Boekreview: The Art of Star Wars The Mandalorian
 (Season Two)

The Art of the Mandalorian Season Two Cover
Titel: The Art of Star Wars: The Mandalorian (Season Two)
Auteur: Phil Szostak
Publicatiedatum: 15 februari 2022
5

The Art of the Mandalorian Season Two CoverThe Art of Star Wars: The Mandalorian: Season Two van Phil Szostak is – zoals iedereen waarschijnlijk wel verwacht – weer een pareltje in de The Art of … serie. We worden in deze nieuwste editie weer bedolven onder conceptart en commentaar en opmerkingen van de artiesten en betrokkenen die er aan gewerkt hebben. We beginnen weer met een voorwoord van, Lucasfilm vice president en executive creative director, Doug Chiang. Waarin hij onder anderen vertelt hoe het ontwerpen van een serie als The Mandalorian in zijn werk gaat en hoe dat veranderd is ten opzichte van slechts enkele jaren geleden. Hoe het vooraf virtueel verkennen van basisversies van sets met VR brillen ontzettend handig is om shots te plannen. Of om te zien hoe sets veranderd moeten worden om nieuwe ideeën, die ontstaan tijdens het ”rondlopen” op zo’n set, verder uit te werken.

Het StageCraft LED Volume wordt gedurende het boek ook meermaals genoemd. De set die omringd is door LED schermen waar achtergrondsets in real time op geprojecteerd worden – om achtergronden niet later pas in te hoeven voegen, om acteurs een idee te geven waar ze zich bevinden en om echt ogende schaduwen en reflecties te genereren op de acteurs en props – is voor het Tweede seizoen een stuk vergroot. De eerste versie was rond, terwijl het nieuwe Volume meer ovaal is en daarmee een derde meer oppervlak omvat, wat de productie veel meer mogelijkheden gaf. In het boek komen verschillende plattegronden en omgevingstekeningen voorbij waarop aangeduid staat hoe groot de volume is en welke stukken van de omgeving dus echt gemaakt worden wat wat er digitaal op de schermen zal verschijnen. Het is erg leuk om te zien hoe de ontwerpers vooraf al nadenken over hoe ze een set zo efficiënt en geloofwaardig mogelijk vorm kunnen geven om het Volume optimaal te benutten.

Interne pagina's over de pakken van Bo-Katan, Koska Reeves en Death Watch.
Interne pagina’s over de pakken van Bo-Katan, Koska Reeves en Death Watch.

In de introductie van de eerste aflevering leren we ook dat het tweede seizoen van de serie niet pas uitgewerkt werd toen seizoen één een succes bleek. Pre-productie aan het tweede seizoen begon al voor Disney+ überhaupt gelanceerd was en ze zelfs nog met de opnames van het eerste seizoen bezig waren.

Conceptartiest Erik Tiemens, die al sinds Star Wars: Episode II: Attack of the Clones aan Star Wars ontwerpen werkt, heeft tijdens de productie van het eerste seizoen van The Mandalorian maar enkele ontwerpen voor de serie gemaakt omdat hij toen vooral druk was met ontwerpen voor Star Wars: Galaxy’s Edge in de Disney parken. Maar omdat dat werk net aan het afronden was toen men aan het tweede seizoen van The Mandalorian begon kon hij zich dit keer wel bij het Mandalorian team voegen en is ook zijn werk goed vertegenwoordigd in dit boek.

De evolutie van de speederbike van Cobb Vanth.

Hoe interessant feiten over de productie van de serie ook zijn, deze boeken draaien natuurlijk vooral om het artwork dat geproduceerd wordt om uit te werken hoe de serie er uiteindelijk uit gaat zien. Artwork waar we tijdens de aftiteling van elke aflevering al op getrakteerd worden. Als jij zo iemand bent die geniet van de prachtige platen die daar voorbij komen dan zul je genieten van dit boek, en – laten we eerlijk zijn – alle andere boeken in deze serie.

Na de introductie en een overzicht van alle artiesten en betrokkenen waarvan we werk en commentaar voorbij zien komen is het boek opgedeeld in de verschillende afleveringen van het seizoen. Elke aflevering krijgt een introductie waarin wat vertelt wordt over de aflevering en de verschillende uitdagingen waar het team tegenaan liep. Of waar ze inspiratie vandaan gehaald hebben, zoals bijvoorbeeld de Aftermath boeken van Chuck Wendig waar het personage Cobb Vanth voor het eerst verscheen. Daarna volgen tal van conceptschetsen, 3D renders, volledig uitgewerkte digitale schilderingen, plattegronden en story boards voor sets, kostuums en scenes uit de betreffende aflevering.

Het sheriff's station in Mos Pelgo.
Het sheriff’s station in Mos Pelgo.

We krijgen niet alleen werken te zien die direct verbonden zijn met wat we op het scherm gezien hebben, we zien ook meer dan genoeg ideeën die later meermaals aangepast zijn – zoals de Imperial basis op Nevarro – of zelfs nooit verder dan een enkele schets gekomen zijn. Ook krijgen we wat informatie over wanneer er aan deze ontwerpen gewerkt is en wanneer de opnames van de aflevering waren. Dit alles geeft een mooi beeld van het ontwerpproces.

De tentoonstelling van het artwork begint met deze boeken altijd al op de stofomslag, deze keer zien we voorop weer een werk van de hand van Doug Chiang, dat min of meer de hele serie samenvat, Din en Grogu en de band die ze delen. Een interessant puntje aan de omslag is dat ze er voor gekozen hebben om de ”Season Two” aanduiding voorop niet over het artwork heen te drukken. Ze hebben er volgens Phil een, makkelijk te verwijderen, sticker van gemaakt, zodat mensen die liever zo min mogelijk tekst en zo veel mogelijk van het werk zien, er voor kunnen kiezen de sticker te verwijderen.

Concepten voor het kostuum van Ahsoka Tano.

Het 250 pagina’s tellende boek bevat honderden werken die variëren van heel simpel lijnenwerk met wat achtergrond kleuren tot heel gedetailleerde schilderingen die zo in groot formaat aan de muur kunnen. Vooral de sfeerimpressies van locaties, zoals Din en Grogu die naast elkaar op het zand van Tatooine staan en door de hoofdstraat van Los Pelgo kijken. Of Din en Boba die samen om een kampvuur zitten, of het actieshot van Koska Reeves en Boba Fett die hun vlammenwerpers op elkaar loslaten passen perfect in het rijtje ”die mogen boven de bank aan de muur” wat mij betreft.

De schetsen voor Bo-Katan’s outfit zijn ook interessant, we krijgen wat variaties op onderdelen, vormen en beschilderingen van haar harnas, met begeleidende tekst van artiest Brian Matyas en artiest/schrijver/regisseur Dave Filoni die uitleggen hoe ze het pak – dat tot dusver alleen maar in animatie gezien is – realistisch maar toch trouw aan het origineel konden vertalen naar live action. En ik ben het helemaal met Filoni eens dat ze daar uitstekend in geslaagd zijn.

R.I.P. Razor Crest
🪦 R.I.P. Razor Crest

We krijgen ook een reeks afbeeldingen van de Razor Crest in verschillende staten van verval. En uiteraard mag een volledig uitgewerkt actieshot van het laatste moment van de Razor Crest niet ontbreken. Bij een reeks variaties op het kostuum voor Boba Fett vertelt  Brian Matyas dat hij zich hiervoor grotendeels heeft laten inspireren door het Ben Kenobi Mythos standbeeld van Sideshow Collectables.

Ook worden we getrakteerd op een aantal mogelijke variaties op het kostuum van Luke Skywalker, al zien we Luke niet terug in het boek. Om spoilers tegen te gaan kregen de conceptartiesten die er aan werkten de opdracht om in plaats van Luke, Jedi Master Plo Koon te tekenen. De Jedi die in Revenge of the Sith tijdens Order 66 werd neergeschoten. Zo had de productie toch een goed beeld van wat de mogelijkheden waren, maar was er geen risico dat mensen die minder bij de productie van die aflevering betrokken waren al doorkregen dat Luke terug zou komen. Al blijft het mij verbazen hoeveel mensen het idee hebben dat Plo Koon serieus als alternatief overwogen is omdat er eigenlijk geen twijfel bestaat dat hij Order 66 niet overleef heeft. Om dezelfde reden is ook R2-D2 niet opgenomen in het boek, maar worden we wel getrakteerd dop een paar hele schattige platen waarin Grogu samen met een rood-witte Astromech (niet R7-D4) in beeld gebracht wordt.

Jedi Master Plo Koon als stand-in voor Luke Skywalker.

Ik kan nog alinea’s doorgaan over de prachtige en interessante kunstwerken in dit boek, maar ik denk dat jullie het principe wel snappen. Als je geïnteresseerd bent in artwork als dit, als je genoten hebt van eerdere edities uit de The Art of … serie of gewoon wat meer achtergrond wil over de productie van een serie als The Mandalorian – en dan uiteraard dit seizoen in het bijzonder – dan zul je ongetwijfeld van dit boek genieten.

Met dank aan Abrams Books voor het beschikbaar stellen van The Art of Star Wars: The Mandalorian (Season Two) voor deze review.