Boekreview: The Art of Jedi: Survivor

Boekreview: The Art of Jedi: Survivor
Titel: The Art of Star Wars Jedi: Survivor
Auteur: Cheyenne Pualani Morrin, Cole Swany, Danny Homan
 & Pete Stewart
Publicatiedatum: 20 februari 2024
4

The Art of Star Wars Jedi: SurvivorThe Art of Star Wars Jedi: Survivor is het art boek dat het spel dat vorig jaar verscheen vergezelt. Het boek etaleert artwork dat geproduceerd is tijdens de ontwikkeling van het vervolg op Jedi: Fallen Order. Het boek zit boordevol prachtige schetsen en volledig uitgewerkte werken die vergezeld worden door commentaar en uitleg van Cheyenne Pualani Morrin, Cole Swany, Danny Homan en Pete Stewart.

Het spel sleepte meerdere prijzen in de wacht, en na het doornemen van dit boek zie je pas echt hoeveel energie en emotie er in de ontwikkeling van zo’n game gestoken word. De honderden afbeeldingen die in het 240 pagina’s tellende boek staan nemen je mee van van helden, naar de vijanden, naar de verschillende planeten die de speler in het spel tegenkomt. Elk hoofdstuk staat werkelijk bol van de afbeeldingen die verschillende variaties van ontwerpen voor outfits, personages, gebouwen en voertuigen laten zien. Er wordt verteld waarom men verschillende keuzes gemaakt heeft, waarom sommige ideeën wel of niet werkten en waarom men sommige ideeën met pijn in het hart overboord gegooid heeft.

BD-1

Ook leren we dat de ontwerpers ontzettend diep gegaan zijn met hun werk. Zo hebben ze voor de Spamels het complete skelet uitgewerkt, zodat ze de bewegingen van het dier zo natuurlijk mogelijk konden laten lijken. Voor het schip van Senator Sejan heeft het team een werkend landingsgestel en boarding ramp ontworpen die gedurende de gameplay helemaal niet zichtbaar zijn. Zo staat het boek boordevol verhalen die laten zien dat het team dat aan het spel gewerkt heeft echt liefde voor de Star Wars wereld heeft.

Sabtari Khri

Ook op grafisch gebied kun je een hoop van het boek leren. Om bij het schip van de Senator te blijven, George Rushing vertelt bijvoorbeeld waarom het interieur de layout gekregen heeft die het heeft. Alles is zo ontworpen dat je aandacht naar de juiste punten getrokken wordt, en niet alleen met het oog op de speler, maar ook voor wezens in de gamewereld. Het bureau van de senator is zo gepositioneerd, en omringd door kasten met trofeeën dat iedereen die deze ruimte binnen zou wandelen niet anders kan dan onder de indruk zijn van het schouwspel.

Pyloon's Saloon

Niet alleen omgevingen worden op deze manier ontworpen, ook personages of hun kleding ondergaan een zelfde niveau van ontwikkeling en contemplatie. De outfit van bounty hunter Cain Vanda doorging een aantal iteraties, voordat men uitkwam op het uiteindelijke ontwerp dat haar huidskleur en Nautoliaanse karakteristieken benadrukt. Andere personages waren daarentegen juist heel eenvoudig, zo was Turgle na een enkele schets al klaar voor gebruik. Het is ook mooi om te horen dat het ontwerp van Boba Fett zo screen accurate mogelijk is, mede dankzij de beschikbare kennis vanuit de fan kostuumverenigingen.

Boba Fett

Net als het The Art of Star Wars Jedi: Fallen Order is ook dit deel in twee edities verkrijgbaar, een standaard versie, en de deluxe versie. De Deluxe versie heeft metallic print-effecten in sommige afbeeldingen zitten, komt in een mooie slipcase en bevat een folio met een litho afdruk van archiefkwaliteit. Maar verder is de content tussen de twee identiek. Je mist dus weinig als je voor de standaard editie gaat en deze zal enkel voor echte verzamelaars interessant zijn.

Nova Garon Interiors

The Art of Star Wars Jedi: Survivor is wat mij betreft een must have voor mensen die genieten van dit soort art boeken en fans van het spel. Gedurende het lezen van dit boek leerde ik allerlei kleine dingen die me in het spel zelf niet opgevallen zijn, maar die de wereld net een tandje realistischer maken. Let wel: Als je het spel nog niet gespeeld hebt en dat wel van plan bent zou ik het boek even links laten liggen, er komen namelijk een aantal flinke spoilers voorbij die je liever tijdens het spelen wil beleven.

Met dank aan Dark Horse voor het beschikbaar stellen van The Art of Star Wars Jedi: Survivor voor deze review.