The Art of Galaxy's Edge Cover
Titel: The Art of Star Wars: Galaxy's Edge
Auteur: Amy Ratcliffe
Publicatiedatum: 27 april 2021
4.5

The Art of Galaxy's Edge CoverThe Art of Star Wars Galaxy’s Edge geeft een kijkje in het ontwikkelproces van een van de meest ambitieuze toevoegingen aan de Walt Disney parken ooit, het themagebied Galaxy’s Edge. Auteur Amy Ratcliffe (Women of the Galaxy, The Jedi Mind, ’Heroes of the Rebellion’ – From a Certain Point of View: The Empire Strikes Back, Elee & Me) geeft ons een idee van wat er in de hoofden van de ontwerpers, van onder anderen Walt Disney Imagineering, Lucasfilm en ILM, omging toen ze dit gigantische project probeerden te realiseren. Verdeeld over 250 pagina’s krijgen we honderden schetsen, tekeningen, 3D renders, blauwdrukken en screenshots voorgeschoteld waarbij de mensen die aan het betreffende werk gewerkt hebben vertellen wat we zien en wat de gedachte achter het concept was. We leren meer over de kleinste details waar aandacht aan besteed is, beschadigingen aan muren, olievlekken op de grond en elektriciteitskabels die eruitzien alsof ze in de afgelopen decennia meermaals provisorisch gerepareerd zijn. We zien hoe eerder werk van kunstenaars als Ralph McQuarrie en Joe Johnston als inspiratie of zelfs als basis voor nieuwe ontwerpen gebruikt is, welke overwegingen er gemaakt zijn bij de vormgeving van de interactive smartphone app, en ga zo maar door.

The Art of Galaxy’s Edge bevat een voorwoord van Scott Trowbridge (Walt Disney Imagineering Portfolio Creative Executive), waarin hij verteld over zijn liefde voor films, Star Wars en immersive entertainment en hoe Bob Iger (toen nog CEO van Disney) Trowbridge en zijn team het doel gaf om ”ambitieus” te zijn met hun plannen voor wat Galaxy’s Edge zou kunnen worden. En ambitieus waren de plannen zeker!

Ratcliffe heeft het boek fijn opgedeeld in de verschillende elementen van het park, zoals het grotere verhaal achter Batuu en de geschiedenis van Black Spire Outpost, de attracties, de verschillende winkels, eetgelegenheden, de kleding van de castleden in het park, en we krijgen zelfs een hoofdstuk over de Halcyon, de Corellian MPO-1400 Star Cruiser, die in de nabije toekomst dienst gaat doen als all inclusive hotel.

Black Spire Outpost is opgezet als een oude handelspost, een plek waar wezens vroeger samenkwamen om handel te drijven, het gebied staat vol met eeuwenoude versteende bomen, maar in het midden van Black Spire Outpost staat er een die groter en donkerder van kleur is dan de rest. Deze spire was vroeger dus een uitstekend herkenningspunt toen er nog geen outpost was. ”We zien elkaar bij de zwarte spits,” de Black Spire. En omdat men zich hier verzamelde is hier de outpost ontstaan die zijn naam ontleent aan de zwarte piek waar hij omheen gebouwd is.

In het hoofdstuk over Smuggler’s Run, de attractie waarin parkbezoekers plaatsnemen in de cockpit van de Millennium Falcon, krijgen we niet alleen een berg concepten voorgeschoteld van de gesimuleerde wereld waar je tijdens de rit doorheen vliegt, er worden meerdere ideeën voor de omgeving rondom de levensgrote Millennium Falcon zelf gedeeld. Er wordt verteld hoe de Imagineers de wachtrij aangekleed hebben om die te betrekken bij de attractie, en waarom Hondo Ohnaka een uitstekende keus was om als aanstichter van het avontuur te dienen. Maar er komen ook praktische zaken naar boven. Dit was bijvoorbeeld de allereerste keer dat er een complete, levensgrote, Millennium Falcon gebouwd ging worden, waardoor dit het uitgerekende moment was om dat tot in detail helemaal goed te doen zodat deze in de toekomst als referentie kan dienen voor nieuwe projecten. Een puntje waar men eerder bijvoorbeeld met regelmaat tegenaan liep was het feit dat de originele Falcon opgebouwd was uit stukjes van modelbouw sets van allerlei echte voertuigen. Waardoor er verschillende logo’s van automerken of zelfs kentekenplaten op de buitenkant Millennium Falcon schaalmodellen te vinden zijn. Imagineering heeft samen met Lucasfilm elk detail van de Falcon doorgenomen en alles dat een oorsprong op Aarde heeft aangepast zodat het ook van heel dichtbij werkt in de Star Wars wereld. Zo werden logo’s van automerken uitgewerkt tot mechanische onderdelen, kentekenplaten werden waarschuwingslabels, etc.

De verschillende winkels en eetgelegenheden in het park worden allemaal aandachtig besproken en uitgebeeld. En niet alleen de plekken die daadwerkelijk in Galaxy’s Edge terechtgekomen zijn, we krijgen bijvoorbeeld ook een grote hoeveelheid informatie en artwork over een luxueus restaurant dat het niet gehaald heeft tot het uiteindelijke park, en er waren zelfs plannen voor een groot animatronisch wezen waar bezoekers een rondje op zouden kunnen rijden, denk aan een ritje op een olifant maar dan in Star Wars stijl. Deze ideeën waren ambitieus maar bleken om praktische of financiële redenen niet haalbaar, maar worden wel uitgebreid besproken om de lezer een compleet beeld te geven van het gehele proces.

Ratcliffe begint elk hoofdstuk met achtergrond, uitleg en citaten van tientallen mensen die aan Galaxy’s Edge gewerkt hebben, denk bijvoorbeeld aan mensen als Doug Chiang, Erik Tiemens, Chris Beatty en Matt Martin. Het boek is niet enkel een art boek, naast alle prachtige schetsen krijgen we min of meer een masterclass in worldbuilding en het opbouwen van interactive verhalen. Als je Black Spire Outpost al eens bezocht hebt of van plan bent dat te gaan doen is dit boek een goudmijn aan informatie. Als een reisje naar Batuu er voorlopig niet in zit is dit een geweldige manier om je toch onder te dompelen in deze indrukwekkende, unieke en levende wereld en ervaring die Disney en Lucasfilm hebben neergezet.

Het is enigszins jammer dat er geen foto’s van de daadwerkelijke plekken en voorwerpen in het boek voorkomen, het was leuk geweest om niet alleen de verschillende stappen die tot het eindresultaat geleid hebben te zien, maar om daarbij ook het daadwerkelijke eindresultaat te kunnen bekijken.

Een aangename verrassing in deze toevoeging aan de Art of… lijn van Star Wars boeken is het papier. Het papier? Ja het papier. De eerdere boeken zijn allemaal gemaakt van glossy papier waar vingerafdrukken op verschijnen als je alleen maar zijlings naar het papier kijkt. Het papier waar The Art of Galaxy’s Edge in uitgevoerd is heeft daar veel minder last van, wat ik als groot fan van deze boeken erg kan waarderen. En een shout out naar Taylor Swift in een Star Wars boek zien we ook niet iedere dag!

Zo alles bij elkaar is The Art of Galaxy’s Edge met recht een aanrader voor mensen met een interesse in Star Wars en Disney parken, of zelfs worldbuilding, storytelling, artwork, en alle aspecten die daarmee te maken hebben.

Heb je The Art of Star Wars Galaxy’s Edge ook gelezen? Laat ons weten wat je er van vond. En ben jij al eens in Galaxy’s Edge geweest of kijk je er naar uit om, wanneer dat weer mogelijk is, de reis naar Batuu te maken? Deel jouw ervaringen en verwachtingen met ons in onze Facebook groep of op Discord!