Star Wars Rebels: The Art of the Animated Series Cover
Titel: Star Wars Rebels: The Art of the Animated Series
Auteur: Daniel Wallace
Publicatiedatum: 24 april 2020
3.5

Star Wars Rebels: The Art of the Animated Series CoverStar Wars Rebels: The Art of the Animated Series is een koffietafelboek geschreven door Daniel  Wallace. Het is een verzameling artwork dat tijdens de productie van de geanimeerde TV serie gemaakt is. Het boek bevat 200 pagina’s met honderden conceptwerken maar vooral complete tekeningen die de ontwerpen voor personages, kleding, voertuigen en omgevingen duidelijk weergeven zodat dit in 3D geproduceerd kon worden.

Het boek begint met twee pagina’s met vroege ideeën, hier zien we een aantal opties die verkend zijn voor hoe de Ghost crew er uit kon gaan zien. Daarna krijgt elk seizoen een hoofdstuk dat onderverdeeld is in personages, omgevingen, props en voertuigen. Voor de hoofdpersonages krijgen we nog wat meer vroege concepten te zien, soms een kleimodel van het hoofd en verder wat detailshots van hun kleding en props. Van minder belangrijke personages zoals Cikatro Vizago en Maketh Tua worden er enkel overzichtsafbeeldingen gedeeld. Van personages die we al eerder in films of Star Wars The Clone Wars gezien hebben, zoals Darth Maul, Grand Moff Tarkin, Luminara Unduli en Obi-Wan Kenobi krijgen we naast overzichten ook wat beelden uit de eerdere films en/of series zodat we een goed beeld krijgen van hoe dzee personages zijn aangepast aan de visuele stijl van Star Wars Rebels.

We worden ook getrakteerd op geweldige landschapsplaten zoals een overzicht van een boerderij op Lothal, de ringen en ruimtestations om Geonosis en Reklam Station in de wolken van de planeet Yarma. Maar ook de interieuroverzichten van het Imperial hoofdkantoor op Lothal of Kallus’ kantoor daar zijn een lust voor het oog.

Het artwork is hoe dan ook de ster van het boek, de begeleidende teksten zijn vooral bijzaak. Bijna elke afbeelding heeft een korte beschrijving of een inzichtelijk quote van de tekenaar of de showrunners van de serie. Deze teksten gaan helaas niet heel diep op de materie in, maar zijn wel een leuke toevoeging. Maar zelfs zonder de teksten zou het boek helemaal tot zijn recht komen.

Ik had wel graag wat meer ontwikkelend werk gezien, vroegere concepten die we nog zien evolueren, of die elementen weergeven die het niet tot in de show gehaald hebben etc. Het boek focust zich vooral op werk dat helemaal gereed is, dat daadwerkelijk gebruikt is, en in een hoop gevallen ook al eerder naar buiten gebracht is in bijvoorbeeld de Episode Guides op StarWars.com.

We krijgen wel een klein aantal ongebruikte ontwerpen te zien zoals een compleet uitgewerkte Director Orson Krennic, maar het boek is meer een”dit is wat we gemaakt hebben”-boek, en niet zozeer een ”dit is hoe we tewerk gegaan zijn”-boek, wat op zichzelf helemaal niet slecht is natuurlijk. Dit zorgt ervoor dat elk werk in het boek er gelikt uitziet en daadwerkelijk bekend is uit de TV serie.

Star Wars Rebels: The Art of the Animated Series is erg leuk voor mensen die van de serie genoten hebben, we worden mee terug genomen naar de elementen die Rebels uniek maakte, ontdekken details in de ontwerpen die ons wellicht eerder nog niet opgevallen waren en we leren gaandeweg een klein beetje over het productieproces. Als je opzoek bent naar een echt diepgaand naslagwerk over de productie van een geanimeerde serie is dit niet het boek voor jou. Maar als je graag naar schetsen, 3D renders en kleimodellen van bekende personages en omgevingen kijkt is dit zeker een boek waar je je een paar uur mee kunt vermaken en wat je zo nu en dan nog eens kunt doorbladeren. Het is in dat aspect zeker een aanrader, maar verwacht dus geen diepgaande behind-the-scenes weetjes en feiten.