een andere volgorde volgen. De afbeeldingen (en hun vergezellende teksten en toelichtingen) volgen de chronologische volgorde van de filmtijdlijnen. Die beginnen dus met foto’s van de miniatuurversie van Ben Kenobi’s hut en een 3D model van een dewback, gaan door naar een story board en conceptschets van Qui-Gon en Obi-One’s aankomst bij het schip van de Trade Federation en eindigen met schetsen en behind the scenes foto’s van de Lars homestead op Tatooine.

George Lucas inspecteert de maquette van Jabba the Hutt.
George Lucas inspecteert de maquette van Jabba the Hutt.

Er wordt gesproken over min of meer alle aspecten van het productieproces, George zijn werk aan de scripts, het casting process, ontwikkeling van nieuwe filmtechnieken, het vinden van locaties en opname studio’s en ga zo maar door.

Er wordt een beeld gegeven van de lange dagen die Lucas maakte tijdens de productie. Hoe hij om 6:30 uur begon met schrijven aan en aanpassen van het script, dat hij vervolgens sets bekeek met de cinematographer, wat testopnames deed, wat overleg pleegde tijdens de lunch, dan een aantal uur repetities deed met de acteurs, dan nog wat aanpassingen besprak met de betrokkenen en tegen half negen ging dineren om de dag erna weer overnieuw te beginnen. Je kunt veel over George zeggen, maar zeker niet dat hij geen tijd investeert in zijn projecten.

Er wordt verteld hoe de nieuwe symmetrische Darth Vader helm voor het eerst computergestuurd gemaakt werd. Ivo Coveney heeft een nieuwe symmetrische helm, die Hayden beter zou passen gemaakt van klei en daar vervolgens een digitale scan van gemaakt. Die digitale 3D versie werd vervolgens met CNC machines fysiek gereproduceerd. Dit zorgde ervoor dat de helm daadwerkelijk netjes symmetrisch was, en het process was sneller dan helemaal handmatig aan de slag gaan … nou ja, zolang de computers niet vastliepen op de 3D modellen dan.

De life size modellen van de pod racers in de woestijn van Tunesië.
De life size modellen van de pod racers in de woestijn van Tunesië.

Ook wordt er ingegaan op een aantal technieken die door ILM ontwikkeld werden om het animeren te automatiseren en dus te versnellen. Zo werden de laserschoten tijdens het openingsgevecht van Revenge of the Sith geautomatiseerd door in de software aan te geven waar de verschillende schepen hun laserkanonnen hadden, en wanneer ze ongeveer op welke andere schepen moesten schieten. De geschreven software zorgde vervolgens voor willekeurige en natuurlijk ogende patronen van over en weer vliegende laserstralen zonder dat ILM animators elke laserstraal handmatig moesten inplannen.

Concepten en maquettes voor de straat met de nachtclub in Episode II.
Concepten en maquettes voor de straat met de nachtclub in Episode II.

Er wordt ook een aantal keer ingegaan op de moeilijke weg die Lucas moest bewandelen om de stap naar digitaal filmen en projecteren te kunnen maken. Hij zag digitaal beeldmateriaal als de toekomst, maar er bestond nog geen apparatuur om digitaal in de benodigde kwaliteit te filmen dus daar moesten door Sony speciale en experimentele camera’s voor ontwikkeld worden. En het moest ook digitaal geprojecteerd kunnen worden, iets waar bioscopen nog niet toe in staat waren, dus ook op dat vlak moest er een hoop geïnvesteerd worden om het verhaal van Anakin Skywalker bij het publiek zichtbaar te krijgen zoals Lucas dat wilde. Zoals we op dit gebied van George gewend zijn heeft hij voor een revolutie in de filmwereld gezorgd waar de hele industrie van geprofiteerd heeft.

Duncan sprak met Lucas ook kort over de verkoop aan Disney, wat de aanleiding daarvoor was, waarop Lucas een mooi duidelijk antwoord gaf. Hij was bezig met de voorbereidingen voor de sequel trilogie, maar besefte zich dat hij ook de jongste niet meer is, dat hij net een nieuwe dochter had en dat hij eigenlijk liever van zijn leven wilde genieten en tijd met zijn gezin wilde doorbrengen. Een filmtrilogie maken zou weer een jaar of tien duren en delegeren is iets waar hij nooit goed in geweest is. Ook wilde hij eindelijk aan de bouw van zijn museum beginnen, en als hij dat zou uitstellen tot na zijn trilogie dan zou het er nooit van komen. Dus Lucasfilm en Star Wars overdragen aan een andere partij was beter voor zowel Star Wars als voor George Lucas zelf. Hij geeft wel aan het jammer te vinden weinig input in de nieuwe trilogie gehad te hebben, hij had verwacht er meer bij betrokken te worden omdat hij al in de beginstadia van de productie zat.

Het schaalmodel van de Mos Espa spaceport.
Het schaalmodel van de Mos Espa spaceport.

In zijn plannen voor de vervolgtrilogie had Darth Maul de Twi’lek Darth Talon getraind, een Sith die haar oorsprong in de comics vond. Zij zou de Darth Vader van de nieuwe trilogie zijn. Maul zou na de val van de Empire de onderwereld van het sterrenstelsel veroverd hebben. De films zouden laten zien hoe Leia een nieuwe Republic zou opzetten, hoe Luke een nieuwe generatie Jedi ging trainen en hoe ze het tegen Maul en restanten van de Empire zouden opnemen.

Ook laat hij doorschemeren dat het altijd zijn bedoeling was dat de midi-chlorians voor de totstandkoming van Anakin gezorgd hebben, dat hij geen vader heeft maar dat hij bijna letterlijk uit de Force is voortgekomen.

Verder komen er een berg kleine en leuke feiten naar voren, zoals dat Erik Tiemens op vakantie was in Tahiti, waar hij een panoramafoto maakte van een zonsondergang. Die foto is gebuikt als achtergrond tijdens de zonsondergang op Tatooine waar Owen en Beru Luke voor het eerst vasthouden, al was er in de oorspronkelijke foto maar één zon zichtbaar natuurlijk.

Conocept details voor de cruiser van Bail Organa in Episode III.
Conocept details voor de cruiser van Bail Organa in Episode III.

Een groot deel van de gebruikte interviewfragmenten zijn uiteraard al jaren geleden gepubliceerd en een gedeelte van de nieuwe interviews van Duncan zelf vertellen over momenten en uitdagingen die al eerder besproken zijn. Fans die al jarenlang elk stukje behind the scenes informatie opsporen en consumeren zullen dan ook het merendeel van de informatie in het boek al kennen. Maar dat neemt niet weg dat deze samenstelling op chronologische volgorde lezen erg interessant is en er ook zeker een heleboel nieuwe informatie naar buiten komt die zelfs voor de meest ingelezen fan nieuw is. Ook qua beeldmateriaal komt er veel bekend materiaal voorbij, maar wel in het grootste formaat en de beste kwaliteit die ik tot nu toe tegengekomen ben, maar we worden ook getrakteerd op een grote hoeveelheid nieuwe foto’s en artwork. En het doorlezen van productieschema’s en memo’s die nog niet eerder met het publiek gedeeld zijn is een geweldige ervaring.

Het enige minpuntje dat ik aan The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005 kan toekennen is hetzelfde minpuntje als dat ik aan The Star Wars Archives: Episodes IV-VI 1977-1983 kan toekennen, en dat is dat het gigantische formaat het wat lastig maakt om het gemakkelijk te lezen. Voor beiden heb ik gebruik gemaakt van een muziekstandaard, om het boek relatief rechtop open te houden, wat uitstekend werkte. Dat en het prijskaartje natuurlijk, maar als je echt geïnteresseerd bent in alles dat er achter de schermen gebeurde dan is dit boek, net als zijn voorganger, dat prijskaartje dubbel en dwars waard en mag dit boek niet in je collectie ontbreken.

Met dank aan TASCHEN voor het beschikbaar stellen van The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005 voor deze review.

Hardcover 
Star Wars Awakens
Een gezellige, sfeervolle community en een veilige omgeving waarin liefhebbers van popcultuur een hechte groep vormen.
Klik in dit vakje om meteen deel te nemen!