Boekreview: Star Wars Art: Ralph McQuarrie

ISBN: 1419717936

Afmetingen: 33.7 x 10.2 x 44.4 cm

Gewicht: 8,9 kilo

Prijs: +-€ 180

Pagina’s: 800

Release: September 2016

Als er naast George Lucas één persoon belangrijk is geweest voor het succes van Star Wars dan is dat zonder enige twijfel Ralph McQuarrie, wiens ontwerpen de visuele stijl van de originele trilogie hebben bepaald. McQuarrie (1929-2012) was midden 40 toen George Lucas hem vroeg ontwerpen te maken voor een space fantasy film. Eén van zijn ontwerpen (die met C-3PO die toevalligerwijs op de cover van deze box staat) hielp Anthony Daniels zelfs ervan te overtuigen de rol van de protocol droid aan te nemen. Nu, vele jaren later is McQuarrie nog steeds actueel aangezien men diverse ongebruikte ontwerpen voor de originele trilogy nu wél heeft gebruikt voor Star Wars Rebels en de nieuwe films.

Door de loop der jaren zijn er diverse boeken met de werken van deze grootmeester verschenen maar in het najaar van 2016 verscheen het in vele opzichten ultieme McQuarrie boek. Om te beginnen het gewicht: toen anderhalf jaar geleden dit boek bij me bezorgd werd heb ik mijn excuses aan de postbezorger aangeboden vanwege het bijna 10 (!) kilo zware pakket. Dan de uitvoering: 2 boeken -gezamenlijk verantwoordelijk voor 800 hoogwaardige kwaliteit pagina’s- met linnen kaft in een dito cassette. Vanzelfsprekend hangt hier ook een passend prijskaartje aan: de adviesprijs was $ 250 maar in Nederland ligt de prijs rond de € 180 (tip: Amazon.com heeft hem momenteel exclusief verzenden voor € 140).

De inhoud van deze ‘stoeptegel’ is adembenemend; werkelijk alles wat McQuarrie op Star Wars gebied heeft gemaakt is te vinden. Naast de schetsen, tekeningen en matte paintings die voor de films zijn gemaakt is óók alles te bewonderen wat hij voor de Holiday special, promoties, posters, covers en diverse boeken heeft gecreëerd. Zo heeft McQuarrie medio jaren 90 bijvoorbeeld een hele rits tekeningen van diverse Star Wars planeten en locaties verzorgd voor (het eveneens geweldige) The Illustrated Star Wars Universe en van Mos Eisley voor The Mos Eisley Cantina Pop-Up book. Naast de duizenden afbeeldingen zijn er ook diverse anekdotes, aantekeningen en verhalen te lezen wat je een extreem goed beeld geeft hoe alles destijds tot stand is gekomen.

Voor mij is dit zonder enige twijfel een van de beste 10 Star Wars naslagwerken ooit. Wat McQuarrie gemaakt heeft is ongeëvenaard en verdiend het predicaat Kunst. Voor deze uitgave heeft men werkelijk alle registers opengetrokken met een (ik gebruik de term nog maar een keer) ultiem resultaat. Elke Star Wars fan móét dit boek hebben.

Eindscore:

Geboren toen de opnames van A New Hope van start gingen. Voormalig assistent van Anthony Daniels. Auteur van de 'Star Wars Interviews' boekenreeks waarvoor hij 180+ cast en crewleden interviewde. Trots op zijn vermeldingen in de credits van de boeken The Making of Return of the Jedi, Stormtroopers: Beyond the Armor, The Star Wars Historical Sourcebook, The Star Wars Archives en Star Wars Icons: Han Solo.

Boekreview: Star Wars Icons: Han Solo

Star Wars Icons: Han Solo

Auteur: Gina McIntyre

Release: November 2018 (Hardcover)

Pagina’s: 241

NB: Dit boek is momenteel alleen verkrijgbaar via Sideshow en Amazon UK. Vanaf april 2019 zal het ook via andere winkels en websites te koop zijn.

Het gebeurt niet vaak dat er een compleet naslagwerk aan één Star Wars personage wordt gewijd. C-3PO (Tales of the Golden Droid, 1999) en Darth Vader (The Story of Darth Vader, 1998 en The Complete Vader, 2009) waren vele jaren geleden de eersten en nu is er dan Star Wars Icons: Han Solo; een boek over, je raadt het al: het wellicht meest populaire Star Wars personage ooit.

Om maar gelijk open kaart te spelen: Harrison Ford’s Han Solo is mijn favoriete filmpersonage ooit en Ford is zelfs mijn favoriete acteur. Tel daarbij op dat de auteur Gina McIntyre gebruik heeft gemaakt van een door mij afgenomen interview waardoor ik in de credits vermeld sta en het is lastig om objectief te blijven, maar ik ga een poging wagen.

Toen ik het boek opensloeg was ik oprecht onder de indruk: daar waar ik veelal foto’s verwachtte die al in talloze andere naslagwerken verschenen waren (zoals de drie Making Of’s van J.W. Rinzler) bleek dat er in de Lucasfilm archieven nog genoeg is om de fans mee te verrassen. Het boek is afgeladen met foto’s, tekeningen en schetsen waarvan er meer dan genoeg echt nieuw zijn. Tel daarbij op dat het een lekker groot formaat is en een harde kaft heeft, dus qua presentatie zit het absoluut goed.

Maar is de tekstuele inhoud ook van hetzelfde niveau? Het boek beschrijft het personage Han Solo. Uiteraard begint men bij hoe George Lucas dit personage bedacht en hoe hij van een groene alien (het oorspronkelijke idee) de smokkelaar van Corellia werd. Daarbij hoort uiteraard ook het hele castingproces (onder anderen Walken, Russell, Katt en Nolte stonden op de lijst van Lucas). Vervolgens beschrijft Gina McIntyre de rol van Solo én Ford in de originele trilogie wat op een weliswaar uitvoerige wijze gebeurt, maar dat helaas zaken als de vermeende affaire van Ford met Carrie ‘Leia’ Fisher of hoe Howard Kazanjian een rol speelde in de terugkeer van Ford voor Return of the Jedi geen aandacht krijgen. Van de 241 pagina’s worden er maar liefst 115 aan ‘Original Trilogy Han’ besteed.

Wat vanaf pagina 116 volgde had ik niet op deze schaal verwacht: 26 pagina’s gewijd aan Legends/Expanded Universe Han; de Han Solo die we totdat Disney in 2014 de Expanded Universe stopzette om hun eigen verhalen te gaan bedenken. Zaken als de Solo trilogieën van zowel Brian Daley als A.C. Crispin komen voorbij net als de oude Marvel en Dark Horse comics. Dit segment is echt fantastisch en ik verdenk de auteur er bijna van zelf een ‘EU’ fan te zijn.

Hierna worden zaken als ‘The Han Solo effect’ (het personage heeft invloed op personages als Indiana Jones, Jack Burton, Malcolm Reynolds en Madmartigan gehad) en ‘Where’s Han’ (waarin de Special Editions, art, merchandise, de hoorspelen en West End Games aan bod komen) besproken.

De laatste 73 pagina’s zijn vervolgens voor The Force Awakens en Solo: A Star Wars Story waar Disney’s versie van Han wordt belicht alsmede de nieuwe canon boeken en comics.

Ik denk dat niemand kan ontkennen dat dit gewoon een uitstekend boekwerk is waar de Ford/Solo fans van smullen. Aan de andere kant dient wel gezegd te worden dat als je maar weinig met het personage hebt het je logischerwijs kan vervelen.

Ik spreek hierbij in ieder geval vast mijn hoop uit dat dit gaat uitgroeien tot een serie en er in de toekomst meer ‘Star Wars Icons: …’ boeken verschijnen. Leia, Luke, C-3PO, Obi-Wan en Yoda als eersten graag.

Speciale dank gaat uit naar Chris van Insight Editions én naar auteur Gina McIntyre.

Boekreview: Scum and Villainy

Scum and Villainy: Case Files on the Galaxy's Most NotoriousTitel
23 oktober 2018Releasedatum

Scum and Villainy is een verzameling informatie en beeldmateriaal van uitschot en schurken uit het Star Wars universum. Het boek is (in het boek) geschreven door Exantor Divo, een politie commissaris in de New Republic. Hij is net als zijn moeder en grootvader voor hem actief als wetshandhaver. Zijn grootvader Tan Divo was politie rechercheur in de Republic tijdens onder andere de Clone Wars, zijn moeder Andressa Divo was een agent in het Imperial Security Bureau in de tijd van de Galactic Empire. Exantor heeft in dit boek informatie en verhalen verzameld uit de officiële rapporten van zowel zijn familieleden als die van hemzelf en zo krijgen we een mooi beeld van de criminele onderwereld gedurende deze drie tijdperken.

Hidalgo schrijft als Exantor zijnde en geeft achtergrondinformatie over criminelen, bendes, rebellen en bounty hunters. Zo passeren namen als Moralo Eval, Saw Gerrera, Grummgar, Boba Fett, Dengar en, omdat er ook Imperial documenten verzameld zijn, Leia Organa en Han Solo de revue. Hidalgo heeft een leuke greep gedaan in bekende en minder bekende namen door bijvoorbeeld ongure types die we enkel in de films op de achtergrond zien of die rolletjes hadden in de Clone Wars TV serie uit te lichten. Naast personen worden ook groepen en organisaties zoals de Scrumrats van Corellia en de Hutts beschreven.

Wat informatie betreft krijgen we niet bijster veel nieuws onder ogen, Hidalgo grijpt vooral zijn kans om gebeurtenissen en personages uit boeken, comics en de Clone Wars weer in de spotlight te zetten wat een hoop ‘Oh ja!’ momenten oplevert. Hidalgo vertelt over de evolutie van Boba Fett, hoe hij als tiener als lid van de Krayt’s Claw Bende opviel tijdens de Clone Wars, maar al gauw merkte Tan Divo op dat Fett de leider van de bende bleek te zijn en doordat we de verschillende tijdperken bekijken zien we Boba terugkomen als meedogenloze en uiterst kundige Bounty Hunter. De situatie met het Xrexus Cartel wordt gedeeltelijk beschreven, het comic verhaal waarin een Jedi Padawan gevangen genomen is en op een zwarte markt veiling verkocht wordt aan de hoogste bieder. Uiteraard mocht Hondo Ohnaka niet in een boek als dit ontbreken en hij komt dan ook een aantal keer voorbij. Zo wordt er een brief ingesloten die hij op schepen die zijn bende geplunderd heeft achterlaat. In deze brieven verontschuldigd hij zich en geeft hij aan er op te vertrouwen dat de bemanning van het geplunderde schip begrip heeft voor de situatie en trots mag zijn bestolen te zijn door die o zo geweldige Weequay piraat.

Wat het boek vooral de moeite waard maakt is het artwork, bijna elke pagina is voorzien van een grote afbeelding die het besproken personage uitbeeld, meestal als fragment uit een beveiligingshologram, maar soms ook als een wanted poster. Ook komen er hier en daar brieven, folders of afbeeldingen van wapens of andere uitrusting voorbij.

De platen zijn stuk voor stuk adembenemend en zeker de moeite waard om af en toe nog eens opnieuw te bekijken. Werken zoals het shot van een New Republic Patrol die door een markt loopt of het levensechte portret van Moloch zijn ware pareltjes die zo aan de muur kunnen.

Het boek is ook mooi vormgegeven. Het boek wordt geleverd in een doorzichtige plastic slipcase waar de titel van het boek op gedrukt staat, hierdoor komt de omslag die bestaat uit een mooie prent van bekende ongure types verder zonder tekst mooi tot zijn recht.

Al met al heeft Hidalgo weer een leuk verzamelwerk afgeleverd waar je op een regenachtige middag fijn doorheen kunt bladeren. Alle informatie doorlezen is leuk en leerzaam, maar het artwork steelt in alle gevallen de show en zorgen ervoor dat ook dit een boek is dat perfect is om in huis te laten slingeren zodat je af en toe tussendoor nog eens kan genieten van de werken van artiesten als Raph Lomotan, Ronan Le Fur, Russell Walks, Will Biks, Gunship Revolution, Rodrigo Ramos, Alberto Rocha, Lucas Parolin, Fares Maese, Studio Hive en Chris Trevas.

Scrumrats attack surveillance cam door Lucas Parolin (link) Moloch of the White Worms door Lucas Parolin (rechts)

Scrumrats attack surveillance cam door Lucas Parolin (link)
Moloch of the White Worms door Lucas Parolin (rechts)