Boekreview: The Lightsaber Collection

The Lightsaber Collection Cover
Titel: The Lighsaber Collection
Auteur: Daniel Wallace
Illustrator: Lukasz Liszko en Ryan Valle
Publicatiedatum: 20 oktober 2020
4.5

The Lightsaber Collection CoverThe Lightsaber Collection van auteur Daniel Wallace en illustrators Lukasz Liszko en Ryan Valle draait zoals de titel doet vermoeden om lightsabers. Het is een verzamelboek dat de lezer trakteert op prachtige illustraties ene achtergrondinformatie over 58 variaties van wat misschien wel het bekendste wapen uit de filmwereld is.

Daniel Wallace begint het boek met een introductie en zes korte hoofdstukken over wat een lightsaber is, hoe een lightsaber gemaakt wordt, het ontwerpproces, lightsaber training en gevechten. Vervolgens bestaat het merendeel van het boek uit de daadwerkelijke lightsabers. Elke spread (dubbele pagina) van het boek is gewijd aan een personage uit de Star Wars wereld en diens lightsaber. De linker pagina bevat een indrukwekkende personage illustratie van de hand van Ryan Valle, en een korte tekst van Wallace waarin hij een beknopte geschiedenis van het personage geeft, wat behind the scenes informatie over de (stem) acteurs die het personage speelden en in welke films, series boeken en/of games we de personages tegenkomen.

Aayla Secura's Lightsaber
Aayla Secura’s Lightsaber

De rechter pagina is volledig gewijd aan een illustratie van het lightsaber hilt, van de hand van Lukasz Liszko. Onder de tekst op de linker pagina is ook een kleine illustratie van het lightsaber te zien, vaak van de andere kant gezien en hier is het niet alleen het hilt, maar is het lightsaber ingeschakeld waardoor ook de kleur van het licht te zien is. Een aantal keer is de rechter pagina uitvouwbaar als het bijvoorbeeld om een double-bladed lightsaber gaat, zoals dat van Darth Maul of de Jedi Temple Guards, of een wapen dat gedurende de films van uiterlijk veranderd is, zoals het Skywalker lightsaber.

“This is the weapon of a Jedi Knight. Not as clumsy or random as a blaster. An elegant weapon for a more civilized age.”
– Obi-Wan Kenobi

Het lightsaber gedeelte van het boek is opgedeeld is drie delen, Jedi of the Galactic Republic, Acolytes of the Dark Side en A New Jedi Tradition. In het eerste stuk vinden we alle bekende Jedi zoals Ahsoka Tano, Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi en Yoda. Maar we komen hier ook wat minder bekende en zelfs onverwachte namen tegen zoals Gungi (de Wookiee padawan uit de Youngling arc van The Clone Wars), Lord Corvax (uit de Vader Immortal VR game) en Sifo-Dyas. In het tweede gedeelte komen we de bekende Dark Side namen als Dacht Maul, Darth Sidious en Kylo Ren tegen, maar ook alle Inquisitors komen voorbij, alsook Ren (The Rise of Kylo Ren comic) en Dark Rey. Het laatste stuk is gewijd aan nieuwe Jedi die na het ontstaan van de Empire tevoorschijn kwamen zoals Ben Solo, Cal Kestis (Jedi: Fallen Order) Kanan Jarrus (Star Wars Rebels) en Leia Organa.

Sommige personages krijgen zelfs twee plekken in het boek omdat ze in hun leven meerdere lightsabers gebruikt hebben, denk aan Ahsoka Tano, Asajj Ventress en Obi-Wan Kenobi.

Asajj Ventress' Lightsabers
Asajj Ventress’ Lightsabers

Naast de in-universe informatie over de personages en hun lightsabers deelt Wallace ook wat behind the scenes weetjes, hoe Roger Christian bijvoorbeeld het beroemde flitserhandvat van een Graflex perscamera uit de jaren 40, dat uiteindelijk het Skywalker lightsaber werd, in een klein winkeltje vond. Ook vertelt Wallace dat het Lightsaber rekwisiet van de oude Ben Kenobi bestond uit een granaat, balanseerpijp en kraanknop. Wat dan wel weer gek is, is dat de illustratie van juist dit lightsaber, een rekwisiet waarvan fans al sinds jaar en dag exact weten uit welke echte onderdelen het bestaat, helaas niet accuraat is.

Rey's Lightsaber uit het Dark Side visioen.
Rey’s Lightsaber uit het Dark Side visioen.

Lukasz Liszko heeft her en der wat vrijheid gekregen om te spelen met de vormgeving van minder bekende lightsabers. Zo werden er op de sets van de prequels nogal wat lightsabers ”gedeeld” tussen verschillende Jedi. Amy Allen maakte als Aayla Secura bijvoorbeeld voor een aantal van haar scenes gebruik van hetzelfde rekwisiet als dat Silas Carson als Ki-Adi-Mundi aan zijn riem had hangen. Maar voor dit boek heeft Liszko Aayla’s lightsaber een aantal aanpassingen gegeven zodat het als een eigen ontwerp door het leven kan gaan, maar het nog trouw genoeg is aan de flitsen die we ervan zien in de prequel films en The Clone Wars.

De illustraties van de lightsabers zijn niet op ware grootte weergegeven, maar het scheelt niet veel. Omdat het boek met de vorm van lightsabers in gedachten is vormgegeven heeft het boek een wat vreemde afmeting, het is een goeie 30 centimeter breed (en dus het dubbele wanneer je het openslaat), maar slechts de helft daarvan hoog. De illustraties komen door dit formaat geweldig tot hun recht, maar het maakt het boek wat ongemakkelijk om op de plank op te bergen. Het maakt het daarentegen wel een eye catcher als het op de koffietafel ligt. Het reliëf van de omslag helpt hier ook zeker een handje bij.

Cal Kestis' Lightsaber
Cal Kestis’ Lightsaber

De vorm van het boek is wat mij betreft het enige (soort van, maar ook weer niet helemaal) minpuntje aan dit boek. De vormgeving is speels en uniek en de lange smalle pagina met een enkele illustratie op een glossy zwarte achtergrond is erg mooi om te zien, maar het limiteert het boek ook wat. Er is maar weinig ruimte voor begeleidende tekst, hier en daar had ik graag wat meer informatie willen zien. Maar vooral de lightsaber ontwerpen hadden van mij veel meer ruimte mogen krijgen om echt tot hun recht te komen. Naast een enkele grote illustratie en een kleinere onder de tekst was het wat mij betreft erg interessant geweest om de lightsabers van meerdere kanten te tonen om een beter beeld te krijgen van de verschillende vormen. Sommige elementen vallen nu geheel weg omdat het van de gekozen kant als een simpele rechte streep uitziet. Het was leuk geweest om meer details van de ontwerpen te kunnen aanschouwen, maar ik snap dat keus voor het langwerpige ontwerp met een enkele illustratie hier gewonnen heeft omdat het geheel gewoon een ontzettend pakkend visueel pareltje is dat niet mag ontbreken op de boekenplank van fans van dit elegante wapen.

Met dank aan Insight Editions voor het beschikbaar stellen van The Lightsaber Collection voor deze review.

Hardcover: