Boekreview: The Skywalker Saga

The Skywalker Saga Cover
Titel: The Skywalker Saga
Auteur: Delilah S. Dawson
Illustrator: Brian Rood
Publicatiedatum: 1 oktober 2019
3.5

The Skywalker Saga Cover The Skywalker Saga van Delilah S. Dawson en Brian Rood is een prachtig geïllustreerde samenvatting van het overgrote deel van de saga, gericht op jonge lezers. Dawson beschrijft kort en gestroomlijnd de belangrijke gebeurtenissen uit The Phanom Menace tot en met The Last Jedi. Terwijl Rood haar woorden kracht bijzet met geweldige illustraties.

Het boek richt zich voornamelijk op gebeurtenissen waar de Skywalkers – Anakin, Luke en Rey – bij betrokken waren. Zo begint het hoofdstuk dat The Phantom Menace behandeld op het moment dat Qui-Gon, Padmé en Jar Jar samen Watto’s winkel binnen komen lopen en de jonge Anakin ze – en dan vooral Padmé – opmerkt. We krijgen de films voorgeschoteld vanuit hun oogpunt en krijgen verder enkel hele belangrijke gebeurtenissen waar ze niet bij aanwezig waren te zien.

Deze opzet heeft als voordeel dat de lezer zich wat meer bezighoudt met de persoonlijke ontwikkelingen van deze personages, en minder afgeleid wordt door omliggende gebeurtenissen en politiek. Hierdoor worden sommige motivaties ook wat duidelijker. Zo zien we van de (poging tot) arrestatie van Palpatine alleen wat Anakin meegemaakt heeft. We zien Mace Windu die op het punt staat Anakin’s vriend – die weerloos voor het raam op de grond ligt – te vermoorden. Zonder het voorafgaande gevecht te zien is Anakin’s reactie om Mace te stoppen vele malen logischer en kun je je als lezer veel beter vinden in die keus.

Een Tusken klaar voor actie in 'A New Hope'.
Een Tusken klaar voor actie in ‘A New Hope’.

Elke film wordt in ongeveer 50 pagina’s behandeld waarbij Dawson een hoop directe citaten uit de films verwerkt in een pakkende en vlotte proza samenvatting van de gebeurtenissen. Het boek is vooral op kinderen gericht dus de zinnen zijn vrij kort en er komt weinig ingewikkelde taal voorbij, en de teksten zijn uitermate geschikt om hardop voorgelezen te worden.

De doelgroep is kinderen van 10 tot 14 jaar, al verwacht ik dat jongere kinderen er net zoveel plezier uit halen, net als oudere lezers. Daarnaast is het boek is wat mij betreft een goede manier om de films opnieuw te beleven en om het geheugen op te frissen. Als introductie aan de films zal het minder succesvol zijn omdat er gewoon heel veel belangrijke context ontbreekt om de verhalen echt te snappen. Zonder enige voorkennis van de films zal je met veel vraagtekens blijven zitten verwacht ik. Om de films dieper te analyseren of leren kennen zijn de (kinder) novelisaties van de films beter geschikt. En voor een veel diepere duik in de Skywalkers zelf is Skywalker: A Family at War van Kristin Baver een betere optie. The Skywalker Saga kun je beter beschouwen als een opfrisser en kunstobject. Want het artwork is, hoe jet het wendt of keert, de ster van dit boek.

De gebeurtenissen op Endor in Return of the Jedi.
De gebeurtenissen op Endor in ‘Return of the Jedi’.

Het artwork van Brian Rood is waar het boek echt in uitblinkt en wat het ook interessant maakt voor oudere lezers. Zo goed als elke pagina bevat een kunstwerk van zijn hand, en kunstwerk is hier wat mij betreft het juiste woord. Rood illustreert de belangrijke en herkenbare momenten uit de films in een prachtige, overduidelijk geschilderde maar toch bijna fotorealistische stijl. Op het eerste gezicht lijkt het alsof er een waterverf-effect op frames van de films losgelaten is, maar een diepere inspectie van de schilderingen laat al snel zien dat het compleet nieuwe werken zijn. Bij de prequel films zien we vooral werken die in compositie bijna identiek zijn aan fragmenten uit de films, maar verderop in het boek komen we steeds vaker herkenbare momenten tegen, maar dan vanuit een andere hoek gezien. De werken geven niet zozeer een diepere kijk in de momenten, er valt weinig nieuws uit te leren, maar ze zijn stuk voor stuk prachtig, en één van de grootste aantrekkingspunten van dit boek. Het is een boek dat menig liefhebber van Star Wars kunst af en toe uit de kast zal halen om eens door te bladeren.

Rey geeft Luke zijn lightsaber terug in 'The Last Jedi'.
Rey geeft Luke zijn lightsaber terug in ‘The Last Jedi’.

Het grote minpunt van dit boek? Dat is de publicatiedatum, en de limitaties die dat met zich meebracht. Het boek kwam in oktober 2019 uit, vlak voor The Rise of Skywalker in de bioscoop draaide en daarom ontbreekt dat stuk van het verhaal. Dat is een reden waarom deze review zo lang op zich heeft laten wachten, ik was er van overtuigd dat we in de afgelopen twee jaar een complete versie van het boek zouden krijgen, maar dat is tot op heden jammergenoeg nog niet gebeurt.

Het boek drie maanden later publiceren had het mogelijk gemaakt het de complete saga te laten omvatten, nu is een een boek dat gedoemd is incompleet te zijn of dat op termijn vervangen gaat worden door een nieuwe editie en dat is erg jammer.

Maar los van dat grote minpunt is de proza van Dawson erg prettig om te lezen en het antwork van Rood ronduit prachtig. In dat opzicht mag het boek eigenlijk niet in je verzameling ontbreken als dat aspecten zijn die je aanspreken. Persoonlijk blijf ik wel hopen op een The Complete Skywalker Saga.