Art of Rogue One Cover

Boekreview: The Art of Rogue One

The Art of Rogue OneTitel
Josh KushinsAuteur
16 december 2016Releasedatum

Art of Rogue One CoverAfgelopen december kwam tegelijk met de film het boek The Art of Rogue One: A Star Wars Story uit. Dit prachtige boek heeft veel weg van zijn voorgangen over The Force Awakens en zal liefhebbers van concept art minstens zo blij maken. Deze keer geeft Josh Kushins ons een rondleiding door het werk van de art department van de nieuwste Star Wars film.

Het boek bevat honderden werken van een groot aantal artiesten, de werken zijn om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden opgedeeld in de verschillende planeten die we in de film tegenkomen, niet in chronologische volgorde zoals bij The Art of The Force Awakens het geval was. Door het bekijken van de werken en het lezen van het commentaar dat Kushins en de artiesten er bij geven krijgen we een goed beeld van de evolutie van de visuele aspecten en de keuzes die gaandeweg gemaakt zijn. We krijgen verschillende versies van kostuums, wapens, voertuigen en planeten te zien. En we zien bijvoorbeeld K-2SO stapje voor stapje evolueren van een C-3PO achtige droid naar zijn uiteindelijke uiterlijk in de film.

Net als voorheen krijgen we bij elke sectie in het boek een pagina of twee aan begeleidende tekst die wat inzicht geeft in wat Gareth Edwards en zijn team wilde bereiken en hoe de artiesten tewerk gegaan zijn om dat voor elkaar te krijgen. Naast die begeleidende tekst bestaat het boek vooral uit de honderden werken die vaak paginavullend getoond worden. Hier en daar krijgen we zelfs de complete story boards voor verschillende scenes, die laten zien hoe de verschillende shots vooraf uitgedacht werden.

Een groot deel van de werken in dit boek zijn mooi genoeg om in groot formaat aan de muur te hangen, maar ook de snelle schetsen, zoals bijvoorbeeld de silhouetten die de basis vormen voor de U-Wing, zijn erg interessant om te zien.

Dit boek geeft de lezer geen berg extra informatie over het verhaal of de situatie van het sterrenstelsel in de film, maar is wel een lust voor het oog en zeker een aanrader voor mensen met interesse in kunst of de processen achter de visuele kant van films en Star Wars in het bijzonder. En als het verhaal dat verteld wordt je niet echt interesseert blijft het een fantastisch boek om regelmatig door te bladeren en van de geweldige platen te genieten. Het is een boek dat regelmatig nog eens uit de kast gehaald kan worden om rustig door te bladeren.

The Art of Rogue One - Jyn Paginas
The Art of Rogue One – Jyn Paginas
The Art of Rogue One - K-2SO Pagina