Social Media

Naslagwerken

Boekreview: Star Wars Icons: Han Solo

Geplaatst

op

Star Wars Icons: Han Solo

Uitgeverij: Insight Editions

Auteur: Gina McIntyre

Release: November 2018 (Hardcover)

Pagina’s: 241

NB: Dit boek is momenteel alleen verkrijgbaar via Sideshow en Amazon UK. Vanaf april 2019 zal het ook via andere winkels en websites te koop zijn.

Het gebeurt niet vaak dat er een compleet naslagwerk aan één Star Wars personage wordt gewijd. C-3PO (Tales of the Golden Droid, 1999) en Darth Vader (The Story of Darth Vader, 1998 en The Complete Vader, 2009) waren vele jaren geleden de eersten en nu is er dan Star Wars Icons: Han Solo; een boek over, je raadt het al: het wellicht meest populaire Star Wars personage ooit.

Om maar gelijk open kaart te spelen: Harrison Ford’s Han Solo is mijn favoriete filmpersonage ooit en Ford is zelfs mijn favoriete acteur. Tel daarbij op dat de auteur Gina McIntyre gebruik heeft gemaakt van een door mij afgenomen interview waardoor ik in de credits vermeld sta en het is lastig om objectief te blijven, maar ik ga een poging wagen.

Toen ik het boek opensloeg was ik oprecht onder de indruk: daar waar ik veelal foto’s verwachtte die al in talloze andere naslagwerken verschenen waren (zoals de drie Making Of’s van J.W. Rinzler) bleek dat er in de Lucasfilm archieven nog genoeg is om de fans mee te verrassen. Het boek is afgeladen met foto’s, tekeningen en schetsen waarvan er meer dan genoeg echt nieuw zijn. Tel daarbij op dat het een lekker groot formaat is en een harde kaft heeft, dus qua presentatie zit het absoluut goed.

Maar is de tekstuele inhoud ook van hetzelfde niveau? Het boek beschrijft het personage Han Solo. Uiteraard begint men bij hoe George Lucas dit personage bedacht en hoe hij van een groene alien (het oorspronkelijke idee) de smokkelaar van Corellia werd. Daarbij hoort uiteraard ook het hele castingproces (onder anderen Walken, Russell, Katt en Nolte stonden op de lijst van Lucas). Vervolgens beschrijft Gina McIntyre de rol van Solo én Ford in de originele trilogie wat op een weliswaar uitvoerige wijze gebeurt, maar dat helaas zaken als de vermeende affaire van Ford met Carrie ‘Leia’ Fisher of hoe Howard Kazanjian een rol speelde in de terugkeer van Ford voor Return of the Jedi geen aandacht krijgen. Van de 241 pagina’s worden er maar liefst 115 aan ‘Original Trilogy Han’ besteed.

Wat vanaf pagina 116 volgde had ik niet op deze schaal verwacht: 26 pagina’s gewijd aan Legends/Expanded Universe Han; de Han Solo die we totdat Disney in 2014 de Expanded Universe stopzette om hun eigen verhalen te gaan bedenken. Zaken als de Solo trilogieën van zowel Brian Daley als A.C. Crispin komen voorbij net als de oude Marvel en Dark Horse comics. Dit segment is echt fantastisch en ik verdenk de auteur er bijna van zelf een ‘EU’ fan te zijn.

Hierna worden zaken als ‘The Han Solo effect’ (het personage heeft invloed op personages als Indiana Jones, Jack Burton, Malcolm Reynolds en Madmartigan gehad) en ‘Where’s Han’ (waarin de Special Editions, art, merchandise, de hoorspelen en West End Games aan bod komen) besproken.

De laatste 73 pagina’s zijn vervolgens voor The Force Awakens en Solo: A Star Wars Story waar Disney’s versie van Han wordt belicht alsmede de nieuwe canon boeken en comics.

Ik denk dat niemand kan ontkennen dat dit gewoon een uitstekend boekwerk is waar de Ford/Solo fans van smullen. Aan de andere kant dient wel gezegd te worden dat als je maar weinig met het personage hebt het je logischerwijs kan vervelen.

Ik spreek hierbij in ieder geval vast mijn hoop uit dat dit gaat uitgroeien tot een serie en er in de toekomst meer ‘Star Wars Icons: …’ boeken verschijnen. Leia, Luke, C-3PO, Obi-Wan en Yoda als eersten graag.

Speciale dank gaat uit naar Chris van Insight Editions én naar auteur Gina McIntyre.

Geboren toen de opnames van A New Hope van start gingen. Voormalig assistent van Anthony Daniels. Auteur van de 'Star Wars Interviews' boekenreeks waarvoor hij 180+ cast en crewleden interviewde. Trots op zijn vermeldingen in de credits van de boeken The Making of Return of the Jedi, Stormtroopers: Beyond the Armor, The Star Wars Historical Sourcebook, The Star Wars Archives en Star Wars Icons: Han Solo.

Lees verder
Advertentie
Klik om te reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Naslagwerken

Boekreview: The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005

Geplaatst

op

Door

5 Score
Score
The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005Titel
Paul DuncanAuteur
8 november 2020Releasedatum

The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005 CoverZonder twijfel vallen behind the scenes boeken voor mij onder het kopje ’mijn favoriete boeken.’ De The making of… en The art of… series zijn altijd een genot om mee op de bank te kruipen en de The Star Wars Archives boeken van Paul Duncan hebben hun plek in dat rijtje zeker verdient. Al is ”er lekker mee op de bank kruipen” wat lastig, gezien het 600 pagina’s tellende boek ruim zes kilo weegt en 42 cm breed (87 als hij open ligt!) bij 31cm hoog en 5,5 cm dik is. Zelden zul je een boek tegenkomen dat zo compleet is en waar zoveel research voor gedaan is als bij deze boeken. Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005  is het tweede Archives boek van de hand van Duncan en zoals de titel aangeeft is dit deel gericht op de Prequel Trilogy films, met een klein uitstapje naar de Special Editions van de Original Trilogy.

Duncan’s ”verhaal” is opgebouwd uit interviewfragmenten, met hier en daar zijn eigen introducties en uitleg, maar het overgrote deel van het verhaal wordt verteld door de mensen die aan de films gewerkt hebben. Duncan weeft interviewfragmenten aan elkaar en laat het lijken alsof er een groter gesprek gaande is tussen de grote namen van Lucasfilm en ILM. Denk hierbij aan George Lucas, producer Rick McCallum, designers Doug Chiang, Ian McCaig, Erik Tiemens en zelfs componist John Williams laat van zich horen. De tekst gaat chronologisch door het productieproces heen, van de eerste dag dat er aan de Special Editions van de Original Trilogy begonnen werd tot de laatste dag dat er aan Revenge of the Sith gewerkt werd. De teksten worden vergezeld door een vloedgolf aan beeldmateriaal, vaak paginavullende foto’s, conceptschetsen, productieschema’s, blauwdrukken, memo’s etc, welke een andere volgorde volgen. De afbeeldingen (en hun vergezellende teksten en toelichtingen) volgen de chronologische volgorde van de filmtijdlijnen. Die beginnen dus met foto’s van de miniatuurversie van Ben Kenobi’s hut en een 3D model van een dewback, gaan door naar een story board en conceptschets van Qui-Gon en Obi-One’s aankomst bij het schip van de Trade Federation en eindigen met schetsen en behind the scenes foto’s van de Lars homestead op Tatooine.

George Lucas inspecteert de maquette van Jabba the Hutt.

George Lucas inspecteert de maquette van Jabba the Hutt.

Er wordt gesproken over min of meer alle aspecten van het productieproces, George zijn werk aan de scripts, het casting process, ontwikkeling van nieuwe filmtechnieken, het vinden van locaties en opname studio’s en ga zo maar door.

Er wordt een beeld gegeven van de lange dagen die Lucas maakte tijdens de productie. Hoe hij om 6:30 uur begon met schrijven aan en aanpassen van het script, dat hij vervolgens sets bekeek met de cinematographer, wat testopnames deed, wat overleg pleegde tijdens de lunch, dan een aantal uur repetities deed met de acteurs, dan nog wat aanpassingen besprak met de betrokkenen en tegen half negen ging dineren om de dag erna weer overnieuw te beginnen. Je kunt veel over George zeggen, maar zeker niet dat hij geen tijd investeert in zijn projecten.

Er wordt verteld hoe de nieuwe symmetrische Darth Vader helm voor het eerst computergestuurd gemaakt werd. Ivo Coveney heeft een nieuwe symmetrische helm, die Hayden beter zou passen gemaakt van klei en daar vervolgens een digitale scan van gemaakt. Die digitale 3D versie werd vervolgens met CNC machines fysiek gereproduceerd. Dit zorgde ervoor dat de helm daadwerkelijk netjes symmetrisch was, en het process was sneller dan helemaal handmatig aan de slag gaan … nou ja, zolang de computers niet vastliepen op de 3D modellen dan.

De life size modellen van de pod racers in de woestijn van Tunesië.

De life size modellen van de pod racers in de woestijn van Tunesië.

Ook wordt er ingegaan op een aantal technieken die door ILM ontwikkeld werden om het animeren te automatiseren en dus te versnellen. Zo werden de laserschoten tijdens het openingsgevecht van Revenge of the Sith geautomatiseerd door in de software aan te geven waar de verschillende schepen hun laserkanonnen hadden, en wanneer ze ongeveer op welke andere schepen moesten schieten. De geschreven software zorgde vervolgens voor willekeurige en natuurlijk ogende patronen van over en weer vliegende laserstralen zonder dat ILM animators elke laserstraal handmatig moesten inplannen.

Concepten en maquettes voor de straat met de nachtclub in Episode II.

Concepten en maquettes voor de straat met de nachtclub in Episode II.

Er wordt ook een aantal keer ingegaan op de moeilijke weg die Lucas moest bewandelen om de stap naar digitaal filmen en projecteren te kunnen maken. Hij zag digitaal beeldmateriaal als de toekomst, maar er bestond nog geen apparatuur om digitaal in de benodigde kwaliteit te filmen dus daar moesten door Sony speciale en experimentele camera’s voor ontwikkeld worden. En het moest ook digitaal geprojecteerd kunnen worden, iets waar bioscopen nog niet toe in staat waren, dus ook op dat vlak moest er een hoop geïnvesteerd worden om het verhaal van Anakin Skywalker bij het publiek zichtbaar te krijgen zoals Lucas dat wilde. Zoals we op dit gebied van George gewend zijn heeft hij voor een revolutie in de filmwereld gezorgd waar de hele industrie van geprofiteerd heeft.

Duncan sprak met Lucas ook kort over de verkoop aan Disney, wat de aanleiding daarvoor was, waarop Lucas een mooi duidelijk antwoord gaf. Hij was bezig met de voorbereidingen voor de sequel trilogie, maar besefte zich dat hij ook de jongste niet meer is, dat hij net een nieuwe dochter had en dat hij eigenlijk liever van zijn leven wilde genieten en tijd met zijn gezin wilde doorbrengen. Een filmtrilogie maken zou weer een jaar of tien duren en delegeren is iets waar hij nooit goed in geweest is. Ook wilde hij eindelijk aan de bouw van zijn museum beginnen, en als hij dat zou uitstellen tot na zijn trilogie dan zou het er nooit van komen. Dus Lucasfilm en Star Wars overdragen aan een andere partij was beter voor zowel Star Wars als voor George Lucas zelf. Hij geeft wel aan het jammer te vinden weinig input in de nieuwe trilogie gehad te hebben, hij had verwacht er meer bij betrokken te worden omdat hij al in de beginstadia van de productie zat.

Het schaalmodel van de Mos Espa spaceport.

Het schaalmodel van de Mos Espa spaceport.

In zijn plannen voor de vervolgtrilogie had Darth Maul de Twi’lek Darth Talon getraind, een Sith die haar oorsprong in de comics vond. Zij zou de Darth Vader van de nieuwe trilogie zijn. Maul zou na de val van de Empire de onderwereld van het sterrenstelsel veroverd hebben. De films zouden laten zien hoe Leia een nieuwe Republic zou opzetten, hoe Luke een nieuwe generatie Jedi ging trainen en hoe ze het tegen Maul en restanten van de Empire zouden opnemen.

Ook laat hij doorschemeren dat het altijd zijn bedoeling was dat de midi-chlorians voor de totstandkoming van Anakin gezorgd hebben, dat hij geen vader heeft maar dat hij bijna letterlijk uit de Force is voortgekomen.

Verder komen er een berg kleine en leuke feiten naar voren, zoals dat Erik Tiemens op vakantie was in Tahiti, waar hij een panoramafoto maakte van een zonsondergang. Die foto is gebuikt als achtergrond tijdens de zonsondergang op Tatooine waar Owen en Beru Luke voor het eerst vasthouden, al was er in de oorspronkelijke foto maar één zon zichtbaar natuurlijk.

Conocept details voor de cruiser van Bail Organa in Episode III.

Conocept details voor de cruiser van Bail Organa in Episode III.

Een groot deel van de gebruikte interviewfragmenten zijn uiteraard al jaren geleden gepubliceerd en een gedeelte van de nieuwe interviews van Duncan zelf vertellen over momenten en uitdagingen die al eerder besproken zijn. Fans die al jarenlang elk stukje behind the scenes informatie opsporen en consumeren zullen dan ook het merendeel van de informatie in het boek al kennen. Maar dat neemt niet weg dat deze samenstelling op chronologische volgorde lezen erg interessant is en er ook zeker een heleboel nieuwe informatie naar buiten komt die zelfs voor de meest ingelezen fan nieuw is. Ook qua beeldmateriaal komt er veel bekend materiaal voorbij, maar wel in het grootste formaat en de beste kwaliteit die ik tot nu toe tegengekomen ben, maar we worden ook getrakteerd op een grote hoeveelheid nieuwe foto’s en artwork. En het doorlezen van productieschema’s en memo’s die nog niet eerder met het publiek gedeeld zijn is een geweldige ervaring.

Het enige minpuntje dat ik aan The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005 kan toekennen is hetzelfde minpuntje als dat ik aan The Star Wars Archives: Episodes IV-VI 1977-1983 kan toekennen, en dat is dat het gigantische formaat het wat lastig maakt om het gemakkelijk te lezen. Voor beiden heb ik gebruik gemaakt van een muziekstandaard, om het boek relatief rechtop open te houden, wat uitstekend werkte. Dat en het prijskaartje natuurlijk, maar als je echt geïnteresseerd bent in alles dat er achter de schermen gebeurde dan is dit boek, net als zijn voorganger, dat prijskaartje dubbel en dwars waard en mag dit boek niet in je collectie ontbreken.

Met dank aan TASCHEN voor het beschikbaar stellen van The Star Wars Archives: Episodes I-III 1999-2005 voor deze review.

Hardcover 
Lees verder

Naslagwerken

Boekreview: The Lightsaber Collection

Geplaatst

op

Door

4.5 Score
Score
The Lighsaber CollectionTitel
Daniel WallaceAuteur
Lukasz Liszko en Ryan ValleIllustrator
20 oktober 2020Releasedatum

The Lightsaber Collection CoverThe Lightsaber Collection van auteur Daniel Wallace en illustrators Lukasz Liszko en Ryan Valle draait zoals de titel doet vermoeden om lightsabers. Het is een verzamelboek dat de lezer trakteert op prachtige illustraties ene achtergrondinformatie over 58 variaties van wat misschien wel het bekendste wapen uit de filmwereld is. 

Daniel Wallace begint het boek met een introductie en zes korte hoofdstukken over wat een lightsaber is, hoe een lightsaber gemaakt wordt, het ontwerpproces, lightsaber training en gevechten. Vervolgens bestaat het merendeel van het boek uit de daadwerkelijke lightsabers. Elke spread (dubbele pagina) van het boek is gewijd aan een personage uit de Star Wars wereld en diens lightsaber. De linker pagina bevat een indrukwekkende personage illustratie van de hand van Ryan Valle, en een korte tekst van Wallace waarin hij een beknopte geschiedenis van het personage geeft, wat behind the scenes informatie over de (stem) acteurs die het personage speelden en in welke films, series boeken en/of games we de personages tegenkomen. 

Aayla Secura's Lightsaber

Aayla Secura’s Lightsaber

De rechter pagina is volledig gewijd aan een illustratie van het lightsaber hilt, van de hand van Lukasz Liszko. Onder de tekst op de linker pagina is ook een kleine illustratie van het lightsaber te zien, vaak van de andere kant gezien en hier is het niet alleen het hilt, maar is het lightsaber ingeschakeld waardoor ook de kleur van het licht te zien is. Een aantal keer is de rechter pagina uitvouwbaar als het bijvoorbeeld om een double-bladed lightsaber gaat, zoals dat van Darth Maul of de Jedi Temple Guards, of een wapen dat gedurende de films van uiterlijk veranderd is, zoals het Skywalker lightsaber.

“This is the weapon of a Jedi Knight. Not as clumsy or random as a blaster. An elegant weapon for a more civilized age.”
– Obi-Wan Kenobi

Het lightsaber gedeelte van het boek is opgedeeld is drie delen, Jedi of the Galactic Republic, Acolytes of the Dark Side en A New Jedi Tradition. In het eerste stuk vinden we alle bekende Jedi zoals Ahsoka Tano, Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi en Yoda. Maar we komen hier ook wat minder bekende en zelfs onverwachte namen tegen zoals Gungi (de Wookiee padawan uit de Youngling arc van The Clone Wars), Lord Corvax (uit de Vader Immortal VR game) en Sifo-Dyas. In het tweede gedeelte komen we de bekende Dark Side namen als Dacht Maul, Darth Sidious en Kylo Ren tegen, maar ook alle Inquisitors komen voorbij, alsook Ren (The Rise of Kylo Ren comic) en Dark Rey. Het laatste stuk is gewijd aan nieuwe Jedi die na het ontstaan van de Empire tevoorschijn kwamen zoals Ben Solo, Cal Kestis (Jedi: Fallen Order) Kanan Jarrus (Star Wars Rebels) en Leia Organa.

Sommige personages krijgen zelfs twee plekken in het boek omdat ze in hun leven meerdere lightsabers gebruikt hebben, denk aan Ahsoka Tano, Asajj Ventress en Obi-Wan Kenobi.

Asajj Ventress' Lightsabers

Asajj Ventress’ Lightsabers

Naast de in-universe informatie over de personages en hun lightsabers deelt Wallace ook wat behind the scenes weetjes, hoe Roger Christian bijvoorbeeld het beroemde flitserhandvat van een Graflex perscamera uit de jaren 40, dat uiteindelijk het Skywalker lightsaber werd, in een klein winkeltje vond. Ook vertelt Wallace dat het Lightsaber rekwisiet van de oude Ben Kenobi bestond uit een granaat, balanseerpijp en kraanknop. Wat dan wel weer gek is, is dat de illustratie van juist dit lightsaber, een rekwisiet waarvan fans al sinds jaar en dag exact weten uit welke echte onderdelen het bestaat, helaas niet accuraat is.

Rey's Lightsaber uit het Dark Side visioen.

Rey’s Lightsaber uit het Dark Side visioen.

Lukasz Liszko heeft her en der wat vrijheid gekregen om te spelen met de vormgeving van minder bekende lightsabers. Zo werden er op de sets van de prequels nogal wat lightsabers ”gedeeld” tussen verschillende Jedi. Amy Allen maakte als Aayla Secura bijvoorbeeld voor een aantal van haar scenes gebruik van hetzelfde rekwisiet als dat Silas Carson als Ki-Adi-Mundi aan zijn riem had hangen. Maar voor dit boek heeft Liszko Aayla’s lightsaber een aantal aanpassingen gegeven zodat het als een eigen ontwerp door het leven kan gaan, maar het nog trouw genoeg is aan de flitsen die we ervan zien in de prequel films en The Clone Wars.

De illustraties van de lightsabers zijn niet op ware grootte weergegeven, maar het scheelt niet veel. Omdat het boek met de vorm van lightsabers in gedachten is vormgegeven heeft het boek een wat vreemde afmeting, het is een goeie 30 centimeter breed (en dus het dubbele wanneer je het openslaat), maar slechts de helft daarvan hoog. De illustraties komen door dit formaat geweldig tot hun recht, maar het maakt het boek wat ongemakkelijk om op de plank op te bergen. Het maakt het daarentegen wel een eye catcher als het op de koffietafel ligt. Het reliëf van de omslag helpt hier ook zeker een handje bij.

Cal Kestis' Lightsaber

Cal Kestis’ Lightsaber

De vorm van het boek is wat mij betreft het enige (soort van, maar ook weer niet helemaal) minpuntje aan dit boek. De vormgeving is speels en uniek en de lange smalle pagina met een enkele illustratie op een glossy zwarte achtergrond is erg mooi om te zien, maar het limiteert het boek ook wat. Er is maar weinig ruimte voor begeleidende tekst, hier en daar had ik graag wat meer informatie willen zien. Maar vooral de lightsaber ontwerpen hadden van mij veel meer ruimte mogen krijgen om echt tot hun recht te komen. Naast een enkele grote illustratie en een kleinere onder de tekst was het wat mij betreft erg interessant geweest om de lightsabers van meerdere kanten te tonen om een beter beeld te krijgen van de verschillende vormen. Sommige elementen vallen nu geheel weg omdat het van de gekozen kant als een simpele rechte streep uitziet. Het was leuk geweest om meer details van de ontwerpen te kunnen aanschouwen, maar ik snap dat keus voor het langwerpige ontwerp met een enkele illustratie hier gewonnen heeft omdat het geheel gewoon een ontzettend pakkend visueel pareltje is dat niet mag ontbreken op de boekenplank van fans van dit elegante wapen.

Met dank aan Insight Editions voor het beschikbaar stellen van The Lightsaber Collection voor deze review.

Hardcover:
Lees verder

Naslagwerken

Boekreview: The Art of The Mandalorian

Geplaatst

op

Door

5 Score
Score
The Art of Star Wars: The MandalorianTitel
Phil SzostakAuteur
1 december 2020Releasedatum

The Art of the Mandalorian CoverThe Art of Star Wars: The Mandalorian is het zoveelste pareltje van Phil Szostak in de The Art of… serie. Dit is de eerste keer dat er een TV serie besproken wordt, dus het format is iets anders dan we gewend zijn, maar dan hebben we het alleen over de hoofdstukindeling. We beginnen met een voorwoord van, Lucasfilm vice president en executive creative director, Doug Chiang waarin hij vertelt hoe hij bij het project betrokken werd en wat zijn eerste reacties waren op de ideeën en voorstellen van (bedenker, schrijver, executive producer en regisseur) Jon Favreau en (schrijver, executive producer en regisseur) Davi Filoni. Vervolgens krijgen we wat hoofdstukken die zich richten op de eerste ideeën en de pitch voor de serie, en het ontwerp van de Mandalorian en de Razor Crest, waarna de volgende hoofdstukken steeds in een enkele aflevering van het eerste seizoen duiken. 

Elk hoofdstuk begint met een aantal alinea’s tekst met achtergrondinformatie over wezens, voertuigen en andere ontwerpen, filmtechnologieën, en uitdagingen waar ze bij de betreffende aflevering tegenaan liepen. Ook krijgen we wat informatie over wanneer er aan deze ontwerpen gewerkt is en wanneer de opnames van de aflevering waren. Vervolgens worden we overladen met conceptschetsen, 3D renders, volledig uitgewerkte digitale schilderingen, plattegronden en story boards. De meeste van de honderden werken die over de 256 pagina’s van dit boek verspreid zijn gaan gepaard met een citaat van de artiest waarin wat meer context gegeven wordt. Wat de insteek achter het werk was, waar het op gebaseerd is, wat goed uitgepakt heeft en wat doorgegaan is naar een volgende ronde of wat de plank totaal missloeg. Ook zien we het een en ander dat wel ontworpen en gerealiseerd is maar niet gebruikt werd. Zoals de escape pod van de Razor Crest of een compleet nieuw strategisch holo-/bordspel bijvoorbeeld.

Hoofdstuk 'The Pitch' met de eerste Mandalorian schets van Dave Filoni.

Hoofdstuk ‘The Pitch’ met de eerste Mandalorian schets van Dave Filoni.

Szostak geeft een mooi beeld van een hoop bronnen die als inspiratie gediend hebben voor de algemene sfeer of kleine details van de serie. Van The Clone Wars tot Star Wars Rebels. Van de live action TV serie waar George Lucas aan begonnen was maar die nooit tot stand gekomen is tot de Star Wars Holiday Special. Van de sequel trilogie tot spellen als Jedi: Fallen Order. Maar voorop staat dat de grootste inspiratiebron voor The Mandalorian net als bij de originele Star Wars films een samurai verhaal is. De Lone Wolf and Cub manga serie uit de jaren 70 heeft de grootste invloed gehad op het totaalplaatje, al is dat niet te missen als je ook maar heel vaag bekend bent met die serie.

Verschillende concepten voor Mandalorians van de hand van Brian Matyas.

Verschillende concepten voor Mandalorians van de hand van Brian Matyas.

Wat uit de interviewfragmenten met verschillende betrokkenen keer op keer naar voren komt is dat het ontwerpproces vrij snel verliep, Jon en Dave hadden beiden een goed beeld van wat ze wilde op gebied van verhaal en visuals. En het feit dat Dave zelf uitstekend kan tekenen, en bekend staat geen stuk papier onbeklad te laten, gaf de conceptartiesten een grote voorsprong in hun eigen proces. Een aantal van Dave’s simpele schetsen zijn wat mij betreft ook hoogtepunten in het boek.

Ook interessant is de informatie die gegeven wordt over het feit dat Dave in voorbereiding op zijn live action debuut op verschillende Star Wars sets rondgelopen heeft. Zoals die van The Force Awakens, Rogue One en The Last Jedi, om de kneepjes van regie in live action te leren van mensen met meer ervaring. Rian Johnson zou hem zelfs nauw betrokken hebben bij het process en hem een tijdje als leerling onder zijn hoeden genomen hebben.

Din Djarin en Omera. Van de hand van Nick Gindraux.

Din Djarin en Omera. Van de hand van Nick Gindraux.

Net als eigenlijk alle andere boeken in deze serie is The Art of the Mandalorian een geweldige toevoeging aan de Disney+ serie en aan de verzamelingen van fans die genieten van deze kijkjes achter de schermen in het ontwerpproces van Star Wars producties. Het is een boek dat niet mag ontbreken in een grotere verzameling behind the scenes boeken en ik hoop heel erg dat we voor seizoen 2 en verder in de toekomst ook The Art of… boeken gaan krijgen.

De Mos Espa docking Bay en omgeving. Anton Grandert en Doug Chiang.

De Mos Espa docking Bay en omgeving. Anton Grandert en Doug Chiang.

Wat vond jij van seizoen 1 en 2 van The Mandalorian en wat verwacht je van seizoen 3? Praat er over mee in onze Discord!

Met dank aan Abrams Books voor het beschikbaar stellen van The Art of Star Wars: The Mandalorian voor deze review.

Lees verder

Naslagwerken

Boekreview: The Art of Galaxy’s Edge

Geplaatst

op

Door

4.5 Score
Score
The Art of Star Wars: Galaxy's EdgeTitel
Amy RatcliffeAuteur
27 april 2021Releasedatum

The Art of Galaxy's Edge CoverThe Art of Star Wars Galaxy’s Edge geeft een kijkje in het ontwikkelproces van een van de meest ambitieuze toevoegingen aan de Walt Disney parken ooit, het themagebied Galaxy’s Edge. Auteur Amy Ratcliffe (Women of the Galaxy, The Jedi Mind, ’Heroes of the Rebellion’ – From a Certain Point of View: The Empire Strikes Back, Elee & Me) geeft ons een idee van wat er in de hoofden van de ontwerpers, van onder anderen Walt Disney Imagineering, Lucasfilm en ILM, omging toen ze dit gigantische project probeerden te realiseren. Verdeeld over 250 pagina’s krijgen we honderden schetsen, tekeningen, 3D renders, blauwdrukken en screenshots voorgeschoteld waarbij de mensen die aan het betreffende werk gewerkt hebben vertellen wat we zien en wat de gedachte achter het concept was. We leren meer over de kleinste details waar aandacht aan besteed is, beschadigingen aan muren, olievlekken op de grond en elektriciteitskabels die eruitzien alsof ze in de afgelopen decennia meermaals provisorisch gerepareerd zijn. We zien hoe eerder werk van kunstenaars als Ralph McQuarrie en Joe Johnston als inspiratie of zelfs als basis voor nieuwe ontwerpen gebruikt is, welke overwegingen er gemaakt zijn bij de vormgeving van de interactive smartphone app, en ga zo maar door.

The Art of Galaxy’s Edge bevat een voorwoord van Scott Trowbridge (Walt Disney Imagineering Portfolio Creative Executive), waarin hij verteld over zijn liefde voor films, Star Wars en immersive entertainment en hoe Bob Iger (toen nog CEO van Disney) Trowbridge en zijn team het doel gaf om ”ambitieus” te zijn met hun plannen voor wat Galaxy’s Edge zou kunnen worden. En ambitieus waren de plannen zeker!

De eerste schetsen voor de lay-out van Galaxy's Edge.

De eerste schetsen voor de lay-out van Galaxy’s Edge.

Ratcliffe heeft het boek fijn opgedeeld in de verschillende elementen van het park, zoals het grotere verhaal achter Batuu en de geschiedenis van Black Spire Outpost, de attracties, de verschillende winkels, eetgelegenheden, de kleding van de castleden in het park, en we krijgen zelfs een hoofdstuk over de Halcyon, de Corellian MPO-1400 Star Cruiser, die in de nabije toekomst dienst gaat doen als all inclusive hotel.

Black Spire Outpost is opgezet als een oude handelspost, een plek waar wezens vroeger samenkwamen om handel te drijven, het gebied staat vol met eeuwenoude versteende bomen, maar in het midden van Black Spire Outpost staat er een die groter en donkerder van kleur is dan de rest. Deze spire was vroeger dus een uitstekend herkenningspunt toen er nog geen outpost was. ”We zien elkaar bij de zwarte spits,” de Black Spire. En omdat men zich hier verzamelde is hier de outpost ontstaan die zijn naam ontleent aan de zwarte piek waar hij omheen gebouwd is.

De eerste ideeen voor de Resistance basis net buiten Black Spire Outpost.

De eerste ideeen voor de Resistance basis net buiten Black Spire Outpost.

In het hoofdstuk over Smuggler’s Run, de attractie waarin parkbezoekers plaatsnemen in de cockpit van de Millennium Falcon, krijgen we niet alleen een berg concepten voorgeschoteld van de gesimuleerde wereld waar je tijdens de rit doorheen vliegt, er worden meerdere ideeën voor de omgeving rondom de levensgrote Millennium Falcon zelf gedeeld. Er wordt verteld hoe de Imagineers de wachtrij aangekleed hebben om die te betrekken bij de attractie, en waarom Hondo Ohnaka een uitstekende keus was om als aanstichter van het avontuur te dienen. Maar er komen ook praktische zaken naar boven. Dit was bijvoorbeeld de allereerste keer dat er een complete, levensgrote, Millennium Falcon gebouwd ging worden, waardoor dit het uitgerekende moment was om dat tot in detail helemaal goed te doen zodat deze in de toekomst als referentie kan dienen voor nieuwe projecten. Een puntje waar men eerder bijvoorbeeld met regelmaat tegenaan liep was het feit dat de originele Falcon opgebouwd was uit stukjes van modelbouw sets van allerlei echte voertuigen. Waardoor er verschillende logo’s van automerken of zelfs kentekenplaten op de buitenkant Millennium Falcon schaalmodellen te vinden zijn. Imagineering heeft samen met Lucasfilm elk detail van de Falcon doorgenomen en alles dat een oorsprong op Aarde heeft aangepast zodat het ook van heel dichtbij werkt in de Star Wars wereld. Zo werden logo’s van automerken uitgewerkt tot mechanische onderdelen, kentekenplaten werden waarschuwingslabels, etc.

De verschillende winkels en eetgelegenheden in het park worden allemaal aandachtig besproken en uitgebeeld. En niet alleen de plekken die daadwerkelijk in Galaxy’s Edge terechtgekomen zijn, we krijgen bijvoorbeeld ook een grote hoeveelheid informatie en artwork over een luxueus restaurant dat het niet gehaald heeft tot het uiteindelijke park, en er waren zelfs plannen voor een groot animatronisch wezen waar bezoekers een rondje op zouden kunnen rijden, denk aan een ritje op een olifant maar dan in Star Wars stijl. Deze ideeën waren ambitieus maar bleken om praktische of financiële redenen niet haalbaar, maar worden wel uitgebreid besproken om de lezer een compleet beeld te geven van het gehele proces.

Concepten voor de "parkeerplaats" van de Millennium Falcon.

Concepten voor de “parkeerplaats” van de Millennium Falcon.

Ratcliffe begint elk hoofdstuk met achtergrond, uitleg en citaten van tientallen mensen die aan Galaxy’s Edge gewerkt hebben, denk bijvoorbeeld aan mensen als Doug Chiang, Erik Tiemens, Chris Beatty en Matt Martin. Het boek is niet enkel een art boek, naast alle prachtige schetsen krijgen we min of meer een masterclass in worldbuilding en het opbouwen van interactive verhalen. Als je Black Spire Outpost al eens bezocht hebt of van plan bent dat te gaan doen is dit boek een goudmijn aan informatie. Als een reisje naar Batuu er voorlopig niet in zit is dit een geweldige manier om je toch onder te dompelen in deze indrukwekkende, unieke en levende wereld en ervaring die Disney en Lucasfilm hebben neergezet. 

Het is enigszins jammer dat er geen foto’s van de daadwerkelijke plekken en voorwerpen in het boek voorkomen, het was leuk geweest om niet alleen de verschillende stappen die tot het eindresultaat geleid hebben te zien, maar om daarbij ook het daadwerkelijke eindresultaat te kunnen bekijken. 

Aantekeningen met suggesties voor aanpassingen.

Aantekeningen met suggesties voor aanpassingen.

Een aangename verrassing in deze toevoeging aan de Art of… lijn van Star Wars boeken is het papier. Het papier? Ja het papier. De eerdere boeken zijn allemaal gemaakt van glossy papier waar vingerafdrukken op verschijnen als je alleen maar zijlings naar het papier kijkt. Het papier waar The Art of Galaxy’s Edge in uitgevoerd is heeft daar veel minder last van, wat ik als groot fan van deze boeken erg kan waarderen. En een shout out naar Taylor Swift in een Star Wars boek zien we ook niet iedere dag!

Zo alles bij elkaar is The Art of Galaxy’s Edge met recht een aanrader voor mensen met een interesse in Star Wars en Disney parken, of zelfs worldbuilding, storytelling, artwork, en alle aspecten die daarmee te maken hebben.

Heb je The Art of Star Wars Galaxy’s Edge ook gelezen? Laat ons weten wat je er van vond. En ben jij al eens in Galaxy’s Edge geweest of kijk je er naar uit om, wanneer dat weer mogelijk is, de reis naar Batuu te maken? Deel jouw ervaringen en verwachtingen met ons in onze Facebook groep of op Discord!

Met dank aan Abrams Books voor het beschikbaar stellen van The Art of Star Wars: Galaxy’s Edge voor deze review.

Lees verder

Star Wars Awakens is not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with STAR WARS, Lucasfilm Ltd., The Walt Disney Company, Disney Enterprises Inc., or any of its subsidiaries or its affiliates.