Boekreview: The Art of The Last Jedi

The Art of The Last JediTitel
15 december 2017Releasedatum

The Last Jedi CoverNet als bij The Force Awakens geeft Lucasfilm Creative Art Manager Phil Szostak ons ook bij The Last Jedi een kijkje achter de schermen van het vormgevingsproces voor de film. Szostak gaat grotendeels op chronologische volgorde door het productieproces heen en vertelt over de keuzes die gaandeweg gemaakt zijn. Welke locaties gekozen zijn, welke problemen die met zich mee brachten, welke sets er gemaakt werden en hoe deze allemaal in het strakke tijdschema gepast moesten worden. Phil deelt een slordige 300 werken met ons die in veel gevallen vergezeld worden door anecdotes en achtergrond informatie van de artiesten die het werk gemaakt hebben.

Het werk varieert van simpele schetsen tot volledig uitgewerkte digitale schilderijen, waarvan er velen in groot formaat aan de muur niet zouden misstaan. We zien zowel vroege sfeerimpressies als gedetailleerde ontwerpen voor voertuigen als Snoke’s vlaggenschip de Supremacy en Resistance schepen als de Ninka, de bunkerbuster van Vice Admiral Holdo.

Aan de Resistance bommenwerper zijn meerdere pagina’s geweid waardoor we als lezer een goed beeld krijgen van de evolutie van dit schip en hoe het uiteindelijke ontwerp met de bommenschacht voortgekomen is. Hierbij krijgen we ook een hoop informatie over de gedachtegangen over hoe dit schip zou kunnen werken en hoe het ontwerp hierop aangepast werd. Zo zou de hele “bommen clip” net als bij een handwapen losgekoppeld kunnen worden om een nieuwe clip weer aan te koppelen om snel tot actie over te kunnen gaan. Het schip zou wellicht gedockt kunnen worden door de bommenschacht in een gat in de vloer te laten zakken zodat deze bijgevuld kon worden en zo zijn er nog wat opties die voorbij komen.

Net als in vorige Art of… boeken krijgen we ook hier bij elk hoofdstuk in het boek een pagina of twee aan begeleidende tekst die wat inzicht geeft in wat Rian Johnson en zijn team wilde bereiken en hoe de artiesten tewerk gegaan zijn om dat voor elkaar te krijgen. Hoewel het schrijfwerk van Szostak niet altijd even boeiend is maken de afbeeldingen dat ruimschoots goed. Ook de afwisseling met teksten van artiesten en andere betrokkenen, zoals regisseur Rian Johnson, zorgt ervoor dat het alsnog vrij vlot weg leest. Doordat de nadruk vooral op de grafische kunsten ligt is het geen boek dat je in één zitting doorneemt, het is meer een boek dat in de woonkamer ligt en waar je regelmatig een aantal pagina’s van leest om zo alle werken goed kunt bestuderen en op je in kunt laten werken.

The Art of The Last Jedi is echt een lust voor het oog, een waardige toevoeging aan de serie en zeker een aanrader voor mensen met interesse in kunst of de processen achter de visuele kant van films en Star Wars in het bijzonder. En als het verhaal dat verteld wordt je niet echt interesseert blijft het een fantastisch boek om regelmatig door te bladeren en van de geweldige platen te genieten en het mag dan ook eigenlijk niet op de boekenplank ontbreken.

The Last Jedi - Rey pagina's

The Last Jedi – Rey pagina’s

The Last Jedi - Lanai pagina's

The Last Jedi – Lanai pagina’s

The Last Jedi - Supremacy pagina's

The Last Jedi – Supremacy pagina’s

The Art of Star Wars: Galaxy's EdgeTitel
27 april 2021Releasedatum

The Art of Galaxy's Edge CoverThe Art of Star Wars Galaxy’s Edge geeft een kijkje in het ontwikkelproces van een van de meest ambitieuze toevoegingen aan de Walt Disney parken ooit, het themagebied Galaxy’s Edge. Auteur Amy Ratcliffe (Women of the Galaxy, The Jedi Mind, ’Heroes of the Rebellion’ – From a Certain Point of View: The Empire Strikes Back, Elee & Me) geeft ons een idee van wat er in de hoofden van de ontwerpers, van onder anderen Walt Disney Imagineering, Lucasfilm en ILM, omging toen ze dit gigantische project probeerden te realiseren. Verdeeld over 250 pagina’s krijgen we honderden schetsen, tekeningen, 3D renders, blauwdrukken en screenshots voorgeschoteld waarbij de mensen die aan het betreffende werk gewerkt hebben vertellen wat we zien en wat de gedachte achter het concept was. We leren meer over de kleinste details waar aandacht aan besteed is, beschadigingen aan muren, olievlekken op de grond en elektriciteitskabels die eruitzien alsof ze in de afgelopen decennia meermaals provisorisch gerepareerd zijn. We zien hoe eerder werk van kunstenaars als Ralph McQuarrie en Joe Johnston als inspiratie of zelfs als basis voor nieuwe ontwerpen gebruikt is, welke overwegingen er gemaakt zijn bij de vormgeving van de interactive smartphone app, en ga zo maar door.

The Art of Galaxy’s Edge bevat een voorwoord van Scott Trowbridge (Walt Disney Imagineering Portfolio Creative Executive), waarin hij verteld over zijn liefde voor films, Star Wars en immersive entertainment en hoe Bob Iger (toen nog CEO van Disney) Trowbridge en zijn team het doel gaf om ”ambitieus” te zijn met hun plannen voor wat Galaxy’s Edge zou kunnen worden. En ambitieus waren de plannen zeker!

Ratcliffe heeft het boek fijn opgedeeld in de verschillende elementen van het park, zoals het grotere verhaal achter Batuu en de geschiedenis van Black Spire Outpost, de attracties, de verschillende winkels, eetgelegenheden, de kleding van de castleden in het park, en we krijgen zelfs een hoofdstuk over de Halcyon, de Corellian MPO-1400 Star Cruiser, die in de nabije toekomst dienst gaat doen als all inclusive hotel.

Black Spire Outpost is opgezet als een oude handelspost, een plek waar wezens vroeger samenkwamen om handel te drijven, het gebied staat vol met eeuwenoude versteende bomen, maar in het midden van Black Spire Outpost staat er een die groter en donkerder van kleur is dan de rest. Deze spire was vroeger dus een uitstekend herkenningspunt toen er nog geen outpost was. ”We zien elkaar bij de zwarte spits,” de Black Spire. En omdat men zich hier verzamelde is hier de outpost ontstaan die zijn naam ontleent aan de zwarte piek waar hij omheen gebouwd is.

In het hoofdstuk over Smuggler’s Run, de attractie waarin parkbezoekers plaatsnemen in de cockpit van de Millennium Falcon, krijgen we niet alleen een berg concepten voorgeschoteld van de gesimuleerde wereld waar je tijdens de rit doorheen vliegt, er worden meerdere ideeën voor de omgeving rondom de levensgrote Millennium Falcon zelf gedeeld. Er wordt verteld hoe de Imagineers de wachtrij aangekleed hebben om die te betrekken bij de attractie, en waarom Hondo Ohnaka een uitstekende keus was om als aanstichter van het avontuur te dienen. Maar er komen ook praktische zaken naar boven. Dit was bijvoorbeeld de allereerste keer dat er een complete, levensgrote, Millennium Falcon gebouwd ging worden, waardoor dit het uitgerekende moment was om dat tot in detail helemaal goed te doen zodat deze in de toekomst als referentie kan dienen voor nieuwe projecten. Een puntje waar men eerder bijvoorbeeld met regelmaat tegenaan liep was het feit dat de originele Falcon opgebouwd was uit stukjes van modelbouw sets van allerlei echte voertuigen. Waardoor er verschillende logo’s van automerken of zelfs kentekenplaten op de buitenkant Millennium Falcon schaalmodellen te vinden zijn. Imagineering heeft samen met Lucasfilm elk detail van de Falcon doorgenomen en alles dat een oorsprong op Aarde heeft aangepast zodat het ook van heel dichtbij werkt in de Star Wars wereld. Zo werden logo’s van automerken uitgewerkt tot mechanische onderdelen, kentekenplaten werden waarschuwingslabels, etc.

De verschillende winkels en eetgelegenheden in het park worden allemaal aandachtig besproken en uitgebeeld. En niet alleen de plekken die daadwerkelijk in Galaxy’s Edge terechtgekomen zijn, we krijgen bijvoorbeeld ook een grote hoeveelheid informatie en artwork over een luxueus restaurant dat het niet gehaald heeft tot het uiteindelijke park, en er waren zelfs plannen voor een groot animatronisch wezen waar bezoekers een rondje op zouden kunnen rijden, denk aan een ritje op een olifant maar dan in Star Wars stijl. Deze ideeën waren ambitieus maar bleken om praktische of financiële redenen niet haalbaar, maar worden wel uitgebreid besproken om de lezer een compleet beeld te geven van het gehele proces.

Ratcliffe begint elk hoofdstuk met achtergrond, uitleg en citaten van tientallen mensen die aan Galaxy’s Edge gewerkt hebben, denk bijvoorbeeld aan mensen als Doug Chiang, Erik Tiemens, Chris Beatty en Matt Martin. Het boek is niet enkel een art boek, naast alle prachtige schetsen krijgen we min of meer een masterclass in worldbuilding en het opbouwen van interactive verhalen. Als je Black Spire Outpost al eens bezocht hebt of van plan bent dat te gaan doen is dit boek een goudmijn aan informatie. Als een reisje naar Batuu er voorlopig niet in zit is dit een geweldige manier om je toch onder te dompelen in deze indrukwekkende, unieke en levende wereld en ervaring die Disney en Lucasfilm hebben neergezet.

Het is enigszins jammer dat er geen foto’s van de daadwerkelijke plekken en voorwerpen in het boek voorkomen, het was leuk geweest om niet alleen de verschillende stappen die tot het eindresultaat geleid hebben te zien, maar om daarbij ook het daadwerkelijke eindresultaat te kunnen bekijken.

Een aangename verrassing in deze toevoeging aan de Art of… lijn van Star Wars boeken is het papier. Het papier? Ja het papier. De eerdere boeken zijn allemaal gemaakt van glossy papier waar vingerafdrukken op verschijnen als je alleen maar zijlings naar het papier kijkt. Het papier waar The Art of Galaxy’s Edge in uitgevoerd is heeft daar veel minder last van, wat ik als groot fan van deze boeken erg kan waarderen. En een shout out naar Taylor Swift in een Star Wars boek zien we ook niet iedere dag!

Zo alles bij elkaar is The Art of Galaxy’s Edge met recht een aanrader voor mensen met een interesse in Star Wars en Disney parken, of zelfs worldbuilding, storytelling, artwork, en alle aspecten die daarmee te maken hebben.

Heb je The Art of Star Wars Galaxy’s Edge ook gelezen? Laat ons weten wat je er van vond. En ben jij al eens in Galaxy’s Edge geweest of kijk je er naar uit om, wanneer dat weer mogelijk is, de reis naar Batuu te maken? Deel jouw ervaringen en verwachtingen met ons in onze Facebook groep of op Discord!

Star Wars Rebels: The Art of the Animated Series CoverStar Wars Rebels: The Art of the Animated Series is een koffietafelboek geschreven door Daniel  Wallace. Het is een verzameling artwork dat tijdens de productie van de geanimeerde TV serie gemaakt is. Het boek bevat 200 pagina’s met honderden conceptwerken maar vooral complete tekeningen die de ontwerpen voor personages, kleding, voertuigen en omgevingen duidelijk weergeven zodat dit in 3D geproduceerd kon worden.

Het boek begint met twee pagina’s met vroege ideeën, hier zien we een aantal opties die verkend zijn voor hoe de Ghost crew er uit kon gaan zien. Daarna krijgt elk seizoen een hoofdstuk dat onderverdeeld is in personages, omgevingen, props en voertuigen. Voor de hoofdpersonages krijgen we nog wat meer vroege concepten te zien, soms een kleimodel van het hoofd en verder wat detailshots van hun kleding en props. Van minder belangrijke personages zoals Cikatro Vizago en Maketh Tua worden er enkel overzichtsafbeeldingen gedeeld. Van personages die we al eerder in films of Star Wars The Clone Wars gezien hebben, zoals Darth Maul, Grand Moff Tarkin, Luminara Unduli en Obi-Wan Kenobi krijgen we naast overzichten ook wat beelden uit de eerdere films en/of series zodat we een goed beeld krijgen van hoe dzee personages zijn aangepast aan de visuele stijl van Star Wars Rebels.

We worden ook getrakteerd op geweldige landschapsplaten zoals een overzicht van een boerderij op Lothal, de ringen en ruimtestations om Geonosis en Reklam Station in de wolken van de planeet Yarma. Maar ook de interieuroverzichten van het Imperial hoofdkantoor op Lothal of Kallus’ kantoor daar zijn een lust voor het oog.

Het artwork is hoe dan ook de ster van het boek, de begeleidende teksten zijn vooral bijzaak. Bijna elke afbeelding heeft een korte beschrijving of een inzichtelijk quote van de tekenaar of de showrunners van de serie. Deze teksten gaan helaas niet heel diep op de materie in, maar zijn wel een leuke toevoeging. Maar zelfs zonder de teksten zou het boek helemaal tot zijn recht komen.

Ik had wel graag wat meer ontwikkelend werk gezien, vroegere concepten die we nog zien evolueren, of die elementen weergeven die het niet tot in de show gehaald hebben etc. Het boek focust zich vooral op werk dat helemaal gereed is, dat daadwerkelijk gebruikt is, en in een hoop gevallen ook al eerder naar buiten gebracht is in bijvoorbeeld de Episode Guides op StarWars.com.

We krijgen wel een klein aantal ongebruikte ontwerpen te zien zoals een compleet uitgewerkte Director Orson Krennic, maar het boek is meer een”dit is wat we gemaakt hebben”-boek, en niet zozeer een ”dit is hoe we tewerk gegaan zijn”-boek, wat op zichzelf helemaal niet slecht is natuurlijk. Dit zorgt ervoor dat elk werk in het boek er gelikt uitziet en daadwerkelijk bekend is uit de TV serie.

Star Wars Rebels: The Art of the Animated Series is erg leuk voor mensen die van de serie genoten hebben, we worden mee terug genomen naar de elementen die Rebels uniek maakte, ontdekken details in de ontwerpen die ons wellicht eerder nog niet opgevallen waren en we leren gaandeweg een klein beetje over het productieproces. Als je opzoek bent naar een echt diepgaand naslagwerk over de productie van een geanimeerde serie is dit niet het boek voor jou. Maar als je graag naar schetsen, 3D renders en kleimodellen van bekende personages en omgevingen kijkt is dit zeker een boek waar je je een paar uur mee kunt vermaken en wat je zo nu en dan nog eens kunt doorbladeren. Het is in dat aspect zeker een aanrader, maar verwacht dus geen diepgaande behind-the-scenes weetjes en feiten.

Net als bij The Force Awakens en The Last Jedi geeft Lucasfilm Creative Art Manager Phil Szostak ons ook bij The Rise of Skywalker een rondleiding door het vormgevingsproces van de film. Szostak gaat in tegenstelling tot zijn vorige twee Art of … boeken deze keer niet op chronologische volgorde door het productieproces heen, maar heeft het boek opgedeeld in de verschillende afdelingen die aan de film gewerkt hebben. Zoals de kostuum afdeling, props afdeling, creature en droids, etc. Wel als vanouds vertelt Phil over de keuzes die tijdens het gehele productieproces gemaakt zijn. Welke locaties gekozen zijn, welke sets er gemaakt werden en hoe deze allemaal in het strakke tijdschema gepast moesten worden. Het is altijd weer indrukwekkend om te zien hoe snel een set gebouwd wordt, hoe kort deze gebruikt word om vervolgens snel weer afgebroken te worden om plaats te maken voor de volgende. Phil deelt een slordige 350 werken met ons die in veel gevallen vergezeld worden door anecdotes en achtergrond informatie van de artiesten die het werk gemaakt hebben.

Zoals we van deze boekenreeks gewend zijn varieert het werk van simpele schetsen tot volledig uitgewerkte digitale schilderijen, waarvan er velen in groot formaat aan de muur niet zouden misstaan. We zien vroege sfeerimpressies voor locaties maar ook gedetailleerde ontwerpen en zelfs 3D modellen van voertuigen en tig variaties van droids zoals D-O. Opvallend en jammer is wel dat er geen visualisaties van Palpatine in het boek te bekennen zijn en ook Exegol is erg ondervertegenwoordigd.

Dit boek bevat niet enkel conceptwerk van The Rise of Skywalker productie maar gaat ook een stukje terug in de tijd. Omdat The Art of The Last Jedi uitkwam op de dag dat die film in de bioscopen ging draaien hebben ze er destijds voor gekozen om grote spoilers voor die film uit dat boek weg te laten. Maar dat werk wilden ze ons gelukkig niet onthouden dus opent dit boek met een hoofdstuk dat daaraan gewijd is. Zo worden we bijvoorbeeld getrakteerd op geweldige sfeerimpressies van de confrontatie tussen Luke en Kylo op Crait.

Net als de voorgaande boeken in deze serie begint elk hoofdstuk met een pagina tekst waarin Phil vertelt over de tijdschema’s van dit gedeelte van de productie. Waar en wanneer ze verschillende sets opgebouwd hebben of welke teams er aan welke concepten werkten en hoe regisseur J.J. Abrams inspeelde op ideeën die van de concept artists zijn kant op kwamen. Hieruit wordt ook goed duidelijk dat het vrij lang geduurd heeft tot het verhaal daadwerkelijk vast stond, grote elementen zijn lange tijd onzeker geweest of zijn tijdelijk overboord gegooid om later alsnog terug te keren in het script. Als die informatie je niet interesseert kun je deze tekstpagina’s eventueel laten voor wat ze zijn en enkel genieten van al het visuele pracht en praal wat pagina na pagina met je gedeeld wordt.

The Art of The Rise of Skywalker is echt een lust voor het oog, een waardige toevoeging aan de serie en zeker een aanrader voor mensen met interesse in kunst of de processen achter de visuele kant van films en Star Wars in het bijzonder. Ook als het verhaal dat de film vertelt je niet echt interesseert blijft dit een fantastisch boek om af en toe door te bladeren en van de geweldige platen en ideeën te genieten en het mag dan ook eigenlijk niet op de boekenplank ontbreken.

The Rise of Skywalker: Expanded Edition (Star Wars)

is net als zijn voorganger een boek dat de lezer meeneemt achter de schermen tijdens de productie van bijna alle Star Wars films. Landry Walker neemt ons mee op ontdekkingsreis van A New Hope tot net voor The Rise of Skywalker en vertelt over de verschillende productieprocessen die gebruikt zijn om de vele voertuigen en veldslagen die we in de films zien tot leven te wekken. Van concept art, tot eindresultaat, van handgemaakte schaalmodellen van styreen, tot levensgrote sets, van schaalmodellen die tot ontploffing gebracht werden tot computer gegenereerde sets en voertuigen. Alles komt aan bod.

Elke film krijgt een hoofdstuk dat begint met een twee pagina’s grote conceptafbeelding van Ralph McQuarrie, Doug Chiang, Ryan Church, Kevin Jenkins, Thom Terry, James Clyne of Jon McCoy. Waarna Walker ons vertelt over de bekendste voertuigen uit de betreffende film. Zo zien we van de Millennium Falcon conceptschetsen en foto’s en wordt er vertelt over de vele verschillende variaties van de schaalmodellen. Van 5cm lange achtergrond miniaturen tot meter lange versies die op ingewikkelde computergestuurde motion control systemen bevestigd werden. Van de half gebouwde levensgrote Falcon die voor A New Hope gebouwd werd tot de volledige versie die voor The Last Jedi gemaakt werd. Er wordt ook aandacht besteed aan de sets van de binnenkant van de Millennium Falcon, zowel de oude ”Han Solo” versie als de nieuwe ”Lando Calrissian” versie. En ook de digitale versies van de Falcon komen aan bod.

Naast voertuigen als de X-Wing, de Jawa Sandcrawler, de Naboo N1 Starfighter, Rey’s Speeder en de AT-M6 Walker komen ook de grote gevechten aan bod. Walker vertelt hoe de verschillende aspecten van de grote veldslagen, zoals die bij Yavin, Coruscant, Starkiller Base en Scarif, tot stand kwamen. Daarbij komen de verschillende gebruikte technieken aan bod. Zoals de stop motion animatie van de AT-AT walkers op Hoth, de volledig computer gerealiseerde crash op Coruscant en de hydraulische cockpit sets die gebruikt werden om de scenes van de piloten tijdens de aanval op Starkiller Base zo echt mogelijk te laten lijken. Of de gigantische LED-panelen die bijvoorbeeld tijdens Solo: A Star Wars Story gebruikt werden om de Kessel Run achter de ramen van de cockpit van de Falcon weer te geven zodat de acteurs daadwerkelijk iets hadden om naar te kijken tijdens hun reis door de maelstrom. Ook wordt er aandacht besteed aan technieken die specifiek voor de films ontwikkeld zijn zoals de Dykstraflex van John Dykstra waar een complete pagina aan gewijd is.

The Rise of Skywalker is de enige film die in het boek niet besproken wordt. Hieraan is slechts een intro pagina en een enkele pagina met twee conceptschilderingen en een foto gewijd. Dit komt natuurlijk omdat het boek tegelijk met de film uit kwam en men de schepen uit deze film een verrassing wilde houden. Maar wat mij betreft had het boek een maand later mogen verschijnen als we daarmee een meer compleet boek gekregen hadden. Er zijn genoeg schepen in The Rise of Skywalker te vinden die ik graag in dit boek terug gezien had.

Net als in voorgaande Moviemaking Magic boeken zit ook dit 144 pagina’s tellende boek vol met uitvouwbare elementen die meer diepgang aan een model of situatie geven. Zo krijgen we voor de speeder achtervolging in Attack of the Clones drie afbeeldingen over elkaar heen gevouwen zodat we heel makkelijk het verschil zien tussen de gefilmde set, de 3D scene die voor de achtergrond gemaakt is en daar bovenop de uiteindelijke scene zoals we die in de film zien. Ook zien we op deze manier scenes zoals de explosie van Jabba’s Sail Barge, waarbij we een foto zien van twee modelbouwers die het twee meter lange model aan het maken zijn, daar overheen een foto van dat model dat op het dak van ILM op een miniatuurset tot ontploffing gebracht wordt, met daar weer boven een shot uit de uiteindelijke scene in de film. Dit soort foto’s geven een heel mooi beeld van de processen die bij het realiseren van dergelijke films gebruikt werden. Het gebruik van deze uitvouwbare elementen geeft ruimte voor veel meer foto’s en schetsen dan anders mogelijk zou zijn zonder dat ze in de weg zitten of als een nutteloos extraatje voelen.

The Moviemaking Magic of Star Wars: Ships + Battles is net als zijn voorganger The Moviemaking Magic of Star Wars Creatures + Aliens geschreven met jongere lezers in het achterhoofd en gaat dus niet heel diep op de materie in, maar legt voldoende uit en laat meer dan genoeg zien om voor alle leeftijden interessant te zijn. Ik ben er zeker van dat een hoop creatieve kinderen zullen genieten van dit boek en zich zullen laten inspireren om zelf ook mooie dingen te gaan maken. Maar tegelijkertijd zullen ook oudere lezers zich vermaken en nieuwe dingen leren.

Voor fans van de wereld achter de schermen van Star Wars zal veel van de informatie niet nieuw zijn, maar zelfs voor grote fans zullen er toch zeker veel interessante dingen voorbij komen. Zo kwam ikzelf ook in dit deel een aantal foto’s tegen die ik nog nooit eerder gezien had. Dit boek is dan ook zeker een grote aanrader voor iedereen die ook maar een klein beetje interesse heeft in de magie achter de films, of filmtechnieken in het algemeen.

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.